Mogelijke isolatie wandopbouw ex ambu 508d?

fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Mogelijke isolatie wandopbouw ex ambu 508d?

Bericht door fuzzyduck »

Beste mensen,

Nu het elektraverhaal bijna klaar is ben ik binnenkort ben ik toe de binnenwanden isoleren en van hout voorzien.

Na heel wat inlezen en uitdokteren ben ik tot de volgende opbouw gekomen:

BUITENZIJDE
-Staalplaat
-Coating die er nu nog op zit (met wat zwakke plekken waar ik heb moeten slijpen)
-Oude lijmlaag van de ambulancebouwer (wat op zich ook een coating is)
-Fertan Ferpox: http://www.rustbuster.nl/Fertan/Ferpox.htm
-Bisontix (of Simsontix) gellijm
-X-trem flexibele isolatiemat 20mm
-XPS uitvullen tot gelijk met de stalen liggers/regels
-Dampdichte laag, ook over de stalen liggers/regels (overlappend radiatorfolie met alutape geplakt.
-multiplex 8mm (of 6)
-verf
BINNENZIJDE

Iemand bezwaar tegen bovenstaande opbouw? Voorziet iemand een zwakke plek?

Zelf ben ik bang voor de stalen liggertjes en regels. Dit zijn natuurlijk de koudebruggen.
Deze kan ik:
-binnenzijde behandelen met RX7
-Open laten en niets doen
-volledig dichtschuimen met pur o.g. (met kans op lekke plek).

Het gevaar zit volgens mij in vocht wat neer slaat rond het staal van de koudebruggen. Is het handig om het XPS 1cm rondom vrij te houden en dit vol te purren alvorens de dampdichte folie te plaatsen?
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Mogelijke isolatie wandopbouw ex ambu 508d?

Bericht door Frank.fjph »

Volledig dichtschuimen heb ik heel mooi doorgeroeste plaat van gezien, zou ik zelf niet proberen.....
Gebruikersavatar
Wim
Berichten: 468
Lid geworden op: 18 dec 2008, 12:41
Locatie: Alkmaar

Re: Mogelijke isolatie wandopbouw ex ambu 508d?

Bericht door Wim »

Ik heb een VW LT van "84 .
Hoewel er flink wat oppervlakkige roest was , was ie slechts doorgeroest waar de spantjes waren vol geschuimd met purschuim .

Dus inderdaad NIET doen !
Groeten Wim

Kan je er vooruit in ? Dan kan je er achteruit weer uit !
Gebruikersavatar
pwaes
Berichten: 109
Lid geworden op: 21 jun 2012, 22:52
Locatie: Zwollywood

Re: Mogelijke isolatie wandopbouw ex ambu 508d?

Bericht door pwaes »

pur trekt vocht aan... Wordt echt een bende :z
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: Mogelijke isolatie wandopbouw ex ambu 508d?

Bericht door fuzzyduck »

bedankt, duidelijk.

Ik was het ook al niet van plan om ze vol te schuimen.

Rest wel de vraag of ik nog niets moet doen ROND de spantjes. Bovenop de xtrem wil ik uitvullen met xps. Moet ik dan dus tussen xps en spantjes nog wat doen? Of bewust een beetje vrij laten?
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 310
Lid geworden op: 07 okt 2010, 16:39

Re: Mogelijke isolatie wandopbouw ex ambu 508d?

Bericht door melvin »

je bedoelt toch hoe de isolatie tegen de spantjes aankomt? ik heb dat vrij gelaten, in veel spanten - zeker de grote van voor naar achteren - zie je ook gaten zitten, als je nou alles ingetimmerd heb ademd de wand als het ware. alles hermetisch dichtmaken is geen optie. in de achterspijlen van je achterdeuren zitten ook twee gaten, voel daar maar eens aan als je rijd, dan voel je dat het wat doortocht.
ik heb de isolatie net zo dik aangebracht als de spanten diep zijn, dit varieert van 2 cm tot 5 cm, zo uit me hoofd. toen die dampwerende folie, en toen zo de platen op de spanten gemonteerd. met flinke kou buiten en binnen koken zie ik wel wat koudebruggen, verder nooit.
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: Mogelijke isolatie wandopbouw ex ambu 508d?

Bericht door winand »

Waarom zou je tussen isolatie en spanten ruimte willen overhouden?
Ik heb ook XPS blokken gebruikt bovenop Xtrem, op maat gesneden en deze muurvast geklemd tussen de spanten.
(piept en kraakt niet tijdens rijden hoor zoals ik mensen heb 'horen' schrijven)
Koudebruggen zal je nooit helemaal weg kunnen krijgen, tenzij je echt breedte van je binnenruimte wil opofferen en isolatie over alle spanten heen aanbrengt.

Over de houtdikte van de wand; heb nu 6mm populiermultiplex gebruikt en dat is echt dik voldoende. Veel ruimte zit er immers niet tussen de spanten en als je later kastjes e.d. gaat plaatsen dan 'verstevig' je de wand ook nog eens enigzins.
een plaat van 8mm moet je overigens met behoorlijk wat kracht krom spannen tegen de buitenwand, en weegt meer natuurlijk..
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 310
Lid geworden op: 07 okt 2010, 16:39

Re: Mogelijke isolatie wandopbouw ex ambu 508d?

Bericht door melvin »

dat bedoel ik ook niet, ik heb precies hetzelfde gedaan, maar als je ergens een kiertje overhoud ofzo zou ik dat lekker zo laten als het is. niet gaan kitten, purren..
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: Mogelijke isolatie wandopbouw ex ambu 508d?

Bericht door fuzzyduck »

Winand, ik heb het idee van jouw blog gejat :bye:, en dat maar eens gepost.

Ik wil het namelijk ook zo gaan doen al jij. Alleen had ik mn twijfels rond de spanten etc. Ik was benieuwd naar de reacties hier op het forum. Bedankt daar voor Melvin.

Ik ga de boel eerst lekker dicht smeren met een epoxy en dan de opbouw maken van xtrem en daar overheen klemgezet xps. Dan het dampscherm.

Winand ik zie dat jij overal extra achterhout tegen je dak hebt geplakt. Is dat alleen maar voor extra schroefpunten voor je plafondplaat? Ik was dit eigenlijk niet van plan.... Alleen bij echte grote overspanningen, maar die heb ik niet volgens mij. Jouw bus is langer.
Ook zie ik extra hout achter je wanden. Dit wil ik ook niet.. Maar ik zie wel....

gr.

Harro
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: Mogelijke isolatie wandopbouw ex ambu 508d?

Bericht door winand »

Op het plafond heb ik dat gedaan om de bovenkastjes aan op te hangen, maar ook om meer bevestigingspunten te krijgen voor de plafondplaten, het gebruikte 5mm buigtriplex is best slap. Tevens heb ik het plafond enkel gekit en nergens geschroefd.
De naden van de plafondplaten komen exact op de dwarsribben zodat de overgang naar een nieuwe plaat zonder verspringen gaat. Op deze ribben heb ik eerst ook stroken van zo'n 8 cm gekit zodat daar uiteindelijk 10mm hout zit ipv enkel 5mm tegen het staal. Beter te veel steunpunten dan te weinig, het zit er nu strak en stevig op.

Op de wanden heb ik vulplaatjes gebruikt om alle horizontale ribben exact gelijk te trekken met de verticale ribben. Ook hier vallen de naden van de platen exact op de verticale ribben.

Ik heb zelf niet het idee dat ik met minder steunpunten uit was gekomen, misschien was op de wand enkel montage op de horizontale ribben genoeg, maar het kan goed zijn dat ik dan niet zo'n mooie naadloze overgangen had gekregen als nu.
Wellicht kan het wel als je 8mm plaat gebruikt ipv 6mm.. :roll:
Er zullen vele manieren zijn om tot een mooi en goed resultaat te komen, wat afhangt van 'common sense' gebruiken, wellicht wat 'over engineering' en je eigen handigheid :wink:

Voor de geinteresseerden mijn keuzes mbt dit onderwerp:
- Isoleren en regelwerk
- Plafond plaatsen
- Wanden plaatsen
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: Mogelijke isolatie wandopbouw ex ambu 508d?

Bericht door fuzzyduck »

Ben nu bezig met de voorbereidingen voor de isolatie. Achter het verwijderde hemeltje zat verder geen fatsoenlijk staalcoating dus dit heb in de fertan ferpox gezet. Ook de liggertjes en regels van de wanden en plafond heb ik hiermee gedaan. Bovenop de gelige (goede) coating. Het plaatstaal zet ik volledig in de lijmlaag (Simsontix) met daarop de x-trem.

Omdat ik nog een bus Tectyl ML had liggen heb ik de binnenkant en achterkant van de liggers gedaan, alsmede alle hoekjes en gaten waar ik het rietje in kon krijgen.

Mn blog zal binnenkort wel weer wat fotos bevatten hiervan. Het was gisteren al donker :|
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Mogelijke isolatie wandopbouw ex ambu 508d?

Bericht door Hanomaad »

Fuzzyduck jij hebt echt alles van staal aan het subframe geschuurd en in de antiroest gezet he? Ik vraag me af of dit het werk waard is voor mij. Ik ga binnenkort ook beginnen aan m'n 508 en dan ga ik de wanden en isolatie die er nu in zit eerst uit slopen. Het is steenwol met heel lullig board-spul als wandje nu, dus dat gaat er gewoon uit en moet wat moois worden zoals buigtriplex wat ook goed te schilderen is. Misschien de vloer ook, en dan kan ik onder tussen het frame zelf isolatie gaan maken. Maar ik vraag me wel af of ik ook alles zoals jij ga behandelen met antiroest spul. Als er gewoon nog verf op alles zit lijkt me dit niet nodig?
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: Mogelijke isolatie wandopbouw ex ambu 508d?

Bericht door fuzzyduck »

Hallo Hanomaad,

De vloerbalken van het subframe heb ik helemaal ge-RX-t, Eerst rx5 2x, toen rx10 2x. Omdat ik de vakken ervan heb gevuld met XPS met dakleer kan ik daar nooit meer bij. De onderkant van de balken zit gewoon nog het oude tectyl. De xps vloerplaten heb ik in een rups bitumenkit gedrukt die ik op de flensjes van de liggertjes heb gelegd.

Ook ik had steenwol en boardspul als wanden. Standaard ambu denk ik. Dat is er ook gelijk uitgegaan.
Wanden heb ik maar gedeeltelijk in de ferpox gezet. Zie mijn blog ook. Op moment van spreken 2e topic. Achter het hemeltje boven de cabine zat bijna geen coating, dus dit heb ik in de ferpox gezet.
Ook de alle ribben van de wanden en plafonds heb ik hiermee gedaan. De wanden zelf niet. Dit wordt toch geheel homogeen verlijmd.

Misschien heb je net als ik ook nog een 1mm dikke restant lijmlaag op de wanden en plafond. Dit op de wanden hier en daar, maar het plafond is bijna geheel dekkend :up: . Dit zit bovenop de gelige staalcoating. Ik verwacht hier dus nooit meer roest, in ieder geval niet van binnenuit.

Ik ga niet nog een keer het verhaal doen dus ik verwijs je graag door naar mn blog :up:
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Mogelijke isolatie wandopbouw ex ambu 508d?

Bericht door Hanomaad »

Ik zal je blog er nog eens op napluizen, maar wat ik me dus nog steeds afvraag: waarom zo veel werk aan die vloerbalken met kaalschuren en in de RX? Als je van onderop isoleert dan komt daar toch in principe geen vocht bij, of zie ik dat verkeerd? Het lijkt me een pokke-karwei namelijk!
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: Mogelijke isolatie wandopbouw ex ambu 508d?

Bericht door fuzzyduck »

Het was ook meer in de trant van: Als we de bestaande vloer er toch af slopen dan maar ook gelijk het frame meenemen nu we er bij kunnen. Ja fijn is anders inderdaad, maar nu weet ik zeker dat ik niet over 10jaar door de vloer heen val :wink:
ps. het staal was in prima staat, alleen roest rond de plekken waar de vloerschroeven door de liggertjes waren geboord.

http://2.bp.blogspot.com/-I1ZaSv7Q67o/T ... GP0352.JPG
http://1.bp.blogspot.com/-EYIX6xx_R7U/T ... GP0343.JPG

Betreft vocht, vochtige lucht komt overal ook tussen isolatie en staal, hoe goed je het ook er tussen perst. Daarom ook de extra sealer in de vorm van bitumenkit rondom.

In mn blog staat ook een foto waar je glasrubbertjes ziet als afstandhouder tussen staal en houten vloer. Die heb ik er op het laatste moment bij bedacht. Omdat je altijd op een paar plekken de vloer niet geheel kan isoleren komt er altijd lucht tussen staal/isolatie en de houten vloer. Nu met de rubbertjes kan het tijdens het rijden mooi ventileren tussen staal en hout, en bij stilstaan draagt de stilstaande lucht bij aan de isolatie (hopelijk).

EDIT:
Na behandelen:
http://3.bp.blogspot.com/-9zU1A8eIeoo/U ... GP0417.JPG

Rubbers:
http://2.bp.blogspot.com/-IKMJWhZIh5M/U ... GP0464.JPG
http://1.bp.blogspot.com/-5LNHTEiSRZo/U ... GP0463.JPG

Het zijn beglazingsrubbers die ik tegenkwam terwijl ik de schappen van een bouwmaterialenwinkel langsliep. Gelijk de hele doos meegenomen a 28ct per stuk. Vandepol.info (kootwijkerbroek en amersfoort geloof ik). Ik woon in amersfoort. Bij de praxis/gamma etc zal je ze niet vinden(al gezocht).

EDIT2: Als je isoleert tussen de vloerliggers, dan kom je nooit meer bij de bovenkant van je chassisbalken en wat andere onderdelen. Pak die dan sowieso mee.
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: Mogelijke isolatie wandopbouw ex ambu 508d?

Bericht door fuzzyduck »

Op dit moment ben ik de wanden aan het isoleren met eerst xtrem en dan xps

http://4.bp.blogspot.com/-6WdV_MZRmQI/U ... GP0642.JPG

Nu ga ik in het voorjaar het dampscherm plaatsen en dan dus het hout er tegen aan.

Ga ik dit hout direct(met dotje kit) in de spantjes schroeven met plaatschroeven of wil ik dit geheel verlijmen?

Of wil ik bijvoorbeeld wat Winand heeft gedaan: eerst hout verlijmen op de spanten om daar vervolgens in te kunnen schroeven. Klinkt alleen als werk wat wellicht niet nodig is :|

Wie heeft ervaring met schroeven in de spanten van wand en dak icm met mogelijk vochtprobleem rond de schroeven?
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Mogelijke isolatie wandopbouw ex ambu 508d?

Bericht door Hanomaad »

Lekker bezig! En ik ben nog steeds niet eens begonnen. Druk met werk en begint alweer koud te worden. Ik denk dat ik een werkplaats ga zoeken of wacht tot het voorjaar. Des te meer tijd om e.e.a. goed te plannen.

Wat betreft het lijmen / schroeven, zijn de spanten die verticaal lopen niets iets dieper gelegen? Dan zou ik daar latjes op lijmen en daar in schroeven, als je denkt dat die schroeven een vochtprobleem opleveren in het staal. Die stukken moeten toch worden opgehoogd om het passend te krijgen.

Wat betreft koudebruggen door schroeven, ik denk dat een halve deur veel erger is dan al die schroefjes bij elkaar (dat was de reden dat Winand ging lijmen, als ik het zo lees op zijn blog).
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: Mogelijke isolatie wandopbouw ex ambu 508d?

Bericht door fuzzyduck »

Nou ik ben bang voor vochtig hout rond de schroeven omdat daar dan de condens op gaat zitten. Als dat naar achteren trekt ben ik bang dat het achter mn dampweringsfolie komt te zitten....
Verder vooralsnog de gehele cabine en overige deuren een enorme koudebrug(gen). Maar als daar het vocht tegenaan slaat dan kan dat gewoon weer wegventileren.
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Mogelijke isolatie wandopbouw ex ambu 508d?

Bericht door Hanomaad »

Het is nu bijna 5 jaar later en ik sta eindelijk op het punt de wanden van mijn nieuwe camper te gaan isoleren. Ik heb dit topic nog eens doorgelezen, maar ik zit met 1 ding. Ik wil ook een dampfolie aanbrengen, maar ik wil ook mijn wandpanelen in houten regelwerk wat ik tegen de spanten aan lijm, schroeven. Ik wil schroeven zodat ik deze panelen er later weer zonder moeite af kan halen mocht het nodig zijn om ergens iets te repareren of aan te passen.

Het plan is nu:

- staal
- Armaflex
- Akotherm / houten regelwerk
- dampfolie
- triplex

Echter, als ik het triplex in het regelwerk ga schroeven, dan maak ik gaten in mijn dampfolie. Zowieso lijkt het me heel lastig om zo'n dampfolie echt helemaal luchtdicht te krijgen. Als je maar 1 gaatje ergens hebt dan kan er toch vocht achter komen, wat dan maar heel langzaam weg kan, of helemaal niet. En dan heb je een groter probleem dan wanneer er geen dampfolie in zat.

Wat is wijsheid?
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Mogelijke isolatie wandopbouw ex ambu 508d?

Bericht door Yoni »

Waarom zou je nog die akotherm willen gebruiken.

Ik ben met mn 609 afgelopen winter op wintersport geweest met met -15 en een eberspacher D2 prima te doen.
Wanden en plafond met 2cm x-treme geisoleerd vloer 1cm.

Uit eindelijk was het grootste kou probleem de deur ventilatie, deur rubbers en ramen.
Mijn inziens als je een doorloop hebt maak het niet te gek zonde van je geld en tijd.
Ondanks de kleedjes naar de cabine en tegen de achterdeuren waren de deur stijlen en ramen van binnen bevroren.

succes
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Mogelijke isolatie wandopbouw ex ambu 508d?

Bericht door Hanomaad »

Akotherm is ook voor geluidsisolatie. Ik sta vaak langs de weg en op festivals en dan is het fijn om wat meer stilte binnen te hebben. Daarnaast, ik heb nog zo'n 40mm in de spanten, dus die vul ik gewoon op. Onder de vloer heb ik nu 50mm PIR plaat liggen. Dat is zo'n beetje de beste isolatie die ik kon vinden, met een lambda waarde van 0,022.

Wat betreft een doorloop. De cabine maak ik helemaal afsluitbaar, dat heb ik nu ook in de oude bus met een dik gordijn en dan nog een isolatiemat met klitteband er tussen. Dat werkt best goed. De achterdeuren en schuifdeur in de nieuwe bus bekleed ik ook met Armaflex. Dat houdt hopelijk de condens tegen en dus geen ijslaag erop :)

De ramen in de achterdeuren en de schuifdeur wil ik dubbel glas maken met plexiglas.

Alle beetjes helpen denk ik dan...
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Mogelijke isolatie wandopbouw ex ambu 508d?

Bericht door Yoni »

true true alle beetje helpen, dit is nu mn 2e bus die nog beter is geïsoleerd dan de vorige 508 die ik had en uiteindelijk blijft het met zo een body heel moeilijk, dus sla er niet te veel tijd en geld aan stuk!

Volgend project word een truck met een (koel)bak van 7 meter geen bus campers meer voor mij ben wel klaar met de ronde wanden plafonds en niets wat haaks kan zijn ;)

Cheers

PS. je spanten vullen ik weet niet of dat heel slim is het blijft een koubrug door contact met het buiten plaatwerk, door die ako er in te proppen kan het condens dus niet meer beneden uit de kokers weglopen.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Mogelijke isolatie wandopbouw ex ambu 508d?

Bericht door Hanomaad »

Ja het blijft een geklooi al dat ronde van zo'n jaren 60 ontwerp. Maar ik vind het gewoon mooie bussen. Een vrachtwagentje met een bak of koelwagen is praktischer, maar kan ik niet in de straat parkeren zonder een volksopstand bij mij hier :)

Wat betreft de koudebruggen, mijn "kokers" (de horizontale ribben) zijn van onder helemaal open, en ik beplak alles waar ik bij kan met Armaflex om zo de condensvorming tot een minimum te beperken. En dan dus nog een dampfolie achter het triplex om toch zo veel mogelijk vocht bij de wand vandaan te houden. En de verticale kokers kunnen evengoed gewoon van binnen vocht naar beneden laten lopen. En dan blijft het onderaan liggen. Daar doe je niets tegen helaas behalve dus een dampfolie om het enigzins te beperken.

En alles schroeven in hout, niets kitten of plakken, zodat ik er over een tijdje nog eens achter kan gaan inspecteren. De hele inrichting moet er ook makkelijk uit kunnen.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Mogelijke isolatie wandopbouw ex ambu 508d?

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Je zou, net als bij modernere bussen, ook condensaftwateringsgaatjes kunnen maken onderaan de vertikale stijlen, als je daar bij kunt tenminste. Bij onze bus spoot ik Fluid Film in de dakspant en liep het er na een paar dagen onder de dorpel via die afwatersleuven weer uit...
Iets waar ik zelf nog niet helemaal uit ben, is het wel of niet aanbrengen van achterwanden in (sommige) kastjes. Als je die open laat, heb je ook ventilatie. Ziet er alleen zo lelijk uit als je een kastje opentrekt...
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Mogelijke isolatie wandopbouw ex ambu 508d?

Bericht door Hanomaad »

Daar is in principe bij te komen, maar dan moet ik gaten boren door de horizontale kokers die eronder lopen. Lijkt mij een beetje overdreven, en weer teveel kans op roest van onderaf geven. Wat ik ook nog wil doen is onderaan, waar die horizontale kokers tegen het plaatwerk zitten gelast, de naad daartussen volkakken met polymeerkit. Dit is een plek waar het water zou kunnen blijven staan, mocht het toch achter het schuim ergens condenseren. Dit was namelijk al aardig het geval, ironisch genoeg onder een ventilatierooster wat naar de binnenwand liep:

photo_2017-05-03_22-36-51.jpg



Was toch blij dat ik het eruit had gerost:
photo_2017-05-03_22-38-15.jpg
photo_2017-05-03_22-38-43.jpg

Maar in principe is met het zorgvuldig afdekken van het staal aan de binnenkant met Armaflex nu al het grootste gevaar ingedamd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast