10 - 20% brandstofbesparing door toevoegen 0,15% aceton?

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Unknown User

roetmeting

Bericht door Unknown User »

Roetmetingen: niet dat wij er last van hebben maar ik ben wel benieuwd naar de resultaten zonder en met aceton met zo'n meting. Iemand hier al ervaring mee?

mvg
martin
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

mengverhouding veranderd en luchtfilter getest.

Bericht door Leo »

Hoi Ben,
Mooi om te lezen dat het bij je werkt.

Zelf ben ik ietwat gezakt in % bijmengen, ik zit nu op 0,11% en dat bevalt me iets beter.
De trekkracht-verbetering zit nu over het gehele toerenbereik.
Verbruik kan ik nog weinig over melden, daar heb ik nog te weinig voor gereden.

Heb vanmiddag ook even een ander luchtfilter geprobeerd, maar dat gaf zo'n teringherrie dat ik 'm er snel weer afgehaald heb.
Ook merkte ik niks van een vermogenstoename, dus dat is voor mij geen optie. Zal wel zo zijn dat mijn bussie genoeg lucht krijgt door het originele filter.

Zit nog te spinzen om hier of daar een paar pk's vandaan te peuteren, als 't lukt horen jullie dat nog wel..
Owww, voordat er commentaar komt op mijn zoektocht naar vermogen: Ik hoef niet harder, maar wil ff veiliger invoegen en met harde tegenwind de 80 aanhouden. Puur een kwestie van veiligheid dus.

Maar nogmaals Ben, hartstikke leuk dat het bij jou werkt, al zal Sandra het wel weer niet geloven.. :twisted:

Met vriendelijke groet, Leo

( ps, je moet er ook niet aan snuiven, maar in je tank gooien.. :roll: )
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Aceton

Bericht door De Rooie Reus »

Op http://www.ppo.nu/index.php is er ook nogal wat geschreven over aceton (via zoeken te vinden)


Groeten van
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Klopt Martin, en ik kan het iedereen aanraden die belangstelling voor dit onderwerp heeft. ( link stond ook al in m'n eerste bericht, maar een herhaling is nooit verkeerd)
Het forum is daar groter, met diverse experts op verschillende gebieden, en ook veel proefnemingen enzo.

Mvg, Leo ( alias Bokkum :wink: )
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Misschien een stomme vraag, maar kun je de aceton ook ná het tanken in je tank doen?
Of moet het, om goed te mengen met de diesel, vóór het tanken gebeuren?

Ik dacht zelf gewoon te gaan tanken (bijna vol gooien) dan de juiste hoeveelheid aceton erbij te kieperen, weg rijden (eerst betalen natuurlijk) en dan een paar keer remmen om de diesel en dat kleine beetje aceton te mengen. Moet toch kunnen dacht ik zo.


Mazzel, Rob, ik bedoel Snappie. :lol:
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Moet kunnen.

Bericht door Leo »

Hoi Rob,
in mijn opinie bestaan er geen domme vragen, wél domme antwoorden.. :wink:

Hierbij dus zo'n dom antwoord:
De eerste keer heb ik het ook zo gedaan als jij nu voorstelt..
Toen ik dus al remmend en slingerend in m'n 1 over de haven reed werd ik aangehouden door een oud mannetje die me toeriep: "Joi, je mot dat ding iens door un vakman laten nakaiken..Hai hobbelt zo vriemd!!"..
Denk dus wel om je image.. :P

Zag trouwens dat Ben het ook achteraf toegevoegd had, dus het zal wel kunnen denk.
Het is alvast bekend dat aceton heel graag mengt met diesel.

Ben benieuwd wat voor resultaat aceton bij jou oplevert.
Hobbel ze, Leo.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

35 in z'n 4

Bericht door Leo »

Weer bedankt voor je entousiaste bijdrage Ben. (op dit meest gelezen technisch topic zag ik net.. :roll: )
Ik ben benieuwd naar je verbruikscyfers, je schijnt nogal wat kilometers weg te vreten met je bussie, dus zal je waarschijnlijk de eerste in het rijtje verbruikerscijfers zijn.


Vandaag ook weer even een 70km gereden met 't beest.
Vóór het aceton bijvoegen hield hij 'm nétaan op 45km/uur in z'n vier, als ik dan het gas er op zette smoorde hij er meestal in en moest ik terugschakelen.

Vanmiddag: 35km/uur in z'n vier, en bij gasgeven soepel oppakken en zelfs optrekken. Weliswaar zaten m'n darmen niet tegen het achterschot vanwege de acceleratie, maar toch.. :wink:


Blijf het verbazingwekkend vinden wat zo'n klein beetje aceton voor een grote gevolgen heeft op m'n OM616..
Je zou bijna gaan denken dat er een addertje onder het gras zit..
Maar voorlopig kan ik dat addertje niet vinden...


Met vriendelijke groet, Leo

ps: Bij mijn Opeltje ( zie een vorig bericht) werkt het nog steeds niet.
Maar die mag, totaal moege(st)reden, per 1 december dan ook naar de eeuwige jachtvelden toe..
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Vandaag dan eindelijk bij het kruitvat 100 ml pure aceton gekocht, voor het tanken in de tank gegooid en vervolgens verder volgetankt met diesel. (tankinhoud is 70 liter)

Gordels omgedaan, helm op, brandvertragende overall aan, veiligheidsschoenen en handschoenen aan, ook nog even 112 voorgeprogrammeerd in de telefoon en onder een sneltoets gezet.
En rijden maar (ik rij dus een 407 automaat van 3100 kg met een OM616 motor)

Na een kilometer of tien ging de motor rustiger klinken (minder rauw) en gek genoeg ging het automatisch schakelen soepeleren en sneller,ik bedoel, ik hoefde niet te helpen met schakelelen door het gas even te lossen om door te laten schakelen van drie naar vier. (dit gebeurde nu vanzelf bij 40 km per uur)
Ook lijkt ie wat sneller met optrekken.

Vooralsnog ben ik zeer tevreden, ik moet de snelweg nog op om te zien of ie ook harder kan (effe uitproberen).
En het brandstofverbruik nog even aanzien.

Oh ja, ik gebruik dus deze aceton:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

:D tied veur 't nije ried'n!!! :wink:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Yo Ben,
wat is het lekker om zo kalmpies an over s'Herens wegen te knorren hé?? 8)

Ben geboren en opgegroeid op 150 meter afstand van de Noordzee, maar ben lang genoeg fan van Normaal geweest om een beetje oostelijker te kunnen schrijven.. :wink:

Ik ben nu bezig om m'n inlaat te fatsoeneren.
Je houdt het niet voor mogelijk wat een zooitje weerstand en wervelingen Mercedes in elkaar durft te zetten.. Maar das weer voor een volgend topic..

Ik zit met spanning te wachten of Snappie de geluidbariére doorbroken heeft..
Hoorde hier zojuist een rotklap.. :P


Mvg, Leo. :D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Lambert
Berichten: 82
Lid geworden op: 25 nov 2004, 19:22
Locatie: Geffen
Contacteer:

Bericht door Lambert »

Leo schreef:
Ik zit met spanning te wachten of Snappie de geluidbariére doorbroken heeft..
Hoorde hier zojuist een rotklap.. :P


Mvg, Leo. :D
de geluidbarie're
of uit elkaar geklapt
http://www.geitenstal-den-bergh.nl
Afbeelding
Als je geen probleem heb dan maak je er toch een
Unknown User

aceton

Bericht door Unknown User »

Vanmiddag toen ik klaar was met werken,nou ja werken,(conducteur ns) werdt ik aan gesproken door een collega die in de trein een of ander autoblad gevonden had,wat wekelijks uitkomt,ik geloof dat hij zei autoweek,en waar klaarblijkelijk een artikel in stond over het aceton verhaal, en aan mij vroeg of ik dit al uitgeprobeerd had. Uiteraard heb ik hem verteld over de inmiddels bekende pepers,en andere positieve effecten die dit spul op onze bus gehad heeft. hij rijd zelf in een hyundai l 100 diesel en gaat regelmatig naar tsjechie omdat hij daar een huis heeft. Nadat ik klaar was met vertellen stapte hij gelijk op z'n fiets naar het kruidvat om een flesje aceton te halen en om dit in z'n tank te kieperen. Naar het zich laat aanzien gaat dit aceton verhaalniet alleen landelijk maar zelfs globaal als een lopend vuurtje in de rondte. IK heb me dan ook voorgenomen de winkelvoorraad van het kruidvat op te kopen om te voorkomen dat we het slachtoffer wordenvan de hersenspinsellen van meneer Zalm en ik de komende 10 jaar voldoende voorraad heb om voornamelijk goedkoper rond te kunnen tuffen.
groetjes toine.
Unknown User

aceton

Bericht door Unknown User »

Ik hoorde van de week dat de fabrikage van suiker van suikerbieten in nederland gestaakt wordt. Misschien is het mogelijk om van suikerbieten een productielijn van aceton op te starten. Gelijk octrooi aanvragen.
toine
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Hi

Ik heb van de verf specalist gehoord dat hij nooit veel acceton op vooraad heeft omdat het bij plastic flessen, zoch verdamt en dat de flessen naar eeen jaar, aanzienlijk minder acceton bevatten als het jaar er voor.

Dus groot inslaan, mij niet gezien, en waarom acceton bij de drogist, en niet bij de Doe Het Zelver ????

Bart Keser,
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Leo schreef:
Ik zit met spanning te wachten of Snappie de geluidbariére doorbroken heeft..
Hoorde hier zojuist een rotklap.. :P


Mvg, Leo. :D

Nee hoor! ik leef nog en het bussie ook!
Effe de bevindingen:

1. Bus rijd soepeler.
2. Schakelt eerder (automaat)
3. Is tot nu toe nog niet sneller dan voorheen (topsnelheid en optrekken)
4. Wanneer ik nu voor een stoplicht sta in de vier met de voet op de rem rammelt/trilt de bus harder, lijkt net of het stationair toerental iets lager is dan het was vóór de aceton. (ik zet em dus nu maar in de N bij een stoplicht)
5. Ik ga straks echt de snelweg op om te zien wat ie doet. (de A348 van Dieren naar Arnhem is daarom tot morgenochtend 06.00 uur in beide richtingen afgesloten)

Zij die mischien sterven gaan groeten u!!!! :lol: :lol: :lol: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Unknown User

Re: aceton

Bericht door Unknown User »

karogegro schreef:Vanmiddag toen ik klaar was met werken,nou ja werken,(conducteur ns)
Conducteur ns, met standplaats den-Helder?

Ikke is machinist ns met standplaats Arnhem :lol:

Afbeelding
Unknown User

Re: 35 in z'n 4

Bericht door Unknown User »

Leo schreef:Blijf het verbazingwekkend vinden wat zo'n klein beetje aceton voor een grote gevolgen heeft op m'n OM616..
Je zou bijna gaan denken dat er een addertje onder het gras zit..
Ik dacht nog.. laat ik me er nou NIET mee bemoeien...
:wink:
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Ik lees dit topic met veel plezier en interesse, en vind het geweldig dat jullie al die experimenten doen. Gelukkig is niet iedereen zo behoudend als deze Groningse zeerover. :~)

Dus... als jullie al je pakkingen nog hebben als ik m'n ouwe trouwe bus dit voorjaar weer uit de loods haal, wie weet gooi ik er dan ook wel een scheut aceton in.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

zeerover schreef:Ik lees dit topic met veel plezier en interesse, en vind het geweldig dat jullie al die experimenten doen. Gelukkig is niet iedereen zo behoudend als deze Groningse zeerover. :~)

Dus... als jullie al je pakkingen nog hebben als ik m'n ouwe trouwe bus dit voorjaar weer uit de loods haal, wie weet gooi ik er dan ook wel een scheut aceton in.
:D grinnnnnnn, wist het wel... :wink:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Back to topic

Bericht door Leo »

Maar weer eens back to topic:

Lambert: Snappie en ontploffen?? Niks an de hand.. :lol:
Maar omdat ik dat toch wel meer lees even het volgende:
Veel mensen denken dat je na toevoeging van 0,15% aceton opeens een rijdende bom bent.
Diezelfde mensen rijden rustig al jaren in de rondte in een benzineauto, en hebben in hun camper een ongekeurde gasinstallatie.
In de winter mengen ze LITERS benzine door hun diesel, terwijl de ontplofbaarheid van aceton en benzine elkaar niet veel ontloopt...
En de oplossing is zo simpel: Neem de proef op de som..
Heb ik dus gedaan. Heb een zooitje mengsel uit mn bussie gehaald, en er een lucifer ingegooid. Zoals ik al verwachtte liep het hele geval met een sisser af.
Hopenlijk weer zo'n zielig fabeltje de wereld uit.

Ben: Helaas valt er niks zelf te stoken, het is een aardolie-destillaat... Geen handel dus.. :cry:

Bart: Het is idd op meer plaatsen verkrijgbaar, ik haalde het van de week bij de DoeLand voor 6,60 euro de liter.
Ook dat verdampen is idd bekend...helaas dus niks te hamsteren.. :cry:

Snappie: Wat een prachtige tegenstrijdigheden geeft jouw bussie af, zo mag ik t graag horen.. :D
Hij schakelt eerder , wat zou betekenen dat z'n koppel vergroot is, maar hij trekt niet sneller op, wat zou betekenen dat je koppel gelijk gebleven is.
Of komt het misschien OMDAT íe eerder schakelt, want als mijn karretje niet op toeren komt, is ie ook niet voort te branden..
Bij Ben en mij is de motor stationair sneller gaan draaien, de jouwe langzamer.. Vind t prachtig om te horen, en ben benieuwd naar je topsnelheid..

Sandra: Ik heb zo'n duister vermoeden dat er wel meer mensen de kat uit de boom kijken(gezien het aantal lezers van dit topic) en das helemaal niet erg.
Ik zou natuurlijk graag zien dat nog meer mensen het zouden proberen en het hier op het forum zouden zetten, maar dat lijkt er op de winterdag niet in te zitten.. ( Maar wat niet is, kan nog komen sprak hij optimistisch :wink: )
Mijn insteek is altijd: Hoe meer verschillende ervaringen, hoe beter de voorlichting.

Dan nog ff een hersenspinsel van mijzelf:
Ik vind dat de olie-industrie zich errug verdacht stil houd als het om aceton gaat.
Ik hou verschillende forums in de gaten, maar nergens zie ik een olieboer iets zeggen..
Ook in de media houden ze zich stil..
Je zou bijna denken dat ze het altijd al geweten hebben...


Met vriendelijke groet, Leo. :D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Unknown User

Re: aceton

Bericht door Unknown User »

snappie schreef:
karogegro schreef:Vanmiddag toen ik klaar was met werken,nou ja werken,(conducteur ns)
Conducteur ns, met standplaats den-Helder?

Ikke is machinist ns met standplaats Arnhem :lol:

Afbeelding
ja,inderdaad,ikke is conducteur in den helder.Zo zie je maar weer wat een klein wereldje het is waar we op leven. Te gek spul he,dat aceton,weet je.
toine.
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Hallo,


Nou, ik ben dus vannacht (nachtdienst) de snelweg op geweest en de topsnelheid is niet, ik herhaal, niet hoger geworden, 85, 90 km per uur is max, en dat was al zo.

Ik ben niet blij met het stationair toerental (te laag). De bus staat behoorlijk te trillen, als ik dan de chokeknop verdraai, of een ietsiepietsie gas geef, is het trillen over.

Hoe en waar verstel je het stationair toerental van een OM616 ?
Kan iemand me dat even vertellen? Zat namenlijk zelf te denken aan de verstelbare gasstang.( eh, het stangetje met schroefdraad ed onder de binnenmotorkap die in verbinding staat met het gaspedaal,.....snappie?)

Ik ga deze tank in de loop van de week leeg rijden, en tank dan weer vol om vervolgens een tank diesel zonder aceton leeg te rijden.
Es kijken wat het verschil is.

Bang om te mengen ben ik niet, ik heb een ouwe Daf gereden en mengde in de winter (vooral in de voormalige DDR) 10% benzine bij de diesel om het vlokken tegen te gaan, geen enkel probleem.
Ik denk ook dat aceton een schonere "brandstof" is dan benzine en 1,5 ml per liter diesel,........ach, baat het niet dan schaad het niet, denk ik.

U hoort nog van mij. :idea: :idea: :idea:
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Yo Snappie,
wat een eigenwijs rotbussie heb jij nou??
Zeker vroeger van de pliesie geweest, die doen ook nooit wat je graag wilt.. :P

85 - 90km/uur is nou niet bepaald een bloedgang..
Ik heb de mijne vanmiddag nog even met dwarswind op z'n staart getrapt, maar heb bij 95 het gas er maar afgehaald om schade te voorkomen..enneuuu, dat zijn dus echte kilometers, heb 't ding geijkt.

Ik weet niet of het soms aan je automaat ligt dat ie niet harder gaat, misschien kan iemand anders je daar een antwoord op geven.
Maar als jouw regulateur ingrijpt, zal ie nooit harder gaan, das nogal logisch..

Ik heb een foto van m'n brandstofpomp gemaakt , maar ik krijg 'm er hier niet op...die klote imageshack loopt steeds vast.
Dus als je mij ff via een PBtje je normale emailadres geeft, geef ik ff een uitleg hoe 't stationair te verstellen met de foto er bij.

Met vriendelijke groet, Leo. :D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Peter
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 dec 2004, 17:51
Locatie: groene hart

Aceton.

Bericht door Peter »

Ik heb zo'n duister vermoeden dat er wel meer mensen de kat uit de boom kijken(gezien het aantal lezers van dit topic) en das helemaal niet erg.
Ik zou natuurlijk graag zien dat nog meer mensen het zouden proberen en het hier op het forum zouden zetten, maar dat lijkt er op de winterdag niet in te zitten..
Ton.

Heb naar aanleiding van deze story aceton bijgemengd in 'n Renault 19.
Kan niet bepaalt zeggen dat 'ie beter trekt. :(
Hij loopt alleen wel 'n stuk goedkoper(1:18 i.p.v. 1:14) :lol:

Heb het trouwens ook in m'n bus (408) proberen bij te mengen
maar dat krijg ik niet voor elkaar. :?
Elke keer als ik het door de vulopening probeer te gooien
spuit het er net zo hard weer uit. :?: :evil: :evil: :?:
Het blijft toch behelpen, hoor.
Zo'n LPG-tank. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Succes met je experimenten. :!:

Peter.
Alle eventuele typfouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht.
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Leo schreef:Yo Snappie,

Ik weet niet of het soms aan je automaat ligt dat ie niet harder gaat, misschien kan iemand anders je daar een antwoord op geven.
Maar als jouw regulateur ingrijpt, zal ie nooit harder gaan, das nogal logisch..


Met vriendelijke groet, Leo. :D

Ehhhhhhh,.......... waar zit die regulateur enne...........waarom??????


mazzel, Rob.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten