Te langzaam draaiende OM616 (vh Heiende motor nr zoveel..)

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Willem
Berichten: 55
Lid geworden op: 18 jul 2012, 19:13

Te langzaam draaiende OM616 (vh Heiende motor nr zoveel..)

Bericht door Willem »

Daar gaat ie dan :D

De tot trekstarter omgebouwde 72pk om616 welke in m'n oude 660 zit, begint nogal te 'heien' als ik 'm start en zonder gas bij stationair laat draaien. M'n spiegels wapperen er zowat af :z Nu denk ik dat onvoldoende brandstof de oorzaak is, daar ik in andere berichten gelezen heb dat dit veelal het geval is. En ik dacht te begrijpen dat dit euvel bij de regulateur te verhelpen moet zijn. Let wel, dit is de diagnose van een dummie :wink: :bye:
Ik heb echter geen juist garage- of werkplaatshandboek, noch van papier, noch digitaal, en moet ik het hiermee doen: http://www.tglmarketinginc.com/mbforum/ ... hElec.html :cry:
En dit is (denk ik) de oudere om616 met rode oliedop uit een personenauto. Kan iemand mij helpen met een garageboek of een beschrijving passend bij de regulateur van de om616 met 72 pk??? Voor zover ik weet, en da's niet heel ver :P Zit er een regulateur op deze motor die niet los van olie voorzien hoeft te worden.

Ik hoop dat ik het allemaal juist benoemd heb :roll:


Alvast bedankt :up:



P.s. Misschien weet ik aan de hand van onderstaand topic al de boel op te lossen, maar wat meer info is altijd welkom :)
viewtopic.php?f=21&t=3607&hilit=heien&s ... 3f0#p30420
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Heiende motor nummer zoveel...

Bericht door Leo »

Willem schreef:P.s. Misschien weet ik aan de hand van onderstaand topic al de boel op te lossen, maar wat meer info is altijd welkom :)
Nóg meer info? :shock:
Neem aan dat je met "heien" een hoger lager hoger lager stationair toerental bedoelt.

Allereerst de Barba-truc: Welke regulateur zit er op de inspuitpomp.
Dit omdat je het over een rode olievuldop hebt. Deze zit bij mijn weten alleen op de vacuüm-regulateur.


Laat ik het gemakkelijk voor je maken, want ik heb een zeldzaam voorkomende goede bui.. :roll:

Is het dit fantastische regulateurtje op afbeelding 1:
ScreenShot003.jpg

Is het dit vrijwel nooit voorkomende type op afbeelding 2:
ScreenShot004.jpg

Of is het deze welbekende tranentrekkende vacuümhufter waarmee de Batavieren tijdens een vlaag van verstandsverbijstering onze zompige Lage Landen nog zijn binnengedreven op afbeelding 3:
ScreenShot001.jpg
Als je afbeelding 3 hebt, dan gaarne het motornummer even noteren. Dat kun je vinden aan de bestuurderskant van de motor, nét onder de kop, helemaal achteraan.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Willem
Berichten: 55
Lid geworden op: 18 jul 2012, 19:13

Re: Heiende motor nummer zoveel...

Bericht door Willem »

Hoi :D

Bedankt voor de snelle reactie :up:

Al meteen moet ik mijn excuses aanbieden voor mijn onduidelijkheid :oops: De rode olievuldop zit niet op mijn huidige regulateur, ik heb nu de nieuwere regulateur die, naar mijn weten standaard, op de 72 pk opgevoerde sleutelgestartte versie van de om616 zit. (Zou zeggen foto 1 maar als dummie zal ik voor de zekerheid zo ff richting campert lopen en een foto nemen)
Daar ik origineel de 65pk trekstart versie erin had, ken ik de rode oliedop toevallig. Met de opmerking over de rode oliedop in m'n bericht bedoelde ik de regulateur van het garagehandboek dat ik in m'n bericht bijgevoegd had, En ook de regulateur uit het dansende motor topic, waarvan ik dacht dat het zo'n regulateur met rode dop betrof.
Daar ik weet dat m'n huidige regulateur, ergens, anders is dacht ik voor de zekerheid wat hulp te vragen, alvoor ik aan de hand van voorbeelden van (wellicht) oudere andere modellen de boel verpruts.
Ik heb de ouwe motor helaas na m'n eerste reis moeten vervangen waarna er een 72 pk sleutelstarter is ingezet welk is omgebouwd tot trekstarter. Zal er ff wat foto's van maken.
En ja het heien is het enorme dreunen, kloppen wat de motor doet als die stationair draait waardoor alles begint te schudden als een malle. Wanneer ik wat gas bij geef loopt ie goed maar stationair dus niet. Een simpel klusje voor een veteraan denk ik, maar een opgave voor een leek die niet weet waar die precies naar kijkt =D Bovendien vind ik het fijn om te weten wat ik doe, zodat ik het aandachtig kan doen en niet zomaar wat aanklooi op hoop van zege.

Ben foto's maken, in ieder geval alvast bedankt :up: :D
Willem
Berichten: 55
Lid geworden op: 18 jul 2012, 19:13

Re: Heiende motor nummer zoveel...

Bericht door Willem »

Het was laat, donker en ik had slechts een telefoon, maar bij deze de foto's:
regelateur 1.jpg
regulateur 2.jpg
Regelateur met aanpassing.jpg
:roll:

Ben benieuwd :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Heiende motor nummer zoveel...

Bericht door Leo »

Je hebt alvast een lekker regulateurtje. :up: Dat is er 1 waar je vanaf moet blijven. Nou jah, bijna dan... 8)

Stationair wappert bij jou het stuur centimeters op en neer, horen en zien vergaat je? :P
Dat is geen heien, maar doodgewoon te langzaam draaien. Dat heeft het(zelfde) spul van mij ook.
Heien is wanneer het toerental varieert. Dat is bij jou dus niet het geval.

De oplossing is daarom heel erg simpel:
Verdraai de omcirkelde stelbout (die geborgd zit dmv de moer) net zo lang tot het geweldadige schudden weg is.
regelateur 1.jpg
Als deze regulateur eenmaal dmv deze stelbout op zijn juiste toerental staat afgeregeld, hoef je eigenlijk nooit aan het stationairknopje op je dashboard te komen. Áls je dat nog hebt tenminste, én als het nog werkt. :roll:
Koude of warme motor maakt bij deze regulateur -mits hij in goede staat is én is afgesteld met de stelbout- stationair heel erg weinig toeren verschil. Dit in tegenstelling tot dat vacuüm-ding waar je de hele dag aan de stationairknop zit te schroeven.

Het stationair toerental waarbij deze motor rustig draait ligt op ongeveer 600 toeren. Een goed karretje blijft met deze regulateur echter al lopen bij 400 toertjes, maar dan rammelen wél de vullingen uit je gebit. En dát is wat er bij jou aan de hand is.
Waarschijnlijk werd het stationair toerental in zijn vorige leven afgeregeld met de stationairknop op het dashboard, die gewoon het gashendel bediende.
Best wel dom maar niet slim zou Bassie zeggen, want dmv die stelbout kun je de regulateur het werk volautomatisch laten doen. :mrgreen:


Good luck ermee.

Mvg, Leo.


Ps: Nog ff wat afbeeldingen & uitleg van 't beest z'n darmen, en dan heeft m'n goeie bui wel weer lang genoeg geduurd... :twisted:
ScreenShot001.jpg
ScreenShot004.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Willem
Berichten: 55
Lid geworden op: 18 jul 2012, 19:13

Te langzaam draaiende om616

Bericht door Willem »

Thanks!!! :up:

Woorden schieten me tekort, wat ben ik hier blij mee :D
Ik hoop dat ik die eerder zo vieze roestbak zo weet om te toveren tot een lekker lopend blokkie :D Ik moest bij dit euvel overigens, om het maar even in de groep te gooien :wink: , denken aan een oud puch brommertje. Hiermee begonnen mijn hobby sleutelpraktijken. Toen ik daar na soortgelijke kuren het stationair schroefje vond en aandraaide, ging die er echter als een speer vandoor :ooo :D Ach... die nostalgie :D
"Als deze regulateur eenmaal dmv deze stelbout op zijn juiste toerental staat afgeregeld, hoef je eigenlijk nooit aan het stationairknopje op je dashboard te komen. Áls je dat nog hebt tenminste, én als het nog werkt. :roll: "
Die stelknop deed eerder, bij de oude 616, niets en nu bij het nieuwere model doet ie ook niets tot onmerkbaar weinig. Maar wat ik begrijp kan ik dit verder wel verwaarlozen, mits ik 'm goed weet af te stellen. Laat ik dat maar is gaan doen dan. Dan ga ik meteen maar even richting Mercedes sloop Hilversum, kijken of ze nog wat voor me hebben liggen. Ben benieuwd of dat zonder schudden kan, misschien dat de mensen bij het stoplicht dan ook wat minder vreemd kijken :lol:

Heb de plaatjes opgeslagen, ook hiervoor heel erg bedankt. Ik zal ze in m'n zelf gefabriceerde hulp-sleutelboek plakken. Hierin zijn verrassend veel van uw Diesel 'tips en trics' te vinden, wel zo makkelijk voor onderweg 8) Een digitale kopie van een juist garage boek is overigens nog steeds meer dan welkom :wink:



P.s. Ik heb de titel van het onderwerp veranderd, daar ik dacht dat dit voor het forum beter was :roll:
Willem
Berichten: 55
Lid geworden op: 18 jul 2012, 19:13

Re: Te langzaam draaiende OM616 (vh Heiende motor nr zoveel.

Bericht door Willem »

Hij liep als een zonnetje 8) :D

Ben echt super blij, en zo simpel was 't. Heb meteen bij de sloop een nieuwe luchtslang, van het oliebadfilter, gehaald. Als ze zo goed hun best doen, moet je ze een beetje verwennen natuurlijk, en hoe beter dan af en toe wat nieuws voor ze te kopen :wink: :lol:

Nogmaals, bedankt! :up:
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Te langzaam draaiende OM616 (vh Heiende motor nr zoveel.

Bericht door Leo »

Yoo Willem, graag gedaan. :)

Nou weet ik niet of je de uitlaat ook gewisseld hebt, maar met de dikkere pijp die bij een 72PK hoort is nog wat vermogen te winnen.
Als je de oude inlaat hebt gebruikt kun je ook die gasgeefkleppen en overige obstakels uit de venturie slopen. En zelfs dat venturiegedeelte nog wat uitdraaien. Hop, wéér een pk of wat.


Veel plezier met je camper,

Leo.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Willem
Berichten: 55
Lid geworden op: 18 jul 2012, 19:13

Re: Te langzaam draaiende OM616 (vh Heiende motor nr zoveel.

Bericht door Willem »

Hoi,

Nu maak je me wel heel nieuwsgierig :)
De uitlaat is niet gewisseld, dit leverde zelfs problemen op daar het spruitstuk verlast 'moest' worden om de boel zo passend te maken. Maar voor wat extra pk's, moet ik dus de dikkere uitlaat van de 72 pk versie hebben? Ga ik voor opzoek. En de oude inlaat zit er (90% zeker) idd nog op (is wat ronder, naar mijn weten, dan die van de 72). De nieuwere nam geloof ik teveel ruimte in, komt iets hoger dacht ik.
"die gasgeefkleppen en overige obstakels uit de venturie slopen" Wat, hoe, waar??? :D De venturie is dat 'ding' van de inlaat dat via de luchtslang door het oliebadfilter lucht naar binnen haalt, of? Wat kan ik er allemaal precies uit slopen en hoe kan ik dat venturiegedeelte nog wat uitdraaien? Ik wil niet op je zenuwen werken maar je hebt met een leek van doen :wink: En de mogelijkheid van wat extra pk'tje, kan ik natuurlijk niet aan me voorbij laten gaan. Ook ik ga namelijk met 30 de berg op :oops:

Ben erg benieuwd :roll:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten