Vloerisolatie (n.a.v. website Dick de Groot)

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Vloerisolatie (n.a.v. website Dick de Groot)

Bericht door Hanomaad »

Handige complete verzameling zo ja.

Wat betreft het aanleggen van de vloer, vraag ik me wel af hoe lang Dick was, want 20mm floormate op de vloer is toch weer 2cm sta-hoogte minder. Ik heb zelf zitten denken om isolatie onder de vloer aan te brengen tussen het sub-frame, maar dat lijkt me dan weer een slecht idee wat betreft vocht ophoping daar. In mijn F40 zit helemaal geen isolatie in of onder de vloer, en dat is erg koud in de winter.

Ik ben 1.90m dus past allemaal net zo. Blijft een dilemma..
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Inspiratie voor beginners (ambu naar camper)

Bericht door paulv »

Bij mijn vorige camper was de vloer geïsoleerd met PUR dakplaten (PUR-schuim met asfalt) onder de betonplex vloer. De naden waren opgevuld met PUR uit een spuitbus en hierover een laag tectyl achtig spul (natuurlijk niet de balken, die waren geverfd met een roestwerende verf).
Ik vond het een prima oplossing en was er erg tevreden mee. Nooit last van vocht gehad.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Inspiratie voor beginners (ambu naar camper)

Bericht door Hanomaad »

Dus tussen de stalen balken van het frame van je koets zeg maar? Zoiets als dit?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Inspiratie voor beginners (ambu naar camper)

Bericht door Arno Z »

Zo ben ik het ook van plan, echter heb ik ook zitten nadenken over dat roest vraagstuk. Ik heb een soort 'tussenweg' bedacht maar dat heeft ook wel weer nadelen.

Een plaatje:

Afbeelding

Daarbij ga ik uit van dikke (groene) isolatie platen (ben even de naam kwijt). Deze afzagen in een soort trapezium vorm, opdat ze bovenin zo goed als pas zijn met het ruimtes tussen het hulpchassis en onderin vrij zijn van het hulpchassis. Dit geeft de ruimte tussen de isolatie en het hulpchassis om te kunnen ademen en drogen, terwijl je houten vloer (zo veel mogelijk) geïsoleerd is (behalve daar waar het hout op het hulpchassis rust).

Aanbrengen zou alsvolgt werken. Door de omgezette rand van het hulpchassis kan zo'n isolatiedeel er niet vanaf onderen in worden gestoken (en er zit natuurlijk van alles in de weg). Wel kan hij in die omgezette rand hangen. Dus alle isolatieplaten er in leggen. Aan de bovenzijde met een geschikte lijm insmeren en de vloer er overheen leggen. Vervolgens aan de onderkant met wat stukken hout de isolatieplaten omhoog drukken.

Nachtje wachten en klaar. Toch?

Arno
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Inspiratie voor beginners (ambu naar camper)

Bericht door Hanomaad »

Goed idee ja, om het staal zo vrij te houden. Ben benieuwd naar een eerste implementatie. Ga je dit uitvoeren denk je?

En die isolatie platen, bedoel je XPS?
Laatst gewijzigd door Hanomaad op 08 aug 2013, 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Inspiratie voor beginners (ambu naar camper)

Bericht door Admin »

Als je de vloer er toch uithaalt zou dat kunnen, ja.

Onze eerste Oranje Bus was door de firma Mercedes Benz van onderaf geïsoleerd met dikke pakken steenwol in een fijnmazig nylon net. Elk pakket paste precies in een vak en zat met speciale lange houtdraadbouten met een kort stukje draad in de bodem vastgeschroefd. Na 17 jaar geen spoor van rot, dus vermoedelijk alles stevig geïmpregneerd.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: Vloerisolatie (n.a.v. website Dick de Groot)

Bericht door fuzzyduck »

Ik heb ook tussen de subframe liggertjes geisoleerd met 5cm pir platen met cachering. Dit heb ik met bitumenkit (dakreparatiespul) op de flensjes van de liggertjes gekit.

Mijn betonplex vloer ligt vervolgens niet direct op het staal maar op een hele boel 4/5mm rubbertjes (van die glaszetstrips). Hierdoor kan er toch wat lucht circuleren tussen isolatie en vloer. Nadeel is een iets mindere isolatie waarde, maar mn geluidsproductie tijdens rijden is wel afgenomen.

Lees blog van 29 juli 2012 t/m 5 augustus 2012
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Vloerisolatie (n.a.v. website Dick de Groot)

Bericht door Yoni »

ik heb 1cm xtreme op de vloer gelijmd en daar overheen kurkvloer, minder dan 2 cm verlies en dubbele isolatie!
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Vloerisolatie (n.a.v. website Dick de Groot)

Bericht door Hanomaad »

1-2cm is me ook al teveel. In een kale bus met een 'standaard' multiplex vloer kom ik al tegen de dakspanten aan met mijn hoofd.

Ik heb elke millimeter nodig met mijn lengte, jij niet :)
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: Vloerisolatie (n.a.v. website Dick de Groot)

Bericht door fuzzyduck »

Je bent ook veels te jong! Eerst ouder worden en krimpen, net zoals ik dat nog moet doen. Ook ik sta met mn schedeldak strak tegen het dak :mrgreen:
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Vloerisolatie (n.a.v. website Dick de Groot)

Bericht door Arno Z »

@Hanomaad:

Dat plaatje is bijna mijn idee. Omdat ik -als ik eindelijk weer met de bus verder kan- een vloeistofverwarming met convectoren ga inbouwen zitten we te overwegen om als laatste slag voordat de vloeistof teruggaat naar de ketel een slag door de bodem te gaan als vloerverwarming:

Afbeelding

Mijn vrouw is nogal een koukleum namelijk ;-) daarnaast wil ik de camper ook winterhard hebben, onder het motto 'als we toch bezig zijn' en 'omdat het kan'. De vloer komt daardoor wel 2.5 cm omhoog, dus niets voor jou ;-) Natuurlijk komen die slangen alleen in de zithoek en bij het keukenblok.

Wel komt er in de hele bus dan 2.5 cm XPS tussen het subchassis en de vloerplaten. Voor mij is de hoofdmotivatie voor die dikke stukken 2-ledig. Enerzijds omdat die 2.5 cm platen worden onderbroken voor de buizen, en hiermee kan ik ze aan elkaar houden. Anderzijds dat zo'n dik pak XPS veel geluid opvangt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten