ervaringen met koelkast via omvormer op 220V?

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
leo609
Berichten: 22
Lid geworden op: 16 jul 2007, 22:22
Locatie: Rotterdam

ervaringen met koelkast via omvormer op 220V?

Bericht door leo609 »

Heeft iemand er ervaring mee om, tijdens het rijden, de koelkast via de hh accu's en de omvormer op 220 te laten koelen?

Mijn hh accu's staan in serie (24V) en, zoals eerder is aangegeven zou de koelkast met een 24V element uitgerust kunnen worden.
Maar omdat mij in het verleden bleek dat de koelkast die ik had op 12V niet echt super koelde terwijl op 220V het wel goed koud werd, vroeg ik me af of het een goed idee is om via een 220V omvormer de koelkast te voeden.Op 220V wordt er maar ca 0,6 A gevraagd, dus de omvormer wordt dan niet heel erg belast zou ik denken.

Leo
Gebruikersavatar
KWF-704
Berichten: 193
Lid geworden op: 07 dec 2004, 16:57
Locatie: Antwerpen

Bericht door KWF-704 »

Leo

Onze ijskast doet het op 12 v prima op voorwaarde dat ze enkel te taak moet overnemen van de 220v of van de gas aansluiting.
als je een ander element moet plaatsen is het misschien goedkoper een omvormer te plaatsen dan werkt de termostaat ook.
Zolang je rijd zal de dynamo genoeg leveren om de omvormer te voeden
Onze ijskast verbruikt 9 amp op 12 volt misschien moet ik ook eens gaan kijken naar het verbruik van een kleine omvormer
groet Johan
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

In principe moet de koelkast op 220 hetzelfde koelen als op 24 V /12 V.
Wel is er bij 12/24 Volt geen thermostaat tussengeschakeld.
De filosofie daarachter is dat je niet constant rijdt, en dat de pauzes hetzelfde effekt hebben als de thermostaat.
Als je tijdens het rijden mogelijk minder goede ventilatie hebt zou hetkoelen iets minder kunnen zijn.

Maar het lijkt mij het meest waarschijlijk dat jouw koelprobleem op 12 volt een heelandere , elektrische oorzaak heeft: en 12 V KK trekt een stroom van ruim 8 Amp, als je kijkt wat voor kabellengte en diameter er was toegepast dan heb je de oorzaak waarschijnlijk gevonden.
Zodra de kabellengte boven een meter uitkomt zit je al aan 4 mm2 diamert vast.
Elders op het forum loopt de vraag naar de juiste kabeldiamers.

Dus als de diameter te klein is verlies je teveel spanning en heb je zo 10% minder koelvermogen.

Frank

PS als je met een inerter werkt ga je ook rendementsverlies lijden, want de omzetting naar 220heb je ook vele procenten warmteontwikkeling in dat ding dus verlies.
Zeker als je je HH accus op 24 volt hebt staan zou ik dat 24 V elementje kopen, vogens mij voor een tientje of 3, en dat lijkt goedkoper dan een inverter.
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Bericht door melhof »

Ik denk dat het probleem ergens anders ligt.

Als je rijd heb je namelijk rijwind, die giert ook door je roosters.
Je koelkast werkt door een zeer delicate temperatuurbalans tussen opwarmen en afkoelen.
Het kan zijn dat je dan dus gewoon te veel koelt waardoor hij minder goed werkt.

Je hebt hiervoor roosters doe je ook kunt afschermen met kappen.
Of gewoon ff met tape afplakken.

Ook het verhaal van de dunne draden zal effect hebben.
Dat de 12v geen thermostaat heeft lijkt mij niet.
Ik heb de schema's wel een doorgezocht, maar het is juist een ingenieus systeem dat de thermostaat voor zowel 12v als 220v laat werken.

Laten werken op de omvormer is geen probleem.
Het rendment ligt tussen de 96 en 98% dat maakt dus niet veel uit.

Wel zal bij langdurig klimmen en dalen je koelkast minder werken door dat hij bij scheefstand niet goed functioneerd. Al is het hobbelen weer een voordeel. (dit heb ik eens gelezen op de Electrolux uitleg pagina's)

Groet,
Melchior
mfellman
Berichten: 223
Lid geworden op: 31 okt 2006, 11:39
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Bericht door mfellman »

Ik krijg haast het idee om een standaard 220 koelkast (al dan niet inbouw) aan te schaffen en die in de bus te plaatsen via een gemodificeerde sinus omvormer (kan me nauwelijks voorstellen dat deze een perfecte sinus nodig heeft).

Heeft iemand hier ervaring mee?

Marc
F46Ka (met de OM314) vanaf 07-05-2007
A_A
Berichten: 400
Lid geworden op: 07 jan 2006, 01:07

Bericht door A_A »

Marc, een standaard huis koelkast moet meestal 24 uur stil staan voor hij aan mag. Het lijkt mij niet handig zo'n ding al hobbelend te gebruiken.
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Koeling

Bericht door De Rooie Reus »

Schaf toch een compressor koelkast aan, tegenwoordig zijn die van isotherm niet meer zo duur.

Groeten van
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
mfellman
Berichten: 223
Lid geworden op: 31 okt 2006, 11:39
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Bericht door mfellman »

Is dat niet iets wat eerder voor de oudere exemplaren opging? En vaak wordt zo'n koelkast wel gelijk aan gezet als hij rechtstandig is vervoerd in de vrachtwagen. En zou zo'n 12V compressor koelkast zoveel anders zijn (of een 220V koelkast uit een caravan)?

Tje eigenlijk is er maar één manier om daar achter te komen ben ik bang..... (uitproberen)

Marc
F46Ka (met de OM314) vanaf 07-05-2007
leo609
Berichten: 22
Lid geworden op: 16 jul 2007, 22:22
Locatie: Rotterdam

Bericht door leo609 »

Je zou denken dat het koelen op 12/24 zonder thermostaat betekent dat er een constante stroom loopt. Het meer of minder koelen zou dan (los van eventueel stroomverlies door te dunne kabels) vooral veroorzaakt worden door de omgeving (rijwind door de roosters etc) en de buitentemperatuur waardoor de warmte minder goed weg kan.
Een 220V aansluiting werkt in ieder geval met een thermostaat die kan worden ingesteld. Als je aan de paal staat hoor je de koelkast hier op 'tikken'.
Waarschijnlijk zullen dan de omgevingsfactoren als warmte, rijwind ed er voor zorgen dat er meer via de thermostaat geschakeld wordt en er dus beter gekoeld wordt?

Leo
A_A
Berichten: 400
Lid geworden op: 07 jan 2006, 01:07

Bericht door A_A »

Inderdaad Martin! dat woord zocht ik net!
Lijkt mij een slim plan! als je toch niet meer op gas wil koelen.
Ik heb regelmatig in boten zelfbouw bladen gelezen dat men dan zelf ook de koelkast construeert.
http://www.internetwebshop.nl/winkel/pr ... cts_id=504

Dit apparaat neemt " maar " 1,5 Amp/uur op.
Let op de link is slechts de eerste link die ik vond hoor.
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
Gebruikersavatar
Buster
Berichten: 70
Lid geworden op: 10 mar 2007, 19:40
Locatie: Den Haag

zelfbouwkoelkast

Bericht door Buster »

Ik ben op vakantie in tsjechie een man met een 508 tegengekomen met een zelfbouw koelkast. :idea: :idea: :idea:
Hij had een losse compresor met toebehoren gekocht, (waar weet ik niet)
je kan dan zelf een geisoleerde ruimte/koelkast bouwen.
Na montage kan je dan de aansluiting op de compresor maken en wordt het systeem van zelf gevuld met koudemiddel. :P


Groet, Frank.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Waarom haal je geen oud koelkastje bij de Kringloopwinkel? Na één reisje weet je alles.

Ik vermoed dat de trillingsbestendigheid van camper- en bootkoelkasten meer in het eierrekje zit dan in de compressor.
Een absorptiekast werkt maar tot een bepaalde hellingshoek, omdat de hete lucht van de verwarmingsbron (spiraal of gasvlam) alleen maar door de thermosyphonwerking door de verticale buis opstijgt. Leo heeft ergens op dit forum een uitgebreide beschrijving van de werking gepost, dus dat hoef ik niet meer te doen.

Koel ze!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
A_A
Berichten: 400
Lid geworden op: 07 jan 2006, 01:07

Bericht door A_A »

http://www.waeco.com/nl/255.php?PHPSESS ... e622863ea1
Deze fabrikant heeft losse koelpompen evt incombinatie met een koude buffer
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Nog wat info voor koelkast keuzes:
zoals al genoemd zijn er tegenwoordig (al weer enkele jaren) 12 Volts compressorkoelkasten te koop, en nu ook steeds goedkoper.
Mijn broer heeft er een in zijn boot zitten en is zeer tevreden.Hij werkt probleemloos, ook als het zeilschip 30 gladen slagzij maakt.
Het stroomverbruik is duidelijk minder dan de Elux kastjes.
Bovendien kun je met een bouwpakket voor alleen de koelmachine, ook heel handig zelf een kast maken die elke vorm kan hebben en heel efficient in je camper gebouwd wordt(bij een schip is dat door de ronde vormen aql haast een noodzaak.


Verder heeft mijn electrolux van ca 15 jaar oud, zeker geen thermostaat op het 12/24V deel, en volgens de handleiding om de door mij genoemde reden.

Frank
Gebruikersavatar
KWF-704
Berichten: 193
Lid geworden op: 07 dec 2004, 16:57
Locatie: Antwerpen

Bericht door KWF-704 »

Hoi
De 12 volt werkt zonder thermostaat

[Je koelkast werkt door een zeer delicate temperatuurbalans tussen opwarmen en afkoelen.
Het kan zijn dat je dan dus gewoon te veel koelt waardoor hij minder goed werkt.
]
Daarom moet deze wel degelijk afkoelen grote roosters zijn in dit geval een voordeel bij ons zit er een schouw door het dak en in zijwand 2 roosters en een extra ventilatortje ook op 12 volt.

Als het zeer warm is en je kijkt eens rond op een kamping zal je zien dat veel kampeerders de roosters verwijderen om extra koeling te verkrijgen

Dus hoe meer koeling aan de achterkant hoe kouder het bier

schol Johan
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

koelkast

Bericht door karogegro »

Wij hebben dit voorjaar de stoute schoenen aangetrokken en de electrolux kk eruit gemeubeld en daarvoor in de plaats een liebherr compressor kk gezet. Een doodgewone huis, tuin en keuken koelkast die alleen wat kleiner is dan de zg tafelmodellen. Deze paste, zonder dat het nodig was om de hele boel te verbouwen, precies op de plaats van de electrolux. Het motortje van de kk trekt 60 watt continu, dus dat zal gemiddeld een watt of 20 zijn over de hele dag p/u. Hij draait uiteraard niet constant. De kk heb ik aangesloten op een 600 watt zuivere sinus omvormer. De resultaten waren tov de electrolux wat mij betreft uitstekend. Tijdens het rijden, heuveltje op, heuveltje af, beetje scheef op de camping, koud of warm buiten, het maakt allemaal niets uit. Altijd een constante temp. in de kk.
Het enigste waar we wel op moesten letten was om niet te vaak de deur open en dicht te doen, het vriesvakje was nl redelijk snel voorzien van een laagje ijs.
Verder werkt alles prima.
O ja, we hebben 140amp/u aan service accu's staan, dus daar kan je een mooi tijdje kouwe bierjes op maken, en een paar weken geleden heb ik een 130W/P zonne/daglicht paneel geplaatst dus kan het nu helemaal lang aan.
Toine.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi,

Ik had op mijn schip een koel/diepvriescombinatie op 230 via mijn omvromer.
Deze leverde een gemodificeerde sinus, traprziumvormig dus.
Ik nam als piekvermogen 10 maal het verbruik, in mijn geval 10 x 100= 1000 watt dit ivm met probleemloos aanlopen vd combie.
De combie verbrukte per dag 800 watt (A klas)

Hoe dan ook, een compressorkast(je) wint het altijd van een absorbtiekast, deze stoppen bij 32 graden omgeveingstemparatuur met hun werk.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

koelkast

Bericht door karogegro »

Idd, een compressor wint het altijd.
Ik vroeg me nl af wat het wezenlijke verschil was, behalve de spanning waar ie op draait en de diversiteit in afmetingen, tussen een gewoon koelkastje en eentje speciaal voor recreatie doeleinden. Ik zou het in ieder geval niet weten en deze vraag heb ik ook op het camperforum gesteld en daar moesten ze ook het antwoord schuldig blijven.
Dus vandaar dat ik het gewoon geprobeerd heb en VOILA, het bewijs is geleverd, het kan.
Toine
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Bericht door paulv »

Hallo Toine,

Dat is pas goed nieuws, een gewone goedkope koelkast (230V, A+) in je camper.
Ik vond het al een tijd, een vreemd verhaal dat je een speciale dure compresserkoelkast nodig hebt voor je camper. Van Ernst begreep ik al dat dat meer was vanwege de ophanging van de eierrekjes :lol: .

Groeten,
Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi,

Een en ander heeft met de smering te maken.
Onder in de zwarte pot aan de achterkant v/d koelkast zit een heel klein compressortje in.
Dat wil zeggen een open motortje met een klein zuigertje, diameter ongeveer 20 millimeter.
Het asje wat aan de binnenkant taps is staat in een laagje olie.
Begint dat ding te draaien dan komt door de centrufigaalkracht de olie boven op het motortje, zodoende word deze royaal gesmeerd.
Ga je heel hard door een bocht zou ie even zonder smering kunnen komen maar dan moet je wel heeel hard gaan! valt in de praktijk wel mee dus.
Nadeel van een hh koelkast is dat ie alleen maar op 230 volt loopt.
De 12/24 volt uitvoering daar zit een tril compressor in vergelijkbaar met een hhkoelkast qa prestaties.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

koelkast

Bericht door karogegro »

Nou ja, eerlijk gezegd was ik dat gepiel met ventilatortjes en elke keer de thermostaat bij regelen meer dan zat, dwz op gas, en daarbij vond ik de prestatie's van die dingen nou niet echt geweldig. En om nou gelijk 6 a 700 eulo neer te leggen om de jenever koud te krijgen gaat me net iets te ver.
De kk die er nu in staat was als ik het me goed herinner iets van 170 eurie, lijkt mij een significant verschil.
Toine
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Bericht door Maxer »

Ik heb voor inbouw in onze bus via marktplaats een dubbeldeurs koelkast gekocht 1.80 m. hoog en 8 jaar oud voor €80,-. Ik heb het ding plat vervoerd, een dag laten staan, aangezet en een stuk gaan rijden. Perfect! Kan ik iedereen aanraden.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Hoi naamgenoot,

op mijn schip, die heel wat meer bewoog dan een camper, heb ik 8 jaar lang een huisTuinKeukenKoelkast op een omvormer gehad.
Niks aan het handje.
Trouwens, op de beroepsvaart gebruik je niks anders dan 220volt koelkasten, en dan echt geen speciale scheepsuitvoering ofzo.

Ook in Tranquilo staat een gewone 220Volt koelkast die altijd draait, dus ook tijdens het rijden.
Ook daar gaat het goed.
Alleen moet er hier en daar een stukje piepschuim tussen; tegen het rammelen. 8)


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten