Pen schokbreker-ophanging afgebroken

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
SergeL
Berichten: 123
Lid geworden op: 13 jun 2013, 19:39

Pen schokbreker-ophanging afgebroken

Bericht door SergeL »

Van mijn tamelijk stevig beladen 407 is een maand of 5 geleden de pen van de schokbreker-bevestiging uit de achteras gebroken. Oorzaak; standaard zwaar beladen icm te licht en oververmoeid verenpakket; de bus hangt achter zo laag dat ik vermoed dat de schokbrekers nog maar een veerweg hebben van een cm of 5 voor het hard op hard is. Maargoed, weinig tijd en de bus moet zn werk doen, dus die pen weer in de as gelast met het goede voornemen om het zware 7 blads verenpakket wat ik al geruime tijd heb liggen spoedig eens in te bouwen. Goed, je raad het al; dat verenpakket werd niet ingebouwd en nu is de pen echt gebroken op het scheidsvlak van as en schokbreker. Nu kan ik mezelf op de bost slaan voor m'n laskwaliteiten, maar ik denk dat ik eerder een stomme fout heb gemaakt (los van dat verenpakket niet te vervangen) mbt de metallurgische samenstelling van de pen, want dit is natuurlijk geen pisbakkenstaal, maar een veel taaier soortje en veel speciale staalsoorten verliezen hun kwaliteiten wanneer ze niet op de juiste manier verhit en gekoeld worden. Kortom, ik denk dat ik de pen 'gehard' heb met m weer vast te lassen, waardoor ie bros geworden is. Nu heb ik gelijk het verenpakket vervangen (wat misschien wel 20cm in hoogte uitmaakt...) en nu komt nog het hoofdstukje 'pen'. Ik ben geneigd om gewoon eens een stuk 16mm staf te pakken, daar een draad op te draaien en te kijken hoe lang dat het uithoud, een andere, misschien constructievere oplossing zou zijn om uit een rotte as de pen + een stukje constructie daarachter te slijpen en dat in mijn as te plaatsen; daarmee las ik dan niet de pen zelf, maar een stuk daar vandaan, waardoor de eigenschappen van de pen onaangetast blijven. En dan nu de vraag; zijn hier ervaringen mee met de verschillende opties? Weet iemand een rotte as liggen (de sloperijen en onderdelenhandels bewaren geen rotte assen, die gaan gelijk naar de oudijzerboer)? Of loopt er hier een metallurg rond, die me zo kan zeggen van welk staal ik er een pen in kan lassen?
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Pen schokbreker-ophanging afgebroken

Bericht door DVIII »

je last met een basische electrode , dus niet met de mig een 8.8 bout aan . die je langzaam laat afkoelen , dat bereik je met isolatiewol , ( steenwol eromheen pakken ! )
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
SergeL
Berichten: 123
Lid geworden op: 13 jun 2013, 19:39

Re: Pen schokbreker-ophanging afgebroken

Bericht door SergeL »

Met andere woorden; de kracht valt relatief mee die er op komt te staan wanneer je een fatsoenlijke set veren onder de bus hebt zitten?
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Pen schokbreker-ophanging afgebroken

Bericht door DVIII »

met andere woorden , als je niet door de slag van je schokbreker komt gaat die als eerste stuk , niet de bout !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
SergeL
Berichten: 123
Lid geworden op: 13 jun 2013, 19:39

Re: Pen schokbreker-ophanging afgebroken

Bericht door SergeL »

Helder!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast