Kabel lier (op) of in camper
- melhof
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
- Locatie: Zuid Spanje
Kabel lier (op) of in camper
Hallo allemaal,
Wat zijn jullie gedachten over een lier op of bij je camper?
Wat doen jullie als je vast komt te zitten?
Wat zijn goede en bataalbare alternatieven?
Ik zou graag een lier willen hebben om in noodgevallen de camper uit de modder of zand te kunnen trekken.
Ik heb al een aantal geer gehad dat hij vast kwam te zitten en een lier uitkomst zou hebben geboden.
Nu heb ik een goedkope lier, maar die voldoet niet. :(
De trekkracht bleek zelfs te laag om 1 wiel uit een kuil in zand te kunnen trekken. Als staat hij vermeld onder 900kg trekkracht. (geloof ik overigens niets van)
Dit is hem: (of lijkt er op als twee druppels water)
http://www.valkenpower.com/item.cfm?id=85&lang=du
Losse lier
Het meest praktisch zonder al te veel gedoe is een lier die je tussen kabels kan hangen. Dus bv. je sleepoog aan de voorkant en dan met een haak of kabel de lier daar aan. Dan kun je hem ook makkelijk achter gebruiken aan de trekhaak.
Vaste lier
Alternatief: een vaste lier met VEEL kabel.
Die kun je dan ook onder de bus laten doorlopen naar achter door een oog bij de trekhaak.
Hydrolisch
Ik heb bv. nog een stuurbekrachtigings pomp. (een geen stuurbekrachtiging)
Misschien geeft die genoeg olie om een hydrolische lier mee te bedienen?
Of is dit volledig out of range?
Helaas heb ik er niet veel meer voor te besteden dan een paar honderd euro.
Groet,
Melchior
Wat zijn jullie gedachten over een lier op of bij je camper?
Wat doen jullie als je vast komt te zitten?
Wat zijn goede en bataalbare alternatieven?
Ik zou graag een lier willen hebben om in noodgevallen de camper uit de modder of zand te kunnen trekken.
Ik heb al een aantal geer gehad dat hij vast kwam te zitten en een lier uitkomst zou hebben geboden.
Nu heb ik een goedkope lier, maar die voldoet niet. :(
De trekkracht bleek zelfs te laag om 1 wiel uit een kuil in zand te kunnen trekken. Als staat hij vermeld onder 900kg trekkracht. (geloof ik overigens niets van)
Dit is hem: (of lijkt er op als twee druppels water)
http://www.valkenpower.com/item.cfm?id=85&lang=du
Losse lier
Het meest praktisch zonder al te veel gedoe is een lier die je tussen kabels kan hangen. Dus bv. je sleepoog aan de voorkant en dan met een haak of kabel de lier daar aan. Dan kun je hem ook makkelijk achter gebruiken aan de trekhaak.
Vaste lier
Alternatief: een vaste lier met VEEL kabel.
Die kun je dan ook onder de bus laten doorlopen naar achter door een oog bij de trekhaak.
Hydrolisch
Ik heb bv. nog een stuurbekrachtigings pomp. (een geen stuurbekrachtiging)
Misschien geeft die genoeg olie om een hydrolische lier mee te bedienen?
Of is dit volledig out of range?
Helaas heb ik er niet veel meer voor te besteden dan een paar honderd euro.
Groet,
Melchior
- melhof
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
- Locatie: Zuid Spanje
Nog even doorgaand hierover:
Waaraan kun je een lier binden
Als er dikke bomen palen rotsen staan is het natuurlijk handig.
Je neemt zo'n sleepkabel in banduitvoering.
http://www.soer.nl/shop/artikel.asp?rid=4909
Die doe je om de boom (beschadig je die niet) en maak je je kabel aan.
Om nu verdere bomen te kunnen berijken:
- meerdere sleepkabels achter elkaar
Vast zonder bomen
Ik heb 5 beton ijzers van 1m en een 3kg voorhamer.
Die ram je dan in de grond, van elkaar verweiderd.
Doet er afzonderlijke kabels aan.
Bind die samen aan een sleepkabel.
Doet daar je lier aan.
En dan maar hopen dat je de bus vooruitkrijgt.
(nog niet getest )
Enige kans van slagen?
Groet,
Melchior
Waaraan kun je een lier binden
Als er dikke bomen palen rotsen staan is het natuurlijk handig.
Je neemt zo'n sleepkabel in banduitvoering.
http://www.soer.nl/shop/artikel.asp?rid=4909
Die doe je om de boom (beschadig je die niet) en maak je je kabel aan.
Om nu verdere bomen te kunnen berijken:
- meerdere sleepkabels achter elkaar
Vast zonder bomen
Ik heb 5 beton ijzers van 1m en een 3kg voorhamer.
Die ram je dan in de grond, van elkaar verweiderd.
Doet er afzonderlijke kabels aan.
Bind die samen aan een sleepkabel.
Doet daar je lier aan.
En dan maar hopen dat je de bus vooruitkrijgt.
(nog niet getest )
Enige kans van slagen?
Groet,
Melchior
- Herman508
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 18 apr 2005, 22:10
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Melchior,
Bij vast zitten bedoel je dat de wilen door slippen, spinnen ?
touw om wiel (3 slagen) andere eind aan een boom o.i.d. en met beleid het wiel het touw laten opdraaien.
Omdat het andere eind vast zit 'takelt'de bus zichzelf weg (in theorie)
Een super lier constructie dus.
Als er geen fixeerpunt in de omgeving is zal je denk ik altijd hulp nodig hebben of je bus opkrikken en uitgraven...
Bij vast zitten bedoel je dat de wilen door slippen, spinnen ?
touw om wiel (3 slagen) andere eind aan een boom o.i.d. en met beleid het wiel het touw laten opdraaien.
Omdat het andere eind vast zit 'takelt'de bus zichzelf weg (in theorie)
Een super lier constructie dus.
Als er geen fixeerpunt in de omgeving is zal je denk ik altijd hulp nodig hebben of je bus opkrikken en uitgraven...
Groet, Herman
.......................................................
MB 508D ex-ambulance '86, OM314 motor
.......................................................
MB 508D ex-ambulance '86, OM314 motor
- melhof
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
- Locatie: Zuid Spanje
Die truuk had ik nog niet gehoord.
Heb je dat wel eens gedaan? :o
Dan heb je dus iets aan 2stukken lekker breed en 20m lang band ofzo.
Zoiets als die sleepband maar dan langer.
Het lijkt me wel lasig hoor.
Vooral om de sleepband om het wiel heen te krijgen.
Dan moet je alsnog je bus opkrikken en de sleep band er omheen wikkelen.
En dan met gevaar voor eigen leven zorgen dat de band niet van het wiel af glipt.
Het is namelijk nog al link om in de 'line of sight' aanwezig te zijn bij het gasgeven.
Al is het maar dat een kabel los springt en een zwiep geeft...
Maar goed om te horen. Komt op mijn lijstje.
Heb je dat wel eens gedaan? :o
Dan heb je dus iets aan 2stukken lekker breed en 20m lang band ofzo.
Zoiets als die sleepband maar dan langer.
Het lijkt me wel lasig hoor.
Vooral om de sleepband om het wiel heen te krijgen.
Dan moet je alsnog je bus opkrikken en de sleep band er omheen wikkelen.
En dan met gevaar voor eigen leven zorgen dat de band niet van het wiel af glipt.
Het is namelijk nog al link om in de 'line of sight' aanwezig te zijn bij het gasgeven.
Al is het maar dat een kabel los springt en een zwiep geeft...
Maar goed om te horen. Komt op mijn lijstje.
- melhof
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
- Locatie: Zuid Spanje
Is zoiets niet lekker simpel en doeltreffend?
http://www.werktuigen.nl/index.php?page ... item=37767
Merk: Valkenpower
Model: Cp1600
Brandstof: N.v.t.
Bouwjaar: onbekend
Omschrijving:
Rated Capacity: 1500KG
Rated Forward Handpower: 400N
Rope Diameter: 11MM
Rope Lenght: 10M
Wire Rope Safety Factor 5
Net Weight: 12KG Size: 426x238x64
Imand ervaring mee?
Melchior
http://www.werktuigen.nl/index.php?page ... item=37767
Merk: Valkenpower
Model: Cp1600
Brandstof: N.v.t.
Bouwjaar: onbekend
Omschrijving:
Rated Capacity: 1500KG
Rated Forward Handpower: 400N
Rope Diameter: 11MM
Rope Lenght: 10M
Wire Rope Safety Factor 5
Net Weight: 12KG Size: 426x238x64
Imand ervaring mee?
Melchior
- Herman508
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 18 apr 2005, 22:10
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Je hebt toch dubbellucht ?melhof schreef:Het lijkt me wel lasig hoor.
De wagen hoef je niet op te krikken.
Touw tussen de banden van 1 kant door steken. Na 3 slagen tussen de velgen krijgt deze zoveel frictie dat deze 'pakt'.
als het wiel draaid (wel de kant nemen die niet slipt) rolt het touw tussen de banden op.
Geen kabel nemen en alles met beleid, let op de wangen (zijkant) van je band, deze zijn kwetsbaar.
Je kan net dat metertje verder komen die je nodig hebt.
En inderdaad niet bij die kabel gaan staan, als die knapt kan die een aardig slopende zweepslag geven.
Groet, Herman
.......................................................
MB 508D ex-ambulance '86, OM314 motor
.......................................................
MB 508D ex-ambulance '86, OM314 motor
- melhof
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
- Locatie: Zuid Spanje
Ha, nee... ik heb enkel lucht. :(
Dan is het inderdaad een stukje lastiger.
Maar is inderdaad niet zo'n slecht idee.
Een soort metalen korf of velg achtig ding te lassen die je aan de zijkant van je wielen kan bevestigen.
Dan heb je een soort van kabel winch katrol naast je wiel!
Kijk zo komen we op de MacGyver oplossingen!
(die zou gewoon de band er af halen en de velg gebruiken... je bent dan tenslotte uit het gat he...) :D
Zal er eens verder over nadenken.
Groet,
Melchior
Dan is het inderdaad een stukje lastiger.
Maar is inderdaad niet zo'n slecht idee.
Een soort metalen korf of velg achtig ding te lassen die je aan de zijkant van je wielen kan bevestigen.
Dan heb je een soort van kabel winch katrol naast je wiel!
Kijk zo komen we op de MacGyver oplossingen!
(die zou gewoon de band er af halen en de velg gebruiken... je bent dan tenslotte uit het gat he...) :D
Zal er eens verder over nadenken.
Groet,
Melchior
-
- Berichten: 400
- Lid geworden op: 07 jan 2006, 01:07
Melchior, ik heb bij mij eerste vakantie baantje, vroeger :-) zo'n ding gebruikt om elektrische pompen uit putten te hijsen. Werkte prima dat ding, werkte 2 kanten op meen ik liften en zakken. Je kon er erg zware lasten mee hijsen. Je moet wel geduld hebben snel gaat het niet, maar goed met 40 kilo duw kracht 1500 kilo trekken moet lukken.
Herman, dan moet je wel oppassen voor het ventiel van het binnenste wiel denk ik. Maar heb je het wel eens geprobeerd? het beste zou zijn als je dan achteruit er uit moet, de lijn kan dan van de onderkant om de velgen. Andersom zit je met je wielkasten denk ik.
Herman, dan moet je wel oppassen voor het ventiel van het binnenste wiel denk ik. Maar heb je het wel eens geprobeerd? het beste zou zijn als je dan achteruit er uit moet, de lijn kan dan van de onderkant om de velgen. Andersom zit je met je wielkasten denk ik.
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
406/8 D '69
-
- Berichten: 215
- Lid geworden op: 28 mei 2006, 10:03
dat met aan wiel monteren gaat wel maar krijg dat touw er maar weer eens af dat lijkt mij het grootste probleem, opkrikken en demonteren is geen optie omdat je dan eerst naar een verhard stuk grond moet rijden.
Arjan volgens mij werkt het naar voren wel naar achteren zit je met de wielkast.
Ik ga voor een elektrolier 3.5 ton die ik kan demonteren en voor of achter kan monteren( sleep oog voor ). Electrisch iets lastiger want je moet een stekker voor die 12 - 15mm dikke stroom kabels hebben( iets van 200A moet er door kunnen).
Oja je kunt natuurlijk ook nog van die rijplaten ( 2 want meestal werkt het niet als je maar 1 wiel van tractie kan voorzien) meenemen de kans dat je dan een lier nodig hebt is een stuk kleiner
Bart
Arjan volgens mij werkt het naar voren wel naar achteren zit je met de wielkast.
Ik ga voor een elektrolier 3.5 ton die ik kan demonteren en voor of achter kan monteren( sleep oog voor ). Electrisch iets lastiger want je moet een stekker voor die 12 - 15mm dikke stroom kabels hebben( iets van 200A moet er door kunnen).
Oja je kunt natuurlijk ook nog van die rijplaten ( 2 want meestal werkt het niet als je maar 1 wiel van tractie kan voorzien) meenemen de kans dat je dan een lier nodig hebt is een stuk kleiner
Bart
Soms een engel
soms een duivel
maar altijd mijzelf
soms een duivel
maar altijd mijzelf
- Herman508
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 18 apr 2005, 22:10
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Tja, 't is niet de zaligmakende oplossing maar het is soms te proberen.Ben schreef:Als je 1 wiel (in ons geval 2) tegenhoudt, door middel van een touw of strap gaat de andere kant als een gek ronddraaien.
Mocht die grip hebben dan is de kans aanwezig???? dat je los komt.
Als dat niet het geval is zit de andere kant ook in de blubber ingegraven.
Meestal is er één band die slipt, dus daar het touw omheen.
En dan inderdaad hopen dat beide grip blijven houden.
Ik heb het alleen mensen met 2 personenwagens in de sahara zien doen.
(ene auto is fixeerpunt, andere de band leeg laten lopen en touw erom)
Met de bus heb ik het nog niet geprobeerd mede door gebrek aan een boom o.i.d.
Groet, Herman
.......................................................
MB 508D ex-ambulance '86, OM314 motor
.......................................................
MB 508D ex-ambulance '86, OM314 motor
- GerardM
- Berichten: 778
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
Inderdaad; bij een lier is het handig een vast punt te hebben op een meter of tien afstand... in de duinen vind je die niet veel :D .Herman schreef: Met de bus heb ik het nog niet geprobeerd mede door gebrek aan een boom o.i.d.
Uit eigen recente ervaring kan ik zeggen (zie elders op dit forum of in de eerstvolgende Klep) dat onze bussen er weliswaar stoer uit zien maar zich niet lenen voor veldwerk. Mijn les daaruit is gewoon zoveel mogelijk de gebaande paden te volgen :( .
Groet,
Gerard
- KOERT
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 19 jun 2007, 15:16
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Niet meteen naar een lier grijpen; Banden half leeg laten lopen en al je gewicht eruit is vaak al voldoende. (legerinstructies)
Werken met een lier kan ook levensgevaarlijk zijn. Zorg voor een goede bevestiging en een veilige werkafstand. Wanneer de kabel los schiet, kan hij een omstander ernstig toe-"takelen"
Maar... zo'n lier staat wel leuk in je rijtje Persoonlijke Standaard Uitrusting
Iemand trouwens bekend met 'n dubbellucht 4x4? Ben nu toch aan het ombouwen...
Werken met een lier kan ook levensgevaarlijk zijn. Zorg voor een goede bevestiging en een veilige werkafstand. Wanneer de kabel los schiet, kan hij een omstander ernstig toe-"takelen"
Maar... zo'n lier staat wel leuk in je rijtje Persoonlijke Standaard Uitrusting
Iemand trouwens bekend met 'n dubbellucht 4x4? Ben nu toch aan het ombouwen...
------------------------------------------
Daimler (Mercedes) Benz L 407 DG 1978 met OM616
Daimler (Mercedes) Benz L 407 DG 1978 met OM616
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Leuk onderwerp dit,...
Op de laatste vraag in te gaan: Ja ze zijn er zeker, want in mijn instructieboekje staat onderhoud aan de tussenbak en 4 WD.
En met je legerinstrukties en PSU kom ik al snel bij mijn AAT opleiding waarbiji de lichte berging een onderdeel was.
Enkele nuttige zaken waren: graaf een sleuf die lang genoeg is om een mooie flauwe helling te hebben bij het ingedraaide wiel.
Gebruik reserve wiel als anker om iets vast te zetten.
Niet sturen maar rechtuit trekken.
Verder nog iets over de lieren:
Jammer dat dat ding van jou niet werk Melchior......................want die ene stem in je poll heeft dezelfde :( .....
ik heb hem op de oprit getest en dat ging goed :D
De andere takel wordt "tirfortakel"genoemd en bij de brandweer gebruikt voor dit soort zaken bij hulpverleningen.
Die dingen van de brandweer werken uitstekend, maar als de leverancier van dat ding dezelfde is als die van die elektrische lier moet je daar misschien aan twijfelen.......
Frank
Op de laatste vraag in te gaan: Ja ze zijn er zeker, want in mijn instructieboekje staat onderhoud aan de tussenbak en 4 WD.
En met je legerinstrukties en PSU kom ik al snel bij mijn AAT opleiding waarbiji de lichte berging een onderdeel was.
Enkele nuttige zaken waren: graaf een sleuf die lang genoeg is om een mooie flauwe helling te hebben bij het ingedraaide wiel.
Gebruik reserve wiel als anker om iets vast te zetten.
Niet sturen maar rechtuit trekken.
Verder nog iets over de lieren:
Jammer dat dat ding van jou niet werk Melchior......................want die ene stem in je poll heeft dezelfde :( .....
ik heb hem op de oprit getest en dat ging goed :D
De andere takel wordt "tirfortakel"genoemd en bij de brandweer gebruikt voor dit soort zaken bij hulpverleningen.
Die dingen van de brandweer werken uitstekend, maar als de leverancier van dat ding dezelfde is als die van die elektrische lier moet je daar misschien aan twijfelen.......
Frank
- Niek
- Berichten: 85
- Lid geworden op: 15 dec 2004, 20:48
- Locatie: Oosterend
Melchior,
Zo'n Tirfor is echt een handig apparaat. Ik gebruik ze veel om bomen om te trekken en op te vangen. Voordeel is dat je kun trekken en lossen. Meestal zit er 30 met kabel bij. Als je er een katrol bij neemt, kun je dubbel trekken. Dingen zijn onverslijtbaar. Ik heb er ook altijd eentje bij me als ik met de bus wegga. Ik heb al eens een fransoos uit het zand getrokken.
Nog een tip voor situaties zonder ankerpunt. Graaf een gat, reservewiel erin, daar een kabel, strop, oid aan, gat dicht gooien, liertje aankoppelen en trekken maar.
Niek
Zo'n Tirfor is echt een handig apparaat. Ik gebruik ze veel om bomen om te trekken en op te vangen. Voordeel is dat je kun trekken en lossen. Meestal zit er 30 met kabel bij. Als je er een katrol bij neemt, kun je dubbel trekken. Dingen zijn onverslijtbaar. Ik heb er ook altijd eentje bij me als ik met de bus wegga. Ik heb al eens een fransoos uit het zand getrokken.
Nog een tip voor situaties zonder ankerpunt. Graaf een gat, reservewiel erin, daar een kabel, strop, oid aan, gat dicht gooien, liertje aankoppelen en trekken maar.
Niek
- winand
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
- Locatie: Eindhoven
Mooi dat dit topic is gestart :D
Veel dubbelluchters zijn immers avontuurlijk ingesteld en willen daarom een stoere bus, dubbellucht, en dan van de paden af ( .....)
Nouja, als je dit ambieert dan, kan een lier wel handig zijn.
Sterker nog, als ik een lier had zou ik wel eerder van de paden af durven.. Dus wellicht komt er nog eens eentje..
Kortom, mooi topic! Vooral veel ervaringsverhalen posten dan koop ik hopelijk geen kat in de zak
Veel dubbelluchters zijn immers avontuurlijk ingesteld en willen daarom een stoere bus, dubbellucht, en dan van de paden af ( .....)
Nouja, als je dit ambieert dan, kan een lier wel handig zijn.
Sterker nog, als ik een lier had zou ik wel eerder van de paden af durven.. Dus wellicht komt er nog eens eentje..
Kortom, mooi topic! Vooral veel ervaringsverhalen posten dan koop ik hopelijk geen kat in de zak
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
- melhof
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
- Locatie: Zuid Spanje
Leuk al jullie reacties!
Ja, juist dat avontuurlijke willen wij ook gaan doen.
Niet vanwegen het spannende en het lekker vast kunnen komen in de &%$*#
Maar juist om de op mooie plekjes in de natuur te kunnen staan.
Over de Herman methode:
Natuurlijk heb je geen last van je wielkasten!
Als je vooruit lost moet zet je hem in de 1e en draai je de kabel in de oprolrichting
En en je zet hem natuurlijk in de achteruit als je achteruit los moet + die oprolrichting.
Het krikken is alleen wat lastig.
Vandaar mijn idee om een soort extra velg op de zijkant te kunnen monteren als oprol katrol.
Je moet het alleen wel op beide achter wielen doen met ieder 1 kabel vanwege je differentieel.
Nogmaals Vast zonder bomen
Ik heb 5 beton ijzers van 1m en een 3kg voorhamer.
Die ram je dan in de grond, van elkaar verweiderd.
Doet er afzonderlijke kabels aan.
Bind die samen aan een sleepkabel.
Doet daar je lier aan (of je velgkatrol)
En dan maar hopen dat je de bus voor/achteruitkrijgt.
Dit of varianten hier op.
Enige kans van slagen volgens jullie?
Vast in de modder
Verder heb ik met de kettingzaag van dakbalken 4 trapeziumvormige oprijdplanken gemaakt (circa 6x18cm bij 1m lang) om steun te kunnen geven aan wielen in de modder. Gaten opvullen na opkrikken uit een kuil ect. Verder zijn ze overal handig voor.
Vast in het zand
Toch waren deze balken erg onhandig op zanderig terrein.
Het wiel slipte namelijk juist bij het opreiden op de schuine kanten.
Het enige dat hier leek te werken waren rijplaten.
Ik denk er dus over om 4 planken van 150x40x1cm dik ergens achter te verwerken.
Dan kun je een soort rijplaten maken om (metertje voor meterje) je achterwielen over zanderig terein te lootsen.
Loskomen is namelijk 1 ding, maar bij ieder meter weer vast zitten...
Groet,
Melchior
PS. Op Ruigoord zat een Dbbl vast in de modder. Zijn rechts achter was volledig onder het maaiveld geslipt.
Enorme kuil in de modder (mede gegraven) en je zag nog net 15cm wiel boven de waterlijn.
Omdat 1 traktor slipte, kwam een tweede met een hefarm. Die heeft hem aan de treeplank opgetild en er een pallet onder gegooid.
Daarna hebben ze de twee traktoren achter elkaar gebonden en hem er als een treintje uit getrokken.
Geen boom in het veld of iets. Wat zouden jullie gedaan hebben?
Ja, juist dat avontuurlijke willen wij ook gaan doen.
Niet vanwegen het spannende en het lekker vast kunnen komen in de &%$*#
Maar juist om de op mooie plekjes in de natuur te kunnen staan.
Over de Herman methode:
Natuurlijk heb je geen last van je wielkasten!
Als je vooruit lost moet zet je hem in de 1e en draai je de kabel in de oprolrichting
En en je zet hem natuurlijk in de achteruit als je achteruit los moet + die oprolrichting.
Het krikken is alleen wat lastig.
Vandaar mijn idee om een soort extra velg op de zijkant te kunnen monteren als oprol katrol.
Je moet het alleen wel op beide achter wielen doen met ieder 1 kabel vanwege je differentieel.
Nogmaals Vast zonder bomen
Ik heb 5 beton ijzers van 1m en een 3kg voorhamer.
Die ram je dan in de grond, van elkaar verweiderd.
Doet er afzonderlijke kabels aan.
Bind die samen aan een sleepkabel.
Doet daar je lier aan (of je velgkatrol)
En dan maar hopen dat je de bus voor/achteruitkrijgt.
Dit of varianten hier op.
Enige kans van slagen volgens jullie?
Vast in de modder
Verder heb ik met de kettingzaag van dakbalken 4 trapeziumvormige oprijdplanken gemaakt (circa 6x18cm bij 1m lang) om steun te kunnen geven aan wielen in de modder. Gaten opvullen na opkrikken uit een kuil ect. Verder zijn ze overal handig voor.
Vast in het zand
Toch waren deze balken erg onhandig op zanderig terrein.
Het wiel slipte namelijk juist bij het opreiden op de schuine kanten.
Het enige dat hier leek te werken waren rijplaten.
Ik denk er dus over om 4 planken van 150x40x1cm dik ergens achter te verwerken.
Dan kun je een soort rijplaten maken om (metertje voor meterje) je achterwielen over zanderig terein te lootsen.
Loskomen is namelijk 1 ding, maar bij ieder meter weer vast zitten...
Groet,
Melchior
PS. Op Ruigoord zat een Dbbl vast in de modder. Zijn rechts achter was volledig onder het maaiveld geslipt.
Enorme kuil in de modder (mede gegraven) en je zag nog net 15cm wiel boven de waterlijn.
Omdat 1 traktor slipte, kwam een tweede met een hefarm. Die heeft hem aan de treeplank opgetild en er een pallet onder gegooid.
Daarna hebben ze de twee traktoren achter elkaar gebonden en hem er als een treintje uit getrokken.
Geen boom in het veld of iets. Wat zouden jullie gedaan hebben?
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
- winand
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
- Locatie: Eindhoven
Melchior, je bedoelt vast de volgende bus:
grote versie
Had em al vastgelegd op mijn cameraatje.
Ik verwachtte zelf ook veel modder en had bij aankomst al direkt planken onder mijn wielen gedaan tegen het wegzakken, maar gelukkig viel het waar ik stond (rand van het terrein) mee. (hoewel daar wel een t3 busje vastzat)
grote versie
grote versie
Had em al vastgelegd op mijn cameraatje.
Ik verwachtte zelf ook veel modder en had bij aankomst al direkt planken onder mijn wielen gedaan tegen het wegzakken, maar gelukkig viel het waar ik stond (rand van het terrein) mee. (hoewel daar wel een t3 busje vastzat)
grote versie
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
- melhof
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
- Locatie: Zuid Spanje
- Stille Willy
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 06 jan 2005, 16:19
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Die truc van Koert doet het prima.
Banden een stuk leeg laten lopen handrem aantrekken zodat je difrentieel aan bijde zijde de zelfde weerstand krijgt.
In zijn eerste versneling en met weinig gas kruipt hij er meestal wel uit.
Succes
Banden een stuk leeg laten lopen handrem aantrekken zodat je difrentieel aan bijde zijde de zelfde weerstand krijgt.
In zijn eerste versneling en met weinig gas kruipt hij er meestal wel uit.
Succes
http://tramp.web-log.nl/stillewilly
Leef en laat leven dus geniet en laat genieten
Leef en laat leven dus geniet en laat genieten
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
- Emile & Sabine
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 07 mar 2013, 01:02
- Locatie: Lebbeke (België)
Re: Kabel lier (op) of in camper
MvG Emile & Sabine...
FIAT Granduca s14 1.9TD 1998
FIAT Granduca s14 1.9TD 1998
- Uil
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 25 mar 2012, 20:57
Re: Kabel lier (op) of in camper
Het lijken mij redelijk effectieve ankers, maar die kabel heb ik niet veel vertrouwen in, evenals die speciale wielmoeren. Als onze bus vastzitten met hun 3-5 ton en een korte eerste versnelling trek je volgens mij de kabel of de wielmoeren kapot. Tenzij je alleen maar geen grip hebt in een modderig veld, dan kan het wel helpen.
Zelf klussen bij Arie en Nico.
- Detlev
- Berichten: 920
- Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
- Locatie: De Bilt
Re: Kabel lier (op) of in camper
6 jaar na dato de oplossing???
Grappig al die oude forumnamen en zelfs Ruigoord duikt weer eens op :mrgreen:
PS: waarom zou je die eerste versnelling gebruiken dan?
Grappig al die oude forumnamen en zelfs Ruigoord duikt weer eens op :mrgreen:
PS: waarom zou je die eerste versnelling gebruiken dan?
Mercedes 406 uit 1969
- Emile & Sabine
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 07 mar 2013, 01:02
- Locatie: Lebbeke (België)
Re: Kabel lier (op) of in camper
Wel die ankers vind ik ook wel interessant, maar de rest....Uil schreef:Het lijken mij redelijk effectieve ankers, maar die kabel heb ik niet veel vertrouwen in, evenals die speciale wielmoeren. Als onze bus vastzitten met hun 3-5 ton en een korte eerste versnelling trek je volgens mij de kabel of de wielmoeren kapot. Tenzij je alleen maar geen grip hebt in een modderig veld, dan kan het wel helpen.
En mss wel mogelijk die ankers zelf te maken als ik eens veel goesting heb...
Ik ben wel aan het zoeken om een Winch te plaatsen op de camper de vraag is welke is goed en hoe doe je dat het beste???
En is niet te duur voor een camper met een MTM van 3200Kg
MvG Emile & Sabine...
FIAT Granduca s14 1.9TD 1998
FIAT Granduca s14 1.9TD 1998
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten