Ha, dat zou je toch gebeuren. Dat gebeurde ons precies op de terugreis van de afgelopen vakantie. Onze 408 met M115.921 heeft kort voor de vakantie een LPG installatie gekregen. De benzineafsluiter zit na de brandstofpomp, wat correct zou moeten zijn. Op de Duitse Autobahn ineens een vreemde terpentine/wasbenzine achtige lucht. Na een korte, stinkende inspectie bleek de messing slangpilaar van de perszijde uit de pomp geschoten te zijn (zie afbeelding). In dat proces is ruim een halve tank benzine op de A3 gepompt. Genant, stinkend , en zonde van de benzine. tijdens dit alles reden we op LPG.Johannes schreef: Om de afsluiter direct achter de pomp te monteren heeft ook als voordeel dat het hele systeem niet nodeloos onder druk staat en er bij een calamiteit je niet onderweg de hele tank de weg op pompt.
Ik heb de slangpilaar ter plaatse weer op zijn plaats getikt door een hamer onder de pomp te houden en met een grote steeksleutel een paar tikken op de slangpilaar te geven. Op gevoel hard genoeg geslagen om de (licht konische?) perspassing te herstellen, maar niet zo hard dat er zaken scheuren of breken. Voorlopig lijkt dit te werken, het lekt niet en is ook niet opnieuw losgeschoten. Het laat echter wel een aantal vragen onbeantwoord:
1) Wat kan de oorzaak zijn van het losschieten van deze slangpilaar? Moet ik denken aan een druk die (tijdelijk) te hoog opgelopen is? Mechanische trillingen? ouderdom?
2) Is dit een kwaal die vaker voorkomt of is dit tamelijk uniek?
3) Is mijn reparatie voldoende?
4) Is het verstandig om met deze pomp door te blijven rijden, of zou ik beter een nieuwe monteren? Een nieuwe pomp kost de wereld niet en de montage lijkt me niet complex, maar aan de andere kant rijden we vrijwel uitsluitend op LPG.
Vriendelijke groeten, HT