Isovlas

Plaats reactie
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Isovlas

Bericht door Vinz »

Heeft iemand ervaring met isovlas in een bus?
Niet dat ik me bus binnen kort moet of ga isoleren maar vind het wel interessant om de info te hebben.

Ik vind het zelf erg interessant om met natuurlijke matrialen te werken maar ik vraag me wel af of dit geen water opzuigt en dat het misschien in elkaar zakt ofzo.
Mercedes 813
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Isovlas

Bericht door paulv »

Ik.

Misschien niet precies hetzelfde materiaal, maar het zal in dezelfde hoek liggen.
Zelf ben in niet bio/eco/ vega enz, maar gewoon een techneut. Ik heb dit materiaal gekozen voor zijn eigenschappen, de ander optie was glas/steenwol.
Het is in prijs/isolatie/flexibiliteit vergelijkbaar, maar het prikt niet, neemt iets vocht op en heeft een grotere warmtecapaciteit. Dat laatste is een factor die vertragend werkt in warmte-isolatie.

Voor koude isolatie is het allemaal niet zo belangrijk wat je gebruikt, De warmte gaat toch wel via de isolatie naar buiten. Maar bij warmte isolatie wil je warmte buiten houden en nooit binnen krijgen.

Nou is isolatie eigenlijk alleen een vertragend element in warmteoverdracht, warmte gaat gaat toch naar het koudste gebied.

De truc wordt nu, dat overdag de warmte van buiten in de isolatie laag wordt opgeslagen en 's nachts weer terug naar buiten gaat in de koele nacht. Dat doet vlas/hout-wol beter dan glas/steenwol.

Groeten, Paul
Laatst gewijzigd door paulv op 14 jan 2014, 10:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezoek altijd welkom!
Johannes

Re: Isovlas

Bericht door Johannes »

Ik heb mijn huis ermee geïsoleerd ook mede omdat ik een verschrikkelijk hekel heb aan glaswol ed. Ik hoef het spul maar te zien en ik begin te hoesten.
Het is heerlijk om mee te werken, net als of je aan het hooien bent zo lekker ruikt het. Maar dat is het doel natuurlijk niet. de isolatie waarde is goed. Het is behandel met een middel tegen ongedierte en een brandvertrager wat het iets minder vriendelijk maakt. Het zakt niet mits je het goed opgesloten aanbrengt.
Het enige nadeel is ( vind ik dan) dat als je door de wand heen boort, je boor vastloopt in het vlas en er een grote kluit van draait. je krijgt de boor met moeite weer terug. Dat geld dus ook voor de schroeven die er te ver doorheen komen.

De isolatiewaarde van een product maakt natuurlijk erg veel verschil wat betreft de warmte overdracht. Of dat nu van binnen naar buiten of van buiten naar binnen is. Isovlas heeft inderdaad wel een grote warmteopname en zoals Paul al aangeeft houdt het in vergelijking met andere producten de warmte beter buiten de deur.

Groeten Pieter
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: Isovlas

Bericht door Vinz »

Goed om te horen, maar zo als je al zei, het zuigt wel wat water op, is dat wel goed te doen in een bus?
Of heb je daar helemaal geen last van als je genoeg ventileerd?
Mercedes 813
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Isovlas

Bericht door paulv »

Je moet altijd wel proberen open isolatie dampdicht af te sluiten, maar helemaal lukt nooit. Dan is het wel handig als de isolatie iets vocht kan opnemen. Dat vocht moet er ook weer uit dus goed ventileren.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Hansel
Berichten: 72
Lid geworden op: 07 aug 2013, 10:10
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Isovlas

Bericht door Hansel »

Ik heb ook over dit materiaal nagedacht maar ben uiteindelijk afgehaakt omdat ik het nergens in 30mm kon krijgen. Uiteindelijk ben ik voor schapenwol gegaan.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Isovlas

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Heb je dat met of zonder dampscherm gebruikt?

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Hansel
Berichten: 72
Lid geworden op: 07 aug 2013, 10:10
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Isovlas

Bericht door Hansel »

Dat ben ik van plan zonder dampscherm te gebruiken
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Isovlas

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Ben je niet bang dat dat een vochtige natte boel wordt? In mijn vorige Hanomag zat glas- en steenwol, en dat was als een natte spons naar onder gezakt alwaar de gaten in de buitenwand roestten. Je kon precies zien hoe hoever de wol gezakt was :(
Ik kan me voorstellen als je onbehandeld hout ofzo gebruikt als aftimmering dat het wel gaat, wat er in kan, kan er ook weer uit?

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Isovlas

Bericht door paulv »

Ik ben bang dat je gelijk het Jeroen. Die wol kan ontzettend veel water opnemen, 30%, maar zie dat ook maar weer eens kwijt te raken.
Zelf zou ik altijd dit soort isolatie luchtdicht afsluiten met iets van plastic-folie en/of een laagje PUR-of PE-schuim (dampdicht).

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Hansel
Berichten: 72
Lid geworden op: 07 aug 2013, 10:10
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Isovlas

Bericht door Hansel »

Ik denk eigenlijk dat aangezien je het toch nooit 100% dampdicht krijgt je beter voor een andere oplossing kan gaan. In de woningbouw is ventilatie in isolatie juist van belang. Ik wil dus juist proberen om de binnenwand te voorzien van roostertjes op een paar plekken zodat het lekker kan ademen. Wat denk je daar van?
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Isovlas

Bericht door Arno Z »

Ik denk dat je dat met een paar roosters niet gaat redden. Het gaat met name om het 'zweten'. Overdag ventileer je warme vochtige lucht naar binnen. 's avonds koelt het af en neemt de temperatuur van het staal van je bus snel af, de lucht in je bus wil ook afkoelen maar moet daarvoor vocht kwijt. Dit condenseert tegen de koude stalen wand van je bus. Zolang het vocht in de lucht zit kan het door je isolatie heen, eenmaal gecondenseerd op het staal wordt het opgenomen door de isolatie (die als spons gaat fungeren).

De volgende dag ventileer je weer nieuwe vochtige lucht naar binnen, en voeg je daar de uitdamp van je isolatie aan toe. Uiteindelijk is de isolatie altijd nat, en de atmosfeer in je bus bijna altijd vochtiger dan buiten.

Een dampscherm is een leuk idee, maar krijg (en hou) je die 100% dicht? Ik betwijfel dat.

Eventueel kan je er voor kiezen om (permanent) mechanisch te ventileren en/of te verwarmen.
Gebruikersavatar
Hansel
Berichten: 72
Lid geworden op: 07 aug 2013, 10:10
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Isovlas

Bericht door Hansel »

Hm ja, daar zit wat in. Je houdt dan wel vocht in je wanden, maar misschien voorkom je met roosters wel wat schimmelvorming.

Ik denk er - nu ik je theorie zo lees - over om over de hele lengte een ruimte open te laten aan de bovenkant van de wanden, waar deze overgaat in het dak. Daar komt sowieso een lat overheen met led-verlichting er achter dus dat kan ik dan mooi combineren. Zodoende kan de warme lucht met vocht over de hele lengte van de bus naar boven stijgen. Dan heb je wellicht eerder dat de warme lucht met vocht de isolatie verlaat.

Helemaal dampdicht opsluiten lijkt me hoe dan ook geen optie. Zodra er 1 gaatje is sluit je het vocht juist op in je isolatie en gaat het helemaal nooit meer weg. Of zie ik dat verkeerd.

Interessante materie hoe dan ook.

Hoe zit dat in campers die af-fabriek worden geleverd? Hoe lossen ze het daar op?
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Isovlas

Bericht door paulv »

Ventileren doe je altijd met buitenlucht. Die is (bijna) altijd droger dan binnenlucht zelfs bij regen.
Voorbeeld:
bij 20C en 60% vochtigheid binnen zit er 8.74gr/ kg water in de kamer lucht,
bij 10C en 100% (regen) vochtigheid zit er maat 7.63 gr/kg water in die regenlucht

http://www.hygrotemp.nl/vochtcalculator

Dus gewoon roostertjes aan de buitenkant.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten