Toerentellen
- De Rooie Reus
- Berichten: 906
- Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22
Toerentellen
Ik heb nog een toerenteller op de plank liggen en wil die gaan gebruiken. Het is een aftermarket model dus ik hoef geen gat te maken in het dashboard.
De O309B loopt ook zonder toerenteller maar ik vind het prettig om tijdens het rijden af en toe op een meter te kijken.
De toerenteller is van het merk Smiths type RVI 5000/00A en al wat jaartjes oud.
Op het internet is veel te vinden over het aansluiten van het apparaat, bijvoorbeeld op de volgende link http://www.speedycables.com/page34aaaa.html
Ik ga er van uit dat het een negatief geaard exemplaar zodat het onderste deel van de tekening op mijn exemplaar van toepassing is.
Het is toch zo dat ik de toerenteller in de groene draad opneem die tussen de verdeler en de bobine loopt?
Ik hoor het graag, zowel positief als negatief.
Martin
De O309B loopt ook zonder toerenteller maar ik vind het prettig om tijdens het rijden af en toe op een meter te kijken.
De toerenteller is van het merk Smiths type RVI 5000/00A en al wat jaartjes oud.
Op het internet is veel te vinden over het aansluiten van het apparaat, bijvoorbeeld op de volgende link http://www.speedycables.com/page34aaaa.html
Ik ga er van uit dat het een negatief geaard exemplaar zodat het onderste deel van de tekening op mijn exemplaar van toepassing is.
Het is toch zo dat ik de toerenteller in de groene draad opneem die tussen de verdeler en de bobine loopt?
Ik hoor het graag, zowel positief als negatief.
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Re: Toerentellen
Hallo Martin,
Als die toerenteller van jou diezelfde is als op die site dan moet je inderdaad die groene draad hebben.
Groet Pieter.
Als die toerenteller van jou diezelfde is als op die site dan moet je inderdaad die groene draad hebben.
Groet Pieter.
- De Rooie Reus
- Berichten: 906
- Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22
- winand
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
- Locatie: Eindhoven
Re: Toerentellen
Over toerentellers gesproken, ik zou er ook wel eentje willen hebben voor mijn OM314.
De enige universele toerenteller die je met een reedrelais en magneetje kan gebruiken (bij het
ontbreken van een W aansluiting op de dynamo) die ik ken is de volgende:
http://www.wvopzeeland.nl/toerenteller.html
Deze is echter 76 euro incl. verzenden.
Alternatieven heb ik tot op heden niet gevonden op internet.
Iemand anders wel wellicht?
De enige universele toerenteller die je met een reedrelais en magneetje kan gebruiken (bij het
ontbreken van een W aansluiting op de dynamo) die ik ken is de volgende:
http://www.wvopzeeland.nl/toerenteller.html
Deze is echter 76 euro incl. verzenden.
Alternatieven heb ik tot op heden niet gevonden op internet.
Iemand anders wel wellicht?
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 00:05
Re: Toerentellen
Is geen reed relais.Is een spoel en magneet.winand schreef:Over toerentellers gesproken, ik zou er ook wel eentje willen hebben voor mijn OM314.
De enige universele toerenteller die je met een reedrelais en magneetje kan gebruiken (bij het
ontbreken van een W aansluiting op de dynamo) die ik ken is de volgende:
http://www.wvopzeeland.nl/toerenteller.html
Deze is echter 76 euro incl. verzenden.
Alternatieven heb ik tot op heden niet gevonden op internet.
Iemand anders wel wellicht?
- winand
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
- Locatie: Eindhoven
-
- Berichten: 1956
- Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22
Re: Toerentellen
Is dat moeilijk Pieter?Johannes schreef:een W aansluiting op je dynamo maken?
Groet Pieter
Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "
" One Life,.. Live it "
" One Life,.. Live it "
Re: Toerentellen
Hallo Dennis,
Nee moeilijk is het niet.
je demonteert de dynamo ( hier een Bosch 14 Volt 55 Ampére ) en neemt hem mee naar de werkbank.
je zet er met stift of kraspen een markering op het voor en achterschild zodat je die weer in dezelfde positie kunt monteren.
Je draait de vier schroeven eruit waarmee de twee aluminium delen aan elkaar vast zitten. dan draai je de dynamo om en schroef je de twee boutjes los waarmee de regelaar vastzit.
Die regelaar haal je er dan voorzichtig uit ( die draden heb ik er zelf aangeprutst )
je wrikt met één of twee schroevendraaiers de twee delen van elkaar af.Denk erom het gedeelte met de spoel er in moet aan de achterste helft BLIJVEN ZITTEN.
De rotor blijft in het voorste schild zitten en dat laat je mooi staan.
Het achter schild draai je om. Je kijkt nu tegen de achterkant van de diodebrug aan. De drie draden van de spoelen zie je duidelijk aan drie diodes gesoldeerd.
Elk van deze draden geeft een wisselspanning af die benut kan worden om een toerenteller mee aan te sturen.
je soldeert dus 1 draad aan 1 van die punten.
Maak het niet al te heet daar kunne de diodes niet echt tegen. Hou de draad lang genoeg om ruim naar buiten te voeren.
Wel zo dat de draad niet tegen een draaiend deel aan kan komen. Je schroeft alles weer op zijn plek.( kan niet fout gaan ).
(Eventueel zou je ook de lagers kunnen vernieuwen)
Met een vlakzekering kun je een mooi stekkertje maken. je kunt hem vastzetten met een boutje of kabelbindertje. Of je gebruikt zoiets dergelijks.
De toeren teller moet nog wel afgeregeld worden en daar heb je dan een tweede meter voor nodig, een laser toerenteller bijvoorbeeld.
Groet Pieter
Nee moeilijk is het niet.
je demonteert de dynamo ( hier een Bosch 14 Volt 55 Ampére ) en neemt hem mee naar de werkbank.
je zet er met stift of kraspen een markering op het voor en achterschild zodat je die weer in dezelfde positie kunt monteren.
Je draait de vier schroeven eruit waarmee de twee aluminium delen aan elkaar vast zitten. dan draai je de dynamo om en schroef je de twee boutjes los waarmee de regelaar vastzit.
Die regelaar haal je er dan voorzichtig uit ( die draden heb ik er zelf aangeprutst )
je wrikt met één of twee schroevendraaiers de twee delen van elkaar af.Denk erom het gedeelte met de spoel er in moet aan de achterste helft BLIJVEN ZITTEN.
De rotor blijft in het voorste schild zitten en dat laat je mooi staan.
Het achter schild draai je om. Je kijkt nu tegen de achterkant van de diodebrug aan. De drie draden van de spoelen zie je duidelijk aan drie diodes gesoldeerd.
Elk van deze draden geeft een wisselspanning af die benut kan worden om een toerenteller mee aan te sturen.
je soldeert dus 1 draad aan 1 van die punten.
Maak het niet al te heet daar kunne de diodes niet echt tegen. Hou de draad lang genoeg om ruim naar buiten te voeren.
Wel zo dat de draad niet tegen een draaiend deel aan kan komen. Je schroeft alles weer op zijn plek.( kan niet fout gaan ).
(Eventueel zou je ook de lagers kunnen vernieuwen)
Met een vlakzekering kun je een mooi stekkertje maken. je kunt hem vastzetten met een boutje of kabelbindertje. Of je gebruikt zoiets dergelijks.
De toeren teller moet nog wel afgeregeld worden en daar heb je dan een tweede meter voor nodig, een laser toerenteller bijvoorbeeld.
Groet Pieter
Laatst gewijzigd door Johannes op 23 okt 2012, 12:34, 2 keer totaal gewijzigd.
- winand
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
- Locatie: Eindhoven
Re: Toerentellen
Leerzaam!
Als ik dit ga doen doe ik dat niet met de enige dynamo die ik heb,
als ik 'm bijvoorbeeld niet meer goed in elkaar krijg dan ben ik inmobiel :(
Misschien wanneer ik de dynamo ooit ga vervangen door een 55A type...
Als ik dit ga doen doe ik dat niet met de enige dynamo die ik heb,
als ik 'm bijvoorbeeld niet meer goed in elkaar krijg dan ben ik inmobiel :(
Misschien wanneer ik de dynamo ooit ga vervangen door een 55A type...
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4381
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
- Contacteer:
Re: Toerentellen
De standaard 28 A alternator van de Düdo heeft een W-aansluiting (in elk geval in 1985/86). Die is nauwelijks zichtbaar, maar het is het boutje aan de achterkant, dat in een isolatieringetje zit. Je kunt daar zo een koperen Faston-stekkertje op schroeven.
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
- De Rooie Reus
- Berichten: 906
- Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22
Re: Toerentellen
Heeft een w-aansluiting voor mijn benzinebus nog toegevoegde waarde? De toerenteller draait perfect op de 1-aansluiting van de bobine.
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4381
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
- Contacteer:
Re: Toerentellen
Nee, ook de onderbrekerpulsfrequentie (3 x woordwaarde!) is recht evenredig met het motortoerental.
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
- De Rooie Reus
- Berichten: 906
- Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22
Re: Toerentellen
Toch maar een vdo gebruikt omdat dat merk meer gebruikt werd door MB. Ik hoop dat de naald ook snel verkleurt naar het gelere spectrum.
Ik ben tevreden!
Ik ben tevreden!
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
-
- Berichten: 1956
- Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22
Re: Toerentellen
Ok Pieter bedankt voor de duidelijke uitleg!
Ik heb een optische toerentalmeter ter controle! (was een keer een koopje op ebay)
grt Dennis
Ik heb een optische toerentalmeter ter controle! (was een keer een koopje op ebay)
grt Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "
" One Life,.. Live it "
" One Life,.. Live it "
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast