Hallo Dennis,
Nee moeilijk is het niet.
je demonteert de dynamo ( hier een Bosch 14 Volt 55 Ampére ) en neemt hem mee naar de werkbank.
je zet er met stift of kraspen een markering op het voor en achterschild zodat je die weer in dezelfde positie kunt monteren.
Je draait de vier schroeven eruit waarmee de twee aluminium delen aan elkaar vast zitten. dan draai je de dynamo om en schroef je de twee boutjes los waarmee de regelaar vastzit.
Die regelaar haal je er dan voorzichtig uit ( die draden heb ik er zelf aangeprutst )
je wrikt met één of twee schroevendraaiers de twee delen van elkaar af.Denk erom het gedeelte met de spoel er in moet aan de achterste helft BLIJVEN ZITTEN.
De rotor blijft in het voorste schild zitten en dat laat je mooi staan.
Het achter schild draai je om. Je kijkt nu tegen de achterkant van de diodebrug aan. De drie draden van de spoelen zie je duidelijk aan drie diodes gesoldeerd.
Elk van deze draden geeft een wisselspanning af die benut kan worden om een toerenteller mee aan te sturen.
je soldeert dus 1 draad aan 1 van die punten.
Maak het niet al te heet daar kunne de diodes niet echt tegen. Hou de draad lang genoeg om ruim naar buiten te voeren.
Wel zo dat de draad niet tegen een draaiend deel aan kan komen. Je schroeft alles weer op zijn plek.( kan niet fout gaan ).
(Eventueel zou je ook de lagers kunnen vernieuwen)
Met een vlakzekering kun je een mooi stekkertje maken. je kunt hem vastzetten met een boutje of kabelbindertje. Of je gebruikt zoiets dergelijks.
De toeren teller moet nog wel afgeregeld worden en daar heb je dan een tweede meter voor nodig, een laser toerenteller bijvoorbeeld.
Groet Pieter