Inbouw 5-bak

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Johannes

Re: Inbouw 5-bak

Bericht door Johannes »

Nu nog te koop ,

http://www.ebay.de/itm/711-113-711113-M ... 2eb8404503

789€ tweedehands

Groet Pieter
en nog een informatief adres .
http://nl.mbspecialist.com/mercedes_modelinfo/
veldhuijzen38
Berichten: 39
Lid geworden op: 14 nov 2011, 20:18

Re: Inbouw 5-bak

Bericht door veldhuijzen38 »

Zeer waarschijnlijk ga ik Vrijdag een 711.113 bak halen. Ik houd jullie op de hoogte!
veldhuijzen38
Berichten: 39
Lid geworden op: 14 nov 2011, 20:18

Re: Inbouw 5-bak

Bericht door veldhuijzen38 »

Het heeft even geduurd, maar ik heb nu al een maandje of vier superveel plezier van de vijfbak.

Ik heb het versnellingsbakhuis omgeschroefd omdat de startmotor aan de andere kant zat, een kortere aandrijfas op de kop moeten tikken en de versnellingsbaksteun moeten aanpassen. Dit laatste was nodig omdat mijn 308 zo oud is dat de steunen van een nieuwere "Bremer" niet paste.

Het scheelt enorm veel qua herrie rond de 80km/h omdat het motorke het veel makkelijker heeft. Toch ga ik nog proberen om de achteras van een 309d te monteren. Deze is langer, wat ook weer enorm zou moeten schelen (mits het busje het dan nog trekt natuurlijk). Qua top weet ik het nu niet, maar zonder stemverheffing kan ik rond de 90/95 blijven cruisen.
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: Inbouw 5-bak

Bericht door Dennis en Nancy »

Detlev schreef:Benzine....herrie?? :? ....zeker nog nooit in een 508 gezeten :mrgreen:
Detlev,..

De herrie die onze benzine 409 maakt is ongeveer gelijk aan de 608 ups zonder isolatie met het kale aluminium.

Niet te vergelijken met de 508 die ook wel herrie maakt maar een stuk rustiger is.

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Johannes

Re: Inbouw 5-bak

Bericht door Johannes »

Onze M115 in de L409 maakt helemaal geen herrie die zoemt als een naaimachien.
Vergelijk je nou een 608 met een 508 of een 508 met een M115.

Groet Pieter.
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: Inbouw 5-bak

Bericht door Dennis en Nancy »

Die 608 heeft hetzelfde blok (om314) als een 508 dus dat maakt weinig uit. Dat is geen appels met peren vergelijken maar een Elstar met een Jonagold.

De M115 in onze 409 maakt duidelijk meer herrie dan de 406 die we hebben gehad en ook meer als de en de gedempte 608.

De uitlaat is niet geheel luchtdicht dus dat zal wel niet mee werken qua geluid maar dan nog vind ik de benzine luidruchtig.
Ik vind dat de motor bij 80/85 erg veel toeren moet draaien. Harder durfde ik eigenlijk niet te rijden omdat er geen toerenteller op zit.

Niet dat die rammelt of iets dergelijks maar echt het motorgeluid bij 80.

Vind het niet echt zoemen als een naaimachine.

Ik ga eens aan de gang met wat dempingsmaterialen hier en daar.

Die as achter die vijfbak was een standaard of heb je die laten maken.

Ter info:

Onze versnellingsbak: 711100 00 059059
Onze achteras: 741031 05 632857

grt dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
veldhuijzen38
Berichten: 39
Lid geworden op: 14 nov 2011, 20:18

Re: Inbouw 5-bak

Bericht door veldhuijzen38 »

Geluidsmatten en dergelijke scheelt al heeel erg veel qua herrie... bij mij overheerst de fluitende vijfbak. Dat is een irritanter geluid als de motor zelf...

Ach het blijft z'n charmes hebben, een oldtimertje... 8)
Johannes

Re: Inbouw 5-bak

Bericht door Johannes »

Ik heb vast een heel bijzonder stille bus. Ik begrijp het anders echt niet. Wij kunnen normaal met elkaar praten ook al rijd ik 100.
Tja die motor draait dan lekker veel toeren Maximaal zo'n 4800 en dan levert hij 90pk.
Dat kun je niet vergelijken met een om314 met zijn 2800 toeren.
Trouwens een Om 616 draait ook zo'n 4200 toeren.

Sinds dat ik de koel ventilator vervangen heb door twee elektrische ventilatoren zet ik soms de kachel ventilator wat zachter omdat die herrie mij stoort.

Maar de uitlaat moet dicht zijn en dan vooral de aansluiting van de pijp op het spruitstuk. Standaard zit er een vaste pijp onder , daardoor ging bij mij de flens op het spruitstuk ieder keer los zitten . Dat geeft wel veel herrie. Ik heb een flexibel stuk gemonteerd aan het spruitstuk en de pijp ingekort. Nu blijft het dicht en de rest van de uitlaat blijft ook heel en dicht.
Het luchtfilter moet ook overal goed aansluiten anders geeft de inlaat meer herrie dan de uitlaat , een zeer irritant gebrom.

Motorsteunen worden vaak over het hoofd gezien als oorzaak van veel lawaai. Maar als die doorgezakt zijn en er metaal kontakt ontstaat krijg je rare resonanties in het plaatwerk.

Veldhuijzen is dat gejank niet afkomstig van het differentieel? Als er slijtage aan de tandwielen ontstaat gaat het differentieel ook janken met een hoog haast fluitend geluid. Erg irritant en doordringend.

Groet Pieter
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: Inbouw 5-bak

Bericht door Dennis en Nancy »

Ok pieter bedankt voor je antwoord.

Ik ga morgen eens even onder de bus kijken. Feit is dat we een nieuw uitlaatspruitstuk hebben en alles wat daarna komt is 31 jaar oud en niet helemaal toppie. die flens waarschijnlijk dus ook niet.

Groeten Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Gebruikersavatar
rienold
Berichten: 73
Lid geworden op: 01 okt 2010, 21:54

Re: Inbouw 5-bak

Bericht door rienold »

Dennis en Nancy schreef:
Detlev schreef:Benzine....herrie?? :? ....zeker nog nooit in een 508 gezeten :mrgreen:
Detlev,..

De herrie die onze benzine 409 maakt is ongeveer gelijk aan de 608 ups zonder isolatie met het kale aluminium.

Niet te vergelijken met de 508 die ook wel herrie maakt maar een stuk rustiger is.

Dennis
Inderdaad. Deze brandweerbussen maken een gigantische herrie. En dat komt vooral door de aluminium traanplaat op de bodem, de aluminium kisten voor en achter en doordat de achterwand en het plafond niet geïsoleerd zijn. Nu ik deze zaken allemaal aangepakt heb, is mijn bus veel stiller geworden. Zal binnenkort enkele foto's plaatsen.
veldhuijzen38
Berichten: 39
Lid geworden op: 14 nov 2011, 20:18

Re: Inbouw 5-bak

Bericht door veldhuijzen38 »

Versleten differentieel met 26.000 op de teller lijkt me onwaarschijnlijk :wink: .

Ik heb gister nog even onder het busje gelegen, en wat blijkt. Ik heb een achteras met een eindreductie van 5,3. Dat is dus de langzaamste achteras die Mercedes voor dergelijke bussen had. Nu dus hard op zoek, naar een 4,4 as. Ik weet zeker dat dat ook een stuk scheelt. Verder klopt het wat betreft de zijwanden en het dak, allen ongeïsoleerd.

Al met al:
-motorbehuizing dempen
-vloer dempen
-zijwanden en dak dempen
-vijfbak met overdrive monteren
-snellere achteras monteren
-motorkap en dergelijke trillingsvrij krijgen
-motorsteunen goed nakijken
-flexibele pijp tussen spruitstuk en uitlaat monteren

en dan kunnen we een naald horen vallen binnen.
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: Inbouw 5-bak

Bericht door Dennis en Nancy »

Jankend gierend geluid is volgens mij meestal het tussenlager.

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast