lpg voor huishoudelijk gebruik en de wet

Plaats reactie
jan
Berichten: 183
Lid geworden op: 16 dec 2004, 21:31
Locatie: Ermelo
Contacteer:

lpg voor huishoudelijk gebruik en de wet

Bericht door jan »

Ik ben van plan om een rode lpg fles in Belgie aan te schaffen.
De fles is tuv gekeurd.
Kan ik hem in nederland gewooon gebruiken, of moet er dan zoiets als een Giveg keurmerk aangeplakt zijn?
Gebruikersavatar
Bert Steenhuis
Berichten: 179
Lid geworden op: 16 dec 2004, 19:25
Locatie: Assen
Contacteer:

Rode LPG fles zonder wet

Bericht door Bert Steenhuis »

Hallo Jan,

Dit lijkt me een zeer goede keus, het is haast onvoorstelbaar maar voor het gebuik zijn in dit land geen speciale regeltjes, al is er nog wel eens discussie over het wel of niet mogen tanken van LPG voor kook en stook, maar het geeft in de praktijk zelden problemen.
Ik zou de fles wel voorzien van een LPG buiten vulaansluiting dan hoef je aan de pomp geen losse fles te vullen en kun je hem gewoon op zijn plaats laten staan, maar zonder kan ook.
De fles moet natuurlijk altijd net als een propaanfles goed vast, in een gaskas staant met goede venilatie aan de onderkant.

Succes er mee Bert Steenhuis.
Gebruikersavatar
berriaaf
Berichten: 1331
Lid geworden op: 03 dec 2004, 11:26

Bericht door berriaaf »

Bert

Maar jan die kan de gasfles toch ook gewoon onder de Camper of Bus plaatsen als dar ruimte voor is
Dat hebben wij ook gedaan bij onze Bus, maar wel met een buiten aansluiting die kan hij ook wel op de sloop vinden want dat is allemaal gelijk.

Bertus
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
Unknown User

he wist ik niet

Bericht door Unknown User »

ik laat mijn bus express niet meer rdw keuren omdat ik op lpg gas kook en vries, dacht dat dit niet mocht.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: he wist ik niet

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

maxim schreef:ik laat mijn bus express niet meer rdw keuren omdat ik op lpg gas kook en vries, dacht dat dit niet mocht.
Bij mijn bus hing de LPG tank er gewoon onder. Als het geen brandstof is voor de motor, is er geen keurmeester die er naar kijkt. (mits deugedelijk bevestigd, natuurlijk)

Groeten
Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Martin Vijzelaar
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 mar 2005, 22:32
Locatie: Eemnes

LPG Gas voor kampeergebruik

Bericht door Martin Vijzelaar »

Beste allemaal,
Volgens mij mag je de LPG gewoon gebruiken, maar volgens de wet niet tanken. Geen hond die daar op let, als jij bij de pomp de slang er aan koppelt. Verder speelt een LPG-tank voor kampeergebruik geen enkele rol bij een RDW of APK keuring. Het enige punt is wel dat het deugdelijk moet zijn gemonteerd en er minimaal 25 cm speling t.o.v. de weg is. Keuringsdata etc. van de installatie spelen voor de APK geen rol. Wel voor je eigen veiligheid.

Meer info is bechikbaar.
Groeten, Martin
Danny
Berichten: 84
Lid geworden op: 22 jan 2010, 11:57
Locatie: Marknesse

Re: lpg voor huishoudelijk gebruik en de wet

Bericht door Danny »

Hallo allen,

Ik ben van plan om een aangepaste LPG-tank onder onze bus te bouwen. De tank heb ik al, buisje bovenin lek gemaakt, en ik wil 'm nog rood maken. Mijn vraag is nu, wordt er bij het omkeuren van de bus van grijs kenteken naar kampeervoertuig ook gelet op de tank. Moet het een officiele dampgastank zijn of maakt dat niet uit??
Als dat nl. wel zo is bouw ik die tank er later wel onder....... Ben benieuwd.

Groet Danny
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: lpg voor huishoudelijk gebruik en de wet

Bericht door Anton »

Hoi Danny,

Zover ik weet word er alleen maar gekeken of de instalatie gasdicht is bij hh gebruik.
Is je camper nog wegenbelastingplichtig dan zou ik 'm er zo wie zo later onderbouwen.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: lpg voor huishoudelijk gebruik en de wet

Bericht door Frank.fjph »

En als je hem alleen maar rood maakt lijkt het me ook geen goed plan, maar neem aan dat je wel weet wat je doet met een oude autogastank, want er kan van alles mis gaan als je niet weet waar je mee bezig bent.
En als je het wel weet zijn er allerlei regeltjes, maar ik zou hem zeker niet bij rdw laten zien, die denken er meer over na dan de apk keurmeester en kans op moeilijke vragen is aanmerkelijk groter.....

Frank
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: lpg voor huishoudelijk gebruik en de wet

Bericht door Admin »

Ik heb een paar jaar rondgereden met een aangepaste autotank. Nooit de moeite genomen 'm rood te lakken. Nooit één vraag of opmerking gekregen bij RDW, APK of Autoveiligheid (bij invoer in Vlaanderen).
Alleen bij elke grens tussen de republieken van het voormalige Joegoslavië moesten ze zeker weten of het geen massavernietigingswapen was :wink:

Afbeelding
O nee, dit was 'm:
Afbeelding
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Danny
Berichten: 84
Lid geworden op: 22 jan 2010, 11:57
Locatie: Marknesse

Re: lpg voor huishoudelijk gebruik en de wet

Bericht door Danny »

Bedankt voor jullie antwoorden, ik kan er wel wat mee. Ik ga de tank (48 ltr) eronder bouwen. We beginnen binnenkort echt met de busverbouwing, ik houd jullie op de hoogte.
Groet Danny
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: lpg voor huishoudelijk gebruik en de wet

Bericht door Frank.fjph »

Mogelijk al eerder gezegd, maar Als je hem eronder hangt voor de omkeuring naar kAMPEERAUTO gaat het meetellen in leeg gewicht en dat betekent meer belasting elk jaar, f minder "laadvermogen".
Dus kijk even naar wanneer je hem onderbouwd.

Frank
Danny
Berichten: 84
Lid geworden op: 22 jan 2010, 11:57
Locatie: Marknesse

Re: lpg voor huishoudelijk gebruik en de wet

Bericht door Danny »

Tja, keuzes maken........ Vanaf januari 2011 is de bus belastingvrij, dat extra gewicht neem ik denk ik maar voor lief. Ik kan nu overal nog zo makkelijk bij om leidingen te leggen en weg te werken, dus werk ik het liefst vanaf de definitieve plaats van de tank.
Groet Danny
Gebruikersavatar
gilles
Berichten: 106
Lid geworden op: 16 feb 2010, 22:02

Re: lpg voor huishoudelijk gebruik en de wet

Bericht door gilles »

leuk en interesant bericht.
wel wil ik er even op wijzen dat 1mei 2009 de keuringseis is ingegaan dat ook de gasinstallatie en kook/koelkast,getest dienen te worden op deugelijke montage en lekkage.
dus voor de apk wel degelijk een punt!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: lpg voor huishoudelijk gebruik en de wet

Bericht door Leo »

Waarbij dan weer opgemerkt dat in dit geval bij APK geldt:
a)Wat er niet in/op/onder zit, kan ook niet afgekeurd worden.
b)Onder deugdelijke en lekvrije montage valt dus niet de leeftijd/soort van de gashouder.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast