meten speling stuurkogels

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

meten speling stuurkogels

Bericht door Hanomaad »

De APK keurmeester zei dat ik 1.6mm speling had op een stuurkogel. Ik was nog aan de andere kant van de wagen toen hij dit op meette. Ik wil dit graag zelf ook eens meten. Weet iemand mij te vertellen hoe dat te doen is?
Thekapitein
Berichten: 124
Lid geworden op: 03 jun 2012, 15:44

Re: meten speling stuurkogels

Bericht door Thekapitein »

Dat zou je moeten meten met deze meetklok.

Wielen van de grond. De meetklok tegen de bewuste kogel afstellen met wat voorspanning. Klok op nul draaien. En dan met beide handen het wiel lichtjes links en rechts bewegen, zonder dat je werkelijk het stuur verdraait. En dan goed naar je klok kijken, en de verdraaien is de speling.

Zo wordt niet vaak gedaan. Vaak gaat het op gevoel.

Marco.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: meten speling stuurkogels

Bericht door Maxer »

Tijdens de apk heb ik gezien hoe de speling wordt gemeten. Niet de horizontale maar de verticale speling wordt gemeten. Simpelweg door een grote tang er op en knijpen maar. Bij mijn bus gaan er 2 nieuwe kogels in, beide geen afkeur en 0 zijwaartse speling maar wel de rechtse tegen de grens aan wat betreft de verticale speling.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: meten speling stuurkogels

Bericht door Hanomaad »

Dat zal zo ook bij mij gegaan zijn denk ik, want het apparaat dat Thekapitein laat zien, heb ik niet voorbij zien komen.

Ik zal eens zien of ik het met een grote waterpomptang kan voelen.
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: meten speling stuurkogels

Bericht door Fvd »

Breekijzer tussen je arm en wiebelen maar, 1,6 mm moet je meteen zien
Thekapitein
Berichten: 124
Lid geworden op: 03 jun 2012, 15:44

Re: meten speling stuurkogels

Bericht door Thekapitein »

Nog even een aanvulling.

Het maakt niet uit hoe je het test. Je kan en mag het alleen maar afkeuren als je gemeten hebt. Bij een eventuele steekproef moet je je afkeur kunnen onderbouwen. Tenzij er geen discussie mogelijk is natuurlijk. Maar 1,6mm klop je niet zomaar uit je mouw. Dat moet je gemeten hebben.
Als eigenaar van een afgekeurd voertuig kan je ook een herkeuring aanvragen bij twijfel.

Draaipunten.
Indien het draaipunt een kogelgewricht betreft, mag deze door slijtageverschijnselen niet meer speling hebben dan: a. 1,0 mm, in radiale richting; b. 1,0 mm, in axiale richting

Succes.
Johannes

Re: meten speling stuurkogels

Bericht door Johannes »

De kogel gewrichten aan de spoorstang zijn veer belast . Ik vraag me wel eens af hoe je daarbij speling kunt meten.
de veer onder de kogel zou toch alle speling eruit drukken?

Groeten Pieter
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: meten speling stuurkogels

Bericht door Fvd »

Da kleine veertje houd die krachten die op de kogel komen echt nie tegen bij speling

Fvd
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: meten speling stuurkogels

Bericht door DVIII »

elke keurmeester meet door de kogelkop met een overmaatse waterpomptang de verbinding samen te knijpen , als zijn pet goed staat is het geen speling en als hij het niks vind is 1 mm ook al teveel , maar meestal geven slechte kogels zich bloot in deze test. ik denk ook niet dat het zin heeft de methode te wraken die iedereen die keurt hanteert , alle afgekeurde bussies hebben geen verhaal bij afkeur , een nieuwe kogel heeft die speling niet , dus dan is de oplossing simpel !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast