Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

(Leuteren = kletsen)
Hier bestaat geen off-topic. Maar wel goede omgangsvormen!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door Admin »

En als je onafhankelijk wilt zijn van de belasting, vervang je het elektromechanische knipperrelais door een elektronisch exemplaar. Te vinden in de automaterialenzaak. Of eenvoudig zelf in elkaar te knutselen. Of als kit van b.v. Velleman...

Nadeel: je constateert een defect lampje niet meer aan de knipperfrekwentie....

NB De links zijn slechts voorbeelden. Google is your friend!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 310
Lid geworden op: 07 okt 2010, 16:39

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door melvin »

Juistem, net alle verbindingen nagelopen. Ik heb een hele slechte gevonden en nu een nieuwe erop gekneld maar hij blijft snel gaan. Massa van relais gechecked en voeding. Alle prima. Kan het zijn dat als hij eenmaal snel geknisperd heeft hij niet meer langzaam kan? Nee toch? Aangezien hij bij julie ook snel op langzaam gaat terzijnertijd.

Ik heb alle knippers in gebruik. Voor twee en achter twee. Dus daar ligt het niet aan. Alle 8 lampen zijn 21 watt.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Smerige klusjes gedaan...:

-alle hoeken, gaten en kokers met een oude afwaskwast en plamuurmes schoongestoken en gewassen. Sommige kokers, zo'n 5-10cm diep, waren massief van alle prut en grind die erin gekomen is. Aan het eind had ik genoeg grond bij elkaar geveegd om een rij piepers te poten, ware het niet dat de tijd daarvoor al geweest is.

-de dorpelranden en spatborden waar de roest her en der vat op gekregen had geschuurd, nogmaals gewassen/ontvet en met Tantox ingesmeerd, vanavond gaat de Korrux 3-in-1 erover. Dat schijnt wat flexibel te blijven zodat steenslag niet zo snel vat krijgt als nu. Er zitten tientallen kleine, nauwelijks zichtbare, roestpitjes precies boven de coatinglaag van de dorpel. Ik rol het hele stuk maar over, de bus is her en der toch al overal bijgewerkt, en altijd beter als roest. Kan het ook zo laten en over 5 jaar er een stuk gaan inlassen...

Heb het ding op 2 dikke op elkaar gestapeld bielzen gereden voor wat werkhoogte. Blik zwarte Korrux is nog in bestelling voor de voor- en achterwielophanging. Er zit her en der roest, niks ernstig, heb het al vele malen erger gezien, maar zoals gezegd, als ik er nu wat aan doe kan het bij niet-pekelgebruik nog jarenlang mee. :)
Het valt me op dat de originele laklaag wel erg aan de dunne kant is, mocht zeker weer niks kosten ;)

Omdat ik voor de cruisecontrol de cabinemat en middenconsole er toch uit had, die ook gelijk net in de tuin schoongeschrobt. 12 Jaar asfalt, smeer en prut verwijderd, en er kwam zowaar een mooie bijna egaal grijze console en mat onder vandaan. Het zal vast niet verwonderen met zo'n conserveringslaag dat de vloer incl. instappen compleet roestvrij is.

Vanavond de Corrux in oranje op de dorpels en spatborden, en dan nog wat steenslag her en der aantippen, dat doe ik maar een fases want het verveelt snel. De vele steenslagschade is niet geheel onverwacht voor een bus van een asfalteerbedrijf die waarschijnlijk bovengemiddeld veel pas geasfalteerd en van grind voorziene wegen gezien heeft. ;) (er zaten zelfs steentjes in de kokerbalken waar de motorsteunen aan zit :WTF: )
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door fuzzyduck »

Die van mij doen het ook allemaal. Ook als achter hoog. Alleen dus variabel snel/langzaam
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 310
Lid geworden op: 07 okt 2010, 16:39

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door melvin »

ja bij mij dus alles altijd snel. vanmiddag alles nagekeken en schoon gemaakt en doorgemeten, geen gekke dingen. Vraag me alleen af of het relais het zo wel volhoud.
Kwam rechts voor dus wel een compleet volgelopen knipperlicht tegen met vieze contacten, alles afgeknipt, opnieuw opgekneld en schoongemaakt, verbaasde me dat het lampje nog werkte maar nu is alles weer fris! Misschien dat dit euvel ervoor gezorgd heeft dat me relais "stuk" is. Stuk tussen haakjes want ik weet dus niet of een relais nou stuk is of dat er alsnog ergens iets met een massa, contactje of weerstand aan de hand is. Misschien dat het snel knipperen wel helemaal niets uitmaakt voor het relais?

Wellicht ga ik na de vakantie zelf een relais solderen :up:
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door fuzzyduck »

AfbeeldingAfbeelding

Links voor hangt nu ook.

Inmiddels heb ik de kachel en de koelkast ook op gas aangelegd
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Gobert
Berichten: 55
Lid geworden op: 21 jun 2014, 17:44

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door Gobert »

Wat heb je voor rode spaghetti uit het dashboard hangen?
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
Gebruikersavatar
Leo en Janet
Berichten: 115
Lid geworden op: 30 apr 2010, 16:16
Locatie: Oostvoorne
Contacteer:

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door Leo en Janet »

Al drie dagen aan klooien met het slot. Ik krijg het niet voor mekaar, nu sluit hij niet meer. Al die stangetjes en het breekt zo af. Ik breng hem naar de dealert, alles vernieuwen.

Afbeelding
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door fuzzyduck »

Ha dat is slechts mn tijdelijke voorziening voor het aansluiten van de speakers. De snoeren had ik vorig jaar al hangen. ;).

Toevallig vanochtend alles gemonteerd in de verse bovenkastje! AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Afbeeldingen zijn screencaps van een filmpje dus beetje wazig.


Het geluid is beter dan mn Alfa 8-)
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door fuzzyduck »

Heb je aleen deur bekeken waar alles wel werkt? Misschien kan je eea vergelijken
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Gebruikersavatar
Leo en Janet
Berichten: 115
Lid geworden op: 30 apr 2010, 16:16
Locatie: Oostvoorne
Contacteer:

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door Leo en Janet »

fuzzyduck schreef:Heb je aleen deur bekeken waar alles wel werkt? Misschien kan je eea vergelijken
Nee, ik zie het niet meer zitten haha. Drie dagen aan het klooien en weinig resultaat.
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 310
Lid geworden op: 07 okt 2010, 16:39

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door melvin »

Bus is haast vakantieklaar! Vrijdag vertrekken we richting Portugal, nu wat mooie JBL 3 weg speakers in het plafond geprakt die tenminste wel boven de 314 uitkomen, victron accumonitor ertussen gelepeld, afzuiging van koelkast aangesloten, chemisch toilet weer eens schoon gemaakt.... oliewissel en een hoop handige meuk achterin gegooid. Vrijdag delen we alles netjes in en in de nacht vertrekken we :up:
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door fuzzyduck »

Veel plezier!
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Thekapitein
Berichten: 124
Lid geworden op: 03 jun 2012, 15:44

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door Thekapitein »

Vandaag de dynamo maar eens vervangen. Tijdens onze vakantierit bij de Moezel (D) ging de dynamo kapot. Diode kapot. Accu lampje bleef branden bij contact uit. En hij laden niet meer dan 24,7V Gelukkig blijft de Benz draaien ook al is de accu leeg.

Vandaag binnen gekregen een originelen Bosch 28V 27A. En vervangen is goed te doen.

Marco.
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door fuzzyduck »

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Koppeling cilinder eruit gehaald. Was
gaan lekken. Omdat het wiel er toch af Was gelijk maar die boel zwart gemaakt.

Nu de anderen nog:(

Edit. Weet iemand waar je de stuur uitslag kan instellen bij een 508d? Mogelijk moet ik dit aanpassen straks voor mn 8r17,5
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door DVIII »

aan het wiel , dus niet aan de as , zitten in de vuist van de fusee , dus het deel wat beweegt als je stuurt twee M 10 bouten met een moer tegen de ankerplaat (de plaat waar je remmen op zitten) . je kan de uitslag verstellen door de moer op te lossen en de bout uit of in te draaien en daarna de moer weer te spannen als borging . je ziet vanzelf de twee nokken op je aslichaam waar de bouten tegenaan lopen . soms is er aan een kant alles gesteld soms aan twee kanten , ik doe meestal links en rechts één stelbout.
heb je echte 314 wielen of 318 wielen gevonden en probeer geen 8,5 te monteren want dan loopt het zelfs achter aan !
trouwens geweldig borstel en verfwerk , maar je remtrommels worden dik 150 , 200 graden dus die verf brandt er zo weer af . ( een ruikertje levert meer punten op)
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door fuzzyduck »

Top. Mocht het nodig zijn weet ik ze in ieder geval te vinden. Ik zat al naar het stuurhuis te turen namelijk.

Het besef van het heet worden van de trommels kwam pas toen de eerste laag er op zat :WTF: . Ik heb het ook in een opwelling gedaan. Ik wilde eigenlijk alleen de koppelingscilinder eraf hebben.
Duplicolor heeft ook motorverf (500gr). Misschien dat dan maar een proberen als dit eraf is gefikt. Het is in ieder geval ontroest nu :up:
Ik laat je ruikert-score nog weten!

Edit. Het zijn de correcte velgen. 19mm gaten zo uit mn hoofd
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Nadat we begin deze week weer teruggekomen zijn van vakantie aan de Duitse Oostzeekust, had ik mooi nog een paar dagen om spullen te regelen voor het inbouwen van onze bus.
Ik had al enige tijd geleden via het Sprinter-Forum in Duitsland een mailadres gekregen van ene Günther, die woont vlak over de grens in Duitsland, en die koopt restanten e.d. op van isolatiematten. Het lijkt erg op dat spul wat om koelkanalen zit. Günter zelf houdt zijn kaken stijf op elkaar waar hij het vandaan haalt, maar de prijzen zijn gunstig (8mm 7 euro voor een plaat van 1x2m, 14 euro voor 15mm plaat van 1x2m), en hij is ook niet te beroerd je een plaatje extra te geven en allerlei restanten in verschillende diktes. Op internet doen geruchten de ronde dat het bij dezelfde producent als X-trem vandaan komt, het spul lijkt er wel heeeeel erg veel op! Het is gesloten cellenschuim, ze lagen gewoon buiten onder een afdak, en de bovenste plaat was nogal nat geworden aan 1 kant, terwijl de andere kant gewoon droog was.

Omdat hij de 20mm niet meer had, heb ik nu 8mm om direct op de bus te plakken (conformeert ook makkelijker in alle ribbels en hoekjes) en daaroverheen 15mm. Volgens Günter is dit materiaal dampdicht en is een dampscherm niet nodig -gezien de nattigheid die op de platen lag, maar er niet doorheen getrokken is, lijkt dat wel te kloppen...

Omdat ik toch al in het oosten was gelijk maar in Didam bij degene waarvan Aart de link postte 2x 125Wp zonnepanelen gehaald, was mooi te combineren. Wel een lange dag (9 uur ging ik weg, 8 uur 's avonds weer thuis) en bijna 600km gereden. Komend weekend is ook weer het Hanomag treffen, vanavond de bus leeghalen, resterende onderdelen erin, en morgenvroeg weer vertrekken. Die kilometers vliegen er wel op zo.... 5000 al, sinds de keuring in juni!

PS Günter heeft liever niet dat ik zijn gegevens op internet post, maar bij interesse mag ik zijn mailadres geven zodat je zelf even kunt mailen en bellen en de acutele prijzen en voorraad kunt opvragen. :-)
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door Fvd »

dit gedaan: ivm naar links trekken check check
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door fuzzyduck »

Afbeelding

MN eerste 8r17,5 gemonteerd nadat ik de trommelrem zwart heb gemaakt met heat resistant spuitverf Afbeelding

Ook een vuilwater afvoer door de vloer geboord.
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Lekker bezig! :)

Ik heb via Marktplaats een gebruikte maar keurige Victron MPPT zonneregelaar gescoord, en net via Ebay van het geld wat ik daarmee uitgespaard heb zo'n Chinese Accu-monitor gekocht. Zelfs nog een beetje over ;-)
Als die ook binnen is, kan ik eens een test-opstellinkje gaan bouwen in de tuin...
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
wiwiwes
Berichten: 146
Lid geworden op: 18 aug 2011, 18:24
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door wiwiwes »

Vandaag ff de camper als sleurauto gebruikt, veel gedraaide nekjes gezien
Afbeelding
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Afbeelding
http://www.stichtingdts.nl
Iveco/Clou 670p
de Haan
Berichten: 51
Lid geworden op: 21 mei 2009, 22:28
Locatie: Elburg

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door de Haan »

Een nieuwe steun voor de Tom-tom gemaakt, zuignap had ik steeds ruzie mee en is nu overleden.
Ik heb hier het hout van Taxus/Eik en Magnolia voor gebruikt.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door dereiziger »

:up: :up: :up: leuk ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
jooph
Berichten: 279
Lid geworden op: 20 dec 2004, 10:12
Locatie: Holwerd

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Bericht door jooph »

Zo hoort dat :clap:

grtz

Joop
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast