stroom vraagje

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: stroom vraagje

Bericht door Dennis en Nancy »

Ok bedankt ernst, Ik ga eens even kritisch naar de indeling van de laadruimte kijken.

De piekstroom stromen zijn ongeveer max 20Ah laadstroom van de omvormer. Qua verbruik is de standkachel diegene met de grootste piek een 8-10Ah denk ik.

Hoe ging die formule ook alweer?

Grt Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: stroom vraagje

Bericht door DVIII »

geen formule meer nodig , je geeft zelf al een waarde in ampéres aan . ga er vanuit dat je met 6 mmq toekan en gebruik voor de zekerheid 10 mmq , bij 24 volt kun je dan 80 ampére gebruiken. (10 amp/mm X 0,8 )
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: stroom vraagje

Bericht door Dennis en Nancy »

Ik heb overleg gehad met een accu leverancier die me wees op het volgende:

Het is mogenlijk dat het zonnepaneel een accubank om zeep help.

Het zou er op neer komen dat een accubank van zeg 230Ah met ongeveer 23A geladen moet worden en dan een complete cyclus.

Met het zonnepaneel wat maximaal 6A tot 8A leverd blijft de accu in een soort van tussenstandje staan wat op den duur gewoon de accu om zeep helpt.

Hij adviseerde me eens na te denken aan over een gescheiden systeem. dus het paneel gebruiken om een bepaalde groep gebruikers van stroom te voorzien.

Hoe is jullie kijk hierop?

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: stroom vraagje

Bericht door paulv »

Hi Dennis,

Ik denk dat de schade wel meevalt. Die 23A is meer een richtlijn wat de maximum (laad)stroomsterkte zou moeten zijn. Meer is slechter, minder duurt langer. Die 23A haalt ie toch ook niet meer als hij al bijna vol is.

Die hoge laadstroom is nodig voor de "gassing" het goed mengen van het zwaverzuur. Ik weet natuurlijk niet over wat voor een accu's je praat maar bij AGM en gelaccu's speelt dat een veel kleinere of misschien zelfs geen rol :roll: . Je rijdt natuurlijk ook af te toe, dus die accu krijgt ook regelmatig te maken met een hogere laadstroom. De accu moet wel regelmatig volledig opgeladen worden voor een langere levensduur.

Ik zou de vraag maar eens herhalen bij de fabrikant, kijken wat zij ervan zeggen en aanraden :roll: . Daar heb ik meer vertrouwen in.

Mvg. Paul
Laatst gewijzigd door paulv op 30 mar 2010, 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: stroom vraagje

Bericht door Leo »

Hey Dennis, heb je weer iemand in verwarring gebracht? :mrgreen:

Ik vermoed dat de man het volgende bedoelt:
Wanneer je ALLEEN maar met zonnecellen laadt en iedere dag gebruikt maakt van die accu's, dan worden ze nooit een keer helemaal goed doorgeladen.
En dan begeven ze het binnen de kortste keren.

Ook met 6 Amp kun je (in goede staat zijnde) accu's een volledige laadcyclus geven, als je het de tijd maar gunt en er tussentijds niets uit gebruikt.


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: stroom vraagje

Bericht door DVIII »

misschien is het niet van toepassing , maar tabaksboeren uit North Carolina hebben uitgezocht , roken is goed voor de mensen. (iig in NC) 8)
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: stroom vraagje

Bericht door Anton »

Hoi,

Zat er traxtie of semie in?

De echte raxtie wil wat meer aandacht om een respectable leeftijd te bereiken.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: stroom vraagje

Bericht door Dennis en Nancy »

Anton er staat semi op de accu's maar de vertegenwoordiger die ik het laatst aan de lijn had vond het meer een startaccu. Had te maken met het nummer 60003. die 6 zou aangeven dat het geen semi traxie is.

We hebben het er komend weekend wel even over.

Nancy word gek van mij,.. :mrgreen:

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: stroom vraagje

Bericht door Anton »

Hoi,

Is goed.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: stroom vraagje

Bericht door Dennis en Nancy »

Ben er nog niet uit, een serieuze winkel voor de scheepsvaart in de regio maasbracht had diverse accu's.

Dan hebben we het over 900 incl btw en de korting. Twee 230Ah lood zuur accu.

Een tweede zaak die accu's verkoopt had twee 230Ah lood zuur accu's voor 470 incl BTW en geen korting.

Ik neig naar de 470 euro oplossing die ik dan wel moet onderhouden en dan wel weer zien hoe ver we daarmee komen. Een 200Ah AGM zit 300 euro boven die prijs en ik zou het zonde vinden als ik die ook om zeep help.

Beide zaken adviseerde me een parallel schakeling ten alle tijden te voorkomen.

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: stroom vraagje

Bericht door vanhooltje »

Hallo Dennis en Nancy,

Het aan knijpen van die stekkerbussen is niet zo moeilijk, je hebt daar spesiale tangen voor maar die zijn bloed duur :shock:

Ga naar de gamma of zo, en koop een betonschaar uit de tientjes bak, haal de bekken er uit en slijp met een slijptol een mooi half maanje er uit in bijde bekken (zelvde hoogte). je kan ze van klein naar groot maken op een rij, de kleinste aan de punt van de bek. zet de tang weer in elkaar en walla een super tang.
heb deze zelf ook gemaakt doe er al jaren mee :D
Voor een tienje en wat geknutsel een supertang :D

grt peter
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Gebruikersavatar
gilles
Berichten: 106
Lid geworden op: 16 feb 2010, 22:02

Re: stroom vraagje

Bericht door gilles »

hahahha peter of ze moeten een keer langs leimuiden rijden dan knijp ik ze dr wel aan ...
(heb die bloeddure tang namelijk wel hahhaha)
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: stroom vraagje

Bericht door Dennis en Nancy »

Ik heb de kabels wel liggen en anders knijpen ze ze bij de kabelwinkel wel even aan. Hebben ze vorige keer ook zo gedaan.

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: stroom vraagje

Bericht door Dennis en Nancy »

Stroomprobleem van heel andere aard:

De nieuwe accu's wegen 65 kg per stuk. totaal onhandelbaar!

:evil:

Blauwe plekken, bulten en schrammen maar ze liggen achterin.

Als ze eruit moeten dan word het bed gedemonteerd.

grt dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: stroom vraagje

Bericht door Dennis en Nancy »

Vette stress,... Het paneel geeft 24.8V op de nieuwe hh accu's terwijl ze zo goed als vol moeten zijn.

Ik heb de hele bergruimte ontruimd en ben gaan meten op de accu's zelf. daar meet ik 25.5v/25.6v

Heb de accu's even van elkaar gehaald en meet 12.7 per accu.

Waar tussen de accu's en het paneel kan ik verlies hebben? Lengte van de kabels?

Voor de zekerheid maar even zo een LCD metertje besteld voor 7 euro op ebay.

Groeten Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: stroom vraagje

Bericht door Admin »

Waar meet je de paneelspanning? Ik neem aan op de regelaar. Maar meet je de paneelspanning (ingang) of de uitgangsspanning (àchter de regelaar)?
Het paneel moet (met een beetje helder weer) ongeveer 37 V geven; de regelaar maakt daar maximaal ca. 28 V van (afhankelijk van de ladingstoestand van de batterij).

Dus er zit ergens iets mis met je paneel. Of heb je in het bijna-donker staan meten? Ligt er misschien een dik pak bladeren op je paneel?
Alternatief: hoe nauwkeurig is de gebruikte meter? (LCD of analoog - mits 'n goeie - behoort niet al te veel uit te maken.)
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: stroom vraagje

Bericht door Dennis en Nancy »

Ernst, bedankt voor je antwoord.

Ik was echter niet helemaal duidelijk, De zonnepanelen heb ik op het moment uit staan. (de plus onderbroken met een schakelaar. Het paneel waar ik het over heb is het digitale paneel wat de omvormer bediend en de in- en uitgaande stroom meet en die gaf 24.8V aan. Op de accupolen ik afzonderlijk heb ik 12.7V gemeten.

Paar uur laten staan en toen gaven de accu's 14.9V aan op mijn gamma multimetertje (op de startaccu's gaf de multimeter 30V. Die multimeter gaf echter een BAT melding. en na vervanging van de batterij werd een en ander duidelijk.

Ik meet nu 12.46V en 12.44V op de huishoudaccu's. Het bedienpaneel geeft 24.9 aan dus dat klopt precies.

Ik heb nu de omvormer van het paneel losgekoppeld omdat die dus altijd een stroompje trekt van 0.1Ah Het totale stroomverbruik kan ik zien op dat digitale paneeltje en die gaf ruim 20Ah aan. Met de omvormer los van het systeem geeft het paneeltje 00.0 verbruik aan.

Volgend seizoen gooi ik er een andere omvormer/lader combinatie in, deze vertrouw ik niet meer helemaal . Ik weet nu dat het dure paneeltje dus ook afzonderlijk van de omvormer werkt.

Heb nu het zonnepaneel weer aan gezet, kunnen de accu's komende week weer bijladen. Zonuren genoeg volgens de teletext.

Grt Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: stroom vraagje

Bericht door Frank.fjph »

Ik heb nu de omvormer van het paneel losgekoppeld omdat die dus altijd een stroompje trekt van 0.1Ah Het totale stroomverbruik kan ik zien op dat digitale paneeltje en die gaf ruim 20Ah aan. Met de omvormer los van het systeem geeft het paneeltje 00.0 verbruik aan.

Dennis, wel de juiste eenheden gebruiken, anders wordt het zo verwarrend, : een stroom meet je in Ampere (A) en de capaciteit van de accu in Ampereuren (Ah).

Om even voor je te rekenen aan die 0,1 A satroom die er continu loopt:

0,1 A x 24 u = 2,4 Ah als dat een maand duurt, dan is de accucapaciteit afgenomen met: 72 Ah, dus dat gaat best hard, dat is ongeveer de beschikbare stroom uit 2 volkswagens Golf diesel.... :idea: :idea: :cry:

Frank
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: stroom vraagje

Bericht door Dennis en Nancy »

Ok, die eenheden daar heb ik echt geen kaas van gegeten.

We hebben ruim 110Ah beschikbaar (230Ah op 24V) maar dan nog wil ik die niet zomaar eruit laten trekken.

Dan maar een andere omvormer/lader.

In principe zou mijn huidige omvormer/lader in 'idle' maar een minimaal stroomverbruik moeten hebben en als die uit staat niets.

Met het bedieningspaneeltje aangesloten op de omvormer is die gewoon niet helemaal uit maar op een soort van 'standby'. Met de stekker uit het paneeltje gaat hij gewoon helemaal uit, dan geeft het paneeltje 00.0A aals verbruik. Stekkertje van de omvormer erin en ik meet weer -0.1A

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: stroom vraagje

Bericht door Admin »

Dennis,

Ook "het paneeltje" verbruikt energie, ook als de aanwijzing 00.00 is! Net als een aangesloten zonnepaneelregelaar met losgekoppeld zonnepaneel...
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: stroom vraagje

Bericht door Frank.fjph »

Dennis wat dacht je vn ded mest effectieve oplossing (heb ik ook) : een hoofdschakelaar direkt na de accu, ook wel massaschakelaar genoemd. Die kun je ook gewoon in de + zetten.

Frank
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: stroom vraagje

Bericht door Dennis en Nancy »

Het probleem daarvan is dat ik de accu's en de omvormer op een slecht bereikbare plaats heb gezet. Dan zou ik een redelijke verlening moeten maken.

Kan ook het paneel aanlaten en de omvormer uit. De MPPT regelaar gaat bij volle accu's in float stand.

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: stroom vraagje

Bericht door Frank.fjph »

In dat geval is er ook niks aan de hand, zolang de zon blijft schijnen houd je de boel wel op peil, en zolang ligt er ook geen sneeuw op je panelen... :lol:

Frank
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast