Pagina 2 van 2

Re: Hoi, hier een Hanomag Hanschel f25 eigenaar

Geplaatst: 23 dec 2010, 17:43
door dereiziger
Je koppelingsplaten zijn dezelfde als die van een mb 205 en ik geloof , dat die van een mb100 ook passen dus nog wel bij de mb dealer te bestellen, ik zou het ze gewoon vragen .

het uitkrijgen met een trekstarter werkt met een staalkabeltje deze zal wel gebroken zijn Ik zou de schakelaar eruithalen en eens kijken of die kabel nog vast zit .. is vrij eenvoudig te vervangen heb er bij die van mij een remkabel van een fiets ingezet toendertijd en dat werkte perfect
grt Ton

Re: Hoi, hier een Hanomag Hanschel f25 eigenaar

Geplaatst: 23 dec 2010, 23:33
door jacco
bedankt voor jullie reacties
Okay,
ik heb intussen:
- mijn koplingsplaat gesloopt (camper komt helemaal niet meer van zijn plek, heb hem vanavond moeten laten bergen)
- gevonden hoe ik mijn motor af zet (heb het kabeltje gevonden, er zit al een kroonsteen tussen en hij veert niet goed meer terug. ik zal het kabeltje vervangen) (met dank aan de vriendelijke hanomag monteur uit schijndel :) )
Het kabeltje van de knop liep naar de brandstofpomp aan de bestuurder zijde van de motor.

dus,
heb 2 opties;
- verkopen
- maken

zou ik deze plaat zelf kunnen vervangen?
ik;
- heb nog nooit een koppelingsplaat vervangen
- heb niet een heel uitgebreide gereedschapsset, nog een brug of verwarmde ruitme (maar wel een kacheltje voor in mijn wagen)
- ben niet bang om vieze handen te krijgen :)

ik heb aangeschaft tot nu toe;
aanschaf zonder apk 950 euro
kosten gemaakt voor APK(ruitenwisser, lampje vervangen , keuring, remmen gangbaar maken) 510 euro
verzekering 129 euro
kenteken op naam laten zetten (de kosten daar van weet ik niet meer)
nieuwe accu (rekening nog niet gezien verwacht 150 euro ofzo)

wat denken jullie?

Misschien deze vriendelijke monteur even vragen of hij 't wil doen en dat ik zijn uren betaal en hem mee help?
ik denk dat ik daar wel wat van op zou kunnen steken.
wat denken jullie? wat ik moet doen? maken of verkopen of..?

alvast bedankt voor jullie reacties allemaal

Re: Hoi, hier een Hanomag Hanschel f25 eigenaar

Geplaatst: 24 dec 2010, 00:33
door Anton
hoi

Als de rest verder oke is zu ik hem (laten)maken; je weet dan wel wat je hebt!
Eventueel latenhelpen door een ervaren iemand is al helemaal geen schande.

Succes!

Groet Anton

Re: Hoi, hier een Hanomag Hanschel f25 eigenaar

Geplaatst: 24 dec 2010, 03:31
door Leo
Met Anton eens.
Een goeie monteur met een brug en gereedschap doet niet zo lang over een koppeling.
En je leert er nog wat van.:)

Als je 'm zonder koppeling verkoopt ga je verlies maken.
Kun je dat verlies beter in een koppeling steken, dan hou je er nog een auto aan over. :roll:
Dat noemen ze een Haagse berekening..Afbeelding


Mvg, Leo.:D

Re: Hoi, hier een Hanomag Hanschel f25 eigenaar

Geplaatst: 24 dec 2010, 07:59
door dereiziger
je kan er heel makkelijk bij, bij deze wagens , en het is eigenlijk best goed te doen .. dus ik sluit me bij mijn 2 illustere voorgangers aan .. maken dat ding :mrgreen:

Re: Hoi, hier een Hanomag Hanschel f25 eigenaar

Geplaatst: 24 dec 2010, 20:32
door Wim
Oude techniek , doorgaans goed zelf te doen :?
Genoeg kennis hier op 't forum 8)
Waar wacht je nog op :mrgreen:
Repareren dat ding :| :wink:

Groeten Wim

Re: Hoi, hier een Hanomag Hanschel f25 eigenaar

Geplaatst: 24 feb 2011, 20:20
door jacco
Echter is er nu electrisch iets mis; het accu lampje brand -> de accu laad niet meer bij

Ik zou dat pijltje de andere kant op zetten...

Ben er zelf aan begonnen. Ik heb een hoop los gegooid; alle zekeringen er uit en de 2de accu los gemaakt

Dat lijkt me een ietwat ongenuanceerde benadering. Als je dynamo niet laadt, ligt dat aan
- de V-snaar (maar dan had je ook al lang temperatuurproblemen gehad);
- de dynamo;
- de regelaar;
- de bekabeling tussen dynamo, regelaar en accu.

nog steeds brand het acuc lampje en hij laad niet bij.

Niet zo verwonderlijk, want je hebt nog niet ingezoomd op de mogelijke oorzaak van het eigenlijke probleem.

Wel werkt al het electrische als ik de wagen start met startkabel dus ik zou denken dat de dinamo het nog doet.

Die conclusie kan ik niet plaatsen. Als alles werkt (inclusief het rode laadstroomcontrolelampje) betekent dat dat er op dat moment genoeg energie in je accu zit.

De accu is nieuw dus ik verwacht ook niet dat het daar aan ligt.

Nee, dat verwacht ik ook niet. Maar pas wel op: als je 'm nieuw wilt houden, mag je 'm nooit te ver ontladen. En met dat rode lampje....

nu heb ik de volgende vragen;
hoe ziet de dynamo er uit en waar kan ik die vinden?
Wat zou er kapot kunnen zijn?


Een dynamo is in het algemeen een rond schijfvormig ding, wat groter dan een mannenvuist dat met een lange bout van onderen en met een afstandstrip met een korte bout van boven gemonteerd zit. Verder kun je 'm ook herkennen aan het feit dat er een rubberen snaar over een snaarwiel (AKA poelie), voor op de dynamo, gespannen zit, die ook langs de waterpomp en de krukaspoelie loopt.

Individuele uitzonderingen bevestigen de regel...

Ik meen uit je post te kunnen opmaken dat je nog niet helemaal "los" bent op je auto. Wat je desalniettemin kunt doen is
- massakabel van de accu losmaken;
- dynamo voorzichtig losmaken (eerst de snoertjes, tekening maken van hoe ze zitten, dan de strip, dan de lange bout, dan de dynamo naar binnen kantelen en voorzichtig eruit tillen;
- dan de dynamo op de bagagedrager achterop de fiets meenemen naar de Bosch-Dienst en vragen of ze 'm even willen testen.

Montage gebeurt in omgekeerde volgorde van demontage.

Mocht de dynamo in orde bevonden worden, dan moet je verder zoeken richting spanningsregelaar. Daarbij gaat een ervaringsdeskundige F25 je verder helpen.

Heel veel succes!

Re: Hoi, hier een Hanomag Hanschel f25 eigenaar

Geplaatst: 24 feb 2011, 20:33
door Anton
Hoi,

De dynamo word aangedreven door een v-snaar die ook de waterpomp aandrijft die moet dus te vinden zijn.
Als je de startkabels aansluit werkt alles op de stroom van de donorauto!
Als je de dynamo er onder weg hebt kun je hem voorzichtig loshalen.
kijk of de koolstiftjes nog lang genoeg zijn niet vastzitten in hun geleiding.
Controleer de sleepringen die mogen niet zwart zijn.
is dat allemaal in orde dan weer terug in elkaar zetten en een goed gesprek aan gaan met bv een Bosch-servicedienst.

Bij het monteren, let dan op het volgende: je neemt een stukje koperdraad stug haalt het plastic weg en schuift dat door het gaatje op het achterste schildje.
Het draadje loopt nu tegen de koolstiftjes aan, druk die omhoog en zet het schildje weer terug, verwijder het draadje.
De koolstiftjes zitten weer goed.

Succes!

Groet Anton

Re: Hoi, hier een Hanomag Hanschel f25 eigenaar

Geplaatst: 04 mar 2011, 14:24
door jacco
fixed: draadje bij de dynamo was afgebroken

heb er eventjes een nieuwe amp aan geknepen en hij doet het weer!

Re: Hoi, hier een Hanomag Hanschel f25 eigenaar

Geplaatst: 04 mar 2011, 18:02
door Anton
Hoi,

Kijk aan, ook weer opgelost.
Zijn de andere draden nog wel in een goede conditie?

Groet Anton

Re: Hoi, hier een Hanomag Hanschel f25 eigenaar

Geplaatst: 16 mar 2011, 14:01
door jacco
de rest van de bedrading (draadboom) is ook in slechte staat.
een groep(als je dat zo noemt) is slecht. daar zat het knipperlicht, de aanjager, 't dashbord vervlichting en de koplampen op. deze heb ik nu verdeeld over andere groepen.

denk dat ik de draadboom 't best in zijn geheel kan vervangen binnenkort

P.S. heb nu al erg veel plezier gehad van de camper. de 26ste ga ik er mee naar berlijn
Heb geen blauwe kentekens maar heb via de anwb(die dat bij tuev-nord.nl heeft nagevraagd) vernomen dat als mijn auto erkent word als oldtimer dat ik dan toch geen umweltplakkete nodig heb. overigens staat op de website van tuev-nord.nl iets anders

bedankt zo ver allemaal!!

Re: Hoi, hier een Hanomag Hanschel f25 eigenaar

Geplaatst: 23 mar 2011, 12:36
door jacco
Het is weer bijna 1 april : tijd om de lucht in de bandjes te verversen
ik vraag me eigenlijk af hoeveel bar van die frisse lente lucht moet er eigenlijk in?

Re: Hoi, hier een Hanomag Hanschel f25 eigenaar

Geplaatst: 23 mar 2011, 15:05
door Leo
De maximum druk staat op je banden.
Of je een ietsje minder doet maak je zelf uit. Dat ligt gewoon aan de rijeigenschappen/belading van de bus.
Dus simpeler kunnen we het niet maken. :lol:


Mvg, Leo.:D

Re: Hoi, hier een Hanomag Hanschel f25 eigenaar

Geplaatst: 21 jul 2011, 18:06
door jacco
Okay,

Electrisch is hij weer helemaal in orde ; nieuwe zekeringen kast en de bedrading nagekeken.
verder is er een andere termostaat in gezet van 71C.
er zitten nieuwe koppelingsplaten in en hij heeft een grote beurt gehad.

sinds dat de nieuwe termostaat er in in gezet en hij een beurt heeft gehad loopt de motor warm;
het water word niet meer rondgepompt.

wil hem nu verkopen : vraagprijs 1200 euro

Re: Hoi, hier een Hanomag Hanschel f25 eigenaar

Geplaatst: 18 jan 2012, 14:41
door jacco
Heb toch maar besloten hem te laten maken; er komt een nieuwe (oude) motor in :)

Re: Hoi, hier een Hanomag Hanschel f25 eigenaar

Geplaatst: 18 jan 2012, 16:52
door dereiziger
de motor van een mb 100 is er vrij eenvoudig in te leggen , en dan heb je gelijk een 5 bak als je de versnellingsbak mee overzet, Hierbij moet er wel 1 dwarsbalk tussen de beide kokerbalken iets naar achter worden gezet . En er was ook iets met de aandrijfassen ik geloof dat die iets korter moesten worden gemaakt .

Re: Hoi, hier een Hanomag Hanschel f25 eigenaar

Geplaatst: 01 sep 2013, 11:10
door mariss
Hallo , mijn naam is Herman en ik ben nieuw op dit forum .
Ik ben gepensioneerd en heb nog steeds een camper natuurlijk , ik kwam via google op JJ-34-VN hier op dit forum terecht.
Dit Hanomagje heb ik destijds zelf gebouwd van aluminium panelen en met 2500 popnagels in elkaar gezet.
Ik weet dat dit een oud onderwerp is , maar ik ben benieuwd wat er van is geworden , geschorst of gesloopt ?, het kenteken is bij de RDW niet meer bekend.
Graag wat informatie hierover , ik ben benieuwd. :ooo
Grt Herman

Re: Hoi, hier een Hanomag Hanschel f25 eigenaar

Geplaatst: 01 sep 2013, 11:30
door Anton
Hoi,

Hier is ie nog wel bekend:


Kenteken Check van VWE

Met deze gratis dienst kunt u een beperkt aantal keer kentekengegevens opvragen. Wilt u onbeperkt kentekengegevens opvragen, vul dan het formulier onderaan de pagina in.
Zoeken op kenteken:




Voertuig en APK Eigenschappen Historie Milieu en verbruik Kosten en belasting


Kenteken

Voertuigsoort Personenauto
Merk Hanomag-henschel
Handelsbenaming F 25 KAMPEERWAGEN
Brandstof Diesel
APK
Vervaldatum APK 07-08-1975
Registratie
Datum aanvang tenaamstelling 08-11-2012 (9 mndn/23 dgn)
BPM Niet geregistreerd

Groet Anton

Re: Hoi, hier een Hanomag Hanschel f25 eigenaar

Geplaatst: 01 sep 2013, 11:51
door mariss
Hallo , ,gesloopt dus.
Grt Herman

Re: Hoi, hier een Hanomag Hanschel f25 eigenaar

Geplaatst: 02 sep 2013, 13:41
door Hansel
Herman, misschien heeft ie een nieuw historisch kenteken?

Re: Hoi, hier een Hanomag Hanschel f25 eigenaar

Geplaatst: 02 sep 2013, 21:55
door mariss
Hallo , hoe kom ik daar achter.
Herman

Re: Hoi, hier een Hanomag Hanschel f25 eigenaar

Geplaatst: 03 sep 2013, 10:32
door Hansel
Misschien is de RDW bereid je die informatie te geven. Anders is de eigenaar bij de vereniging Nomade wel bekend of duikt deze hier alsnog op.

Re: Hoi, hier een Hanomag Hanschel f25 eigenaar

Geplaatst: 14 sep 2013, 22:44
door mariss
Hallo , laatste antwoord van Jacco , Hanomagje verkocht voor onderdelen , dus gesloopt denk lk.
Grt Herman

Re: Hoi, hier een Hanomag Hanschel f25 eigenaar

Geplaatst: 15 sep 2013, 11:22
door DVIII
wat is er nu duidelijk geworden uit deze "continuing story" , als je niet redelijk goed, ZELF kan sleutelen , moet je geen al te oude auto'tjes kopen. je moet niet naar lofzang luisteren want het grootste euvel werd niet genoemd ( de zg pitman-assen) en als de bezitter van het sleutelproject op een zeker moment naar berlijn wil rijden , met die auto kan je niet ineens je mond gaan houden , maar meteen zeggen dat dat misschien te hoog gegrepen is voor een old-old timer. verder zag ik dat er zelfs werd gesuggereerd dat de koppeling makkelijk te vervangen was en zelfs een MB 100 blok met BAK erin paste etc. als je het niet zelf gedaan hebt, en dus echt niet goed weet wat er fout kan gaan , moet je gewoon geen halve waarheden naar voren brengen , ik ken niet veel mensen die bijvoorbeeld de aandrijfassen kunnen aanpassen van een voorwielaandrijver . verder las ik dat er oplossingen uit de 508 naar voren gebracht werden en dat is natuurlijk appels met peren vergelijken.