luchtklep sper achteras bleef hangen
- nawm
- Berichten: 144
- Lid geworden op: 02 aug 2010, 21:01
luchtklep sper achteras bleef hangen
Van de week reden we van een camperplaats af. Daarbij moesten we een heuveltje nemen. (heeft het bij jullie ook geregend?) De wielen slipten een beetje dus de sper er even op, en het MANetje was boven.
Bovengekomen ging het lampje van de sper van de achteras echter niet meer uit. In overleg met De Bouwers (Twigatravelcars) heb ik m'n overal aangedaan en ben gaan sleutelen. Tegen het cardan van de achteras zit de luchtklep die de sper in en uit schuift. De zuiger van deze klep zat klem. Spuitbus, voorzichtig schoonmaken, lucht erop en de zuiger kwam eruit.
De boel weer in elkaar gezet en gekeken of de klep zijn werk doet.
Krik eronder en draaien aan het achterwiel: met sper zittie vast en zonder sper kan ik hem ronddraaien.
In de loop van de week voor 2.52 euro een nieuwe pakking gekocht bij een Spaanse MAN garage.
Wat ik allemaal geleerd heb van deze aktie!!!
Maar nu mijn vraag: Hoe kan een klep "in" en "uit" dus heen en weer bewegen met maar aan één kant van de cilinder een lucht aansluiting. Want ik heb geen veer gevonden die de zuiger weer terug duwt. Zit die veer in het cardan huis? Of is het een soort balpen-constructie? KNIP hij is in; KNIP hij is weer uit?
Groeten van Bert.
Bovengekomen ging het lampje van de sper van de achteras echter niet meer uit. In overleg met De Bouwers (Twigatravelcars) heb ik m'n overal aangedaan en ben gaan sleutelen. Tegen het cardan van de achteras zit de luchtklep die de sper in en uit schuift. De zuiger van deze klep zat klem. Spuitbus, voorzichtig schoonmaken, lucht erop en de zuiger kwam eruit.
De boel weer in elkaar gezet en gekeken of de klep zijn werk doet.
Krik eronder en draaien aan het achterwiel: met sper zittie vast en zonder sper kan ik hem ronddraaien.
In de loop van de week voor 2.52 euro een nieuwe pakking gekocht bij een Spaanse MAN garage.
Wat ik allemaal geleerd heb van deze aktie!!!
Maar nu mijn vraag: Hoe kan een klep "in" en "uit" dus heen en weer bewegen met maar aan één kant van de cilinder een lucht aansluiting. Want ik heb geen veer gevonden die de zuiger weer terug duwt. Zit die veer in het cardan huis? Of is het een soort balpen-constructie? KNIP hij is in; KNIP hij is weer uit?
Groeten van Bert.
Laatst gewijzigd door nawm op 14 feb 2014, 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.
- jervig
- Berichten: 349
- Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
- Locatie: Rudzica Polen
Re: luchtklep sper achteras bleef hangen
En daarom moet je dus altijd even in de tegengestelde richting rijden na het uitschakelen en even vrij laten uitrollen, hoef je niet te bellen, hoef je je overall niet aan en bespaar je ook nog eens € 2,52.
Groetjes,
Jeroen
Groetjes,
Jeroen
- nawm
- Berichten: 144
- Lid geworden op: 02 aug 2010, 21:01
Re: luchtklep sper achteras bleef hangen
Dat betekend dat jij wel weet hoe die sper-klep werkt? Hij gaat dus vanzelf terug als ik hem omschakel? Maar welke kracht zorgt voor het terug schakelen?
- jervig
- Berichten: 349
- Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
- Locatie: Rudzica Polen
Re: luchtklep sper achteras bleef hangen
Hij valt er alleen uit als de volledige aandrijfspanning er af is, daarom dus een stukje in tegengestelde richting rijden en/of even uit laten rollen. Meestal is een paar meter genoeg tenzij je net behoorlijk gestuurd heb dan heeft het een paar meter meer nodig. Gebruik al je sperren van tijd tot tijd en wel in de volgende volgorde:
Midden, achter, voor en schakel ze omgekeerd weer uit. NOOIT een andere volgorde toepassen, kan bij de nieuwere overigens niet eens meer, de een is voorwaardelijk voor de ander geworden. Overigens denk ik dat jij een MAN hebt met inschakelbare 4x4 en dus geen middendiff. en dus geen inschakelbare middensper. Klopt?
Ik heb wel een fotootje in het werkplaatshandboek, moet effe zoeken, eigenlijk eerst nog effe zin maken want die boeken liggen op een slecht bereikbare plek in de camper.
Die zuiger houdt hem er in gedrukt zolang er luchtdruk op staat, als die wegvalt dan komt de pal terug in de vrije ruimte, meestal middels een veer. Overigens zijn er verschillende type achterassen voor de L-serie en die verschillen nogal.
Groetjes,
Jeroen
Midden, achter, voor en schakel ze omgekeerd weer uit. NOOIT een andere volgorde toepassen, kan bij de nieuwere overigens niet eens meer, de een is voorwaardelijk voor de ander geworden. Overigens denk ik dat jij een MAN hebt met inschakelbare 4x4 en dus geen middendiff. en dus geen inschakelbare middensper. Klopt?
Ik heb wel een fotootje in het werkplaatshandboek, moet effe zoeken, eigenlijk eerst nog effe zin maken want die boeken liggen op een slecht bereikbare plek in de camper.
Die zuiger houdt hem er in gedrukt zolang er luchtdruk op staat, als die wegvalt dan komt de pal terug in de vrije ruimte, meestal middels een veer. Overigens zijn er verschillende type achterassen voor de L-serie en die verschillen nogal.
Groetjes,
Jeroen
- nawm
- Berichten: 144
- Lid geworden op: 02 aug 2010, 21:01
Re: luchtklep sper achteras bleef hangen
We hebben een permanente 4x4 Met natuurlijk een sper op de voor en de achteras. Ik had nog nooit gehoord van een volgorde van inschakelen van de sperren. Maar bij ons is dat waarschijnlijk niet nodig.
En een foto uit het werkplaatshandboek is altijd aardig.
Groeten maar weer,
Bert
En een foto uit het werkplaatshandboek is altijd aardig.
Groeten maar weer,
Bert
- jervig
- Berichten: 349
- Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
- Locatie: Rudzica Polen
Re: luchtklep sper achteras bleef hangen
Dat is wel degelijk nodig, het is niet voor niks zo dat de volgorde nu foolproof is gemaakt. Ik denk dat jouw voorsper ook al een beveiliging heeft, schakel hem maar eens in zonder eerst de middensper in te schakelen, doet ie niet!!
Dat brengt me meteen bij het volgende:
Jij schrijft dat je een permanente 4x4 hebt met inschakelbare voor en achter sper, Beste Bert die combi bestaat niet!!
Het is:
Inschakelbare 4x4 zonder middendiff met inschakelbare sper achter en optioneel ook voor, al dan niet icm beperkte bestuurbaarheid bij ingeschakelde voor sper.
Of
Permanente 4x4 , uiteraard met middendiff met separaat inschakelbaar midden sper en achter sper, optioneel ook voor, al dan niet icm beperkte bestuurbaarheid bij ingeschakelde voor sper.
Groetjes,
Jeroen
Dat brengt me meteen bij het volgende:
Jij schrijft dat je een permanente 4x4 hebt met inschakelbare voor en achter sper, Beste Bert die combi bestaat niet!!
Het is:
Inschakelbare 4x4 zonder middendiff met inschakelbare sper achter en optioneel ook voor, al dan niet icm beperkte bestuurbaarheid bij ingeschakelde voor sper.
Of
Permanente 4x4 , uiteraard met middendiff met separaat inschakelbaar midden sper en achter sper, optioneel ook voor, al dan niet icm beperkte bestuurbaarheid bij ingeschakelde voor sper.
Groetjes,
Jeroen
- nawm
- Berichten: 144
- Lid geworden op: 02 aug 2010, 21:01
Re: luchtklep sper achteras bleef hangen
We hebben twee schakelaars op het dashboard zitten:
Volgens het MAN boekje heten ze: achtersper, en inschakelen voorwielaandrijving.
Hoe nu verder?
Volgens het MAN boekje heten ze: achtersper, en inschakelen voorwielaandrijving.
Hoe nu verder?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- jervig
- Berichten: 349
- Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
- Locatie: Rudzica Polen
Re: luchtklep sper achteras bleef hangen
Je hebt dus geen permanente 4x4 zoals ik al dacht. Je hebt inschakelbare vierwielaandrijving zonder sper op de vooras. Waarschijnlijk een auto uit het civiele circuit als brandweer of andere hulpdienst, daar werd de voor sper vaak weggelaten om de auto fool-proof te maken.
De open rondjes betekenen: niet gesperd, de dichte rondes betekenen: wel gesperd.
Je ziet een stijve verbinding tussen voor en achteras, geen midden differentieel dus. Daarmee is jouw 4x4 alleen toepasbaar op niet stroeve ondergrond, op tijd uitschakelen is een must en daarmee is uitgeschakeld net al bij je sper achter, pas geeffectueerd als het lampje is gedoofd.
Door deze configuratie kan je bij wegrijden op gladde ondergrond om doorslaan van 1 achterwiel te voorkomen inderdaad ook even de achter sper alleen inschakelen voor het wegrijden. Ook hier geldt alleen toepassen op niet stroeve ondergrond daar ik vermoed dat je auto niet is voorzien van naafreductie en de krachten daardoor op de steekassen heel hoog zijn, ook de spanning in de sper neemt daardoor toe en maakt het uitschakelen "zwaarder". Vandaar altijd even in tegengestelde richting rijden en/of vrij rechtuit laten rollen om de spanning er af te krijgen.
Schakel bij deze configuratie altijd goed van te voren je 4x4 en/of je sper in en nooit tijdens een "situatie", het ontbreken van naafreductie veroorzaakt al bij kleinere "foutjes" gebroken steekassen in dit concept.
Groetjes,
Jeroen
De open rondjes betekenen: niet gesperd, de dichte rondes betekenen: wel gesperd.
Je ziet een stijve verbinding tussen voor en achteras, geen midden differentieel dus. Daarmee is jouw 4x4 alleen toepasbaar op niet stroeve ondergrond, op tijd uitschakelen is een must en daarmee is uitgeschakeld net al bij je sper achter, pas geeffectueerd als het lampje is gedoofd.
Door deze configuratie kan je bij wegrijden op gladde ondergrond om doorslaan van 1 achterwiel te voorkomen inderdaad ook even de achter sper alleen inschakelen voor het wegrijden. Ook hier geldt alleen toepassen op niet stroeve ondergrond daar ik vermoed dat je auto niet is voorzien van naafreductie en de krachten daardoor op de steekassen heel hoog zijn, ook de spanning in de sper neemt daardoor toe en maakt het uitschakelen "zwaarder". Vandaar altijd even in tegengestelde richting rijden en/of vrij rechtuit laten rollen om de spanning er af te krijgen.
Schakel bij deze configuratie altijd goed van te voren je 4x4 en/of je sper in en nooit tijdens een "situatie", het ontbreken van naafreductie veroorzaakt al bij kleinere "foutjes" gebroken steekassen in dit concept.
Groetjes,
Jeroen
- nawm
- Berichten: 144
- Lid geworden op: 02 aug 2010, 21:01
Re: luchtklep sper achteras bleef hangen
hallo Jeroen. Bedankt voor het uitvoerige antwoord.
mijn werkzame leven heb ik doorgebracht achter een regeltafel. Met banden micrifoons en programmamakers. ik ben nu een heel nieuw vak aan het leren: reiziger.
de auto heeft altijd gewerkt als container wagen. er zat een soort wip op waar die container op getrokken werd.
hij heeft wel naafreductie. dikke trommels in de wielen die handwarm worden als we een eind gereden hebben.
ik ga nadenken wat je antwoord allemaal betekend. als er nog vragen zijn weet ik je te vinden :-)
Bert.
mijn werkzame leven heb ik doorgebracht achter een regeltafel. Met banden micrifoons en programmamakers. ik ben nu een heel nieuw vak aan het leren: reiziger.
de auto heeft altijd gewerkt als container wagen. er zat een soort wip op waar die container op getrokken werd.
hij heeft wel naafreductie. dikke trommels in de wielen die handwarm worden als we een eind gereden hebben.
ik ga nadenken wat je antwoord allemaal betekend. als er nog vragen zijn weet ik je te vinden :-)
Bert.
- jervig
- Berichten: 349
- Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
- Locatie: Rudzica Polen
Re: luchtklep sper achteras bleef hangen
Ik heb even een paar fotootjes bekeken van je auto maar je auto heeft achter GEEN naafreductie voor zover ik het kan zien. Voor hebben ze bij mijn weten al jaren standaard naafreductie. Je kan het simpel herkennen, Je achter differentieel heeft de vorm van een voetbal, je voor differentieel heeft een plattere vorm, meer ovaal. Als je achter ook die vorm hebt dan heb ik de foto's fout geïnterpreteerd, was ook niet zo makkelijk te zien eerlijk gezegd. Je ziet ook voor dat de naaf helemaal aan de buitenkant van je velg zit, achter heb je dubbellucht en volgens mij gaan naafreductie en dubbellucht niet samen af fabriek maar daar ben ik niet helemaal zeker van.
Groetjes,
Jeroen
Groetjes,
Jeroen
- nawm
- Berichten: 144
- Lid geworden op: 02 aug 2010, 21:01
Re: luchtklep sper achteras bleef hangen
Ik zal een foto sturen als we weer internet hebben. Overmorgen denk ik
Groet.
Groet.
- jervig
- Berichten: 349
- Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
- Locatie: Rudzica Polen
- nawm
- Berichten: 144
- Lid geworden op: 02 aug 2010, 21:01
Re: luchtklep sper achteras bleef hangen
wél naafreductie?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- jervig
- Berichten: 349
- Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
- Locatie: Rudzica Polen
Re: luchtklep sper achteras bleef hangen
Lijkt van niet maar kan het slecht zien zo, als je een fotootje hebt van het differentieel achter dan kan ik het zo zien.
Groetjes,
Jeroen
Groetjes,
Jeroen
- nawm
- Berichten: 144
- Lid geworden op: 02 aug 2010, 21:01
Re: luchtklep sper achteras bleef hangen
We hebben weer internet, dus:
Altijd gedacht dat die naafreductie plaats vond in de trommels die in de achterwielen zitten. Vandaar mijn vorige foto, het planetenstelsel, of zoiets. Hierbij een foto van het differentieel.
Bert.
Altijd gedacht dat die naafreductie plaats vond in de trommels die in de achterwielen zitten. Vandaar mijn vorige foto, het planetenstelsel, of zoiets. Hierbij een foto van het differentieel.
Bert.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- jervig
- Berichten: 349
- Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
- Locatie: Rudzica Polen
Re: luchtklep sper achteras bleef hangen
Lucky you, NAAFREDUCTIE!!
Groetjes,
Jeroen
Groetjes,
Jeroen
- nawm
- Berichten: 144
- Lid geworden op: 02 aug 2010, 21:01
Re: luchtklep sper achteras bleef hangen
volgende vraag: volgens mij gaan naafreductie en dubbellucht niet samen schreef jij.
Waarom zou dat zijn. Daar heeft de fabriek een reden voor gehad. Want misschien wil ik wel naar enkel lucht. En dan ook meteen een grotere diameter band, om met een lager toerental te kunnen rijden.
Waarom zou dat zijn. Daar heeft de fabriek een reden voor gehad. Want misschien wil ik wel naar enkel lucht. En dan ook meteen een grotere diameter band, om met een lager toerental te kunnen rijden.
- jervig
- Berichten: 349
- Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
- Locatie: Rudzica Polen
Re: luchtklep sper achteras bleef hangen
Ombouwen naar enkellucht is mogelijk, je krijgt dan wel verschillende voor en achter velgen (ET waarde verschillend) om ze in hetzelfde spoor te laten lopen. De bandenmaat wordt 365/80/20
Ik heb eventueel een directe lead naar de velgen fabrikant.
Groetjes,
Jeroen
Ik heb eventueel een directe lead naar de velgen fabrikant.
Groetjes,
Jeroen
-
- Berichten: 180
- Lid geworden op: 20 jul 2013, 20:29
Re: luchtklep sper achteras bleef hangen
Naafreductie samen met dubbellucht is heel gangbaar in de 4x4, 6x6 vrachtwagens.
Groot voordeel, zeker voor de zandwagens waar vol vermogen gereden wordt, is dat er minder kracht op de steekassen komt te staan.
Nadeel is weer het hogere brandstofverbruik.
Ff googelen en je ziet heel veel foto's daarvan.
Groetjes, Mark
Groot voordeel, zeker voor de zandwagens waar vol vermogen gereden wordt, is dat er minder kracht op de steekassen komt te staan.
Nadeel is weer het hogere brandstofverbruik.
Ff googelen en je ziet heel veel foto's daarvan.
Groetjes, Mark
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten