aarding op chassis?

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: aarding op chassis?

Bericht door Admin »

Nog even terugkomend op Leo609 en zijn schema (wel wat klein uitgevallen en daarom wat lastig te bekijken...):

Een mooi voorbeeld van zorgvuldig plannen en (met wat input van anderen) ideeen ontwikkelen. Het is veilig en het moet probleemloos werken.

Het kan natuurlijk altijd nog iets mooier:
- ik mis de blusdiode over het accurelais. Kan de aansluitcijfertjes van het relais niet lezen, maar neem aan dat dat klopt. Kijk voor de zekerheid nog even naar het schema op http://www.sittig.nl/Diodebrug.pdf
- hoeveel trekt het 230 V relais? (M.a.w. betaal je per kWh of een vast bedag per overnachting?)
- ik zou gekozen hebben voor een 24 V huishoudinstallatie (compressorkoelkast, waterpomp, WC, lampen... 't kan allemaal). De regelelektronica van de kachel trekt zo weinig dat-ie kan meeliften op een eenvoudige serie-omvormer voor de radio. Voordelen: grote omvormer hoeft niet aan tijdens de rit, minder verlies, minder verbruik, niet omschakelen zodra je stilstaat/geen (of: in elk geval minder) kans op leegtrekken hh-accu.
- een Cyrix i.p.v. het accurelais werkt twee kanten op: als je de huishoudaccu laadt, wordt ook je startaccu geladen.

Als je alle inbouwspullen al hebt (zoals Bertus destijds) verandert het plaatje natuurlijk, maar anders geldt: in een zo vroeg mogelijk stadium beginnen met nadenken. En ideeen uitwisselen kan natuurlijk nooit kwaad. Leo's vraag spitste zich toe op de aarding, dus daar zijn alle suggesties ook op geconcentreerd.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Re: aarding op chassis?

Bericht door Berthil »

Admin schreef:Dan zou je volgens De Wit ook thuis je badkuip, je douchebak en je radiatoren niet moeten aarden omdat de aardaansluiting al in de meterkast zit.
En dat 12 V verhaal moeten ze ook maar eens aannemelijk maken.
Ik neem wel aan dat je je 12 V en je 230 V volledig gescheiden hebt (behalve de -12 en de E230, die liggen samen aan massa).
Ik ben het helemaal mee eens met Ernst en vindt het antwoord van de Wit kort door de bocht.
Maar ik heb ook wel eens gelezen dat de aarding op een camping niet deugde (dit komt wel eens voor in landen die het niet zo nauw nemen met de voorschriften) en dat daar door een camper van iemand onder spannign kwaam te staan doordat iemand anders op de camping een aardlek had.

Dus wat is wijsheid? de aarde verbinden zodra je de instalatie van de camping vertrouwt, en los gooien als de installatie op de camping een zooitje is?

Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Gebruikersavatar
Bommes
Berichten: 482
Lid geworden op: 25 nov 2007, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: aarding op chassis?

Bericht door Bommes »

De 230 volt aarding verbinden met de massa van de wagen en een goede aardlek schakelaar plaatsen.
Als er dan of via een foutje in je eigen camper of via de paal spanning op de aarde komt schakeld je eigen aardlek uit.
Wel zo veilig.
Greetzzzz, Marius
Afbeelding
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: aarding op chassis?

Bericht door DVIII »

daarmee is de spanning die je dan via de foute aarde van de campingpaal op de auto zet nog niet opgelost.
het is ook zo'n verrekt luxe probleem hé
ikzelf hoofdzakelijk oldtimer rijdend ben al blij als ik zonder storingen de auto laat functioneren.
maarja als je dan toch op de walstroom moet. echt veilig is dan een galvanische scheider.
dat is een 1:1 transformator die de electrische energie als het ware loskoppeld van de bron.
je hebt dan een eigen kleine kringetje van bijvoorbeeld 2000 watt of zo , geheel los van de man van dordt ( de electra centrale).
niet dat je die zo kan vastpakken , het is altijd nog au of erger , maar je hebt geen aarde nodig terwijl je wel een differentiaal schakelaar kan plaatsen ( ook wel aardlek schak.) .
zo'n transformator vind je bv in de dumphandel.
tweede keus slim is dus geen aarde van je camping paal te gebruiken en je verbruikers wel te aarden aan de auto ( met diff schak.) maar niet aan de camping.
verder was ik een beetje in de war van de vaktaal van Ernst die -12 en E230 in zijn verhaal gebrei'd had.
auto;s hebben geen - 12 volt ( soms oude engelse wel) en E 230 zit in de limonade.
na lezen kwam ik achter de ware bedoelingen :wink:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Bert_s
Berichten: 70
Lid geworden op: 15 dec 2004, 09:33
Locatie: Zetten

Re: aarding op chassis?

Bericht door Bert_s »

maar wanneer is er nu eigenlijk een gevaarlijke situatie?
Als je aan de paal staat en je koffiezetappraat heeft een isolatiefout waardoor de buitenkant onder stroom staat ontstaat geen onveilige situatie volgens mij (dan doet de aardlekschakelaar zijn werk). Er is alleen gevaar als de spanningvoerende 230V draad rechsttreeks contact maakt met het chassis. Dan slaat de aardlek niet aan omdat die alleen afgaat op een stroomsterkteverschil tussen de + en - 230V (blauw en bruine draad).
Ik heb overigens de zaak nogmaals voorgelegd aan dewit (met de reactie van Ernst) en ze hebben het opnieuw ergens aangekaart. Ben benieuwd.
Hoe zit dat bij caravans eigenlijk?
Bert_s
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: aarding op chassis?

Bericht door Admin »

Caravans of campers maakt niet veel verschil. Alleen zit (meestal) in een caravan meet plastiek verwerkt en in een camper meer ijzer (hoewel er ook plastiek campers zijn :roll: )

Als je zelf een 30 mA differentiaalschakelaar hebt geïnstalleerd, zit je eigenlijk altijd goed, want stel, de camping heeft geen differentiaalschakelaar en een onbetrouwbare aarde. Dan kan worst case je camper onder spanning komen te staan (via dat kapotte koffiezetapparaat - wie lust er nog koffie?). Binnen in de camper merk je daar helemaal niets van. Maar iemand die de camper van buiten aanpakt schrikt zich een rotje, maar omdat de stroom die hij door z'n donder krijgt (namelijk van z'n hand via z'n arm, romp, been en voet naar het natte gras = aarde) precies het verschil is tussen de "heen-" en de "terug-leiding", kan die stroom nooit groter worden dan de 30 mA waarop de differentiaalschakelaar aanspreekt. De geschrokken bezoeker overleeft 't dus ruimschoots! Gelukkig!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Bommes
Berichten: 482
Lid geworden op: 25 nov 2007, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: aarding op chassis?

Bericht door Bommes »

Bert_s schreef: Dan slaat de aardlek niet aan omdat die alleen afgaat op een stroomsterkteverschil tussen de + en - 230V (blauw en bruine draad).
Bert_s
Bert de aardlek kijkt of er stroom weg lekt naar aarde:
Dit wordt gedaan door de stromen van alle fasen en de nul van een groep te meten en deze op te tellen. Als er geen aardlek in de groep zit zal de som van de stromen nul zijn volgens de wet van Kirchoff.
Greetzzzz, Marius
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bert_s
Berichten: 70
Lid geworden op: 15 dec 2004, 09:33
Locatie: Zetten

Re: aarding op chassis?

Bericht door Bert_s »

maar als er 220V op je chassis komt te staan en er geen contact is met een aarde of DE aarde werkt volgens mij je aardlekschakelaar niet
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: aarding op chassis?

Bericht door Admin »

Ik probeer met andere woorden Marius' verhaal nog eens te vertellen:

Je hebt gelijk: als er "230 V op je chassis staat" gebeurt er niets, juist omdat je chassis niet aan aarde ligt en omdat al je banden van rubber zijn.

Maar, zodra iemand die brug naar aarde maakt, "lekt er energie weg" van je onder spanning staande busje naar het natte gras onder de schoenzolen van degene die buiten aan de deur staat te rammelen.
De "aardlekschakelaar" oftewel "differentiaalschakelaar" meet het verschil tussen de stroomsterktes in de bruine en de blauwe draad. Zodra dat verschil (differentie!) groter is dan 30 mA, verbreekt de schakelaar allebei de aanvoerdraden.

En dat verschil is nu juist precies krek exact hetgeen er via je bezoeker naar aarde is "gelekt".
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: aarding op chassis?

Bericht door DVIII »

fijn ja dan gaat in de bus het koffiezet apparaat uit , en blijft de foute aarde aangesloten op je chassis , waar dan dus al spanning op stond om te beginnen. ergo je moet de koude koffie zelf opdrinken :mrgreen:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Bert_s
Berichten: 70
Lid geworden op: 15 dec 2004, 09:33
Locatie: Zetten

Re: aarding op chassis?

Bericht door Bert_s »

Heb een reactie van de Wit gekregen omtrent dit onderwerp.....

Beste Bert,
Excuses voor de late reactie, echter ik heb deze vraag voorgelegd gekregen van mijn collega.
Echter ik vrees dat er een misverstand is opgetreden, want ik heb de vraag niet zo begrepen als hieronder gesteld.
Uiteraard moet u alle componenten, dus ook de zekeringautomaat aan het chassis gronden. Dit voorkomt het feit dat indien er iets mis mocht gaan alle metalen delen niet geaard zouden zijn.
De reactie welke u hieronder
(dit waren de opmerkingen van Ernst, Bert) citeert is dan ook volledig juist!
Excuses voor het misverstand!
Mocht u nog voor enige vragen komen te staan, dan hoor ik het graag van u.
Hopende u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben,
Met vriendelijke groet,
Martijn de Boer

en ik blijf het merkwaardig vinden dat niet in de gebruiksaanwijzing van de zekeringautomaat staat dat je de boel op het chassis moet aarden...
Bert
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Re: aarding op chassis?

Bericht door Berthil »

Bert_s schreef: en ik blijf het merkwaardig vinden dat niet in de gebruiksaanwijzing van de zekeringautomaat staat dat je de boel op het chassis moet aarden...
Bert
De zekeringautomaten worden met name gemaakt voor het gebruik in huis en die zijn doorgaans van baksteen o.i.d. gemaakt en dat laat zich lastig aarden. In huis moet natuurlijk wel de verwarming, waterleiding, aanrechtblad aarden indien ze van metaal zijn.

Groeten Berthil
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast