ervaring met indel compressorkoelkast

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
coen508
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 jun 2010, 19:59

ervaring met indel compressorkoelkast

Bericht door coen508 »

Heeft er hier iemand ervaring met Indel compressorkoelkasten?
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: ervaring met indel compressorkoelkast

Bericht door paulv »

Nee, maar ik zou zo'n ding dan ook nooit kopen, mij veels te duur.
Gewoon zo'n koelkast A+++ uit de witgoedsuper met een 12V-> 230V (sinus)omzetter is voor mij goed genoeg en veeeeeel goedkoper en ook nog zuiniger :ssh: .

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
deutz
Berichten: 135
Lid geworden op: 30 okt 2011, 13:11
Locatie: land van Maas en Waal

Re: ervaring met indel compressorkoelkast

Bericht door deutz »

Wel ervaring mee, is een geweldige koelkast! ik heb er een die alleen op 12V werkt, en het verbruik ervan
wordt ruimschoots door mijn zonnepaneel gecompenseerd.
Super snel koud en een echt vriesvak wat ook echt goed vriest.
Ik hoef geen apsorbsie kast meer!
Nu kan ik ook mijn extra koelkastje van de firma Engel, ook compressor, thuis laten, gaat de verkoop in.
gr.Jan.
Gebruikersavatar
Gerard Exis
Berichten: 231
Lid geworden op: 14 jul 2009, 21:35

Re: ervaring met indel compressorkoelkast

Bericht door Gerard Exis »

ik gebruik er een nu twee jaar, werkt perfect. Zit gewoon een danfoss in.
Groeten Gerard. 609 + 1017 4x4

http://www.exis.ro
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: ervaring met indel compressorkoelkast

Bericht door paulv »

Het verbruik van deze camper koelkasten is schrikbarend hoog, stel 20W x 24h = 480Wh per dag, per jaar is dat 180kWh, een kleine goedkope 230V A+ koelkast (het beroerste wat er in Europa verkocht mag worden) gebruikt de helft.

Geen idee waarom 12V/24V koelkasten niet aan deze minimum norm hoeven te voldoen.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
deutz
Berichten: 135
Lid geworden op: 30 okt 2011, 13:11
Locatie: land van Maas en Waal

Re: ervaring met indel compressorkoelkast

Bericht door deutz »

Paul, als jij zo,n koelkast hebt moet je gauw aan een andere gaan! als die 24h lang 20w gebruikt dan is die stuk!
De koelkast van mij loopt gelukkig maar af en toe, op temperatuur en dan stopt de koeling.
gr.Jan.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: ervaring met indel compressorkoelkast

Bericht door paulv »

Ik gebruik gewoon de gegevens van de fabrikant/verkoper: 13W - 20W per uur, voor 84l - 85l model is het dan netto: 19-20Wh/dag, 20Wh/dag rekent veel makkelijker :OO: .

http://www.neb.fr/cruise.htm

Een 85l Indel B compressor koelkast Cruise 85, € 730,-, 180kWh per jaar:
https://www.jasicamp.nl/koeling/indel+b ... v+85+liter

Ter vergelijking: een gewone A+ koelkast, 80l met vriesvak van de BCC, € 135, 106kWh per jaar:
http://www.bcc.nl/exquisit-ks116a.html

"De helft in verbruik" is inderdaad iets meer dan 10% overdreven, maar dat was voor het verhaal :angel: .

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
deutz
Berichten: 135
Lid geworden op: 30 okt 2011, 13:11
Locatie: land van Maas en Waal

Re: ervaring met indel compressorkoelkast

Bericht door deutz »

Wat de koelkast verbruikt vind ik voor mij minder interessant, zonnepaneel en accu,s doen hun best en gaat
prima.
gr.Jan.
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: ervaring met indel compressorkoelkast

Bericht door Maxer »

De aanschaf is echter ook een overweging. Een A+ koelkast voor €135 + een omvormer waar ie het op doet €150 maakt samen €285. Wel even iets anders dan de €730 voor een 12 volt exemplaar.
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: ervaring met indel compressorkoelkast

Bericht door Vinz »

Zijn er nog nadelen aan een "huis"koelkast?
Scheefstaan kunnen ze niet goed tegen of gaat dat wel oke?
Veel zwaarder zullen ze niet zijn.
Nog iets anders?
Mercedes 813
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: ervaring met indel compressorkoelkast

Bericht door paulv »

Behalve dat de sticker "geschikt voor Campers en Yachten" ontbreekt zou ik het niet weten.

Ik zou ook niet weten wat de voordelen van 12V/24V tov. 230V zijn, wel de nadelen; alles hiervoor is duurder en de draaddikte moet 10x -20x dikker zijn.

Misschien is het historisch besef verdwenen; vroeguh had je 6V in auto's en nu nog 12V in US vrachtwagens, thuis had je vroeguh 110V, PV-panelen waren 12V en nu 36V of meer.

Maar voor nostalgische Camperaars en conservatieve Yacht-eigenaren wordt er tegen een flinke meerprijs nog alles geleverd :lol: .

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: ervaring met indel compressorkoelkast

Bericht door Admin »

Ik heb via eBay nog kinderveilige slotjes voor de twee deuren en klemstangetjes vóór de vier legborden gekocht. Voor dat tientje extra was er geen verschil meer tussen een huishoudkoelkast en een "zwakstroomkoelkast" (behalve natuurlijk de aanschafprijs en het verbruik).

Afbeelding
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Johannes

Re: ervaring met indel compressorkoelkast

Bericht door Johannes »

Ernst, dat is verhipte handig die deurslotjes.
Het enige nadeel wat ik in de 8 jaar dat we een exguisit koelkast hebben in de camper is de startstroom van de compressor.
Met een 600 watt, niet sinus, omvormer en 160Ah tractieblok, doet de koelkast het goed. Maar op die omvormer zit een spanningsbeveiliging voor de accu.
En ook al is de accu nog lang niet leeg, door de hoge startstroom en de daar bijbehorende spanningsval op de accuklemmen houd de omvormer er te vroeg mee op.
Met een 1000 watt omvormer met softstart en 160Ah tractieblok, nu 400 Ah aan semietractie, gaat het eigenlijk feilloos.

Pieter
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: ervaring met indel compressorkoelkast

Bericht door Admin »

<GRIN> De onze heet ook Exquisit. Duits fabrikaat, maar naar alle waarschijnlijkheid in de kleine lettertjes "Made in PRC". Vorig jaar gekocht bij Telepoint in Wildeshausen.
Tsja, dat probleem ben ik nooit tegengekomen. Ik heb 230 V AC/1200 VA (1000 W) sinus (MultiPlus 12/1200/50) en 460 Ah/12V accu's. Ertussen 2 x 35 qmm.
De onderspanningsdrempel van die wisselrichter is zeker niet instelbaar...? Jou inschattende neem ik aan dat de kabeldiameter tussen accu en omvormer wel in orde is.

BTW Als je een Ikea in de buurt hebt, een slotje dat net zo goed werkt hebben ze ook in het Family Patrull assortiment (2 voor € 4).
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Johannes

Re: ervaring met indel compressorkoelkast

Bericht door Johannes »

Bedankt voor de tip, ik kom vast nog wel eens bij die zaak al was het alleen al voor de gehaktballetjes:)
2 x 75 mm2 . De HHacu's hangen tussen de chassis balken net voor de achteras. Ik moest dus wel stevige kabels hebben vanwege de afstand.
Heb ik eens van een klant gekregen, 15 meter, en kwam mooi van pas.
Is een beetje overdreven maar ik heb nagenoeg geen spannings verschil tussen accu en omvormer.
Of die drempel instelbaar is? ik vermoed van wel maar ik heb er geen last meer van.

Pieter
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten