Vloer isoleren/conserveren

Plaats reactie
Peter MERCAMPO
Berichten: 416
Lid geworden op: 08 dec 2004, 18:03
Locatie: 'T Gooi

Vloer isoleren/conserveren

Bericht door Peter MERCAMPO »

Voor het isoleren van de vloer heb ik eerst al het betonplex verwijdert en ben ik gaan ontvetten en licht opschuren

Afbeelding URL=http://img518.imageshack.us/my.php?imag ... 036sh9.jpg]Afbeelding[/URL] Afbeelding

Vervolgens de hele handel (balken en subframe) 2 keer in de rx 5 en twee keer in de rx10 gezet.
Afbeelding
Met zaag, meetlat en stanley mes blokken (pur dakisolatie platen)gemaakt en vakken opgevult
Afbeelding
En de handel zit dicht, maar ik had nog wat over van een eerdere (huis) verbouwing dus toch nog maar een laagje eroverheen
Afbeelding Afbeelding het is van dat plastic luchtkussenspul voorzien van een reflecterend laag. (liggen mijn hondjes ook nog enigsins comfortabel en warm)
Afbeelding Afbeelding
Ik heb meteen de rest van de binnenzijde ook in de RX gezet in de hoop het roesten, voorlopig, tegen te houden. De betonplex vloer weer vastgezet en vanaf de onderzijde de dakplaten weer tegen de vloer aangeschroefd.

Wellicht dat iemand er wat aan heeft, als ik weer eens een wat tijd heb zal ik mijn meccano keuken ook op de site zetten. Groet Peter.
Vandaag is een Kadootje
Gebruikersavatar
Roger 1100
Berichten: 232
Lid geworden op: 04 dec 2004, 02:13
Locatie: Vlodrop
Contacteer:

Bericht door Roger 1100 »

Ziet er netjes uit. Lijkt me best een heerlijk gevoel om helemaal vanaf het frame de boel op te gaan bouwen. Wat is die rx5 en rx10 precies? Een soort menie-achtige verf?

Groeten,

Roger
Carpe Noctem.
Gebruikersavatar
Helmut
Berichten: 143
Lid geworden op: 13 mar 2007, 11:13
Locatie: twente

Bericht door Helmut »

Wauw Peter wat een mooi werk.Dit zal ook wel een verschil in geluid zijn.
Heb je er al mee gereden ,en wat zijn de ervaringen?
Hoeveel liter verf heb je gebruikt?
Je snapt het al, dit wil ik ook.
Heb je nog een foto van de onderkant ?

Succes Helmut.
Peter MERCAMPO
Berichten: 416
Lid geworden op: 08 dec 2004, 18:03
Locatie: 'T Gooi

Bericht door Peter MERCAMPO »

Hoi Roger en Helmut,

Rx is een conserveringsmiddel op basis van lijnzaadolie met het een en ander aan toevoegingen. De fabrikant geeft 10 jaar garantie tegen (verder) doorroesten. De rx 5 is wat waterig en een heuse omvormer de Rx 10 heeft dezelfde eigenschappen en is overschilderbaar. De twee tezamen vormen een twee eenheid. Ik heb wat proefstukjes aan de elementen overgeleverd. De Rx moest hierbij concureren tegen hamerite en novorox en heeft de test gewonnen. Het spul word ook gebruikt voor de conservering van damwanden van o.a. (zee)sluizen. Ik zal ook nog een foto'tje plaatsen van de onderzijde (volgt nog, n)ou effe te koud.
overigens zijn is er nog wel wat meer info te vinden over rustbusters. Volgens mij heeft Leo (ps de peertjes waren top! dank hiervoor en ik hoor graag als er weer een oogst aankomt) hier nog eens een topic over geplaats.

Voor nu groet en de rust
Peter.
Vandaag is een Kadootje
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

conserveren

Bericht door DVIII »

ik gebruik ook Tenco producten en natuurlijk sigma S2U.
lijnzaad spul droogt mij te lang.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Peter MERCAMPO
Berichten: 416
Lid geworden op: 08 dec 2004, 18:03
Locatie: 'T Gooi

Re: Vloer isoleren/conserveren

Bericht door Peter MERCAMPO »

Hoi Helmut Hier dan nog een foto van de onderzijde, beter laat dan nooit :oops:
Afbeelding
Groet Peter.
Vandaag is een Kadootje
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Vloer isoleren/conserveren

Bericht door Frank.fjph »

Hoi,

Ik had me nog afgevraagd welke dakplaten je tegen debodem had gschroefd,maar helaas maakt deze foto dat niet duidelijker.....
Dus,wat was dat voor contructie die je noemde???
Frank
Peter MERCAMPO
Berichten: 416
Lid geworden op: 08 dec 2004, 18:03
Locatie: 'T Gooi

Re: Vloer isoleren/conserveren

Bericht door Peter MERCAMPO »

Het zijn purplaaten voorzien van een bitumen dek laag (soort dakleer) en ik heb ze gehaald bij de professionele bouwmarkt (pontmeijer). Ik hoop dat ik je hier iets verder mee heb geholpen. Als je de officiële omschrijving wilt hebben moet ik echt gaan graven in mijn ietwat chaotische administratie.

Groet Peter.
Vandaag is een Kadootje
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: Vloer isoleren/conserveren

Bericht door Dennis en Nancy »

Dat is ook een mooie oplossing!

Ik ga hetzelfde doen aan de binnenzijde van de wielkasten.

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: Vloer isoleren/conserveren

Bericht door fuzzyduck »

Een oud topic maar het was wel mijn bijbel tijdens het leggen van mijn vloer :up:

Als je op mijn blog kijkt zie je ook die xps-platen met dakleer. Die van mij zijn aan beide zijden voorzien van dat leer. Pas op met schuiven en drukken van die platen in de vakken want dat dakleer is net schuurpapier. Je haalt zo een laagje RX eraf als je niet oppast.
Ik heb de flensjes van de vloerliggers ook nog eerst gekit met van dat bitumineuze zwarte dakreparatiekit (van merk Shell, ja die van de pomp). Als het ruikt naar warm asfalt zit je goed :mrgreen: Die kit zorgt nog eens extra voor een waterdichte seal van onderaf.

Mijn platen zijn 5cm dik. Gehaald bij een bouwmarkt a la Pontmeijer.

Eerste wilde ik de vloer, betonplex, direct op de liggertjes leggen, maar dan heb ik geen ventilatie meer, Aangezien er vloerzeil op komt. En ingepakt hout is geen goed plan. Daarom heb ik van die 5mm glaszet rubbers gekocht (25ct per stuk) en die gehalveerd met een schaar. Die heb ik met lijmende kit op de liggertjes alvorens de vloer te plaatsen. Hierdoor is er nog ventilatiemogelijkheid tussen vloer en isolatie. Bij stilstaan zorgt de lucht voor isolatie, tijdens rijden ventileert het nog wat via de zwakke plekken (lees: niet helemaal dicht kunnen krijgen met isolatie, bijvoorbeeld rond de schokbrekers achterwielen).

Zie blog voor fotos.
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Vloer isoleren/conserveren

Bericht door Hanomaad »

Hoi Fuzzyduck ik kan het niet zo makkelijk terug vinden op je blog maar wat heb je nou precies allemaal in je vloer liggen? En heb je ook isolatie tussen het subframe zelf zitten zoals de TS van dit topic? Die rubbers vind ik een beetje zonde omdat ik dan weer een beetje sta-hoogte moet inleveren. Ik ben 1.90 dus dat past zo net. Ik ga trouwens ook een 508 inbouwen voor zover dat nog niet duidelijk was. Ik snap het punt ook niet helemaal. Je bent bang dat tussen de stukken subframe en je vloer geen ventilatie meer komt anders? Dat is toch maar een klein percentage van de hele vloer?

Wat ik me ook afvraag, wat is de dunst mogelijke vloer die nog stevig genoeg is, wat voor materiaal moet dat zijn.

M'n huidige vloer eruit halen ben ik wel aan het overwegen, dan kan ik overal veel makkelijker bij voor het isoleren onder de vloer en misschien ook nog wat antiroest spul erop smeren.

Binnenkort wat foto's, als ik de bus op kenteken en voor de deur heb.
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: Vloer isoleren/conserveren

Bericht door fuzzyduck »

In mn blog moet je even helemaal naar beneden scrollen en op oudere topics drukken. Een paar keer geloof ik. Dan zie je alles van het subframe..

in het kort:
1. vloer eraf
2. liggertjes kaal gemaakt (is nodig voor rx5)
Alleen de bovenkant en zijkanten gedaan.
3. liggertjes iets laten oproesten (heeft rx5 nodig om te hechten)
4. 2x rx5
5. 2x rx10
6. XPS 50mm met dakleer op maat gemaakt en tussen de liggertjes geduwd. Dit ligt dan op de flensjes van liggers. Op die flensjes heb ik dan bitumenkit gesmeerd om een betere dichting te krijgen van onderaf gezien dan he.
7. Rubber stripjes op de liggers gekit.
8.betonplex 18mm eroverheen. 12mm heb ik ook wel eens voorbij zien komen op dit forum geloof ik. Kijk even naar je grootste overspanning in de bus.

Hout dient te kunnen ademen. Omdat ik aan de bovenkant zeil ga plakken, wil ik dus aan de onderzijde wat lucht hebben. Als ik het betonplex direct op de liggertjes had gelegd had ik theoretisch dan geen ademmogelijkheid. Het is maar waar je voor kiest, ik heb duurzaamheid wel hoog staan nml.

Achteraf ben ik blij dat we het hebben gedaan. Het is wel een takkeklus maar ik houd er wel een goed gevoel aan over dat dat onderdeel (waar je later nooit meer bij gaat komen) in ieder geval goed gedaan is.

Op de fotos zie je dus de roestige plekken rondom de schroefgaten van de oude vloer. Ook de alu deurdorpel heb ik uitgeboord en opzij gezet. Daaronder zat ook wat roest van stilstaand water :? Dus dat heb ik ook mooi kunnen meepakken.

Als je nog meer wilt weten hoor ik het wel!.

gr

Harro

Die rubbertjes kunnen ook dunner zijn hoor. Wat je maar kan vinden.
Laatst gewijzigd door fuzzyduck op 02 okt 2012, 09:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Vloer isoleren/conserveren

Bericht door Hanomaad »

Beetje laat met antwoorden want m'n werk neemt zo'n beetje al m'n tijd en energie in beslag de laatste tijd, maar het is me duidelijk, dankjewel! Ik ben nog steeds niet begonnen, maar goede research is ook belangrijk :)
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Vloer isoleren/conserveren

Bericht door Hanomaad »

fuzzyduck schreef: Hout dient te kunnen ademen. Omdat ik aan de bovenkant zeil ga plakken, wil ik dus aan de onderzijde wat lucht hebben. Als ik het betonplex direct op de liggertjes had gelegd had ik theoretisch dan geen ademmogelijkheid. Het is maar waar je voor kiest, ik heb duurzaamheid wel hoog staan nml.
Betonplex heeft een waterdichte coating toch? Dan maakt het volgens mij niet uit of je het laat ademen. Alleen de kopse kanten misschien, maar die zou ik juist goed insmeren met iets zodat er geen vocht in kan komen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten