Rokende dieselmotoren.

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Rokende dieselmotoren.

Bericht door Berthil »

trefw: rook damp walm
Leo schreef:dus kom maar op met die vragen.. 8)

Ontstaat er vanzelf een DieselDummieBoek.. :P
Hoi Leo hier dan een vraag.

Het roken van 508 val nog wel mee, maar zodra hij een tijd stationair loopt bij voorbeeld in de file, en zodra de motor daarna weer toeren gaat maken (doordat de file oplost) komen er enorme grijze pluimen rook uit.
Het zelfde geld ook als een klein stukje heb gereden en de motor koud uitzet.
De volgende keer als ie dan start komen er ook grijze rookpluimen uit.
Terwijl als ik 'm warm weg zet, gebeurt dit niet.

Groeten van een DieselDummie
Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Tijdelijk roken na lage belasting

Bericht door Leo »

Hoi Berthil (en andere medelezers),

wat een mooie vraag, want ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat veel meer bussie's dit euvel hebben.

Het leuke van dit probleempje is dat het meestal relatief gemakkelijk op te lossen is.
Het minder leuke: Dit is meestal de eerste zichtbare fase van leeftijd en slijtage.
Maar laten we optimistisch blijven en jouw ouwe koe ff bij de horens pakken, 't zal allemaal wel meevallen denk..

Het antwoord op jouw vraag ligt al verscholen in een paar vorige stukjes die ik geschreven heb, ik kan dus een beetje knippen en plakken waar nodig...Lekker makkelijk.. :angel:

Daar gaat i­e dan..
Hoe komt het dat hij na een tijdje zacht draaien opeens wolken rook uitbraakt?
(standaard antwoord van mij:) Das eigenlijk vrij simpel.
Als je de motor flink belast dan wordt alles lekker heet: de zuigers, de uitlaat, de uitlaat-klep en -ruimte, kortom, een gezellige sauna waar het voor dieselolie goed ontploffen is.

Zodra je echter in de file terecht komt, of 'm gewoon een tijdje stationair laat draaien omdat de buurvrouw vlak voor je vertrek opeens denkt dat ze iets interresants te vertellen heeft, dán gebeuren er heel andere dingen in je motor.
Omdat er maar heel weinig brandstof nodig is om een motor stationair te laten lopen, koelt de kop van de zuiger en de uitlaat-reutemeteut flink af.
Het koelt zelfs zodanig veel af, dat dieseldruppels niet meer fatsoenlijk verdampen (en verbranden) als ze in contact met deze onderdelen komen.

Nou hoor ik bijna de diverse hersenen kraken want "de dieselolie behoort toch helemaal niet in contact te komen met vanalles, want dat (ver)brandt toch?"
Jep, in een goeie motor verbrandt idd de brandstof, maar als de motor wat ouder begint te worden, dan is 't net een mens:
Hij wordt astmatisch (verminderde compressie), krijgt prostaatproblemen (slechte verstuivers), krijgt opvliegers (koelwater-temperaturen door vervuiling niet overal meer gelijk), gaat een beetje achter de feiten aanlopen (inspuitmoment komt steeds later te staan) en wordt zachies an dement (het begin van de verbranding verloopt langzamer door lagere compressie).

Lees nu eerst ff de knip/plak hoofdstukjes "De Verstuivers" , "Inspuitmoment" en "Brandstof-inspuiting" die ik hier onder aan dit antwoord geplaatst heb.

Als je die gelezen hebt zal het je misschien nog niet helemaal duidelijk zijn waarom dat kreng nu rookt nadat ie een tijdje laagbelast is.
Geeft niks, want dat moest ik nog gaan uitleggen.. :P


Een dieselmotor heeft geen vonkjesfabriek om de brandstof te ontsteken.
Hij moet het geheel en al van zijn compressie hebben om de boel in de fik te steken.
Hoe werkt dat nou?:

Als je lucht samenperst dan wordt dat heet.
Hou je duim maar eens lekker stevig op het slangetje van een fietspomp, en geef dan maar eens een flinke duw op de pomp; 10 tegen 1 dat je die dag niet meer in de hemel komt, want je zult al achteruit-biddend een waterkraan gaan opzoeken omdat je je duim verbrand hebt.
Zo'n fietspomp geeft nog weinig druk in vergelijking met een dieselmotor.
In een dieselmotor loopt de druk, en daarmee de temperatuur zó hoog op, dat vernevelde dieselolie spontaan ontbrandt zodra het ingespoten wordt.

Nu heb je zojuist in de hoofdstukjes "verstuivers" en "inspuiting" kunnen lezen wat er gebeurt als het 1 en ander verslijt: De ingespoten druppeltjes worden groter én de inspuiting begint later.

Maar er komt nog iets bij:
Door slijtage van de zuigerveren wordt de compressie lager.
Minder compressie heeft als logisch gevolg: Een lagere temperatuur van de samengeperste lucht in de cilinder.

Als de brandstof i­n de cilinder gespoten wordt, ontbrand het niet meteen...
Die druppeltjes moeten aan de buitenkant eerst heet genoeg worden om te ontbranden.
Kun je jezelf wel voorstellen dat dit langer duurt naarmate de temperatuur van de samengeperste lucht kouder is.
Aldus heb je wéér een vertragende factor te pakken.

Zoals je hebt kunnen lezen bij "brandstof-inspuiting" wordt de brandstof ingespoten voordat de zuiger op zijn hoogste punt is.
Bovenstaande reden is 1 puntje waarom dat gebeurt.
Een andere reden is het simpele feit dat je bij vol gas niet alle brandstof tegelijk in die cilinder kan mieteren.
Dat zou zulke enorme krachten veroorzaken dat motor uit elkaar zou ploffen.
Het moet dus geleidelijk gaan, en geleidelijkheid kost tijd.
En nou hebben we in een dieselmotor altijd 1 ding te kort, en dat is TIJD.
Want stel je voor dat de zuiger al halverwege op weg is naar beneden en je spuit er nog brandstof in: Voordat die druppels eindelijk eens een keertje lekker branden, is de zuiger allang beneden en is de uitlaatklep al geopend.
Door al dat gepiemel hebben we dus maar een korte tijd om onze brandstof in de cilinder te persen.
Nou hebben de dure heren ingenieurs de inspuiting zó uitgekient dat de druk in de cilinder vrij constant blijft wanneer de zuiger naar beneden gaat.
Voordat die druk bereikt is, moet er al een bepaalde hoeveelheid brandstof ontbrand zijn, en dat spuiten we van te voren alvast in de cilinder, zodat op het moment dat de zuiger naar beneden gaat, die verbrandingsdruk al bereikt is.
( ik word altijd een beetje geflipt van dit soort onderwerpen, want alles heeft met elkaar te maken, en dan typ ik me een krul in m'n spul.. :? Maar gelukkig kan ik dit de volgende keer weer knippen en plakken.. :roll: )

Zowwww, na deze summiere uitleg komen we eindelijk weer bij Berthil's Rochelende Rookshow terecht. :twisted:

Zoals ik al zei, is er een sterke afkoeling van sommige onderdelen indien je de motor licht -of helemaal niet- belast.
Als nu de motor al een dagje ouder wordt, dan zal door alle boven (en onder) genoemde redenen een gedeelte van die ingespoten druppeltjes niet op tijd verbranden, maar neerslaan op de (relatief) koude zuiger.
Daar zal het natuurlijk niet allemaal blijven liggen.
Het meeste van deze onverbrande brandstof wordt richting uitlaatgedeelte geperst, waar zich op den duur een mooi filmpie brandstof tegen alle wanden verzamelt.
(Het is vrij logisch dat een te lage koelwatertemperatuur bovenstaand proces extreem versterkt, dan wel 1 van de hoofdoorzaken is van veel rook-ellende)

Ga je nu de motor weer belasten, dan gaat niet alleen de temperatuur van die zuiger omhoog, maar óók de temperatuur van de uitlaatgassen.
Door die verhoogde temperatuur gaat de brandstof die overal tegenaan geplakt zit VERDAMPEN. (dus niet verbranden, ff voor alle duidelijkheid).
Dat wordt rochelen en hoesten voor het achteropkomend verkeer, net zo lang tot dat spul allemaal verdampt is. :?

Wanneer je maar een kort stukkie met het (koude) bussie rijdt, kun je jezelf wel voorstellen dat er een massa onverbrande diesel overal tegenaan geplakt zit.
Zet je hem dan stil, dan krijgt dat spul de tijd om naar de laagst gelegen plekken te zakken.
1 zo'n plek is de holte die in de kop van je zuiger zit.
Daar komt als het ware een "plasje" brandstof te liggen.
Zodra je hem de volgende dag start, begint dat "plasje" direct te verdampen, omdat precies dáár de verbranding plaats vindt.
Meeverbranden kan het niet, want daarvoor is de zuiger nog te koud.
Ff later worden ook de uitlaat-klep en -gedeelte warm genoeg om de verzamelde brandstof tot damp om te vormen, en zie daar:
Een prachtig rookgordijn U spontaan, doch niet van harte, aangeboden door buurman Berthil.

Hoppa Berthil, ik hoop dat het voor jou (en alle andere lezers) nu ff duidelijker is.

Ooooops.. :oops: , bijna vergeten: Wat er aan te doen?
Nou, gewoon je verstuivers weer op druk laten zetten en je brandstofpomp een ietsie vroeger zetten.
Dat laatste zal je garagist wel niet willen doen, want die reviseert liever een motor, maar als je 't niet aandurft om het zelf te doen, dan kom je maar eens langskachelen als er weer normale buitentemperaturen heersen.
Doen we 't ff met z'n tweeën, dan is het zo gepiept.
Als jij er dan voor zorgt dat je verstuivers goed zijn, en je kleppen gesteld, dan vertrek jij rookloos van Wieringen af.


Met blauwgetypte vingers, maar desalniettemin met vriendelijke groet, Leo.Afbeelding


ps, lees onderstaande hoofdstukken nu nog eens, na bovenstaande uitleg zijn die opeens veel duidelijker.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

De verstuivers
Door het gebruik zal in de loop van de tijd de veer die voor de juiste druk zorgt, verslappen.
De druppeltjes in de verstoven nevel worden dan groter wat weer voor een slechtere verbranding zorgt.
De verstuivernevel bestaat uit hele kleine druppeltjes.
Een druppel, hoe klein ook, verbrand niet zo maar in 1 klap.. Nee, hij begint aan de buitenkant te branden nét zolang tot ie "op" is.
Hoe groter de druppel, hoe langer het duurt voordat hij geheel verbrand is, met wederom als resultaat dat een gedeelte van de laatst ingespoten brandstof door de uitlaat afgevoerd wordt ipv lekker in de cilinder te ontbranden.
Het is te horen en te voelen aan de verstuiverleidingen, alhoewel moeilijker dan bij:

Een verrotte verstuiver: (ook wel pissende verstuiver genoemd)
Dat is eigenlijk een oud menneke met een prostaat-probleem:
Hij is gedeeltelijk verstopt of/en spuit scheef naar de verkeerde plekken, geeft grote en kleine druppels door elkaar, soms een miezerig straaltje en druppelt vaak na.
Hij zorgt daarbij voor een mooie stinkende witachtige walm uit je uitlaat en het befaamde "knikkergeluid".
Als het nét is ofdat iemand onregelmatig een knikker tegen je carter gooit, dan heb je een nadruppelende verstuiver.
Als het maar 1 verstuiver is, dan zul je vlak na de tik ook een klein/kort pluimpje witte rook uit de pijp zien komen.

Inspuitmoment.
Pomptiming te laat:
Meestal geeft een te late inspuiting meer wit/grijze dan zwarte rook.
Dat wordt veroorzaakt door de brandstof die zo laat ingespoten wordt dat het geen tijd meer heeft om in je cilinder te verbranden en dan onverbrand de pijp uitgeperst wordt.
Uit je pijp zie je dan meest onverbruikte verdampte brandstof komen (wit/grijs), en niet zo zeer slecht verbrande brandstof (wat roet eigenlijk is).
Aan je uitlaat is dat ook duidelijk te ruiken.
Maar zoals ik al zei, de rook is soms grijs, wat een combinatie is van de bijna witte dieseldamp en een klein beetje roet.
Een beetje vakman hoort ook direct aan je motor of ie te laat staat:
Inplaats van de mooie felle "dieselklop" bij iedere verbranding, staat ie nu te soffen en tikt vrij onregelmatig achter de verbrandingen aan.

Motoren met de nodige kilometers achter hun lagers hebben er vaak last van.
Alles wat bij de aandrijving van de brandstofpomp gebruikt wordt heeft dan een beetje speling gekregen, waardoor op het einde van die aandrijving de pomp dus ff later komt te staan.
Tezamen met een beetje mindere compressie geeft dit dan een vrij futloze motor, die echter wel grote dorst heeft, want het baasje trapt gewoon het gaspedaal op de plank om tóch maar aan die pk's te komen.
Omdat dit een langzaam sluipend proces is, heeft de eigenaar niet door dat de motor minder kracht gekregen heeft.

Ik heb geen vaste stelregel wbt de hoeveelheid vervroeging die ik toepas, of het moest zijn: hoe meer versleten, hoe vroeger.
Door mijn ervaring doe ik het "op het gehoor en gevoel", maar zeker is dat die ouwe gebakkies vroeger komen te staan dan het (door de fabrikant opgegeven) normale tijdstip.
( zomaar een tipje tussendoor: een diesel die net niet door de roetkeuring komt even 1 á 2 graden vervroegen, doet wonderen.. :wink: )

Wat voor richting moet je m opdraaien?
Dat ligt aan de draairichting van je motor en het soort aandrijving van de brandstofpomp.
Heb je er zo'n computergestuurd commonrailkreng in liggen, dan kun je bovenstaande wel vergeten.
Dan zal er weer een dure onderdelenwisselaar met laptop aan te pas moeten komen.

Brandstof inspuiting.
De verstuiver van een dieselmotor kan niet "zachies an" werken.
Hij is ontworpen om bij een bepaalde druk en hoeveelheid te werken.

Voor iedere motor is een bepaalde verstuiver-nozzle (het eigenlijke inspuitstuk) ontworpen.
Die heeft zijn eigen karakteristiek wat betreft het aantal gaten, de hoek van inspuiting en hoe ver hij "spuit".
Oftewel, de vorm en grootte van de kegel vernevelde brandstof is heel precies bepaald.
Dit houdt verband met de vorm van de verbrandingskamer.
Die is bij ieder type motor weer anders omdat ieder ontwerper weer iets nieuws op papier schijnt te moeten zetten, omdat ie anders zijn bonus niet krijgt ofzo..

Als je een waterslang neemt waar weinig druk op staat, spuit die veel minder ver dan eentje waar veel druk op staat, das nogal logisch.
Bij een verstuiver is het niet anders, maarrrr...Hij mag niet verder spuiten dan waarvoor hij ontworpen is.
Waarom nie? zou je zeggen..
Nou, dan spuit ie tegen de zuiger of wervelkamerwand aan.
Kun je jezelf misschien het effect voorstellen van een vuurstraal die met een druk van 150Bar en hoger constant tegen een stuk metaal aangespoten wordt?
Daar brandt dus binnen de kortste keren een gat in.
Dat moeten we niet hebben natuurlijk, daarom zorgen we dat de inspuitdruk altijd constant blijft.

Dit doen we dus met de veer die in de verstuiver zit.
We stellen hem zo af, dat hij precies op zijn werkdruk opent, en weer helemaal afsluit vlak onder die werkdruk.

Das mooi zul je nu zeggen, maar vloeistof is niet samenpersbaar, dus als je errug veel brandstof door die kleine verstuivergaatje jaagt, gaat vanzelf op een gegeven moment de druk omhoog.

En daar zit nou de truc van dit onderwerp:
De verstuiver en de pompunits van de brandstofpomp zijn voor elkaar ontworpen zodat de pomp nooit te veel brandstof kan geven want:

Een brandstofpomp werkt altijd volaann totdat hij genoeg brandstof ingespoten heeft voor het vermogen dat jij wenst.
Op dat moment stopt hij met pompen.


Hij begint dus altijd op hetzelfde moment te pompen, stationair meestal ergens tussen de 15 en 25 graden voor het bovenste dode punt van de zuiger.
Door een speciale constructie van de draaibare pompplunjer kun je er voor zorgen dat de brandstofpomp (bijvoorbeeld) ergens halverwege de slag van de plunjer opeens geen inspuitdruk meer levert.
Op dat moment stopt dus ook de inspuiting.
Deze manier van regelen heet eindregeling.

Een diesel kan daarom nooit een "te arm" mengsel krijgen, want of hij krijgt niks, óf hij krijgt voor een bepaalde periode de volle mep brandstof.

Alleen de lengte van de inspuiting bepaald hoeveel vermogen er geleverd wordt.
De hoeveelheid die per graad omwenteling van de krukas ingespoten wordt is altijd gelijk.


Makkelijk he?
Een dieselmotor is een pracht-uitvinding door zijn eenvoud.
Ik zeg altijd: "Een diesel is het simpelste wat er bestaat: geen pssst? Geen Boem." Das alles. :wave:

Waarschijnlijk heb je aan bovenstaand verhaal helemaal niks, maar misschien is het toch leuk om te weten, en is dat misverstand over een arm mengsel bij een diesel bij deze de wereld uit ( op dit forum althans).

Nb: Commonrail werkt weer heel anders, bovenstaande betreft de uitvoering met een normale brandstofpomp.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Laatst gewijzigd door Leo op 14 nov 2007, 00:43, 12 keer totaal gewijzigd.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Unknown User

rokend orgel

Bericht door Unknown User »

Om nog maar eens aan te geven wat het effect is geweest van de maatregelen die leo hierboven beschreven heeft op ons bussie, verstuivers afstellen en de brandstofpomp een paar graden verdraaien.
Waar voorheen bij de brandweerkazerne hier achter ons het brandalarm afging omdat die vogel van geelen z'n bussie weer eens starte (ik schaamde me echt dood als dat ding begon te rochellen) en de buurt in een grote blauwe mistbank verdween, valt nu bij iedereen z'n bek open omdat er een bescheiden toefje grijs witte rook de pijp uit komt en daarna dus gewoon NIETS zichtbaars meer. Ook niet na geruime tijd stationair draaien.
En als er een typering bestaat voor een versleten motor dan is die zeker bij mij van toepassing.
HULDE AAN DOKTER LEO :D
Een rookloos rondrijdende toine.
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Brandplaatjes?

Bericht door Berthil »

Leo,
Ik heb een afspraak gemaakt voor volgende week om de verstuivers te laten schoonmaken en afstellen en ik kan er inderdaad op wachten.
Die man van van electrabrandt in rijnsburg had het ook over brandplaatjes die vervangen moeten worden.

Wat zijn brandplaatjes?

Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Brandplaatjes?

Bericht door Leo »

Berthil schreef:Wat zijn brandplaatjes?
Hoi Berthil,

da's jargon voor de koperen ringen die zorgen voor de afdichting tussen de verstuiver en de houder waarin deze geplaatst wordt.
Die dingen kosten niks, dubbeltjeswerk zogezegd.

Als er geen nieuwe verkrijgbaar zijn, kun je ze altijd ff uitgloeien.
(Uitgloeien voor Dummies: De koperen ring roodgloeiend stoken en dan meteen afkoelen in water.
Hij is dan weer boterzacht en klaar voor een nieuwe ronde.)

That's all Folks.. :P


Met vriendelijke groet, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Re: Brandplaatjes?

Bericht door Berthil »

zeerover schreef:
Wat gaan ze precies doen? Op druk zetten?
Wat gaat je dat kosten?
ik ga zelf de verstuivers uitbouwen volgens de beschrijving die Leo voor jou heeft gemaakt.

Dan ga ik met de verstuivers er heen,
Ik laaat ze schoon maken en opnieuw afstellen (inspuit druk).
Ze verwachten een kwartier per verstuiver bezig te zijn.

Kosten 54 euro per uur.

Ik heb trouwen van Bosch meteen een overzicht gekregen van alle Bosch Diesel Centers met landkaartje.
Die zal ik vanavond op mijn website zetten met een link hier op het forum, dan kan iedereen erbij.

Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Bericht door Berthil »

Flink aan het sleutelen geweest,
De motor is weer dicht en hij doet het ook nog.

ik zet vanavond het uitgebreide verhaal op het forum met foto's.
Er zijn vier nieuwe verstuivers in gekomen, want het verstuiverbeeld van 3 van de 4 was triest.
Als er je een beetje druk er op zet kwamen er vier straaltjes diesel uit, het leek meer op een doucekop dan op een verstuiver.

En de rook is verdwenen. :lol: :lol:

Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Berthil schreef:En de rook is verdwenen. :lol: :lol:
:D :D :D
Eindelijk eens een keertje niet voor niks zitten typen.. :P
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Bericht door Berthil »

Hier het uitgebreide verhaal.

Ik had een afspraak gemaakt bij Electra-Brandt in Rijnsburg voor donderdagochtend, dus woensdagmiddag vrij genomen om de verstuivers eruit te halen.

Ten eerste kleppen deksel verwijderd en ik zag aan de pakking dat ie daar olie lekte, dus misschien nu ook een olie lekkage minder.

De dieselleidingen voorzichtig los gemaakt en de pomp afgedekt tegen vuil.
Toen kon ik de maat op nemen van de drukmoer van de verstuivers: 30 mm. Toen een verlengde dopsleutel gehaald bij Brezan, anders krijg je de drukmoer er niet uit.
Dus voor wie nog de verstuivers eruit willen halen, zorg eerst voor een verlengde dop maat 30.
Onder het kleppendeksel zag het er allemaal groter uit dan ik me had voorgesteld van de plaatjes uit het werkplaatsboek.

De verstuigers heb ik, zoals Leo beschreef, eruit gehaald door een griptang te klemmen op de bovenste vlakken van de verstuiver.
Ik heb de tang in het verlengde van de verstuivergezet en een baco dwars op de griptang. Dan met de baco iets wrikken en aan de tang trekken en dan komt de verstuiver langzaam omhoog.

Als de verstuiver eruit is, loopt de olie die rond de verstuiver zit wel je cilinder in, die is goed voor een laatste grote rookwolk.

Met de verstuivers op weg gegaan naar Electra-Brandt. Daar werd ik erg vriendelijk ontvangen en werd me van alles uitgelegd over diesel pompen en verstuivers.
De eerste verstuiver werd aangesloten op de testpomp. Aan het geluid kun je dan meteen horen als je pompt of ie nog goed werkt.
Een verstuiver moet dan een krakend/ratelend geluid geven en dat was met mijn verstuiver niet zo.
De verstuiver mag pas open gaan als de openings druk van zo'n 190-200 bar bereikt is en als de druk er onder komt dan moet ie meteen sluiten en dat maakt dat ratelend geluid.
Dus een verstuiver mag niet druppelen o.i.d.
3 van mijn verstuivers kraakte niet en als je langzaam pompte kwamen er straaltjes diesel uit.
De vierde verstuiver had een openingsdruk van 170 bar (te laag)

Toen de verstuivers uit elkaar gehaald en de naald eruit gehaald, deze was helemaal ingesleten, waardoor de verstuiver niet meer sluit op een meskant, maar op een vlak.
Dus moest er een nieuw binnenwerk in de verstuiver. a 54 euro per stuk.
Echter ze hadden maar twee setjes op voorraad, vrijdag hadden ze de andere twee.

Vrijdagmiddag de verstuivers weer op gehaald met meteen nieuwe koper ringen en nieuwe ringen voor het kleppendeksel en tweelingringen voor de lekdieselleiding. Ik kreeg 20% 'bedrijfskorting', omdat ik het als hobby deed en voor de club, want ik had ze van alles verteld over dubbellucht.

Zondag alles weer in elkaar gezet, de vlakken van het kleppendeksel goed schoongemaakt, daar zaten nog resten op van een vorige oude pakking, vandaar dat de motor daar olie lekte.

Ik had als tip gekregen om de boel te ontluchten de nippels op de verstuiver handvast draaien en dan gewoon starten met volgas totdat er diesel uitspuit. Dit uitspuiten gaat niet zo heftig je ziet kleine druppels langs de leidingjes omhoog sproeien.

Dieselleidingen vast gezet en weer proberen te starten. Even door starten want de verstuivers zitten nog vol met testvloeistof, en ja hoor daar begint ie. Hij loopt weer een flinke rook wolk door de olie die in de cilinders is gelopen. Hij doet het weer een pak van mijn hart. De motor weer snel uit gezet om niet de hele straat uit te roken.
Daarna het kleppendeksel er op en alles weer vastzetten.
Stationair loopt de motor nu een stuk rustiger. Normaal trilde er van alles mee, maar nu lijkt ie veel beter in balans.

Daarna een proefrit gemaakt. Eerst paar honderd meter zijn laatste vette pluim :oops: :oops: . Zijn laatste flinke rook pluim om daarna voor goed te stoppen met roken.
Het lijkt dat de motor nu bij meer toeren minder vermogen heeft.
Waarschijnlijk krijg de motor minder diesel omdat de verstuivers nu goed afsluiten.
Toen de motor goed warm was even een tijdje volgas in de 4 gereden, toen kwam er iets meer trekkracht terug. Maar ik moet nog meten hoeveel het minder is geworden. Eerst maar even een tijdje rijden.

Ik heb afgelopen week een boel geleerd en het heeft me ook vertrouwen gegeven om in de toekomst meer dingen zelf te gaan doen aan de motor.

Speciaal woord aan Leo: Leo bedankt voor al je goede adviesen. Weer 'iemand' die gestopt is met roken. :)

foto's staan op:http://homepages.ipact.nl/~berthil/camp ... index.html

Groeten Berthil.
Laatst gewijzigd door Berthil op 10 apr 2006, 21:22, 2 keer totaal gewijzigd.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Gebruikersavatar
janvds
Berichten: 269
Lid geworden op: 29 okt 2005, 16:54
Locatie: Amerongen

Bericht door janvds »

hey Berthil

leuk dat je er foto's bij geplaatst heb, en netjes dat je het zelf heb gedaan

jan vds
jan vds
Hobby 600 1986
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Als de rook uit je pijp is verdwenen..

Bericht door Leo »

Berthil schreef: Het lijkt dat de motor nu bij meer toeren minder vermogen heeft.
Waarschijnlijk krijg de motor minder diesel omdat de verstuivers nu goed afsluiten.
Toen de motor goed warm was even een tijdje volgas in de 4 gereden, toen kwam er iets meer trekkracht terug. Maar ik moet nog meten hoeveel het minder is geworden. Eerst maar even een tijdje rijden.
Hoi Berthil,

als dat zo blijft, dan zullen we 'm tóch een tikkie moeten vervroegen.
Toine had dat gevoel ook nadat z'n verstuivers weer goed waren, dat was opgelost nadat we de pomp een slinger hebben gegeven.
Maar idd eerst maar eens meten.
Je dieselverbruik zal nu ook wel zakken...
Ik heb de motor alleen gehoord met slechte verstuivers, ben wel benieuwd hoe hij nu klinkt.. :roll: (=zachte wenk met voorhamer)

Berthil schreef:Ik heb afgelopen week een boel geleerd en het heeft me ook vertrouwen gegeven om in de toekomst meer dingen zelf te gaan doen aan de motor.
Berthil, veel mensen denken dat mijn beruchte "fluitje van een cent" een geintje is, maar meestal is het echt zo.
Het stelt eigenlijk allemaal geen moer voor. Met een beetje inzicht en de uitleg heel goed lezen, kun je het meeste zelf.
Haal alvast maar een bus garage-zeep en een overall.. :twisted:

Berthil schreef:Speciaal woord aan Leo: Leo bedankt voor al je goede adviesen.
Graag gedaan, dit onderwerp vond ik erg leuk om te doen, speciaal vanwege je enthousiaste/degelijke beschrijvingen en afronding.:D



Met vriendelijke groet, Leo.:D
ps, ik mis alleen die beloofde link naar de Bosch-steunpunten nog, of lees ik er met mn duffe hoofd weer eens overheen? :oops:
Laatst gewijzigd door Leo op 11 apr 2006, 04:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Bericht door Berthil »

Op de camping waar we stonden in Zeeland, moest ik me gisteravond tussen de caravans uit manouveren en dat ging zonder het veld in een rook gordijn te leggen. bij het starten een klein pluimje uit de uitlaat en de rest niets :D :D . ik ben helemaal happy.


De link naar Bosch-steunpunten: http://homepages.ipact.nl/~berthil/Bosc ... enters.pdf


Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Het resultaat van de verstuiverrevisie (zoals vermeld op http://www.sittig.nl/b2):

De grijsblauwe rookpluimen zijn vrijwel verdwenen. Als die pluim uit onverbrande diesel bestond, moet dit schelen in het verbruik. Leo, bedankt voor de suggestie!

Prettig Pinksteren/chag Shavuot sameach,
Ernst
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Timing controleren.

Bericht door Leo »

Graag gedaan Ernst.:)

Als ie nu nog steeds een beetje blijft roken dan loont het de moeite om je inspuitmoment even te controleren.
Verrotte verstuivers betekent alvast dat er een hele lange tijd niks aan gedaan is; kun je op je vingers natellen dat de timing ook een hele tijd geleden is gecontroleerd..( als het al ooit gedaan is..:wink: )


Controleer de timing alsvolgt:

Op je vliegwiel kijken of er ergens een inspuitmoment aangegeven staat,
uitzoeken voor welke cilinder dat is,
bij de brandstofpomp de juiste leiding loshalen,

de wartel waar die leiding op gemonteerd zat, losnemen,
persklepje er uithalen,
wartel weer monteren,
stukkie slang op die wartel schuiven,

start/stop je met de contactsleutel: contact aanzetten,
start/stop je met de befaamde knop: knop in de AANstand zetten,

druk op de brandstofpomp zetten ( hetzij door pompen, hetzij door op de persleiding een sifon aan te sluiten en hoog op te hangen),

motor tornen (in de juiste draairichting!!),

op het moment dat er geen brandstof meer uit het (wartel)slangetje komt , is dat het moment van inspuiting.

Eventueel de brandstofpomp verdraaien tot het spul op tijd staat.

Zet daarna het hele zooitje weer in elkaar enneuhh...Vergeet het persklepje niet terug te zetten. :P

Fluitje van een cent, zo gepiept 8)


Met vriendelijke groet, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

diesel inspuiting

Bericht door DVIII »

Om de draad eens op te pakken waar Leo gestopt is , ( je kunt niet duidelijk genoeg zijn in de dummies uitleg) ( en ja natuurlijk, ooit en soms nog ben ik ook een dummie).


Het hele idee dat diesel (achtige) brandstof spontaan ontploft als het onder grote druk komt te staan is denk ik wel duidelijk.
Er zijn meer stoffen die ontbranden als de omstandigheden zich daartoe lenen, zonder een vonk te ontbranden.

Wat is nou eigenlijk die bepalende factor in het diesel proces ?
Het antwoord is zuurstof. allerlei brandbare stoffen willen zich met zuurstof verbinden.
In een verbrandingskamer van een dieselmotor wordt de lucht die ingezogen of ingeblazen door een turbo, samengeperst.
Dan pers je als het ware een hoeveelheid lucht samen tot een kleiner volume.
Als je dat volume dan mengt met een hoeveelheid dieselbrandstof heb je een totaal andere verhouding , in volume dan, wanneer je diezelfde hoeveelheid lucht niet samenperst en daar diesel in verstuift.
Het hele verschil zit hem dus in de ideale mix van samengeperste lucht, brandstof , en een factor warmte.
Die eerste twee kunnen we bijna altijd goed onder controle houden door dat mechanisch zo in te richten.
De laatste is een factor die we moeten maken met gebruikmakng van een natuurkundige wet , nl. het effect dat samendrukking van en gas (maar ook als je op een stuk ijzer slaat wordt dat warm) warmte oplevert.
Zoals al een beetje duidelijk wordt , is die warmte een soort conditie, een benodigde speler die je nodig hebt maar die niet meespeelt in de timing van de ontbranding.
Al kan koude wel vertragen , te veel warmte heb je nooit in de verbrandings theorie.
Dat verklaard waarom je , als je eenmaal een motor aan de praat hebt de warmte als een constante mee speelt in de verbranding en de inspuit timing en hoeveelheid "variabel" tot de beschikking staan tot controle over het proces.

In motoren zoals die in onze voertuigen voorkomen is ook de timing mechanisch vastgelegd. Maar in de moderne common-rail technieken wordt druk gemanipuleerd met de timing en de inspuit hoeveelheid.
Zodoende wordt een nog economischer exploitatie voorgewendt , dan onze oude dieseltjes technisch kunnen.
Daarbij is het natuurlijk helder dat onder constante belasting , zoals op de snelweg een oude diesel niet onder doet voor een moderne diesel.

Terug naar de kern van de dieselinspuiting , In het verhaal van Leo is het begrip draaibare pompplunjer al naar voren gekomen. Die dingen zitten in de inspuitpomp en dat ding zit aan de zijkant van de conventionele lijn dieselmotor.
De aandrijving van deze pomp komt van de krukas zodat er altijd een vaste timing van daaruit te halen valt .
En de inspuitpomp levert aldus pulsen brandstof op het goed moment en van de juiste hoeveelheid die we op dat moment nodig hebben.
Voor de directe theorie van de praktijk is het voor ons van belang te weten wat de rol tussen de verstuivers en de inspuitpomp is .
Namelijk de één kan niet zonder de ander .... maar waarom?
Het antwoord zit hem in het feit dat de inspuitpomp niet perfect is .
En omdat het diesel proces toch iets meer aandacht nodig heeft dan op het eerste gezicht lijkt.
Als je exact wilt timen , zoals je ook moet timen als je meespeelt in een muziekgezelschap , moet je rekening houden met vertragingen.
Het opwekken van de puls brandstof zoals die inspuitpomp dat doet is natuurlijk en tijdrovend proces , dus dat doe je van te voren.
De inspuitpomp maakt de puls al voordat de zuiger op zij hoogste punt is , en dan jaagt de puls zich door de brandstofleiding naar de verstuiver , die de deur dichthoudt met een (veer)voorspanning.
Pas als de zuiger op het kritische punt staat is de druk in de verbrandingskamer zo hoog dat de verstuiver doorlaat .
Om het heel simpel uit te leggen, de verstuiver houdt de brandstof tegen met bv. 200 bar druk ( dwz hij opend bij 200 bar). zodra de zuiger op zijn hoogst of bijna op zijn hoogst is is de druk in het ideale geval 15 tot 20 bar in de verbrandingsruimte.
Dat betekend voor de verstuiver dat de drempel van openen ineens 7 tot 10 % daalt (Omdat er voor de verstuiver veer 200 bar druk staat en achter de verstuiver X bar staat.)
Dat betekend dus dat de verstuiver een integraal onderdeel is van de inspuiting, zowel van de timing als van de hoeveelheid.

Als de verstuiver gaat slijten daalt de einddruk en zal de timing verslechteren.
Die verslechtering gaat hand in hand met de verbrandingsgraad ergo het effect van de ingespoten brandstof.
Niet verbranden van brandstof lijdt tot vermogens verlies en rook.
Zoals alle processen een werkingsgebied hebben is een dieselmotor ook nog niet versleten als de processen nog binnen de marges van het rendement blijven.
Zodra er sterk vermogens verlies optreedt moet de zaak nagekeken worden en de fouten hersteld.
Dieselmotoren zijn wat dat aangaat erg robuust en betrouwbaar .

Onderhoud is natuurlijk cruciaal , en brandstof filters zijn gezien de kosten als het ergens in de keten misgaat , peanuts in vergelijking met de reparatie kosten.


Dave.
Laatst gewijzigd door DVIII op 29 okt 2007, 07:10, 1 keer totaal gewijzigd.
quin
Berichten: 53
Lid geworden op: 31 okt 2007, 21:42

Bericht door quin »

Petje af voor Leo, zowel op het gebied van zijn vakkennis als dieselmonteur (kan bijna niet anders dan dat hij dat of een of andere manier geweest is) als ook voor zijn investeringen om de minderwetenden vorruit te helpen op dit forum.

Ikzelf ben behoorlijk leek als ik dit allemaal lees (hoewel ik meer dan de gemiddelde man weet over verbrandingsmotoren), en sta voor de keuze om een camper te kiezen met een MB dieselmotor die hopelijk in goede conditie is. Geen gemakkelijke opgaven, maar ik leer al lezende een beetje bij op- dit forum!
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Bericht door Rene »

Ik lees dit aandachtig door en kom op het volgende. Zo`n 5 jaar geleden had ik een lek in de brandstofpomp, ik ben naar bosch in ( zal plaats niet noemen ) gegaan en die heeft het probleem verholpen. Nadat ze het nieuwe onderdeel erin gemaakt hadden vroegen ze of ze de pomp, kleppen en motor gelijk mochten reinigen. Dan reed hij weer beter en rookte minder. Tot mijn grote verbazing deden ze dat op de volgende manier. Aanvoer en afvoerslang van de pomp losmaken een blikje vullen met Wynns dieselreiniger beide slangen erin en starten maar. Laten lopen totdat het goedje op is en alles weer in elkaar zetten. Normaal vragen ze daar heel veel geld voor maar omdat ik erbij stond konden ze niets anders dan 20 min werk in rekening brengen. Sinds dien doe ik dit elk jaar een keer. Bij een kennis van me waar de auto afgekeurd was met de roetmeting hetzelfde gedaan en fluitend door de test.
Ik wil niet zeggen dat het de oplossing is voor de problemen die geschetst zijn maar misschien kan iemand zijn voordeel er mee doen en kan je hiermee dure reparaties uitstellen. :P
Gr Rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten