Pagina 1 van 1

Bladveren achter

Geplaatst: 30 mei 2006, 21:28
door Onze Bus
Dubbelluchters,

De 508 ex ambulance van de Landmacht staat van huis uit wat hoog op z'n achterveren.
Wie heeft ervaring met ander type achterveren waardoor de achterkant wat lager komt te staan.
Ik weet dat er andere achterveren bestaan als bijvoorbeeld de maximum massa op kenteken wordt teruggebracht tot onder 3500kg. Komt hierdoor de achterkant ook lager?

"Onze Bus"

Bladveren achter

Geplaatst: 31 mei 2006, 15:18
door Peter
Beste "onze bus".

Bij mij zijn er destijds simpelweg twee bladen per pakket uitgehaald om het laadvermogen terug te brengen zodat er met B-rijbewijs gereden kon worden.
En ja, dan komt 'ie een stuk lager te liggen. Zelfs zo laag dat ik besloten heb om er maar weer het originele pakket onder te zetten. Dit uiteraard zonder het kenteken aan te passen (Ooooohhhh :shock: ) anders mag vrouwlief niet meer gaan als de brandweer. Het weer verhoogde technisch laadvermogen is 'n bijkomend voordeel :lol:
Wat een 508, volgens mij, wel heeft (ik heb 'n 408) is een lastafhankelijk remventiel. Dus als de auto beladen wordt (dus in z'n veren zakt) remt 'ie harder. Dat zou je dan opnieuw af moeten stellen (als dat mogelijk is).
Verder kan de dienst "homogenisatie" van MB in Nijkerk je exact vertellen welke bladen je er tussenuit kan halen om voor B-rijbewijs in aanmerking te komen.
Bedenk wel dat als je er bladen tussenuit haalt dat dan ook het laadvermogen minder wordt :idea:
Verder zullen er gerust wel consequensies (hoe schrijf je dat, Saskia?) zijn aangaande aanpassingen van het kenteken en zo, maar dat zijn zaken die wil ik niet altijd weten :wink:


Peter


Peter.

Geplaatst: 14 jun 2006, 20:39
door Mario
Hallo onze bus,

ik heb mijn ex-ambu ook terug laten keuren naar klein rijbewijs maar heb daar geen bladveren voor hoeven verwijderen. Gewoon bij de importeur een formulier aangevraagd met een nieuw typeplaatje en naar de rdw. Dus of er nou speciale andere verenpakketten bestaan voor het terugkeuren zou ik niet precies weten. Kijk hier anders ook even : http://www.konepool.demon.nl/FAQs%20408%20508.htm

Succes en ben ook wel benieuwd naar wat je verder te weten komt

Groetjes Mario

Geplaatst: 14 jun 2006, 21:26
door bart
Hi

Als een bus geen remkrcht begrenze achter heeft hoeft er niks aan de bladveren gedaan te worden als een bus die wel heeft, moeten er ander blad veren op als de bus door MB geimporteerd is kun je gewoon opvragen bij MB homologatie in Nijkerk wat er gewijzigt moet worden. Bij eigen import kun je gebruik maken van de deal of er wijziging aan de bus gedaan moeten worden voor dat je helemaal naar nijkerk rijd, om hen te laten zien en om het begeeerde documentje van mercedes te bemachtigen.

Bart

terugkeuren

Geplaatst: 20 jun 2006, 21:19
door Onze Bus
Ook al eens gekeken bij http://www.konepool.demon.nl/FAQs%20408%20508.htm en er vanuit gegaan dat terugkeuren eigenlijk geen extra veranderingen met zich mee zou brengen. Ook Mario geeft aan zijn bus zonder problemen te hebben teruggekeurd.
MB in Nijkerk wil echter dat de bladveren worden vervangen door die met het nummer 309.320.3106 en het ALB plaatje in de deur wordt vervangen met die met het nummer 309.584.1621 en de afstelling van de ALB regelaar wordt afgesteld conform het nieuwe plaatje.

De mogelijke kosten van aanschaf van nieuwe bladveren wegen waarschijnlijk niet op tegen de voor/nadelen(bv groot rijbewijs) die het gaat opleveren dus willen we (in bezit van groot rijbewijs) alles laten zoals het is.