Extra uitlaatdemper, kan dat?

Danny
Berichten: 84
Lid geworden op: 22 jan 2010, 11:57
Locatie: Marknesse

Extra uitlaatdemper, kan dat?

Bericht door Danny »

Hallo

Wij hebben onze bus zo goed mogelijk geïsoleerd tegen trilling en lawaai, overal dempings en isolatiemateriaal aangebracht. Toch valt het resultaat mij bar tegen. Er komt eigenlijk nauwelijks herrie meer door de vloer en de motorbeschermingskap, maar het meeste lawaai komt aan de bestuurderskant gewoon van het geknetter van de uitlaat, door de deur naar binnen.
Nu mijn vraag: Wat zijn de gevolgen als je een tweede uitlaatdemper, na de eerste monteert, en de pijp niet meer naar de zijkant maar naar de achterkant van de bus uit laat komen? Kost zoiets motorvermogen (hij is nu al zo sloom), mag dit vanwege de APK? Iemand ervaring? Het is een 508 met OM314 motor.

Ik hoor het graag. Groet Danny
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Extra uitlaatdemper, kan dat?

Bericht door Yoni »

Ik heb al vaker langere dempers gezien die ook worden geleverd als zijnde voor een 508..

Maar als je zegt dat de meeste herrie langs de bestuurders kant komt zou ik eerst naar je deur rubbers kijken en misschien in de binnenkant van de deur paneel wat geluids absorbtie materiaal aanbrengen aangezien er lucht gaten van buiten naar binnen lopen, als je die al kan dempen ben je waarschijnlijk een eind verder!

Suc6
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Extra uitlaatdemper, kan dat?

Bericht door DVIII »

wat dacht je van een onderplaat met absorbtie materiaal , dat zit erbij in als je een zg. Larmpakett hebt , kun je ook zelf maken een plastiken bak die onder de wagen hangt , een tweede demper is niet nodig , lijkt mij , een dammung wel
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Ed's508
Berichten: 166
Lid geworden op: 12 okt 2012, 10:23
Locatie: Purmerend eo

Re: Extra uitlaatdemper, kan dat?

Bericht door Ed's508 »

Is een "Larmpakket" wat anders dan een "Noisekiller" pakket? Uitgebreider?

Ed.
Groet, Ed.

Waarom schoonmaken als het niet stuk is?? En, als het stuk lijkt eerst smeren...
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Extra uitlaatdemper, kan dat?

Bericht door DVIII »

noisekiller is een handelsnaam voor een pakket spullen die je in principe voor elke auto kan kopen , een aftermarket product. mercedes en nog meer fabrikanten moesten in de jaren tachtig voor oa oostenrijk een algemeen stillere auto presenteren . als je dan stiller was kreeg je een groene L op het grilletje. welnu de uitlaat was in principe genoeg gedempt , maar het algemeen uitgestraalde lawaai van de motor wordt sinds die tijd bestreden met dempende panelen , dus een onderplaat , zijplaten en een deksel op de motor , zoals je nu in alle auto's ziet. dat dempt het lawaai waar het gemaakt wordt zullen we maar zeggen. tegenwoordig worden de motoren al in het ontwerp stiller geconstrueerd . door een andere cilinderkop , stillere carterpannen en nog wat verbeteringen , en nog steeds worden motoren ingepakt met panelen.
het is ook het geluid wat via de straat weerkaatst wordt wat bij je deur zo'n lawaai geeft. op diverse bussen uit '82 en later zie je soms zo'n paneel onderdoor het chassis en zijpanelen die de gaten dicht dammen , alles in de breedte richting , niet in de luchtstroom (rij) richting dus. verder loont het om je instapbak te bekleden met dik tapijt , en dat mag ook aan de buitenkant.
het is niet zo dat als je een extra demper monteert je meteen meer herrie kwijt bent . als je de motordeksel er af laat tijdens het rijden overstemd het kleppengeluid en de inspuitpomp de uitlaat met glans.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Danny
Berichten: 84
Lid geworden op: 22 jan 2010, 11:57
Locatie: Marknesse

Re: Extra uitlaatdemper, kan dat?

Bericht door Danny »

Ik ga morgen eerst maar eens kijken naar die ventilatieroosters in de deuren. Ga er multiplex voor lijmen. Verder zijn de rubbers ook niet zo fris meer, en er komt ook veel motorlawaai door de slang van de ringverwarming die bij de instaptree uitkomt. Ook isoleren dus, heb er nu bubbeltjesplastic en duktape omheen zitten maar dat is niet geluidabsorberend denk ik. De vloer van de bus heb ik al helemaal bekleed met van dat ontdreuningsmateriaaal dat je erop moet föhnen. Daar bovenop zit 25 mm xps-plaat, en daarop weer laminaat. Ben benieuwd, wordt vervolgd. Groet Danny
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Extra uitlaatdemper, kan dat?

Bericht door Yoni »

Geen multiplex voor lijmen als je je deur nog in goede conditie wilt houden het zijn ventilatie gaten!
Geluids absoberend materiaal aanbrengen zorgt ook dat het geluid van buiten niet of nouwelijks nog door de ventilatie naar binnen komt!
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Extra uitlaatdemper, kan dat?

Bericht door Hanomaad »

Ik rij op lange ritten met een in-ear noise-cancelling koptelefoontje. Werkt heel goed en kost je hooguit €100. Ook fijn in het vliegtuig. En verder heb ik mijn motorkist met teer bitumen bekleed en wat noppenschuim voor de ergste hoge tonen herrie.
Gebruikersavatar
G.W.
Berichten: 67
Lid geworden op: 29 sep 2006, 07:49
Locatie: Delft

Re: Extra uitlaatdemper, kan dat?

Bericht door G.W. »

Ik ben ook de cabine aan het isoleren, 2 cm vilt rondom op de vloer en tegen het schutbord aan. in de motorruimte alle staalplaat en de binnenkant van de motorkap met 1 cm vilt met oliebestendige laag. Op de grote vlakken ontdreuningsplaat.

Ook gelijk een aluminiumwarmteschild geplaatst bij de uitlaat. Dan word mijn voet niet meer zo warm :oops:

In het dashboard onder de ventilatorbehuizing ook schuim en vilt aangebracht. Tevens alle gaten dicht gemaakt. Ik kon zo de motorruimte in kijken.

Ook de de ventilatie-ingang dien je goed naar te kijken.

Ook ben ik het komplete dashboard, al het staal, en motorkap aan het bekleden met schuim en daar over heen dik skai.

Zit er top uit en isoleert ook gelijk goed.

Daarna ga ik ook de deuren met schuim en skai bekleden. Dit alles om zoveel mogelijk geluid te absoberen. Voordeel is ook dat het ook warmteisolerend is.
En voor de looks natuurlijk :lol: .

Ik moest hiervoor bijna schreeuwen naar elkaar en de radio hard zetten. De motor overstemde alles. Ik ben nog niet helemaal klaar, maar nu hoef ik de radio niet meer harder te zetten. het is nu zo dat je de motor wel hoort, maar absoluut niet meer overheerst.

Heerlijk, en het ziet er top uit.
Met vriendelijke groet, Ger :-)
Gebruikersavatar
G.W.
Berichten: 67
Lid geworden op: 29 sep 2006, 07:49
Locatie: Delft

Re: Extra uitlaatdemper, kan dat?

Bericht door G.W. »

Oja, en een Noisekiller motordeken. Dat scheelt enorm in de scherpe geluiden.
Met vriendelijke groet, Ger :-)
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Extra uitlaatdemper, kan dat?

Bericht door Leo »

Gewoon de radio uitzetten CW. Hoeft ie ook niet zo hard te staan... 8)


Antwoord op "Kan een extra uitlaatdemper of verlengde pijp naar achter?"
Jep, no problemo. Als je ziet dat uitlaten op schepen probleemloos >10 meter zijn, hoef je niet bang te zijn van 2 metertjes extra pijp.
Een extra demper is in dat geval ook niet nodig. Tenzij de binnenkant van je standaard demper verrot is, zal een extra demper ook geen enorm succes zijn. Het overgrote deel van het geluid komt -zoals hierboven al werd opgemerkt- vanaf de motor zélf. Zonde van het geld. Stukkie pijp is veel goedkoper.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Extra uitlaatdemper, kan dat?

Bericht door Arno Z »

(ook) ik ben al een tijdje aan het zoeken naar manieren om het geluid zoveel mogelijk te reduceren. Een van mijn todo's in die lijst is om hier http://www.lokari.nl/ (op http://www.lokari.nl/Lokari_automerken.html, zoeken op MB BUS 508-608) kunststof wielbakken aan te schaffen.

Die te behangen met dempend materiaal (aan binnenzijde, maar wel zo dat het vrij blijft van het metaal). Ook wil ik nog kunsttof bodemplaten met dempend materiaal monteren. Als het om geluid gaat is absorptie volgens mij het kernwoord.
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: Extra uitlaatdemper, kan dat?

Bericht door Detlev »

Staat mij bij dat uitlaten aan achterkanten van busjes geen goed idee is vanwege het naar binnen zuigen van de uitlaatgassen.
Mercedes 406 uit 1969
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Extra uitlaatdemper, kan dat?

Bericht door Leo »

Moet je zorgen dat je bus aan de achterkant niet zo verrot is. :P


Maar vertel mij Detlev: Hoe zuigt nou precies een MB-bus lucht naar binnen aan de achterkant?
En vertel: Wat is het grote verschil tussen een bestelwagen en een MB-bus dat er bij de miljoenen bestelwagens géén uitlaatgas naar binnen wordt gezogen terwijl bij al die bestelwagens de uitlaat aan de achterkant zit?
Touringcars: Uitlaat aan de achterkant.
Veel plastic campers: Uitlaat aan de achterkant.
Allemaal vierkant van achteren, niemand heeft last van zijn uitlaatgassen.

Gaarne een onderbouwing Detlev, want "het staat me bij" is nog slechter dan "ik denk dat.."

8)
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Extra uitlaatdemper, kan dat?

Bericht door paulv »

Iets van onderbouwing van de suggestie van Detlev :mrgreen: .

Aan de achterkant van een rijdende bestel/vrachtwagen ontstaat een "zog" , een plek waar een onderdruk is die o.a. zorgt voor een deel van de luchtweerstand. Door deze zog te verkleinen verminder je de luchtweerstand en rij je zuiniger (zie bijgaand artikel).

http://home.tudelft.nl/index.php?id=11474&L=0

Rond deze zog heerst een hogere druk (anders zou je dat geen onderdruk noemen). Bij een uitlaat met de opening achter (in de zog) blijven de uitlaatgassen hier even in circuleren voordat ze verdwijnen.

Als je nu slechte (niet luchtdichte) achterdeuren hebt (en je niet ventileert en je raampjes gesloten houdt) is de druk in de auto hetzelfde als achter je auto, in de zog. Hierdoor adem je dezelfde lucht in met een gedeelte van de uitlaatgassen.
Een raampje opendoen helpt niet omdat in de lucht vlak langs je carrosserie ook een onderdruk heerst vanwege de snelheid van die lucht. Het enige dat hiertegen helpt is de ventilatie. Deze haalt meestal zijn lucht van onder de voorruit.

In touringcars en Campers kunnen de achterraampjes niet open en heb je hiervan dus ook geen last, bij de wat oudere bestelwagen met slechte achterdeuren wel (uit eigen ervaring :cry: ).

Bij uitlaatopeningen opzij heb je van dit probleem veel minder last.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Extra uitlaatdemper, kan dat?

Bericht door Leo »

Mooi verhaal Paul, maar het komt neer op "Je moet zorgen dat je bus aan de achterkant niet verrot is". :mrgreen:
Miljoenen bestelwagens hebben geen last omdat ze niet lek zijn aan de achterkant.
Zonder ventilatie rijden is trouwens ook zoiets. Zitten die lui de hele tijd met een lapje de condens van de ramen te poetsen. Verstand -indien al aanwezig- op nul en ventilatie dicht.

Edoch, de oplossing is al net zo oud als de uitlaat zelf:
Achterkant bus repareren of/en het uiteinde van de uitlaat een knikje naar beneden geven. Daarmee blijven de gassen buiten dat zog, want onder de auto is een forse luchtstroom waarmee de gassen meteen worden weggeblazen.
Niks nieuws onder de zon. :P
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Extra uitlaatdemper, kan dat?

Bericht door DVIII »

geen beter verhaal dan een half verhaal , (heb ik ook nog wat te zeuren) , net zoals dat onderdruk verhaal achter je bussie , is er nog een ander verschijnsel wat voor onze bussies een dikke rol speelt , want anders heeft alleen LEO weer gelijk . . . , ik principe hebben zowel Detlev als Leo gelijk, namelijk , Wist U dat ! ? , er achter onze geweldige dusseldorfer carrosserie een onderdruk ontstaat die vaak hoger van druk is dan de druk IN een dusseldorfer. raar genoeg is de voorkant van onze cabine's zo vol van ventilatie openingen dat er in de bus een onderdruk ontstaat , die je, als je OF alles dichtstopt kwijt bent OF als je extra lucht binnenlaat kwijt bent. vandaar dat er van die luchthappers onder het dashboard zitten , die houden de druk in de auto hoog genoeg om niet alles vanachter naar binnen te zuigen. hoe zei mr Holmes dat , DEDUCTIE ! :mrgreen:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: Extra uitlaatdemper, kan dat?

Bericht door Detlev »

ah, was vraagteken en meer als vaag opstellen vergeten.... :oops:
Ik wilde het gewoon even weten. Ben opgegroeid in garagebedrijven (helaas meeste vergeten....) en vanuit die tijd stamt dit idee!
Maar met achterdeuren en "ventilatie" openingen achter dus toch niet zo'n goed idee! Ik heb bijvoorbeeld een niet luchtdicht sluitende bagageklep achter.
Mercedes 406 uit 1969
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Extra uitlaatdemper, kan dat?

Bericht door De Rooie Reus »

Als de onderdruk achter de bus hoger is dan in de bus heeft dat dan het effect dat de bus naar achteren wordt getrokken.? Normaal zou een snelheid van 100 km/uur mogelijk zijn maar door de hogere onderdruk achter de wagen is de maximale prestatie 90 km/uur.
DVIII schreef:, Wist U dat ! ? , er achter onze geweldige dusseldorfer carrosserie een onderdruk ontstaat die vaak hoger van druk is dan de druk IN een dusseldorfer.:
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Extra uitlaatdemper, kan dat?

Bericht door paulv »

Precies, in het artikel dat ik bijgesloten had wordt uitgelegd hoe je die onderdruk kan proberen te verminderen. Op internet kan je heel wat ludieke oplossingen vinden :lol: .

Langzamer rijden is de meest eenvoudige oplossing gevolgd door de afgesneden kegelvorm (Citroën GS, CX, Toyota Prius, enz.)met eventueel een spoiler (Renault 16 TX). Dit voor de wat oudere lezertjes :mrgreen: .

Voor geinteresseerden (benzine auto's): http://ecomodder.com/forum/fuel-economy ... ons.php#c9

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
wkruiver
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 mar 2013, 21:39

Re: Extra uitlaatdemper, kan dat?

Bericht door wkruiver »

Verbluffend hoe de koptelefoon met tegengeluid werkt!!!!!! :ooo

Zeker op de lange ritten een aanrader.

Heb er eentje gekocht bij de Aldi voor slechts 48 euro..!!!!!
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Extra uitlaatdemper, kan dat?

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Ik heb ook wat aan isolatie gedaan:

-controleer of je uitlaat goed dicht is en goed aan je spruitstuk zit! Je zal de eerste niet zijn met een pijp die half los aan het spruitstuk hangt of een scheur in het spruitstuk hebt...
-check of je inlaatslangen goed dicht zijn, niet alleen beter voor je motor omdat de aanzuiglicht nu ook echt via je luchtfilter moet komen, maar wat geeft dat inlaatgezuig een lawaai.
-check je pookhoes ook eens. Die van mij was kapot, en het lawaai van de motor reflecteert via de straat zo de cabine weer terug in.
-verder heb ik daklood en noppenschuim in de motorkap gezet, en nu kun je elkaar tenmiste weer normaal verstaan.
-bij wijze van test 2 dikke verhuisdekens over de hele motortunnel gezet, en dat scheelt ook behoorlijk. Dat idee gaat dus ook nog navolging vinden.

Sja, alleen nu zit ik dus in het bandenlawaai en gebulder van de wind op de opbouw. 't Is ook altijd wat!
Andere tip? Met 5 man voorin gaan zitten scheelt ook veel resonanties! :mrgreen:
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Extra uitlaatdemper, kan dat?

Bericht door DVIII »

noppenschuim is wel het laatste wat helpt tegen geluid , het geeft (letterlijk) denk , 99 % door
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Extra uitlaatdemper, kan dat?

Bericht door Yoni »

Ik heb de binnen motor kap met isolatie platen geisoleerd die in schepen worden gebruikt 40mm dik schuim met een ontdreun plaat er in weegt 5kg per 0.5m2 maar werk fenomenaal!
Voor de rest op zoveel mogelijk vlakken onder de motor kap en het brand schot ontdreunt met 5mm bitumen ontdreun platen.

Enkel wil ik nog een motor geraus of "Larmpakket" zien te vinden voor aan de voorkant onder het motor blok helaas zijn deze moeilijk te vinden bij sloperijen :(
Danny
Berichten: 84
Lid geworden op: 22 jan 2010, 11:57
Locatie: Marknesse

Re: Extra uitlaatdemper, kan dat?

Bericht door Danny »

Wij hebben inmiddels de eerste rit gemaakt met aan de binnenkant van de deuren dichtgemaakte ventilatieroosters (multiplex) Dit scheelt wel, duidelijk iets minder veel herrie. Ik zag pas bij het demonteren van de roosters dat deze een open verbinding met buiten waren.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten