Hallo, ik ben redelijk nieuw hier (lees al een tijdje mee, maar had nog niet veel te melden en nog niet de tijd om mij netjes voor te stellen in het "even voorstellen" topic, maar ga dat zeker nog doen!)
Mijn naam is Wout Rock uit Rotterdam en ik heb in april een '81 Mercedes 409 (ex van Gen en Loos) van een vriend van mij overgenomen. Hij heeft de bus reeds voorzien van een hele frisse OM 364 motor uit een 609 en dat rijdt echt fantastisch. Maar zoals bij veel motorfreaks, is het overige onderhoud wel een beetje blijven liggen... (zoals gezegd foto's en voorstellen zal ik binnenkort doen)
Nu is de houten vloer, dankzij lekkende wielkasten behoorlijk rot op sommige delen en ga ik een nieuwe vloer plaatsen (sandwich plaat met isolatie ertussen) en overweeg ik om van het dubbellucht af te stappen... Dit scheelt mij veel binnenruimte (ik kan dan de wielkasten vervangen voor de helft smallere) en weerstand en ik kom nooit boven de 3500 kilo totaalgewicht uit op mijn loadindex 114 banden. Op mijn kenteken staat aantal assen: 2, aantal wielen: 4....
Dus het zou allemaal moeten kunnen, maar mag dit zomaar, raden jullie het wellicht af, etc.?
Ik heb gezocht naar een soortgelijk topic, maar nog niet gevenden, vandaar dat ik het zelf even vraag.
Erg fijn en informatief forum trouwens, geniet er elke dag van!
Dubbellucht naar enkellucht?
-
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 03 aug 2013, 14:34
Dubbellucht naar enkellucht?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- paulv
- Berichten: 1753
- Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
- Locatie: Saint Denis des Murs
Re: Dubbellucht naar enkellucht?
Ik denk dat ze er niet voor niets zitten, wat jij verzint heeft Mercedes natuurlijk ook kunnen bedenken.
Voor nood kan het, om op de Spaanse tolwegen in een andere categorie te komen gebeurt het, maar om daar permanent mee te gaan rijden? Ik zou het niet doen voor die paar centimeters.
Groeten, Paul
Voor nood kan het, om op de Spaanse tolwegen in een andere categorie te komen gebeurt het, maar om daar permanent mee te gaan rijden? Ik zou het niet doen voor die paar centimeters.
Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
- vanhooltje
- Berichten: 1188
- Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
- Locatie: Vrouwenparochie
Re: Dubbellucht naar enkellucht?
Dit kan niet bij dubbel lucht, de druk op de lagers verandert en gaat op de lange duur kapot.
Wil je dit we'll dan moet je aan een anderre achteras, met de bijkomende keurig als dit al kan?
Wil je dit we'll dan moet je aan een anderre achteras, met de bijkomende keurig als dit al kan?
Groet, Peter
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT
Ook op
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT
Ook op
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4381
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
- Contacteer:
Re: Dubbellucht naar enkellucht?
Volgens mij kan het wel. Mensen die de woestijn ingaan met een 4x4 doen het ook, uit angst dat er een steen tussen de banden blijft zitten en ze zo de banden kapotrijden.
De "super singles" die een dubbellucht set vervangen moeten wel het benodigde draagvermogen hebben en zijn daarom schreeuwend duur. Vaak moeten er ook speciaal gemaakte velgen worden toegepast, loopt ook in de drie nullen per velg. Het buigmoment op de as hoeft niet te veranderen, als het draagpunt hetzelfde blijft.
Maar om dat allemaal te doen om een paar qcm grondoppervlak te winnen...
De "super singles" die een dubbellucht set vervangen moeten wel het benodigde draagvermogen hebben en zijn daarom schreeuwend duur. Vaak moeten er ook speciaal gemaakte velgen worden toegepast, loopt ook in de drie nullen per velg. Het buigmoment op de as hoeft niet te veranderen, als het draagpunt hetzelfde blijft.
Maar om dat allemaal te doen om een paar qcm grondoppervlak te winnen...
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
Re: Dubbellucht naar enkellucht?
ik zie ook geen enkel probleem , die dubbele montage is er voor 6,5 ton en als je dat lang niet haalt is een enkele band die 1000 kg kan dragen net zo goed in zijn eentje . voor de achter as maakt het niet uit , maar op de vooras zou het niet kunnen , (daar hoeft het ook niet)
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Re: Dubbellucht naar enkellucht?
http://www.bus-community.eu/fahrzeugthe ... #post42942
https://plus.google.com/photos/11146463 ... oDjr-7l5wE
In Nederland moet er ook iemand met super single rondrijden, ik heb hem een keer gezien op een najaarsweekend in Arnhem.
Groet Pieter
https://plus.google.com/photos/11146463 ... oDjr-7l5wE
In Nederland moet er ook iemand met super single rondrijden, ik heb hem een keer gezien op een najaarsweekend in Arnhem.
Groet Pieter
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast