relais huishoud accu
-
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
- Locatie: Home is where you park
relais huishoud accu
Hoi,
Ik wil tussen me start accu en me huishoud accu een relais stoppen. (mb407d met om616 12 volt voor de duidelijkheid)
Ik had al even zitten zoeken bij de zoek optie maar kon niet echt t antwoord op me vraag vinden.
Me accu's zijn 90 ampere en me volgens mij de dynamo 65 ampere, nu heb ik een relais liggen van 70 ampere, kan dat of moet ik een zwaardere kopen?
Groeten Vincent
Ik wil tussen me start accu en me huishoud accu een relais stoppen. (mb407d met om616 12 volt voor de duidelijkheid)
Ik had al even zitten zoeken bij de zoek optie maar kon niet echt t antwoord op me vraag vinden.
Me accu's zijn 90 ampere en me volgens mij de dynamo 65 ampere, nu heb ik een relais liggen van 70 ampere, kan dat of moet ik een zwaardere kopen?
Groeten Vincent
Mercedes 813
Re: relais huishoud accu
Naar mijn weten draait het hier alleen om je dynamo, die dus maximaal 65A geeft. dus dat zou moeten kunnen..
Maarr t kan wezen dat ik het mis heb.
Maarr t kan wezen dat ik het mis heb.
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4383
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: relais huishoud accu
Paul's redenering klopt.
De opgegeven waarde van een relais heeft betrekking op de maximaal geschakelde stroom. Vermoedelijk is je laadstroom niet meer dan 35 A (alleen de Sonderausführungen hebben 55 of 100 A), dus niets aan de hand.
Op http://sittig.nl/Diodebrug.pdf staat een schema van het relais met de benoeming van de klemmen.
De opgegeven waarde van een relais heeft betrekking op de maximaal geschakelde stroom. Vermoedelijk is je laadstroom niet meer dan 35 A (alleen de Sonderausführungen hebben 55 of 100 A), dus niets aan de hand.
Op http://sittig.nl/Diodebrug.pdf staat een schema van het relais met de benoeming van de klemmen.
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
- Bommes
- Berichten: 482
- Lid geworden op: 25 nov 2007, 09:11
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: relais huishoud accu
let wel op hoe je het relais aansluit... gebruik voor de sturing altijd de d+ aftakkng van je dynamo.
Gebruik je een willekeurige + na contact kan er tijdens het starten een flinke stroom gaan lopen van de huishoud accu naar de start accu..
en dat kan in uitzonderlijke wel eens meer worden dan 70 ampere...
Gebruik je een willekeurige + na contact kan er tijdens het starten een flinke stroom gaan lopen van de huishoud accu naar de start accu..
en dat kan in uitzonderlijke wel eens meer worden dan 70 ampere...
- Detlev
- Berichten: 920
- Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
- Locatie: De Bilt
Re: relais huishoud accu
En bij onze busjes haal je de D+ heel makkelijk uit het dashboard, nl het lampje dat brand voor je start en uitgaat als je motor loopt. Deze draad tak je af onder het dashboard en lijd je naar het relais. Dit mag een dunnere draad zijn, de andere wel lekker stevig uitvoeren.
Zo heb ik het opgelost.
Zo heb ik het opgelost.
Mercedes 406 uit 1969
Re: relais huishoud accu
Admin schreef:Paul's redenering klopt.
De opgegeven waarde van een relais heeft betrekking op de maximaal geschakelde stroom. Vermoedelijk is je laadstroom niet meer dan 35 A (alleen de Sonderausführungen hebben 55 of 100 A), dus niets aan de hand.
Op http://sittig.nl/Diodebrug.pdf staat een schema van het relais met de benoeming van de klemmen.
Ah handig, bedankt.. ik heb ergens een aansluitschema van Bosch maar die kan ik niet meer vinden.
Kwam net tijdens het opruimen wel mijn oude Bosch Diodebrug tegen en die is 75A (start accu was 85ah en huishoudtaccu 95ah) dus t moet goedgaan :)
-
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 15 mei 2009, 10:58
Re: relais huishoud accu
Als het een oudere diodebrug is: denk aan de 0,7 Volt spanningsverlies over de diode!!
Frank
Frank
-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
Re: relais huishoud accu
..................... en wat dan ?? Sorrie hoor .
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4383
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: relais huishoud accu
..................... en wat dan ??
Nou, 0.7 V is niet niks Toch
Nou, 0.7 V is niet niks Toch
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
-
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 15 mei 2009, 10:58
Re: relais huishoud accu
Even wat gejatte wijsheden spuien:
De spanningsregelaar regelt de laadspanning af op het gewnste nivo, als je een diodebrug tussen de dynamo en de accuplaatst dan "voelt" de dynamo een spanning die 0,7 volt hoger is dan de accuklemspanning...........
En dat is nou net het probleem,daardoor komt de accu niet meer helemaal vol, voor startaccu geen punt, maar als het je boordaccu is,dan wil je hem wel 100% vol krijgen !!!!
Frank
De spanningsregelaar regelt de laadspanning af op het gewnste nivo, als je een diodebrug tussen de dynamo en de accuplaatst dan "voelt" de dynamo een spanning die 0,7 volt hoger is dan de accuklemspanning...........
En dat is nou net het probleem,daardoor komt de accu niet meer helemaal vol, voor startaccu geen punt, maar als het je boordaccu is,dan wil je hem wel 100% vol krijgen !!!!
Frank
-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
Re: relais huishoud accu
100% vol !! . ik ben toch redelijk theoretisch , maar vooral prakties er bestaat geen 100% in de praktijk.
maar ik zou zeggen "reken je rijk"
maar ik zou zeggen "reken je rijk"
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
-
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 15 mei 2009, 10:58
Re: relais huishoud accu
Dit was ook maar een vereenvoudigde versie van mijn theoretische kennis op het gebied van de electrotechniek, alles is daarbij relatief, 100% dus ook!!! :shock:
Overigens voor de compensatie van dat spanningsverlies zij er al diverse oplossingen gevonden. (Behalve de nieuwste generatie MOS-FET scheiders, en het citrix relais ,waren er al lang geleden speciale dynamo laadstromregelaars die zowel op de accupool een meetaansluiting extra hebben als dat ze op dezelfde manier laden als de moderne 3 of 4 trapsladers.)
De tweede en simpelste oplossing is een andere regelaar in je dynamo zetten, die 0,5 of 1 volt hoger afregelt dan de orginele, beide voltages waren voor mijn auto leverbaar.
Frank
Overigens voor de compensatie van dat spanningsverlies zij er al diverse oplossingen gevonden. (Behalve de nieuwste generatie MOS-FET scheiders, en het citrix relais ,waren er al lang geleden speciale dynamo laadstromregelaars die zowel op de accupool een meetaansluiting extra hebben als dat ze op dezelfde manier laden als de moderne 3 of 4 trapsladers.)
De tweede en simpelste oplossing is een andere regelaar in je dynamo zetten, die 0,5 of 1 volt hoger afregelt dan de orginele, beide voltages waren voor mijn auto leverbaar.
Frank
Re: relais huishoud accu
Hmm kun je dan niet beter de diodebrug even aanpassen, want het gaat je om de spanning van de huishoudtaccu (NA de diodebrug) de startaccu krijgt in principe al voldoende spanning.Frank 207+508 schreef: De tweede en simpelste oplossing is een andere regelaar in je dynamo zetten, die 0,5 of 1 volt hoger afregelt dan de orginele, beide voltages waren voor mijn auto leverbaar.
Frank
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4383
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: relais huishoud accu
Nee, want ook de startaccu komt achter een diode te zitten. Zie de twee schema's onderaan dezelfde PDF als waar de relaisaansluitingen in staan.
Maar we hebben het alweer niet over het antwoord op de vraag m.b.t. het relais van Vincent, maar over allerhande alternatieve oplossingen!
Maar we hebben het alweer niet over het antwoord op de vraag m.b.t. het relais van Vincent, maar over allerhande alternatieve oplossingen!
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
-
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
- Locatie: Home is where you park
Re: relais huishoud accu
bedankt voor de antwoorden!
Zo te horen is het toch even wat meer werk dan alleen plus op plus en min op min aansluiten! Ga nog eerste even goed kijken hoe ik dat nou moet aansluiten voor dat ik er aan begin!
Op de beschrijving die ik heb staat niks over D aansluiting of een blusdiode volgens mij!
Zo te horen is het toch even wat meer werk dan alleen plus op plus en min op min aansluiten! Ga nog eerste even goed kijken hoe ik dat nou moet aansluiten voor dat ik er aan begin!
Op de beschrijving die ik heb staat niks over D aansluiting of een blusdiode volgens mij!
Mercedes 813
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Re: relais huishoud accu
Hoi,
En dan de hamvraag wat ga je er inzetten: een diodebrug of een relais?
Een relais kun je al kopen voor een 2 tientjes een diode brug ben je ongeveer 60 a 70 euro kwijt.
Die 0.7 volt kan door een Boschdienst of elke goed ingerichte dynamo / startmotorreviesie bedrijf gecompenseerd worden met een diode van een euro, 7 ampere moet voldoende zijn.
D+ vind je op de draad van het lampje naar de dynamo.
Dus niet van contactslot lampje, kwestie van meten.
Blus en sperdiode bevinden zich in het relaiskastje daarom moet je het zo aansluiten en niet anders wat dan gaan ze meteen stuk voor dat je wat gedaan hebt.
Succes!
Groet Anton
En dan de hamvraag wat ga je er inzetten: een diodebrug of een relais?
Een relais kun je al kopen voor een 2 tientjes een diode brug ben je ongeveer 60 a 70 euro kwijt.
Die 0.7 volt kan door een Boschdienst of elke goed ingerichte dynamo / startmotorreviesie bedrijf gecompenseerd worden met een diode van een euro, 7 ampere moet voldoende zijn.
D+ vind je op de draad van het lampje naar de dynamo.
Dus niet van contactslot lampje, kwestie van meten.
Blus en sperdiode bevinden zich in het relaiskastje daarom moet je het zo aansluiten en niet anders wat dan gaan ze meteen stuk voor dat je wat gedaan hebt.
Succes!
Groet Anton
-
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 15 mei 2009, 10:58
Re: relais huishoud accu
Anton,
Hoe schakelen ze die compensatie diode dan ????
Frank
Hoe schakelen ze die compensatie diode dan ????
Frank
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4383
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: relais huishoud accu
Compensatiediode: kijk op de schema's van http://sittig.nl/Diodebrug.pdf
Voor wat betreft het ombouwen van een Bosch-generator zijn er uitgebreide instructies op het web te vinden.
Maar.... Vincent vroeg toch echt: "Ik wil tussen me start accu en me huishoud accu een relais stoppen. (mb407d met om616 12 volt voor de duidelijkheid)"
Voor wat betreft het ombouwen van een Bosch-generator zijn er uitgebreide instructies op het web te vinden.
Maar.... Vincent vroeg toch echt: "Ik wil tussen me start accu en me huishoud accu een relais stoppen. (mb407d met om616 12 volt voor de duidelijkheid)"
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Re: relais huishoud accu
Hoi,
Ik had dat ook gelezen, dan hoef je met een relais, ook niets te compenseren.
Die goedkope oplossing met een extra diode: dat ligt aan de regelaar.
Bij de Bosch die ik heb aangepast was het de regelaar eruit de contacten die op elkaar komen zodanig verbuigen dat ze geen contact meer maken.
Hier soldeer je 2 draadjes op die via 2 geboorde gaatjes naar buiten gaan.
Hier komt de diode ('s) op.
Ik had toen een tractiebatterij die ik via de Bosch oplade maar ook de hogere spanning liet levereren, (voor het "borrelen") gewoon een paar diodes extra in serie en bij schakelen indien nodig.
Per diode 0.7 volt extra!
Er moet ergens op het forum nog wat staan maar ik kan het niet zo gauw vinden.
Bij de weg, die link van Ernst is het bekijken ook waard!
Groet Anton
Ik had dat ook gelezen, dan hoef je met een relais, ook niets te compenseren.
Die goedkope oplossing met een extra diode: dat ligt aan de regelaar.
Bij de Bosch die ik heb aangepast was het de regelaar eruit de contacten die op elkaar komen zodanig verbuigen dat ze geen contact meer maken.
Hier soldeer je 2 draadjes op die via 2 geboorde gaatjes naar buiten gaan.
Hier komt de diode ('s) op.
Ik had toen een tractiebatterij die ik via de Bosch oplade maar ook de hogere spanning liet levereren, (voor het "borrelen") gewoon een paar diodes extra in serie en bij schakelen indien nodig.
Per diode 0.7 volt extra!
Er moet ergens op het forum nog wat staan maar ik kan het niet zo gauw vinden.
Bij de weg, die link van Ernst is het bekijken ook waard!
Groet Anton
Laatst gewijzigd door Anton op 06 dec 2009, 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Re: relais huishoud accu
Hoi,
Op de volgende link kun je de benodigde kabeldikte uit rekenen:
http://www.yachtbatterie.de/installatio ... ndex.shtml
Houd er wel rekening mee dat je bij bv. tweelingsnoer de dubbele lengte neemt!
Groet Anton
Op de volgende link kun je de benodigde kabeldikte uit rekenen:
http://www.yachtbatterie.de/installatio ... ndex.shtml
Houd er wel rekening mee dat je bij bv. tweelingsnoer de dubbele lengte neemt!
Groet Anton
-
- Berichten: 350
- Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52
Re: relais huishoud accu
Indien de vraagsteller niet helemaal thuis is in de materie (hij stelt niet voor niets een vraag) dan KAN een alternatief soms ook de beste oplossing zijn.....Maar we hebben het alweer niet over het antwoord op de vraag m.b.t. het relais van Vincent, maar over allerhande alternatieve oplossingen!
Het gaat de vraagsteller vaak om een antwoord van ervarings deskundigen, als deze "deskundigen" afhaken omdat ze een "alternatief" hebben of "misschien" de oplossing weten maar dit niet mogen posten, dan zijn er straks nog slechts drie (zeer gewaardeerde! :P ) personen aan het antwoorden .
Zelf vind ik het ook leuk te lezen hoe anderen met "iets" omgaan en dan is het aan je zelf of je er iets aan hebt.
Dat houdt het forum volgens mij levendig. (En ja, ik weet wat de drie bedoelen.... )
hier een/de :oops: link naar een relais oplossing;
http://www.victronenergy.nl/upload/docu ... mbiner.pdf
Peter
-
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
- Locatie: Home is where you park
Re: relais huishoud accu
Hey ik heb even een foto gemaakt van de relais en de instructies
Nu zie ik dat hun het ook over een D+ hebben ja, vanaf je startmotor.
Ik zou dan alleen nog 2 zekeringen van 25 ampere moeten kopen, toch?
Nog even een vraagje offtopic, ik moet me kachel er uit halen, de koelvloeistof kan ik gewoon opvangen dan dan terug gooien in de radiateur zonder verder te onluchten etc.. ik had verschillende dingen hier gelezen maar niet wat je bij een 407d moet doen.
Nu zie ik dat hun het ook over een D+ hebben ja, vanaf je startmotor.
Ik zou dan alleen nog 2 zekeringen van 25 ampere moeten kopen, toch?
Nog even een vraagje offtopic, ik moet me kachel er uit halen, de koelvloeistof kan ik gewoon opvangen dan dan terug gooien in de radiateur zonder verder te onluchten etc.. ik had verschillende dingen hier gelezen maar niet wat je bij een 407d moet doen.
Mercedes 813
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Re: relais huishoud accu
Hoi,
De d+ haal je van het dunne draadje wat naar de dynamo loopt.
Op de tekening lijkt het of van de startmotor komt maar dat is niet zo!
Bi Mercedes kun je die ook makkelijk onder het dashbord weghalen, namelijk tussen de dynamo en het laadcontrole lampje.
Dus de stoom loopt als volgt: + accu via contactslot dan door het laadlampje dan de aftakking dan door na de dynamo.
Als de dynamo stroom gaat geven dat word dat draadje ook + en op 2 x + brand dat lampje niet, maar het relais komt wel in.
De blus en sperdiode dienen om het inbranden van de contacten te verhinderen en de piekspanningen te elimineren vandaar dat je alles goed moet aansluiten, diodes laten maar naar een rchting stroom door draai het om dan zijn ze stuk.
Moet er veel geschakeld worden dan kun je met een relais meerdere relais's aan sturen je kunt op d+ niet onbeperkt relais aan sluiten.
De zwaarte van de zekering(en) word bepaald door de laadstroom, dat staat meestal op de dynamo.
Succes!
Groet Anton
De d+ haal je van het dunne draadje wat naar de dynamo loopt.
Op de tekening lijkt het of van de startmotor komt maar dat is niet zo!
Bi Mercedes kun je die ook makkelijk onder het dashbord weghalen, namelijk tussen de dynamo en het laadcontrole lampje.
Dus de stoom loopt als volgt: + accu via contactslot dan door het laadlampje dan de aftakking dan door na de dynamo.
Als de dynamo stroom gaat geven dat word dat draadje ook + en op 2 x + brand dat lampje niet, maar het relais komt wel in.
De blus en sperdiode dienen om het inbranden van de contacten te verhinderen en de piekspanningen te elimineren vandaar dat je alles goed moet aansluiten, diodes laten maar naar een rchting stroom door draai het om dan zijn ze stuk.
Moet er veel geschakeld worden dan kun je met een relais meerdere relais's aan sturen je kunt op d+ niet onbeperkt relais aan sluiten.
De zwaarte van de zekering(en) word bepaald door de laadstroom, dat staat meestal op de dynamo.
Succes!
Groet Anton
-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
Re: relais huishoud accu
nou blinkt dat hella schema niet uit in foolproof'ability . het onnodig kruisen leidt snel tot verkeerde aanname
en als je de D+ uit je dashboard haalt moet je wel effe proberen welke van de twee draden je moet nemen anders werkt de schakeling niet....... het leek zo simpel
en als je de D+ uit je dashboard haalt moet je wel effe proberen welke van de twee draden je moet nemen anders werkt de schakeling niet....... het leek zo simpel
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten