cruise control

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bommes
Berichten: 482
Lid geworden op: 25 nov 2007, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

cruise control

Bericht door Bommes »

Ik heb een vraagje over de inbouw van een cruise control.

Het setje dat ik heb aangeschaft werkt met een sensor en 2 magneetjes op de aandrijf as.
In de beschrijving staat dat de as minimaal 5 cm van diameter moet zijn.
Aangezien wij een voorwiel aandrijver hebben, zijn de assen dunner.
De eniste plek waar de assen dikker zijn is op de homokineet koppeling, maar daar kunnen de magneetjes niet op vast gemaakt worden omdat de hoes er kompleet over heen zit.
Aan de bak zijde zijn de klossen ook groot genoeg maar de linker zijde zit langs de bak.
Er is nog geen halve centimeter ruimte tussen de klos en de bak, dus ook daar geen plek voor de mangeetjes.
De rechter as is in 2en gedeeld, uit de bak zonder koppeling gewoon een rechte as(+/- 30cm lang), vervolgens een lagerhuis, dan de tripod koppeling en dan de as naar het wiel toe met aan de wiel zijde een homkineet.

Op die tripod past het ook niet, omdat daar het carter er te dicht langs zit.. :|

Lang verhaal maar het komt er op neer dat de plekken die volgens de inbouw beschrijving van de CC een diameter hebben dei groot genoeg is, er geen ruimte is voor het plaatsen van de magneetjes..
Dus mijn vraag is heeft iemand ervaring met het plaatsen van een dergelijke CC maar dan gewoon op de as (die denk ik ongeveer 3 cm van diameter is) en of dat de CC daar mee over weg kan..??
Of wordt het gewoon een kwestie van proberen. :?:
Indien nodig kan ik wel een stel foto's maken van de assen..
Oh en de CC is van John Gold de ap50
(zonder reclame te willen maken nu in de aanbieding bij de conrad voor 109 Euro:
http://www.conrad.nl )
Greetzzzz, Marius
Afbeelding
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: cruise control

Bericht door Frank.fjph »

Gewoon proberen, zie geen reden waarom het niet zou werken.
Het kan zijn dat de magneetjes niet goed om de as blijven zitten, heb ik met mijn as van 8 a 10 cm diam ook gehad, maar als ze met een tie-rap vastgezet worden, kan je er altijd ook nog kit/lijm of zoiets tussen doen.
Ook kan het zijn dat de luchtspleet te groot wordt omdat bij kleine diam de spleet groter moet zijn doordat de cirkelboog kleiner is.

Succes

FRank
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: cruise control

Bericht door Admin »

Als de as te dun is, pak je gewoon één magneetje i.p.v. twee. De AP50 denkt dan dat er twee magneetjes aan een héél dikke as zitten, maar da's geen probleem.

Je kunt je pulsjes ook halen van een elektronische snelheidsmeter of van de W-aansluiting van je dynamo (de cc werkt dan in elke versnelling!). Als je een benzinemotor hebt, kan je ook de puls van de min van je bobine betrekken (de cc werkt dan in elke versnelling!).

Succes!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: cruise control

Bericht door Frank.fjph »

Mijn Waeco set had nog een andere optie leverbaar: en pulsgever die je tussen je km-tellerkabel en de klok kan monteren, ook leuk $$$$$$$

Frank
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: cruise control

Bericht door Admin »

Die kleine tussenstukjes in je kabel heeft John Gold ook. Maar met een kabelaansluiting vrij laag op de bak heb je maar één tak op de weg nodig om een nieuw pulsgeneratortje to moeten bestellen. Eigen ervaring :x

Doe nooit mechanisch wat je elektrisch kunt doen!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: cruise control

Bericht door Leo »

Admin schreef:Doe nooit mechanisch wat je elektrisch kunt doen!
Dáár kunnen we nog wel eens een boom over opzetten Ernst, en helemáál als daar ook de electronica onder valt. 8)
##################################################


@Marius:
Eerst proberen of het zo niet lukt.
Ook even expierimenteren met een grotere afstand tussen magneten en voeler zodat de verstoring van de magneten onderling minder merkbaar is voor de voeler.

En anders?
Doodsimpel die magneetjes op 10mm dikke voetjes lijmen, dan heb je opeens de vereiste dia.
Vastlijmen op de as en nog een tyrib eromheen, en klaar ben je. :lol:


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: cruise control

Bericht door Admin »

Vastlijmen op de as en nog een tyrib eromheen, en klaar ben je.

Hoeft niet eens. John Gold's magneetjes zijn zelfklevend, maar omdat dat zelden of nooit goed werkt in een vettige omgeving, zitten en ook vleugeltjes aan, waaroverheen je het meegeleverde ijzerdraadje kunt spannen (met een tangetje voorzichtig on elkaar draaien). Zit steviger dan een tie-wrap.

Die diameter is trouwens niet echt kritisch, als het breintje het aantal pulen per seconde maar kan oppikken... Helemaal niet nodig moeilijk aan het rekenen te slaan met pi en zo!
Wat wel enigszins kritisch is, is de slag van de bowdenkabel, m.a.w. de lengte van het hefboompje dat de bewiging van de kabel overbrengt op injectiepomp of carburateur.

Heb overwegend erg goede ervaringen met John Gold, 10 à 15 exemplaren ingebouwd in de meest uiteenlopende auto's.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: cruise control

Bericht door Admin »

Dáár kunnen we nog wel eens een boom over opzetten Ernst, en helemáál als daar ook de electronica onder valt.

Ik weet dat jij het bij voorkeur in de bewegende delen zoekt, maar als je objectief kijkt naar MTBF, MTTR en benodigd preventief onderhoud, zie je dat storing t.g.v. slijtage niet in elektra of elektronica zit. Waarmee niet gezegd is dat elektronica niet kapot kan gaan. Maar dat zijn dan ontwerpfouten of gebruik buiten de specificaties.

Maar een klein voorbeeld uit mijn oude omgeving: toen vanaf 1972 in de openbare telefooncentrales het elektromechanische relais werd vervangen door het reed relais en later door solid-state schakelelementen, werden letterlijk duizenden onderhoudspersoneel werkloos. Toen tegelijkertijd ook de besturing van de elektromechanische centrales werd vervangen door de computer ("SPC centrales" = stored program controlled), behoorde "Verkeerd verbonden" ook tot het verleden.

Ik herinner me ook nog de autoradio's met een triller-omvormer die nodig was voor de anodespanning van de buisjes :shock:
En 127 V uit de autoaccu m.b.v. een dynamotor :shock: Gelukkig een gepasseerd station.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Bommes
Berichten: 482
Lid geworden op: 25 nov 2007, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: cruise control

Bericht door Bommes »

Dank dank voor alle antwoorden.
Heb net ook antwoord gekregen van een verkoper van het spul (http://www.wvopzeeland.nl) die vertelde mij dat het geen probleem was.

De magneetjes hebben geen vleugeltjes meer en zijn ook niet zelf plakkend.
Er zit een stuk dubbelzijdig tape in de doos bij, en 2 dikke t-wraps.
De magneetjes hebben in de onderzijde een gleuf, waar de t-wrap door heen kan.
Volgens wim (van die site hierboven) was het geen probleem om ze gewoon rond de as zelf te plaatsen.
Ook geen 3 magneetjes plaatsen (dat zegt de gebruiks aanwijzing van de CC wel voor bestelbussen en campers).

In onze camper heeft al een zelfde setje gezeten, maar ide is door de vorige eigenaar (of die daar voor) er weer uit gehaald.
ZDe aftakking in het vacuum systeem zit er nog, het gat in het dashboard waar de bediening heeft gezeten, de beugel voor de vacuum actuator zitten er allemaal nog..
Ga dus van de week s'avonds aan de gang.
Greetzzzz, Marius
Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast