roest aanpakken

Plaatwerk, ramen, deuren, zonnekleppen en zo voorts
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Bericht door Rene »

Ik heb ook net mijn deuren gedaan. Ik heb ook overwogen om met kunstof aan de gang te gaan maar heb uiteindelijk gekozen om bij Gerrit overzetplaat te halen. Ik denk dat dat op de lange duur toch de beste oplossing is. Belangrijk is wel om de ventilatie sleuven onde in de bus goed schoon en open te houden, dan kan de condensvocht weg. Ik heb de deuren en stijlen verder behandeld met owatrol. Zoek iemand met een lasapparaat als je het zelf niet kan. Ik denk dat er wel mensen zijn op he forum die adresjes waar je dat kan laten doen. Ik had een handige buurman. Succes :wink:
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
bart
Berichten: 215
Lid geworden op: 28 mei 2006, 10:03

Bericht door bart »

Hi

Heb vandaag een adres gevonden voor epoxyplamuur in eindhoven.
paint & ployester op de hurksestraat
http://www.polyester-paint.nl/

Ik zit voorlopig niet zonder heb 20 kg gekocht :oops: . ze hebben het ook in kleinere hoeveelheden :)
Bart
Gebruikersavatar
cees booij
Berichten: 60
Lid geworden op: 10 dec 2004, 22:48
Locatie: Amstelveen

Bericht door cees booij »

hoi Bart, gaje je bus verlengen en verhogen? Cees
qui va piano va sano (e lentano)
MB 613 OM352 130pk Motorrem.
bart
Berichten: 215
Lid geworden op: 28 mei 2006, 10:03

Bericht door bart »

ach hij is 30 jaar oud en hij kan wel wat gebruiken,
Het was die kleine blikjes van ik denk nog geen kwart kilo
waar de kilo prijs meer dan twee maal zo hoog was als bij de grootte verpakking of de groot verpakking. Heb net nog even gewogen maar het is iets minder dan 10 kilo en waar ik die 20 van daan heb weet ik ook niet meer , waarschijnlijk 20 liter .

Bart
henryb

Bericht door henryb »

Hier in den Haag heb je een tectyl service zitten die de hele onderkant van je bus reinigen en daarna met een dikke laag tectyl bespuiten. Ik vraag mij af of dat zinvol is. Waarschijnlijk zit er ook roest dat niet weggespoten kan worden, dat moet natuurljik eerst worden weggeslepen of iets dergelijks.
De kosten waren in ieder geval 220 euro.
bart
Berichten: 215
Lid geworden op: 28 mei 2006, 10:03

Bericht door bart »

ik hou er niet van om er een dikke laag tectyl op te spuiten/smeren. Dit omdat roest namelijk niet opvalt onder een laag tectyl en je er dus meestal te laat achter komt dat je een probleem hebt.

Bart
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi,

Wat doet zo'n laag met het onder liggende verfsysteem?
Als dat met elkaar gaat reageren ben je verder van huis!
Dus eerst goed info in winnen voordat je er aan begint.

Succes!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
L1
Berichten: 345
Lid geworden op: 04 dec 2004, 17:36
Locatie: Alblasserwaard
Contacteer:

Bericht door L1 »

bart schreef:ik hou er niet van om er een dikke laag tectyl op te spuiten/smeren. Dit omdat roest namelijk niet opvalt onder een laag tectyl en je er dus meestal te laat achter komt dat je een probleem hebt.

Bart
Ik ook niet.
Ik heb de onderkant 8 jaar geleden in het aluminium gespoten en zag deze week precies waar de(vlieg)roest had toegeslagen. Met tectyl moet je maar afwachten of en wanneer je wat ziet.

Presttige bijkomstigheid, het is lekker licht onder de auto :D
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Bericht door Berthil »

bart schreef:ik hou er niet van om er een dikke laag tectyl op te spuiten/smeren. Dit omdat roest namelijk niet opvalt onder een laag tectyl en je er dus meestal te laat achter komt dat je een probleem hebt.

Om die reden gebruik ik waxoyl.
Het trekt in de roest en laat een doorzichtige wax laag achter.

Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Gebruikersavatar
bus lichtjaar
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 okt 2006, 16:31
Locatie: Amsterdam

Bericht door bus lichtjaar »

hmmmm, Ik ben net mijn hele bus rond geweest en heb
- alle roestplekjes opgeschuurd tot plaatwerk
- alle roest weggeschuurd
- gereinigd met amoniak
- laag polyester plamuur erover
- 2x metaalprimer
- 2x metaalverf

dan is het toch dicht? Als er geen lucht bij komt, dan roest het toch niet meer? En polyesterplamuur neemt toch geen vocht op als er een beschermlaag (primer) op zit?

Dit is toch ook het tectyl verhaal(?): geen zuurstof = geen roest.

Zelf heb ik nu een stuk roest weggeflexed in een kokerbalk (waar de handrem op kantelt) en een nieuw plaatje opgelast, daar heb ik owtrol opgesmeerd. Is dat genoeg?

Roest zal uitgeroeid worden!
- to infinity and beyond -
it camperke
Berichten: 293
Lid geworden op: 10 mei 2006, 22:58
Locatie: Bij de mummies
Contacteer:

Bericht door it camperke »

Ik neem aan dat je wel wat "unidirektionalbondingstrip" hebt gebruikt :roll: :roll:

Groet,

Otto.
http://www.mijnalbum.nl/Album=FAHR7X8Z

http://www.youtube.com/watch?v=qn4sZDD6cnM

Montage geschied in omgekeerde volgorde als demontage.
Martin Vijzelaar
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 mar 2005, 22:32
Locatie: Eemnes

Kokerbalk

Bericht door Martin Vijzelaar »

Beste L. Ichtjaar,

De kokerbalk in kwestie is een uiterst gevoelig stuk ijzer (waar eigenlijk niet aan gelast mag worden volgens de APK, maar dit terzijde). Een likje Owatrol aan de buitenzijde is niet genoeg. Spuit toch ook vooral de binnenkant (er zitten gaten genoeg in) met hetzelfde spul en zorg voor een goede adekwate afdichting. Zelf gebruik ik RX 5, 7 en 10 maar dat is vergelijkbaar met Owatrol (ook op lijnoliebasis).
Overigens Otto: wat een fantastische klus hebben jullie gedaan !!!

Groeten, Martin
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi,

Ik had met mijn vorige camper ook een rotte plek in een chassisbalk, die waar de veerstrop van de vooras aan vast zit.
De APK meester vertelde mij dat ik er een stuk in moest lassen, dus niet erop!
Dus netjes eruit geslepen , een plaat goed passend gemaakt en dat er vervolgens met co 2 er in gelast.
Weer voor de APK aangeboden en er door
Ik kreeg er nog een steekproef overheen maar dat was geen probleem.

Las ze!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Martin Vijzelaar
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 mar 2005, 22:32
Locatie: Eemnes

Kokerbalk

Bericht door Martin Vijzelaar »

Jep.
Zo heb ik het met m'n kokerbalk ook gedaan; alleen dat was een U-profiel en dus heel lastig om goed "pas" te maken. Maar het zit erin, is helemaal heel en je ziet er geen barst meer van: de kokerbalk is weer gezond!

(2 weken vrije tijd, 4 potten koffie, staal, geduld etc....)
it camperke
Berichten: 293
Lid geworden op: 10 mei 2006, 22:58
Locatie: Bij de mummies
Contacteer:

Bericht door it camperke »

Bedankt voor het compliment Martin :D :D

Voor de buitenkant, en de onmogelijke hoekjes heb ik rooie owatrol gebruikt. Doet een beetje denken aan lood-ijzer menie alleen dan veel dunner. Een ander bijkomend voordeel is dat je er met een twee-componenten verf overheen kan. (ikke niet geloven natuurlijk :roll: :roll: dus eerst ff testen en inderdaad, de ondergrond is erg slijtvast)

http://www.owachem.nl/indexcip.htm

Groet,

Otto
http://www.mijnalbum.nl/Album=FAHR7X8Z

http://www.youtube.com/watch?v=qn4sZDD6cnM

Montage geschied in omgekeerde volgorde als demontage.
Gebruikersavatar
bus lichtjaar
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 okt 2006, 16:31
Locatie: Amsterdam

Bericht door bus lichtjaar »

Anton schreef:Hoi,

Ik had met mijn vorige camper ook een rotte plek in een chassisbalk, die waar de veerstrop van de vooras aan vast zit.
De APK meester vertelde mij dat ik er een stuk in moest lassen, dus niet erop!
Dus netjes eruit geslepen , een plaat goed passend gemaakt en dat er vervolgens met co 2 er in gelast.
Weer voor de APK aangeboden en er door
Ik kreeg er nog een steekproef overheen maar dat was geen probleem.

Las ze!

Groet Anton
aiaiaiaiai,

ik ga het wel keurig afslijpen aan de zijkanten en dan moet het er maar uitzien alsof het erin gelast in. Het is er overigens ook praktisch ingelast aangezien het over de hele breedte van de balk was. . Nouja. owatrol, tectyl, modder, en een heleboel stont erop smeren voor ik er de volgende keer mee naar de keuring ga :D
- to infinity and beyond -
henryb

Bericht door henryb »

bij mij is mijn linkervoorscherm er niet goed aan toe.. In de hoek bij de spijlen zit een gaatje en verderop in de hoek verschijnen ook al bubbeltjes. Verder was ik niet zo blij verrast toen ik zag dat de wielkastranden ook al aardig aan het roesten zijn. (zit een gat in).

Vraag, hoe pak ik die roest op het voorscherm onder het raam aan?
Weet iemand hoe duur een nieuw voorscherm is bij de Mercedes?
Gebruikersavatar
Roger 1100
Berichten: 232
Lid geworden op: 04 dec 2004, 02:13
Locatie: Vlodrop
Contacteer:

gatenkaas

Bericht door Roger 1100 »

Oke, de tijd is aangebroken om nu echt de strijd aan te gaan tegen de roest. In de tussentijd zijn de belangrijkste gedeeltes wel in orde gemaakt, maar nu moet de hele carroserie er toch aan gaan geloven. Alle roest moet weg!

Met de bijzonder aangename weersverwachtingen van dit moment ben ik aldus met de slijpschijf, dremel, staalborstel, sleutelvijltjes, etc. aan de slag gegaan om een gatenkaas van mijn bussie te maken. De komende week moet alles in orde zijn en klaar zijn om voorzien te worden van een mooie nieuwe laklaag.

Maar goed. Gaten maken is niet zo moeilijk. Maar nu die gaten weer degelijk dicht krijgen :?

Ik zal eerst even wat foto's plaatsen van de voornaamste (grootste) gaten die gedicht moeten gaan worden:

Afbeelding AfbeeldingAfbeelding Afbeelding
.........foto 01..................foto 02....................foto 03.......................foto 04........

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
.........foto 05....................foto 06.............................foto 07.............................foto 08.............

ik heb ondertussen al glasvezel met polyester en polyester plamuur ingeslagen. Maar na het teruglezen van dit topic ga ik dat spul weer netjes inleveren. ik heb besloten om de grootste gaten toch te gaan lassen en verder gebruik te maken van epoxy.

Heeft misschien nog iemand (een) tip(s) bij het zien van bovenstaande foto's? Ik wil deze week gaan kijken voor een klein goedkoop electrisch lasapparaatje. In wezen heb ik het alleen nodig om de nieuwe metalen plaatjes te 'puntlassen', toch? En daar epoxy overheen? Alhoewel bij foto 05 wel een volledige las noodzakelijk zal zijn.

Morgen (zondag) nog even wat roestplekkies wegslijpen en dan dinsdag weer verder. In eerste instantie met inkopen doen: lasapparaatje, epoxy en wat eventueel nog meer nodig is. In de tussentijd wacht ik 'in spanning' eventuele tips van jullie af, dan weet ik dinsdag waarschijnlijk iets beter wat ik het beste kan aanschaffen en hoe het beste verder te gaan.

Ik wil deze plekken in ieder geval degelijk oplappen, zodat ik niet over twee jaar weer dezelfde plekken moet behandelen.

Groeten en alvast een prettige warme koninginnedag op het terras,

Roger

P.s.: de plekken op foto 06 ga ik denk ik oplossen door te kijken voor een roestvrije tweedehands motorkap en gril. Is wel een stuk praktischer als het een beetje betaalbaar is. Even een mailtje naar de onderdelengroep sturen.
Laatst gewijzigd door Roger 1100 op 28 apr 2007, 23:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Carpe Noctem.
Gebruikersavatar
Roger 1100
Berichten: 232
Lid geworden op: 04 dec 2004, 02:13
Locatie: Vlodrop
Contacteer:

Bericht door Roger 1100 »

PS: veel van die roestplekken zijn plekken waar een vorige eigenaar de boel had bijgewerkt met plamuur. Waarschijnlijk op polyesterbasis (is de meeste plamuur op polyesterbasis?). Het valt dus op dat de roest inderdaad terugkomt juist op die plekken waar het is bijgewerkt met 'oplapmiddelen'.
Carpe Noctem.
Gebruikersavatar
Roger 1100
Berichten: 232
Lid geworden op: 04 dec 2004, 02:13
Locatie: Vlodrop
Contacteer:

Bericht door Roger 1100 »

Het huren van een mig-lasapparaat bleek toch lastiger dan ik had gedacht. Ze zijn wel te huur, maar allen voor 380 v. en mijn stoppenkast staat helaas maximaal 230 v. toe. Aldus: Aangezien er in de (nabije) toekomst toch nog wel het een en ander opgelapt (en dus gelast) moet worden heb ik besloten om toch maar een mig-lasapparaat aan te schaffen bij Rustbuster. Ik heb gekozen voor de Cebora Revolution met een gasfles van 10 liter voor de schappelijke prijs van E. 585,-. Inclusief alle extra's heb ik hiermee een fraai compleet lasapparaat waarmee ik meteen aan de slag kon.

Op de sloop een oude motorkap van een personenauto gekocht en hier de benodigde stukjes plaat uitgeflext. De verstevigingsstukken hiervan waren ideaal voor de twee gaten op de foto's 01 & 02.

uiteraard eerst even geoefend met lassen op een stuk van de motorkap. Dit ging voor een beginner (ca. 15 jaar geleden dat ik voor het laatst autogeen en electrisch gelast heb) vrij aardig. Het uiteindelijke lassen aan de bus viel echter best tegen. Door verschil in dikte van het plaatwerk op sommige plekken was het leggen van een egale las haast niet te doen. Ik heb al de stukjes aldus vastgehecht met korte lasjes. Ziet er niet uit, maar zit wel stevig vast. Morgen het laatste gat dichtlassen en dan epoxyplamuur eroverheen en dan ziet het er (hopelijk, vermoedelijk) weer strak uit.

De epoxyplamuur betreft Watertite van International Yachtpaint. Een plamuur die gebruikt wordt voor het oplappen van boten. Gekocht bij Boat Equipment Wim Houben in Maasbracht ( http://www.boatequipment.nl ).

Ik zal morgen wat foto's maken van mijn voortreffelijke :lol: laswerk.

Morgen weer even flink er tegenaan en het komende weekend want voor maandag (die bedreigende regenvoorspelling :? ) moet de boel in ieder geval weer netjes in de grondverf staan. Daarna even een anti-regendans gaan doen zodat de hele bus geschuurd kan worden en er een mooie nieuwe laklaag op kan.

Weest gegroet,

Roger

N.b. Eenmaal bij Rustbuster heb ik tevens wat Fertan ingeslagen en alvorens te beginnen met lassen de holle ruimtes hiermee ingespoten. Ruikt trouwens best lekker dat spul, als een of andere zoete marinade :roll: .
Carpe Noctem.
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

..ik zou het maar niet proeven als ik jouw was, het smaak vast niet naar marinade! :lol:

Ik gebruik zelf ook Fertan, heb zo'n 1,5 liter waar ik wel een tijdje mee vooruit kan.
Ik heb bij Rustbuster ook een Cebora Revoultion Combi met 10 liter cilinder gekocht, ben er alleen nog niet mee bezig geweest. De dakgoot valt niet echt te lassen; ten eerste is er erg weinig metaal te vinden en ten tweede zou het hele interieur eruit moeten..
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
Roger 1100
Berichten: 232
Lid geworden op: 04 dec 2004, 02:13
Locatie: Vlodrop
Contacteer:

Bericht door Roger 1100 »

winand schreef:..ik zou het maar niet proeven als ik jouw was, het smaak vast niet naar marinade! :lol:
En toch, die zoete geur. Ik heb zo'n vaag vermoeden dat het hoofdbestanddeel van Fertan bestaad uit Coca-Cola. Wie kent het verhaal niet: Gooi een verroeste schroef in een glas cola.... :wink:

Helaas heb ik geen foto's kunnen maken van mijn laskunsten. Mijn lieve wederhelft was er net iets te snel bij om de epoxyplamuur aan te maken. Misschien ook maar goed, anders zou ik misschien opmerkingen krijgen in de wijze van:'schaam jij je niet...om zulk afzichtelijk laswerk hier te tonen..dit is een fatsoendelijk forum...' :lol:

Maar goed, de gaten zijn allemaal netjes dichtgelast en inmiddels voorzien van een laagje epoxyplamuur om de boel weer netjes strak te krijgen. Morgen even opschuren en voordat mijn wederhelft klaar staat met de grondverf even snel wat fotootjes ervan maken.

Ja...het wordt wel weer een strak bussie.
Carpe Noctem.
Gebruikersavatar
Roger 1100
Berichten: 232
Lid geworden op: 04 dec 2004, 02:13
Locatie: Vlodrop
Contacteer:

Bericht door Roger 1100 »

Zucht, Pfff, net op het nippertje alles afgekregen. De eerste druppels begonnen zondagavond al uit de lucht te vallen toen ik bezig was om de afplaktape te verwijderen. Ik heb dus echt een beetje te fanatiek rondom gaten in mijn bussie zitten slijpen. In het oplappen hiervan is meer tijd gaan zitten dan van tevoren verwacht.

Voordat ik begon om de roest te verwijderen had ik al polyester en glasvezel oplapmiddelen in huis gehaald. Maar dan lees je tussendoor nog eens even wat berichtjes op dit forum na en dan slaat de twijfel toe... toch maar geen polyester? Oke, Epoxy dan! Alhoewel lassen wel de beste oplossing is. Lassen? Ja, verdorie, ik wil Dinky wel fatsoendelijk in orde maken.

Ondertussen was mijn lieve wederhelft al bezig om de hele bus op te schuren: het plan was namelijk om tijdens dat mooie weer de roest te verwijderen, op te schuren en nieuw in de verf te zetten. Kortom: de dreigende regenmaandag kwam steeds dichterbij en de 'stress' begon langzaam toe te slaan. Enkele foto's van de resultaten. Helaas niet helemaal strak kunnen afwerken door de tijdsnood, maar het ziet er allemaal wel aardig uit en is roestvrij en waterdicht:

plaatwerk gelast met daaroverheen de epoxyplamuur:

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

En nog twee plekken bij de achterdeur. Vooral bij de linkerfoto heb ik de hele hoek binnen het rode kader moeten wegslijpen en als een ware metaalbewerker met plaatwerk een nieuwe hoek moeten 'vouwen'. Ziet er toch weer netjes uit zo:

Afbeelding Afbeelding

De binnenkant heb ik flink met fertan ingespoten zodat elk aanwezig klein roestdeeltje geen kans meer heeft om van binnenuit opnieuw te gaan knagen.

Vervolgens alles netjes in de roestwerende grondverf:

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

De bus staat in ieder geval in een aardige laag roestwerende grondverf. Die epoxyplamuur is overigens goed hard, op sommige stukken heb ik de slijptol moeten gebruiken om het bij te werken.

Nu op zoek naar een werkplaats in de buurt waar ik begin juni de hele bus kan verven zonder elke dag het weerbericht in de gaten te hoeven houden.

In de tussentijd op zoek naar wat materiaal. Ik heb Gerrit al benaderd, hij zou kijken wat hij nog voorradig heeft of kan bestellen. Er moet in ieder geval nog een roestvrije linker achterdeur met raam in. De onderkanten van de andere deuren mogen langzaamaan opgelapt worden en de benedenhoeken links en rechtsvoor wil ik ook vervangen door nieuw plaatwerk. Verder nog een roestvrije motorkap en gril zien te vinden. Aldus: als iemand hier nog iets van heeft liggen, laat het even weten! Vooral die linker achterdeur met raam.

Groeten,

Roger
Carpe Noctem.
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

Wauw, is erg netjes geworden vind ik.
Is dit een van je eerste lasklusjes? mooi hoor.
Nu op zoek naar een werkplaats in de buurt waar ik begin juni de hele bus kan verven zonder elke dag het weerbericht in de gaten te hoeven houden.
Eh, ik in Eindhoven :lol:
Maar als er weer een droge periode aan komt, gok ik op de buitenlucht :roll:
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
Roger 1100
Berichten: 232
Lid geworden op: 04 dec 2004, 02:13
Locatie: Vlodrop
Contacteer:

Bericht door Roger 1100 »

Dank je :oops: . Dit is inderdaad mijn eerste lasklusje. Eigenlijk wel een uit de hand gelopen uitdaging in dit geval. Maar het kriebelt nu wel om echt alles wat ook maar een beetje aandacht nodig heeft op te gaan knappen. Het liefste zou ik de bus helemaal strippen en weer in elkaar zetten. Maar daar begin ik maar niet aan :lol:

Voor het verven wil ik wel een werkplaats binnen hebben i.v.m. insecten, blaadjes, stof, etc. wat in de natte verf kan waaien. Op de foto's zie je al wat voor rotzooi er van de bomen afwaait. De grondverf was net handdroog toen de wind langzaam opstak. Gelukkig droogde die grondverf snel, anders zat al dat spul nu in de verf geplakt.
Carpe Noctem.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten