accu's

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Plaats reactie
Unknown User

accu's

Bericht door Unknown User »

Hallo allemaal,

Vrijdag aangekomen met de bus en omdat ie stroom schijnt te lekken de kabels los gehaald. (ik moest vrijdag aangesleept worden omdat de accu's leeg waren)
Vandaag de kabels weer aangesloten en hij startte, zowaar. :~)
De bus heeft drie accu's: twee startaccus'en een huishoudaccu.
Die laatste is duidelijk af, de platen komen tegen elkaar.
Hij bleek (na het proefritje van vandaag) ook aardig droog te staan, dus eerst alle accu's maar eens bijgevuld.

De kabels liggen er nu weer af, voor de zekerheid.

Ik weet nu niet zo goed wat een slimme volgende stap is en heb nul verstand van accu's en elec.. :oops:

De accu's helemaal laden, is misschien goed, want waarschijnlijk zijn ze nog niet helemaal vol. Dus acculader lenen of kopen?

De huishoudaccu (12V-143AH) vervangen? Iemand een idee wat zoiets kost?
Kon je niet via de club accu's met korting kopen?
En waar moet je eigenlijk op letten bij de aanschaf van een accu?

Maar is het slim om één accu te vervangen of kan je beter alles tegelijk vervangen?

Een hoofd vol vragen....

En dan w.b. het lek wat er schijnt te zijn:
Kan dat ook de huishoudaccu zijn en als ik die vervang hoe kom ik er dan het beste achter of het dan goed is?
Moet een nieuwe accu natuurlijk niet mollen door 'm direct leeg te laten lopen.
(dat had ik al ergens op het forum opgepikt, dat een accu dan niet meer goed is).

Hoop dat jullie wat advies kunnen geven en dat m'n vragen ergens op slaan.
Lastig als je ergens helemaal nieuw in bent.

Sandra
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Hi Sandra,

daar zijn we weer :D

Kijk eens op ditzelfde forum onder lekstroom.

Voor accu's met clubkorting kun je informeren bij konneman@quicknet.nl.

Waar je op moet letten:
de twee voertuigaccu's moeten identiek zijn, qua merk, type, leeftijd en gebruik tot nu toe. Type "startaccu".

Voor de huishoudaccu: type "semi-tractieaccu"

Succes maar weer.

Groeten,
Ernst
Gebruikersavatar
berriaaf
Berichten: 1331
Lid geworden op: 03 dec 2004, 11:26

Bericht door berriaaf »

Hallo

Heb een anbieding voor 180 Amp huishoiud Accu,s voor twee hondert Euro stuk nieuw, de Accu,s zijn van Varta (Semi Tractie)

Bertus
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
Ben

accu's

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 07 aug 2007, 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Ernst schreef:Hi Sandra,

daar zijn we weer :D

Kijk eens op ditzelfde forum onder lekstroom.
dat had ik al gedaan, maar lees het een paar keer over om het te kunnen volgen.
Ik probeer het met m'n "gezonde" verstand dat geen kennis heeft van elec te snappen en heb een vraag n.a.v. je verhaal:
Ernst schreef: 4) Maar als je een van de accupolen losneemt en een gewone multimeter tussen de pool en de kabel hangt met twee krokodillenbekjes, kun je kijken of er überhaupt enige stroom loopt. Je begint op b.v. 1 A en schakelt langzaam terug naar een gevoeliger bereik.
...
Als je ziet dat er stroom loopt, ga je stuk voor stuk de zekeringen eruit halen, tot je op de meter ziet dat de stroom wegvalt. Dan heb je de stroomkring van je lek gelocaliseerd.
Als ik het goed begrijp (uit eerder mailtjes met jou en anderen) kan m'n lek ook van de slechte huishoudaccu komen.
Hoe kan ik dat nu checken?
Ik heb nog nooit met zo'n meter gewerkt, maar Frank gelukkig wel, dus we kunnen vanavond gaan meten.
Als er nu én een lek buiten de accu om zit én een lek vanwege de slechte accu, meet ik dan minder stroom als ik de zekering waar het 'm in zit eruit haal, maar nog steeds wel wat stroom, vanwege de slechte accu?
Ernst schreef:Voor accu's met clubkorting kun je informeren bij konneman@quicknet.nl.
'k had m'n voorraadje Dubbel-Luchten al doorgespit en het al gevonden. Ik wacht met spanning op een reactie van hem. :~)
Ernst schreef:Waar je op moet letten:
de twee voertuigaccu's moeten identiek zijn, qua merk, type, leeftijd en gebruik tot nu toe. Type "startaccu".
De startaccu's zijn dacht ik hetzelfde (ik zal het nog eens checken), alleen heeft de één 85 AH en de ander 88 AH. Is dat slecht?
Bertus schreef:Heb een anbieding voor 180 Amp huishoiud Accu,s voor twee hondert Euro stuk nieuw, de Accu,s zijn van Varta (Semi Tractie)
Dank voor het aanbod, ik zal het overwegen en laat nog wel wat weten via PB.

Groetjes,
Sandra
Unknown User

Bericht door Unknown User »

O, enneh...

Als ik die huishoudaccu ga vervangen kan ik 'm dan zonder problemen vervangen voor één met minder AH?
Ik heb niet zo'n behoefte aan stroom voor het huishouden. Heb het altijd zonder gedaan.
't is anders zo'n rib uit m'n lijf...
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Tuurlijk kan dat.

Ik ken mensen die een oude, rotte startaccu in hun caravan hebben en daar 's avonds een uurtje bij lezen (dan hoeven ze geen gas of petroleum te stoken). Als ze gaan slapen, is die accu leeg. De volgende dag wordt-ie weer uit de autodynamo opgeladen en dat doen ze al jaren zo. Als de accu nog maar goed is voor minder dan een half uur lezen, halen ze op de sloop een "nieuwe" :)

Je moet even het sommetje maken:
- Welke verbruikers heb ik? (koelkast, verlichting, ventilator, radio, TV, verwarming, DVD-speler, computer, electronisch versterkte trekzak, satellietontvanger, zendontvanger, je vergeet er vast wel een paar ...)
- Hoeveel trekken die verbruikers? Ampère (A).
- Hoe lang wil ik elk van die gebruikers aan hebben? Uren (h).

De som van al die producten (A x h) geeft een capaciteit aan in Ah (ampère-uur). Aangezien je een semi-tractieaccu niet meer dan 50% moet leegslurpen (anders leeft-ie een stuk korter) moet je dus een huishoudaccu aanschaffen van 2 x die berekende capaciteit.

Nog vragen...? Kom maar op!

NB Bij Albert liggen ook twee boekjes over auto-electriciteit op je te wachten :!:

Groeten,
Ernst
Gebruikersavatar
berriaaf
Berichten: 1331
Lid geworden op: 03 dec 2004, 11:26

Bericht door berriaaf »

Accu's

Het is jammer maar ik had er 20 stuks gekocht en had er zelf vier nodig, zaterdag op het internet gezet en heb ze op de vier na die ik zelf moet gebruiken allemaal nu al verkocht.

Maar als er nog belangstelling komt en de hoeveelheid ligt zo om de 20 dan wil ik nog wel weer een poging wagen om weer een partij te kopen

Bertus
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten