Veerweg mercedes 609

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Veerweg mercedes 609

Bericht door Yoni »

Ik heb vandaag eens de veerweg gemeten omdat de wagen in de afgelopen jaren toch iets anders op zijn poten is gaan staan.
In eerste instantie dacht ik dat hij achter behoorlijk was ingezakt maar voor was eigenlijk het ergste
Veerweg achteras tussen het veer stoprubber en veer pakket is 8 centimeter en op de vooras 3.5 cm.

Naar mijn idee hoort dat een stuk meer te zijn is er iemand met een soort gelijk model Ecovan die daar eens de rolmaat op los kan laten om een referentie kader te scheppen.

Het gaat hier wel om een leger ambulance met een TTM van 4800kg

Ik wil de veren opnieuw laten walsen met eventueel een extra bladveer laten plaatsen.

Groet Yoni
Gebruikersavatar
Goldwingh
Berichten: 255
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:58

Re: Veerweg mercedes 609

Bericht door Goldwingh »

Hallo Yoni. Ik heb de afgelopen maand mijn TTM laten verhogen naar 4800. Puur administratief. Daarvoor de wagen laten wegen, compleet rijklaar, inclusief een motordrager zonder motor en kwam op 3860 kilo uit. Ik zal morgen de maten en hoogte tussen de bladveren meten en hier vermelden. mij is de afgelopen 5 jaar en 100.000Km geen verandering in de veer weg geconstateerd.
Groet Henk
Groet Henk MB609
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Veerweg mercedes 609

Bericht door Yoni »

Dat zou fijn zijn :)

Ik heb net even de maten gekregen van een 609 verlengd met origineel veer pakket die had 8cm op de achteras en 7cm op de vooras.
Maar ben heel benieuwd naar de maten die jij hebt aangezien wij beiden het zelfde veren pakket hebben.

Bedankt alvast
Gebruikersavatar
Goldwingh
Berichten: 255
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:58

Re: Veerweg mercedes 609

Bericht door Goldwingh »

Hallo Yoni
Bij mij meet ik voor 6cm en achter 7cm. Bij een bijna lege brandstof tank, zonder water en zonder reservewiel.
Groet Henk
Groet Henk MB609
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Veerweg mercedes 609

Bericht door Yoni »

Okee fijn om te weten dat mijn pakket dus gewoon doorgezakt is.
ik heb een offerte gehad van Eeltink veer techniek en volgende week ligt er een nieuw veer pakket klaar voor op de vooras.
Wel gewoon weer een 3 blads pakket het verschil daar tussen is 200kg meer op de voor as, mocht achter ook een keer moe worden gaat er achter weer het 4 blads onder.
Waarschijnlijk staat alles dan weer een stuk hoger en stuurt het ook weer wat fijner rechtuit.

Bedankt voor de moeite!

Groetjes Yoni
bancras
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 sep 2009, 16:51

Re: Veerweg mercedes 609

Bericht door bancras »

Mijn 609 ex-Krankenwagen is van 1990. De vering bestaat uit paraboolveren en rubber hulpveren , die soepel in aangrijping komen.
Bij mijn licht beladen auto is de vrije ruimte tussen de vooras en hulpveer zoń 3 a 4 cm. De hulpveer is zoń 12 cm hoog en kan zeker zoń 6 cm worden ingedrukt. Bij elkaar 9 a 10 cm, dus voldoende veerweg.
Yoni, uit jouw opmerking over een extra veerblad en uitgloeien kreeg ik de indruk dat jouw voertuig nog was uitgerust met ouderwetse bladveerpakketten. Maar het blijken toch paraboolveren te zijn.
Je zou eens goed moeten kijken naar de rubber hulpveren. Jij noemt het veerstoprubbers, maar dat zijn het dus niet.
Ik vind de huidige vering zeer goed. Jouw nieuwe veerpakket kan 200 kg meer hebben, dat is 10 %. Ik vraag mij af of je dat zult merken.
Yoni, uit jouw eerste tekst krijg ik niet de indruk dat je klachten hebt over de vering maar dat je pas geschrokken bent toen je de geringe vrije ruimte tussen de vooras en het rubber zag, het rubber waarvan jij denkt dat het een aanslagrubber is maar het is dus een hulpveer.
Het vervangen van de voorveren lijkt mij overbodig, maar als je het toch laat doen dan lees ik graag jouw ervaringen.
Groeten, Bob.
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Veerweg mercedes 609

Bericht door Yoni »

Ik dacht dat het een veer aanslag was weer wat geleerd :)
Maar doorgezakt zijn de veren wel in de tijd dat ik de bus heb, de referentie metingen zeggen mij dus eigenlijk wel genoeg dat hij behoorlijk op zijn neus staat in tegenstelling tot andere uitvoeringen ook wel verklaarbaar omdat ik in een verkeers drempel paradijs woon.
Het meeste gewicht zit bij ons achter de achteras vandaar dat ik ook wel verbaasd was dat het verschil tussen voor en achter meer dan 100% is.

zondag weten we waarschijnlijk meer als het nieuw pakket er onder zit.

een van de overwegingen is ook met de hoop dat er een wat stugger pakket onder komt daar het sturen en veren me eerder een boot varen dan een bus rijden doen ervaren.
De uitspraak van zeeziek worden in een ecovan word wel vaker geroepen, ook Mercedes heeft later de veerpakketen herzien en aangepast voor een beter model hoorde ik bij stern trucks afgelopen week.
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Veerweg mercedes 609

Bericht door Yoni »

Met het nieuwe veer pakket is de vooras 7 centimeter omhoog gekomen van 3.5 naar 9.5cm een behoorlijke veerweg extra.
Binnenkort even een rondje er mee rijden.

Alleen kan het veerpakket van de achteras ook wel geupgrade worden omdat hij voor bijna hoger staat dan achter.

gr!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Veerweg mercedes 609

Bericht door Admin »

Yoni schreef: de vooras 7 centimeter omhoog gekomen van 3.5 naar 9.5cm
Vraag Sinterklaas eens om een zakrekenmachientje :!:
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
GerardH
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mei 2009, 14:52
Contacteer:

Re: Veerweg mercedes 609

Bericht door GerardH »

mannen overdrijven nogal eens als het om lengte gaat...
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Veerweg mercedes 609

Bericht door Yoni »

Iets met vermoeidheid ofzo, 6cm dan!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten