Re: afslaan / niet starten bij vorst
Geplaatst: 17 feb 2013, 21:47
Doordat er toch problemen bleven, inmiddels ook bij wat boven 0 temperaturen vandaag onderhoud uit laten voeren.
Allereerst de startmotor met een slecht uitslaande bendix vervangen door een nieuwe. Als deze het ook 32 jaar uithoudt, hoeft ie dus nooit meer! Ook de massa van de accu nog goed vastgezet, hier scheen de vorige eigenaar ook mee gerommeld te hebben, waardoor er niet elke keer fatsoenlijke massa voorhanden is geweest.
Vervolgens de kleppen gesteld, alle uitlaatkleppen waren 0,1 te strak minimaal. Resulterend in een nu snorrend dieseltje!
Het verhaal uitgelegd van het slecht starten, wel gloeien, etc. Daarop samen gekeken naar de (door de vorige eigenaar vervangen) gloeiers. Dit bleken snelgloeiers te zijn in een langzaamgloei-systeem. Ze gloeiden op na ca. 20 seconden. Maar doordat het snelgloeiers zijn, schijnen deze korter door te gloeien dan de langzaamgloeiers (in dit systeem). Daardoor startte de motor, maar sloeg hij uit na de eerste paar slagen. Waarschijnlijk met de juiste gloeistiften ook geen problemen bij pakweg -10 a -20 voor een koude winter.
Allereerst de startmotor met een slecht uitslaande bendix vervangen door een nieuwe. Als deze het ook 32 jaar uithoudt, hoeft ie dus nooit meer! Ook de massa van de accu nog goed vastgezet, hier scheen de vorige eigenaar ook mee gerommeld te hebben, waardoor er niet elke keer fatsoenlijke massa voorhanden is geweest.
Vervolgens de kleppen gesteld, alle uitlaatkleppen waren 0,1 te strak minimaal. Resulterend in een nu snorrend dieseltje!
Het verhaal uitgelegd van het slecht starten, wel gloeien, etc. Daarop samen gekeken naar de (door de vorige eigenaar vervangen) gloeiers. Dit bleken snelgloeiers te zijn in een langzaamgloei-systeem. Ze gloeiden op na ca. 20 seconden. Maar doordat het snelgloeiers zijn, schijnen deze korter door te gloeien dan de langzaamgloeiers (in dit systeem). Daardoor startte de motor, maar sloeg hij uit na de eerste paar slagen. Waarschijnlijk met de juiste gloeistiften ook geen problemen bij pakweg -10 a -20 voor een koude winter.