drukstang koppeling afgebroken

Plaats reactie
bjefke
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 feb 2005, 22:00
Locatie: Rotterdam

drukstang koppeling afgebroken

Bericht door bjefke »

De drukstang van de koppelingspedaal / gever is afgebroken en zo te zien aan de gebruikte bouten/moeren ringen was het niet de originele manier om de boel te monteren. Hopelijk is dat ook de reden dat de stang is gebroken, omdat hij er scheef ingedrukt werd...Of kunnen er nog andere oorzaken in het spel zijn, wie heeft hier ervaring mee?

Heb inmiddels bij mercedes maar de juiste bouten en moeren gehaald, en een 2e hands koppelingsgever/drukstang op de kop getikt. Alleen is nu de vraag hoe het er allemaal origineel in hoort te hangen. Heeft iemand een foto van het koppelingspedaal mechanisme? Ik heb al bij twee vrienden gekeken maar bij beiden zat het anders in elkaar. (nieuwere modellen en natuurlijk geen foto van gemaakt). Hoorde ook dat dit systeem door de jaren heen wat veranderingen heeft doorgemaakt...Ik heb zitten kijken in de documentatie maar uit de tekening kan ik nog niet goed opmaken of de drukstang met oog nu links of rechts van de ophanging moet komen...en dus ook hoe de bout/moer door de ring horen te zitten...

Wie kan t mij vertellen? mijn mb komt uit 79...
thnx!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: drukstang koppeling afgebroken

Bericht door Admin »

Hoi Bjefke,

Je schrijft niet welk type MB je hebt... Nog steeds die Bremer 410?

Dit is het stangetje tussen pedaal en zuigertje bij een Düsseldorfer met hydraulische koppeling (maar deze is dus duidelijk kapot, zwakke plek!)
Afbeelding

Als het een dergelijk type is, moet je alleen maar opletten dat het staafje midden in de cilinder uitkomt. Dat kan maar op één manier.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: drukstang koppeling afgebroken

Bericht door DVIII »

tamelijk universeel is dat het grote gat dient om een exentriek busje te huisvesten , dat busje klem je met een boutje m6 aan je koppelings pedaal , door te draaien met de 17 mm kop van het busje kan je de duwstang richten in de schacht van je gevercilinder. die gaat trouwens ook lek als je te lang te schuin de koppeling bedient. D.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
bjefke
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 feb 2005, 22:00
Locatie: Rotterdam

Re: drukstang koppeling afgebroken

Bericht door bjefke »

het gaat om een 508.
dan ben ik goed bezig..
Komt nog een flink staaltje multitasking bij om de hoek kijken...Kreukel jezelf in een paar bochten, onderwijl rubber & looplamp omhoog manouvrerend, 2 sleutels erbij om vervolgens een drukstang die niet kaarsrecht is, van boven tot beneden in het midden af te stellen...
jippie :)
Gebruikersavatar
Thorvald
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 dec 2004, 14:10
Locatie: Tilburg

Re: drukstang koppeling afgebroken

Bericht door Thorvald »

el bjef....

tip, krik je bus omhoog op de chassis balken, daardoor komt je as meer naar beneden te hangen, haal je voorwiel eraf en krijg je meer ruimte om vanaf de zijkant heel makkelijk de drukstang erit of erin te manouvreren... is nog steeds een leuk karwei, maar is te doen....

good luck, p.s helpt wessel je wel een beetje mee?? :wink:

Thorvald
bjefke
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 feb 2005, 22:00
Locatie: Rotterdam

Re: drukstang koppeling afgebroken

Bericht door bjefke »

Hey Thorvald!! :) jij ook hier!
maareuhm hmpf?
volgens mij hebben we het over iets anders...drukstang ookwel koppelingsgever zit bij koppelingspedaal in je cabine... dus met jou trucje wordt t er niet makkeleijker op, maar toch bedankt voor de tip!;)

andere vraag...iemand wees mij erop dat een gebroken drukstang kan duiden op kapotte drukgroep & koppelingsplaat. Hoe kan ik nagaan of dat bij mij ook de oorzaak is geweest, ipv de verkeerde montage die ondekte nadat de stang afgebroken was? Dus hoe check ik of de drukgroep en koppelingsplaat verrot zijn?
Ook werd ik gewezen op het feit dat nieuwe olie zou helpen...
Dat zou best het geval kunnen zijn aangezien ik niet weet waar ik dan moet ik smeren en over welke olie we het dan hebben...

grt
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: drukstang koppeling afgebroken

Bericht door DVIII »

als de drukgroep versleten is , roept die zelf wel om aandacht !.
het is niet denkbeeldig dat de koppelingsgevercilinder zich iets aantrekt van de drukgroep. tenzij je een complot vermoed.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
bjefke
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 feb 2005, 22:00
Locatie: Rotterdam

Re: drukstang koppeling afgebroken

Bericht door bjefke »

Ik krijg op geen enkele manier die drukstang zo afgesteld dat hij recht in de cilinder gaat. Ik weet niet waar het dan aan kan liggen dat hij zichzelf er scheef in blijft duwen. Maar ik vrees dat het probleem ergens anders zit.
Als ik m er nu in zou laten zitten is hij na een paar keer koppelen zo weer afgebroken....
wie weet waar het aan kan liggen dat de drukstang zichzelf er niet recht in duwt?

Klopt het dat als het pedaal omhoog staat de stang niet tot het kupje komt?

grt Bjefke
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: drukstang koppeling afgebroken

Bericht door Admin »

Het is lastig een goed beeld te krijgen van een excentrisch stiftje via een ADSL-verbinding....
Staat de bout waarom de stift draait aan het pedaal, wel haaks op het vlak waarin het pedaal beweegt? Als er daar ergens iets is verbogen, of in de pedaalophanging zelf, kun je wel zoeken tot je een ons weegt....

Klopt het dat als het pedaal omhoog staat de stang niet tot het kupje komt?

Ja, dat kan heel goed. Het betekent dat je de eerste een of twee millimeter van het stiftje (overeenkomend met de eerste een of twee centimeter van het pedaal) geen weerstand hebt, anders dan van de pedaalveer. De afstand mag niet zo groot zijn dat het stiftje buiten de deuk in het zuigertje valt, want dan druk je 't binnen de kortste keren weer scheef en stuk.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
bjefke
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 feb 2005, 22:00
Locatie: Rotterdam

Re: drukstang koppeling afgebroken

Bericht door bjefke »

Ha! Ik ben erachter.
Er zit een scheur in de ophanging, daardoor is de ophanging scheef en komt de drukstang ook scheef in de cilinder en daardoor trekt hij krom ..
zijn we nog verder van huis, maar dichter bij de oorzaak....balen.. nu nog een oplossing ervoor vinden. Ik vrees dat je met het lassen van de scheur de ophanging ook niet echt recht krijgt en het een zwak punt blijft...

Goed, hele pedaal eruit gehaald, zal toch moeten wil ik er iets mee doen. Kon nu ook duidelijk zien dat de ophanging door de sheur aardig scheef is.
Bij het eruit halen viel me op dat er een veer ontbreekt...dus het hele boeltje zat er niet in zoals het hoort...niet zo gek dus dat alle delen stuk voor stuk kapot gaan...

dus ik ga maar eens op zoek naar een 2e hands pedaal... en veer...
jippie
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast