Invoeren
-
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
- Locatie: Home is where you park
Invoeren
Nog steeds geen mooi grote vrachtwagen gevonden in nederland dus maar in het buitenland zoeken.
Ik ben nu aan het kijken voor een duitse Mercedes LP813 in te voeren.
Enig idee hoeveel dat gaat kosten? Ik heb er wel oven gelezen en ik weet dat je 10% betaald van de nieuwprijs als hij oldtimer is.
Maar ik heb geen idee hoeveel de nieuwprijs is en ik kan het nergens op het net vinden.
En dan moet je nog RDW, APK, tijdelijk kenteken en verzekering. Op verschillende website las ik dat dat zo rond de
300 a 400 euries gaat kosten, klopt dat zo een beetje?
Ik ben nu aan het kijken voor een duitse Mercedes LP813 in te voeren.
Enig idee hoeveel dat gaat kosten? Ik heb er wel oven gelezen en ik weet dat je 10% betaald van de nieuwprijs als hij oldtimer is.
Maar ik heb geen idee hoeveel de nieuwprijs is en ik kan het nergens op het net vinden.
En dan moet je nog RDW, APK, tijdelijk kenteken en verzekering. Op verschillende website las ik dat dat zo rond de
300 a 400 euries gaat kosten, klopt dat zo een beetje?
Mercedes 813
- De Rooie Reus
- Berichten: 906
- Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22
Re: Invoeren
Ik weet niet wat je met die 10% bedoelt. Binnen de EU is vrij verkeer van goederen waardoor je geen invoerrechten hoeft te betalen. Dat komt pas aan de orde als je een vrachtwagen van buiten de EU importeert.
Groet van,
Martin
Groet van,
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4383
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: Invoeren
Vorig jaar een Duitse bus geïmporteerd. Kostte € 80 (identificatie bedrijfswagen zwaar), € 38 (voertuigbewijs deel 1A), € 9.25 (tenaamstellen deel 1B)
APK hoefde toen niet, want de TÜV was nog geldig.
Verzekering en definitieve nummerplaten komen daar nog bij.
Tijdelijk kenteken is gratis; tijdelijke platen mag je zelf maken.
APK hoefde toen niet, want de TÜV was nog geldig.
Verzekering en definitieve nummerplaten komen daar nog bij.
Tijdelijk kenteken is gratis; tijdelijke platen mag je zelf maken.
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
- Arno Z
- Berichten: 523
- Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
- Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
- Contacteer:
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4383
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: Invoeren
Jouw link verwijst nar de BPM, dus is niet relevant voor TS.
"U betaalt geen bpm voor personenauto’s, bestelauto’s, kampeerauto’s of motoren met een CO2-uitstoot van 0 gram per kilometer."
Kunst! Mijn Euro-5 Octavia zit onder de 109 g/km en is daarmee het schoonste wat ze in 2012/13 hadden...
"U betaalt geen bpm voor personenauto’s, bestelauto’s, kampeerauto’s of motoren met een CO2-uitstoot van 0 gram per kilometer."
Kunst! Mijn Euro-5 Octavia zit onder de 109 g/km en is daarmee het schoonste wat ze in 2012/13 hadden...
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
- De Rooie Reus
- Berichten: 906
- Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22
Re: Invoeren
Er staat ook dat geen bpm hoeft te worden betaald als het voertuig> 25 jaar.
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
-
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
- Locatie: Home is where you park
Re: Invoeren
Dat is geweldig nieuws! Maakt alles een stuk goedkoper!
Ik had dit draadje zitten lezen: viewtopic.php?f=44&t=106&hilit=bpm+invoeren
En ik kwam het op meerdere plekken op google tegen.
Ik ga altijd eerste zelf even rond googlen en campertechnieken voor dat ik het hier vraag maar dat blijkt niet altijd de beste weg te zijn
Ik had dit draadje zitten lezen: viewtopic.php?f=44&t=106&hilit=bpm+invoeren
En ik kwam het op meerdere plekken op google tegen.
Ik ga altijd eerste zelf even rond googlen en campertechnieken voor dat ik het hier vraag maar dat blijkt niet altijd de beste weg te zijn
Mercedes 813
-
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
- Locatie: Home is where you park
Re: Invoeren
De bus heeft geen TÜV dus apk zal wel moeten gebeuren maar dat is niet zo zo'n probleem.Admin schreef:Vorig jaar een Duitse bus geïmporteerd. Kostte € 80 (identificatie bedrijfswagen zwaar), € 38 (voertuigbewijs deel 1A), € 9.25 (tenaamstellen deel 1B)
APK hoefde toen niet, want de TÜV was nog geldig.
Verzekering en definitieve nummerplaten komen daar nog bij.
Tijdelijk kenteken is gratis; tijdelijke platen mag je zelf maken.
Kan je me trouwens wat vertellen over het aanvragen van een tijdelijk kenteken?
Ik heb er wel over gelezen maar dat moest je voor betalen en een verzekering voor afsluiten in duitsland a 200 euries.
Mercedes 813
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4383
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: Invoeren
Het Nederlandse tijdelijke kenteken is alleen voor een retourtje RDW. Aan te vragen via het 0900-nummer van de RDW.
Een 5-dagen kenteken kost je in Duitsland:
- verzekering, tussen de 30 en 50 Euri. Kun je doen via het Internet. Let op de begindatum, niet te vroeg laten ingaan! Je krijgt een elektronisch nummer, dat je later nodig hebt.
- de inschrijving, ik dacht € 15, maar dat weet ik niet zeker meer. Paspoort mee, plus dat nummer van de verzekering.
- de platen, € 17.50
Klaar.
Een 5-dagen kenteken kost je in Duitsland:
- verzekering, tussen de 30 en 50 Euri. Kun je doen via het Internet. Let op de begindatum, niet te vroeg laten ingaan! Je krijgt een elektronisch nummer, dat je later nodig hebt.
- de inschrijving, ik dacht € 15, maar dat weet ik niet zeker meer. Paspoort mee, plus dat nummer van de verzekering.
- de platen, € 17.50
Klaar.
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
-
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
- Locatie: Home is where you park
Re: Invoeren
Ik zit me rot te zoeken maar ik kan alleen maar verzekeringen vinden van rond de 250 euro inclusief platen als je op nederlandse site zoekte. En ik kan niet echt vinden welke nou mag, de rode of de gele.. De ene site zegt rood de andere geel.
Ik heb ook op duitse sites gezocht en kan wel wat vinden maar als nog weet ik niet welke ik moet hebben.
Ik heb ook op duitse sites gezocht en kan wel wat vinden maar als nog weet ik niet welke ik moet hebben.
Mercedes 813
- Arno Z
- Berichten: 523
- Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
- Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
- Contacteer:
Re: Invoeren
:-) Vandaar ook mijn link, even uitsluiten van de altijd de vraag over bpm voor oldtimers, als reactie op de 10% vraag.
Vinz, neem even contact op met de verzekering van je huidige bus (of auto) laat hun een dagverzekering 2e voertuig uitschrijven op basis van chassisnummer of dagkenteken. Mijn huidige bus is de derde auto die ik uit Duitsland heb gehaald. Ik heb nog nooit meer dan 12 euro aan verzekering voor een dag betaald.
Zelfde geld voor binnen Nederland voor eventuele ritten van- en naar RDW. In essentie maak je gebruik van de regeling die veel verzekeringen hebben voor de periode dat je van auto wisselt, en er dus een aankoopt en gedurende de verkoopperiode met 2 auto's zit. Ben je verzekerd via een tussenpersoon laat hun het oplossen. Zorg wel dat je een Duitstalige verklaring van verzekering bij je hebt, waarop tenminste het kenteken maar bij voorkeur het chassisnummer is vermeld.
Met de rode of gele (duitse) platen mag je onder geen beding in Nederland rijden. Ook een Duitser mag niet met zulke platen in Nederland rijden. Ook niet proberen want de pakkans is ontzettend hoog. Eventueel mag je wel met die platen tot aan de grens rijden.
Bij de grens kom je in het volgende probleem; eigenlijk mag je met die platen alleen de kortste route van- en naar de RDW rijden. Echter vind daarop weinig controle plaats; wel is het van belang dat het kenteken geldig is op de dag van gebruik. Volgens de letter van de wet kan je dus een kenteken-loos voertuig niet rijdend over de weg in Nederland vervoeren.
Volgens mij zijn er in essentie 2 oplossingen voor:
- Als de relatie met de verkoper goed is (en dat is een particulier): Vraag een ontheffing buitenlands kenteken aan bij de belastingdienst. Deze geeft je 14 dagen de gelegenheid om met een buitenlands kenteken in Nederland te rijden. Dan kan je op de Duitse platen (volledig legaal naar huis rijden). Eenmaal thuis stuur je de Duitse kentekenplaten en papieren terug naar de verkoper. Eventueel spreek je een borg van 100 euro of zo af. Voor de RDW gebruik je de witte dagentekens. APK keuren hoeft niet altijd, alleen schouwen en inschrijven. Voor 3.5+ ton kan dat alleen op afspraak.
- Alternatief vraag je voor de ophaaldag een dag kenteken aan. Even een wit kenteken van laten maken (een echte dus, geen karton). Papieren en verzekeringsbewijs mee naar Duitsland. Daar de witte platen er op en er mee naar huis rijden. Het stuk door Nederland bij voorkeur tijdens kantooruren, of net er na.
Veel hoor je dat je met de dagplaten niet in het buitenland mag rijden. Dat is ook zo volgende de Nederlandse regels. Dit heb ik nagevraagd bij het strassenverkehrsamt, daar vertelden ze dat zolang er geldige papieren en verzekering bij zijn er geen probleem is om deze kentekenplaten te gebruiken. Ik heb de eerste 2 invoeren zo gedaan, de laatste keer zijn we -legaal- op het Duitse kenteken naar huis gereden.
Arno
Vinz, neem even contact op met de verzekering van je huidige bus (of auto) laat hun een dagverzekering 2e voertuig uitschrijven op basis van chassisnummer of dagkenteken. Mijn huidige bus is de derde auto die ik uit Duitsland heb gehaald. Ik heb nog nooit meer dan 12 euro aan verzekering voor een dag betaald.
Zelfde geld voor binnen Nederland voor eventuele ritten van- en naar RDW. In essentie maak je gebruik van de regeling die veel verzekeringen hebben voor de periode dat je van auto wisselt, en er dus een aankoopt en gedurende de verkoopperiode met 2 auto's zit. Ben je verzekerd via een tussenpersoon laat hun het oplossen. Zorg wel dat je een Duitstalige verklaring van verzekering bij je hebt, waarop tenminste het kenteken maar bij voorkeur het chassisnummer is vermeld.
Met de rode of gele (duitse) platen mag je onder geen beding in Nederland rijden. Ook een Duitser mag niet met zulke platen in Nederland rijden. Ook niet proberen want de pakkans is ontzettend hoog. Eventueel mag je wel met die platen tot aan de grens rijden.
Bij de grens kom je in het volgende probleem; eigenlijk mag je met die platen alleen de kortste route van- en naar de RDW rijden. Echter vind daarop weinig controle plaats; wel is het van belang dat het kenteken geldig is op de dag van gebruik. Volgens de letter van de wet kan je dus een kenteken-loos voertuig niet rijdend over de weg in Nederland vervoeren.
Volgens mij zijn er in essentie 2 oplossingen voor:
- Als de relatie met de verkoper goed is (en dat is een particulier): Vraag een ontheffing buitenlands kenteken aan bij de belastingdienst. Deze geeft je 14 dagen de gelegenheid om met een buitenlands kenteken in Nederland te rijden. Dan kan je op de Duitse platen (volledig legaal naar huis rijden). Eenmaal thuis stuur je de Duitse kentekenplaten en papieren terug naar de verkoper. Eventueel spreek je een borg van 100 euro of zo af. Voor de RDW gebruik je de witte dagentekens. APK keuren hoeft niet altijd, alleen schouwen en inschrijven. Voor 3.5+ ton kan dat alleen op afspraak.
- Alternatief vraag je voor de ophaaldag een dag kenteken aan. Even een wit kenteken van laten maken (een echte dus, geen karton). Papieren en verzekeringsbewijs mee naar Duitsland. Daar de witte platen er op en er mee naar huis rijden. Het stuk door Nederland bij voorkeur tijdens kantooruren, of net er na.
Veel hoor je dat je met de dagplaten niet in het buitenland mag rijden. Dat is ook zo volgende de Nederlandse regels. Dit heb ik nagevraagd bij het strassenverkehrsamt, daar vertelden ze dat zolang er geldige papieren en verzekering bij zijn er geen probleem is om deze kentekenplaten te gebruiken. Ik heb de eerste 2 invoeren zo gedaan, de laatste keer zijn we -legaal- op het Duitse kenteken naar huis gereden.
Arno
- pwaes
- Berichten: 109
- Lid geworden op: 21 jun 2012, 22:52
- Locatie: Zwollywood
Re: Invoeren
Toen wij onze camper ophaalden uit Duitsland heb ik 's ochtends de camper gehaald, op de 1dags (witte) platen naar NL gereden naar de RDW ('s middags) en klaar.
Tevens via mijn huidige verzekering op chassisnummer verzekerd.
Alles bij elkaar ben je een paar tientjes verder. Ik ben onderweg 2x politie tegengekomen (1x Duits, 1x NL) en ik mocht gewoon doorrijden. Zorg er wel voor dat je papierwinkel in orde is (tijdelijk kentekenbewijs, TUV-bewijs, aankoopbewijs,etc.)
Tevens via mijn huidige verzekering op chassisnummer verzekerd.
Alles bij elkaar ben je een paar tientjes verder. Ik ben onderweg 2x politie tegengekomen (1x Duits, 1x NL) en ik mocht gewoon doorrijden. Zorg er wel voor dat je papierwinkel in orde is (tijdelijk kentekenbewijs, TUV-bewijs, aankoopbewijs,etc.)
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4383
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: Invoeren
De 5-dagen platen hebben een geel vlakje.
Ze zijn bedoeld voor transport binnen Duitsland, maar:
Allerdings existiert innerhalb der EU-Mitgliedstaaten seit 2007 eine Anerkennungspflicht für das deutsche Kurzzeitkennzeichen. Somit ist die Nutzung eines Kurzzeitkennzeichens auch über die deutschen Grenzen hinaus innerhalb der EU-Mitgliedstaaten möglich.
Auch außerhalb der EU existieren Staaten, die das deutsche Kurzzeitkennzeichen tolerieren (ohne Rechtsanspruch). Dazu gehören:
Schweiz
Mazedonien
Weißrussland
Bosnien
Iran
(tekst van het STVA zelf.)
Verzekeren voor vijf dagen kan goedkoper. Er zijn tientallen maatschappijen (Google!), de eerste die ik tegenkom: http://www.kurzzeitkennzeichen-online.net/.
Ze zijn bedoeld voor transport binnen Duitsland, maar:
Allerdings existiert innerhalb der EU-Mitgliedstaaten seit 2007 eine Anerkennungspflicht für das deutsche Kurzzeitkennzeichen. Somit ist die Nutzung eines Kurzzeitkennzeichens auch über die deutschen Grenzen hinaus innerhalb der EU-Mitgliedstaaten möglich.
Auch außerhalb der EU existieren Staaten, die das deutsche Kurzzeitkennzeichen tolerieren (ohne Rechtsanspruch). Dazu gehören:
Schweiz
Mazedonien
Weißrussland
Bosnien
Iran
(tekst van het STVA zelf.)
Verzekeren voor vijf dagen kan goedkoper. Er zijn tientallen maatschappijen (Google!), de eerste die ik tegenkom: http://www.kurzzeitkennzeichen-online.net/.
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
- Arno Z
- Berichten: 523
- Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
- Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
- Contacteer:
Re: Invoeren
Kijk even:
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/900059
Is een Blik op de Weg over de gele kentekens, vanaf ongeveer 5:45 gaat het hierover. Afbeelding boven is een spoiler :)
Arno
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/900059
Is een Blik op de Weg over de gele kentekens, vanaf ongeveer 5:45 gaat het hierover. Afbeelding boven is een spoiler :)
Arno
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4383
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: Invoeren
Ze praten elkaar allemaal lekker tegen!
1) de bedoelde koppeling tussen kenteken en bestuurder bestaat ook bij een Kurzzeitkennzeichen.
2) VIN wordt niet gekoppeld aan verzekering, nòch aan kenteken.
Ik houd me maar vast aan wat het StVA zegt, dus de landelijke Duitse wetgever. In Kleve hebben ze de kleine lettertjes niet goed gelezen, of niet juist geïnterpreteerd.
De RDW praat de Belastingdienst naar de mond v.w.b. het rijden in Nederland door een Nederlander met een buitenlandse wagen... Wil je het helemaal goed doen, dan zou je dus een niet-ingezetene moeten laten sturen van de grens naar huis ;-)
1) de bedoelde koppeling tussen kenteken en bestuurder bestaat ook bij een Kurzzeitkennzeichen.
2) VIN wordt niet gekoppeld aan verzekering, nòch aan kenteken.
Ik houd me maar vast aan wat het StVA zegt, dus de landelijke Duitse wetgever. In Kleve hebben ze de kleine lettertjes niet goed gelezen, of niet juist geïnterpreteerd.
De RDW praat de Belastingdienst naar de mond v.w.b. het rijden in Nederland door een Nederlander met een buitenlandse wagen... Wil je het helemaal goed doen, dan zou je dus een niet-ingezetene moeten laten sturen van de grens naar huis ;-)
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4383
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: Invoeren
Overigens, Vinz, onze schoolbus heb ik in Duitsland gekocht met de belofte dat ik de platen na aankomst thuis zou terugsturen (je moet de platen voor schrapping of schorsing op het Kreishaus inleveren). En de verkoper zou de verzekering pas daarna schrappen. Dat is natuurlijk de snelste en voordeligste oplossing.
Maar als de TÜV verlopen is, zit je wel vast aan een Kurzzeitkennzeichen.
Maar als de TÜV verlopen is, zit je wel vast aan een Kurzzeitkennzeichen.
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
- De Rooie Reus
- Berichten: 906
- Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22
Re: Invoeren
Ik dacht al, bekend onderwerp die korte platen. Ik had daarover al eerder iets gepost naar aanleiding van uitlatingen van de toenmalige minister Hirsch-Ballin:
viewtopic.php?f=44&t=6218
viewtopic.php?f=44&t=6218
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
-
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
- Locatie: Home is where you park
Re: Invoeren
Ik heb blik op de weg even gekeken en iedereen spreekt elkaar tegen, maar conclusie zo ver is dus dat de nederlandse overheid zegt dat het verboden is om met een buitenlands kenteken te rijden maar het staat niet in de wet.
Dus een Kurzzeitkennzeichen (geel bandje) aanvragen + verzekering voor 5 dagen aanvragen bijvoorbeeld die Admin had gepost (http://www.kurzzeitkennzeichen-online.net/.) Aanvragen met groene kaart. Paspoort, rijbewijs etc meenemen.
En de vragen + antwoorden van de ministerie meenemen.
Dus een Kurzzeitkennzeichen (geel bandje) aanvragen + verzekering voor 5 dagen aanvragen bijvoorbeeld die Admin had gepost (http://www.kurzzeitkennzeichen-online.net/.) Aanvragen met groene kaart. Paspoort, rijbewijs etc meenemen.
En de vragen + antwoorden van de ministerie meenemen.
Mercedes 813
- paulv
- Berichten: 1753
- Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
- Locatie: Saint Denis des Murs
Re: Invoeren
Je mag als Nederlander in Nederland gewoon in een buitenlandse auto rijden.
Maaaaaar, om het even simpel te houden;
Als je in Nederland ingeschreven staat en je rijdt in een auto met een buitenlands kenteken in Nederland, moet je voor de tijd dat die auto in Nederland is tijdelijk (BPM en wegen)belasting betalen.
Dat is een zaak voor de Douane (niet voor de Politie, die heeft hier niets over te zeggen), gewoon even aangeven op het Douanekantoor en je hoort wel hoeveel je moet betalen.
Dat praktisch niemand dit doet (handhaving is het grote probleem :mrgreen: ) is een ander verhaal :P .
En omdat dit een typisch Nederlands (belastings)probleem is en voor een normaal mens niet te vatten, krijg je altijd eerst een waarschuwing na aanhouding (door de "vliegende" Douane).
Groeten, Paul
Maaaaaar, om het even simpel te houden;
Als je in Nederland ingeschreven staat en je rijdt in een auto met een buitenlands kenteken in Nederland, moet je voor de tijd dat die auto in Nederland is tijdelijk (BPM en wegen)belasting betalen.
Dat is een zaak voor de Douane (niet voor de Politie, die heeft hier niets over te zeggen), gewoon even aangeven op het Douanekantoor en je hoort wel hoeveel je moet betalen.
Dat praktisch niemand dit doet (handhaving is het grote probleem :mrgreen: ) is een ander verhaal :P .
En omdat dit een typisch Nederlands (belastings)probleem is en voor een normaal mens niet te vatten, krijg je altijd eerst een waarschuwing na aanhouding (door de "vliegende" Douane).
Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten