Een goede 2-taktdiesel hoeft niet te stinken, maar vertel dat maar eens aan de gemiddelde bollenboer of tuinder met zo'n rochelende op bollensop lopende Sachs of Hatz op de Holder of Bungartz... Ik ruik die stink-Sachs nog toen ik nog bollen opraapte in de polder! :mrgreen:
Maar ja, na afloop van het laatste Dubbellucht-treffen waar ik bij was hing er bij de uittocht eveneens een rookgordijn en dito geur, en dat waren echt geen tweetakt-diesels...!
Om maar weer een beetje OT (on topic) te gaan, wat ik wel merkte in mijn vorige Hanomag, was dat als de verversingstermijn naderde of de olie een jaar of 2 oud was (ohooohhh!), er met de bouw/supermarkt olie regelmatig bijgevuld moest worden (1 liter op 1500km), terwijl er met de Elf olie die ik er later in mikte nooit iets bij hoefde en je uiteindelijk maar ververste omdat het je een goed gevoel gaf. Olieverbruik in diezelfde motor was daarmee zo goed als niks.
De huidige Hanomag is niet zo'n goede indicatie, de vorige motor maakte het niet uit wat je er in gooide, die zoop het toch wel (paar keer de Ardennen in met warm weer, 1 liter op 800km), en de huidige heeft tot nu toe op 1500km nog niks verbruikt, maar dus geen idee hoe zich dat gaat houden.
In de huidige motor zit Gulf olie, kost een drol, dan eventueel maar wat vaker verversen. Voor het prijsverschil met Elf (man wat is dat duur geworden!) kan ik 3x met Gulf verversen! Overigens haalde ik voorheen de Elf vaak bij de Hypermarche in Franrkijk, kostte daar minder als de helft als hier -of het nog zo is weet ik niet, al een tijdje niet meer zo ver gereden
In het boekje van mijn LT staan enkel wat VW nummers, moet nog eens uitzoeken waar die voor zijn en welke specs er aan hangen. Er staat zelfs geen viscositeit in het boekje? Komt er telkens op neer: laat het door de stealer doen, die weet precies wat goed is voor uw VW... Waar is dat tijd dat klepspeling en de manier van kleppenstellen nog in de instructieboekjes stonden zoals bij mijn Renault 9 en de Hanomag? :mrgreen:
Groeten Jeroen, die inmiddels een Bucheli DHZ boek besteld heeft voor de LT... die krijgt voorlopig geen dealer te zien...
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~