Dak opnieuw isoleren met X treme

Plaats reactie
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Dak opnieuw isoleren met X treme

Bericht door Yoni »

Omdat nu echt alle piepschuim platen in het dak los liggen ga ik binnenkort toch maar het mes in het mooie 609 ambulance hemel zetten. :(

Maar ik blijf met wat vragen spelen, misschien dat iemand me kan overtuigen de juiste keuze te maken?

- Zal ik 10 of 20mm extreme tegen het dak gaan plakken?
- Zal ik de dak spanten met 10mm X treme inpakken of het hout direct weer op het staal met in het achterhoofd denkend aan koude bruggen op de spanten.

Met zoveel glas en deuren valt uiteraard niet om koude bruggen heen te komen dus ik vraag me af of het erg is dat ik die 5 spantjes van 4cm breed gewoon over sla...

Gr. Yoni
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: Dak opnieuw isoleren met X treme

Bericht door fuzzyduck »

lees anders even mijn blog hoe ik het heb gedaan.

Ik ben van de spantjes afgebleven. Als ik weet dat ik het isolatie niet geheel dekkend op het staal kon plakken heb ik het open gelaten. Als er vocht achter condenseert ben je verder van huis. Houten latten op het dak geplakt zorgen er voor dat het nieuwe houten plafond niet tegen staal komt. Vanuit de dakventilator heb ik wat extrat gaten geboord in de rozet van de ventilator zodat er nog wat verse buitenlucht tussen isolatie en houten plafond komt.
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Dak opnieuw isoleren met X treme

Bericht door Yoni »

Netjes gedaan inderdaad!
Kijk ik heb weer even wat inspiratie, ik moet alleen even heel goed gaan denken hoe ik mn latten wil gaan uitzetten.
Uiteindelijk ik wil in een keer met skai overtrokken triplex gaan afwerken ik houd niet zo van verven :)
Ik denk dat ik inderdaad ook voor 2cm ga dat heb ik ook overal in de wanden zitten!

Hoeveel lijm heb je weg gesmeerd in je dak?

Gr. Yoni
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: Dak opnieuw isoleren met X treme

Bericht door fuzzyduck »

mm volgens mij was dat die grote pot van de foto en ook nog eens 2 losse van een liter. Ik weet even niet meer hoeveel liter er in die grote zat. Dit was wel voor de wanden EN plafond EN wielkasten. We haalden het net.

Uiteindelijk vonden we Bison wel fijner werken dan Simontix. Smeerde beter en gelijkmatiger. Wel wat duurder.
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 310
Lid geworden op: 07 okt 2010, 16:39

Re: Dak opnieuw isoleren met X treme

Bericht door melvin »

ik heb er 20mm tegen geplakt, ook de spanten, en houtjes tegen het dak waar het houten plafond aanhangt, haast geen koudebrug dus, bij de brandweer had ik toen wel het hout direct op het staal geschroefd en dat zag je 's winters goed! Je zag precies waar de spanten zaten door vocht op het hout..
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: Dak opnieuw isoleren met X treme

Bericht door fuzzyduck »

Yep, je wil niet je hout direct op het staal monteren. Ook ik heb hout tegen met stalen dak gelijmd.

Bedenk me net dat ik bij de wanden wel staalschroeven direct in de wand gedraaid. Wel een dampscherm er tussen en een dotje kit voordat ik de schroef erin draaide
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Dak opnieuw isoleren met X treme

Bericht door Yoni »

Ik ga idd voor 20 op het dak en de spanten met 10mm denk ik en dan van 12mm multiplex stroken van 5 cm zagen en haaks op de spanten lijmen en schroeven en daar de beplating tegen aan.
Dan kom ik met mn plafond ook maar 15mm omlaag dat is denk ik wel te overzien.

Ik ben alleen even aan het rond mailen naar grotere bedrijven die het zelfde materiaal maken als dat Xtreme alleen dan niet die naam er aan plakken.

De wanden heb ik met bisontix gedaan een een fijn getande lijmkam waardoor de lijm gelijkmatig dun op het schuim was te smeren.
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: Dak opnieuw isoleren met X treme

Bericht door fuzzyduck »

Het spul moet gesloten cellen hebben, dat is het belangrijkste. Anders kan het water opnemen, piepschuim (eps). Pir isolatie is wel weer een piepschuim met gesloten cellen
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Dak opnieuw isoleren met X treme

Bericht door Yoni »

klopt polyethyleenschuim met gesloten celstructuur heb een bedrijf gemaild wat het produceert van 5-50mm dik in platen van 100x200 cm.

Gr. Yoni
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 310
Lid geworden op: 07 okt 2010, 16:39

Re: Dak opnieuw isoleren met X treme

Bericht door melvin »

Op de wanden heb ik het er ook gewoon tegenaan geschroefd, met een dampscherm ertussen inderdaad, daar gebeurt echt niks mee.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten