HELP dieseltank lek! vervangen moeilijk?
- Weirdo1
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 13 apr 2006, 08:10
- Locatie: Bleiswijk
HELP dieseltank lek! vervangen moeilijk?
ik heb met mijn stomme kop mijn dieseltank gemold. Er hing een druppel aan de loze leidingaansluiting en ik dacht het op te lossen door het warteltje iets vaster te draaien. echter de lekkage bleek een zwakke plek in de tank en nu "gutst" de diesel eruit. Met een hoop voor hande zijnde kitten en twee komponenten pasta heb ik de lekkage kunnen reduceren tot "gesijpel" , maar zo kan ik niet met dat ding op vakantie. Ik denk dat er een andere tank onder moet. Is dit te doen voor een doe het zelvert? Ik ben op dit gebied echt newbe, ik weet niet eens hoe ik de leidingen moet ontluchten.
Ook zit ik er al een tijdje over te denken om een grotere tank te plaatsen. Als ik een MB 80 Liter tank plaats ipv de 60L, wat moet ik dan aanpassen om het passend te maken?
Als ik een kunstoftank koop, dan zitten de brandsofleidingen aan de bovenkant ipv onderkant. Maakt dit wat uit voor de brandstofpomp? Ik zou dan op de bestaande stalen? leidingen een flexibele aansluiting op de tank kunnen maken (slang) mag en kan dat?
advies is welkom!
Ook zit ik er al een tijdje over te denken om een grotere tank te plaatsen. Als ik een MB 80 Liter tank plaats ipv de 60L, wat moet ik dan aanpassen om het passend te maken?
Als ik een kunstoftank koop, dan zitten de brandsofleidingen aan de bovenkant ipv onderkant. Maakt dit wat uit voor de brandstofpomp? Ik zou dan op de bestaande stalen? leidingen een flexibele aansluiting op de tank kunnen maken (slang) mag en kan dat?
advies is welkom!
My little tank. MB L406D met volledig aluminium opbouw. BJ 1970, OM 615, 60 zee?paardekrachten
- Weirdo1
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 13 apr 2006, 08:10
- Locatie: Bleiswijk
na een er een nachtje over geslapen te hebben, denk ik dat ik toch eerst een reparatiepoging ga ondernemen.
Misschien dat het lek zich beter laat repareren als de tank geleegd is en er geen diesel meer uitstroomd tijdens de reparatie
Waarmee zal ik de reparatie mee uitvoeren? ik denk aan kneedbaar staal, maar ook polyester wordt genoemd als reparatiemiddel. Wat zou ik het beste kunnen gebruiken?
kan me iemand mij vertellen hoe ik de leidingen moet ontluchten na hervullen van de tank?
Misschien dat het lek zich beter laat repareren als de tank geleegd is en er geen diesel meer uitstroomd tijdens de reparatie
Waarmee zal ik de reparatie mee uitvoeren? ik denk aan kneedbaar staal, maar ook polyester wordt genoemd als reparatiemiddel. Wat zou ik het beste kunnen gebruiken?
kan me iemand mij vertellen hoe ik de leidingen moet ontluchten na hervullen van de tank?
My little tank. MB L406D met volledig aluminium opbouw. BJ 1970, OM 615, 60 zee?paardekrachten
- KWF-704
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 07 dec 2004, 16:57
- Locatie: Antwerpen
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 16 dec 2004, 09:48
- Locatie: Andelst
tank repareren
het werken aan een tank is voor de doe-het-zelver zeker goed te doen. De tank heeft drie aansluitingen
1 elektrisch voor de niveaumeter
aanvoer diesel
retour diesel
Beide laatste leidingen zijn niet te verwisselen doordat de warteldiameter verschilt.
Andere tanks zijn mogelijk, maar de standaard tanks zijn niet veel groter dan de 60 liter die er nu onder zit. Een andere is gemakkelijk te monteren, maar dan moet je wel de bijbehorende ophangbeugels er bij kopen!
Het repareren van de tank is zeker mogelijk. Het is even wat werk. Je moet ook nog even wat voorzorgsmaatregelen treffen in verband met de veiligheid. Hier komt het verhaal om de tank te solderen:
Het solderen van tanks moet je met een vlammetje doen. Brandstoftanks zijn levensgevaarlijk, vooral als ze leeg zijn, omdat ze niet leeg zijn. Er blijven altijd dampen in hangen. Het juiste recept voor een ontploffing!
Begin met de tank geheel leeg te laten lopen. Demonteer de tank en haal hem onder de wagen vandaan.
Haal de defecte aansluiting van de tank. Deze moet waarschijnlijk vernieuwd worden. Nu hangt het van de situatie af of dit gemakkelijk is of wat lastiger.
Er zit nu een groot gat in de tank. Maak de omtrek goed schoon met schuurpapier, zodat het blanke metaal zichtbaar is.
Sluit alle tankopeningen af, bijvoorbeeld met een plastic zak rond de vulopening met een elastiekje.
Leg de tank op blokken in een zodanige positie dat het gat in de hoogste positie is en vul de tank met water tot bijna bovenin.
Soldeer de vernieuwde aansluiting er in. Afhankelijk van de situatie kun je met tin solderen of (beter) met zilversoldeer. Dit laatste geeft een grotere stekte. Dit solderen met je met een soldeerbrander doen.
Als alternatief kun je misschien het oude onderdeel er in lassen. Dat hankt af van de beschadiging. Misschien kun je de defecte aansluiting wel laten zitten en is de beschadiging te repareren met een klein beetje laswerk. Moeilijk om dit zo te beoordelen. In ieder geval moet je de tank vullen met water op de beschreven manier.
Een verder alternatief is het bouwen van een nieuwe tank. Het is dan gemakkelijk mogelijk een tankinhoud van 100 liter te halen. (Onder een wagen met een korte wielbasis hebben we een zelfgebouwde tank gemonteerd met 150 liter inhoud. Er is dus wel wat mogelijk.
Kun je hier mee verder?
Ingo Oldenkamp
1 elektrisch voor de niveaumeter
aanvoer diesel
retour diesel
Beide laatste leidingen zijn niet te verwisselen doordat de warteldiameter verschilt.
Andere tanks zijn mogelijk, maar de standaard tanks zijn niet veel groter dan de 60 liter die er nu onder zit. Een andere is gemakkelijk te monteren, maar dan moet je wel de bijbehorende ophangbeugels er bij kopen!
Het repareren van de tank is zeker mogelijk. Het is even wat werk. Je moet ook nog even wat voorzorgsmaatregelen treffen in verband met de veiligheid. Hier komt het verhaal om de tank te solderen:
Het solderen van tanks moet je met een vlammetje doen. Brandstoftanks zijn levensgevaarlijk, vooral als ze leeg zijn, omdat ze niet leeg zijn. Er blijven altijd dampen in hangen. Het juiste recept voor een ontploffing!
Begin met de tank geheel leeg te laten lopen. Demonteer de tank en haal hem onder de wagen vandaan.
Haal de defecte aansluiting van de tank. Deze moet waarschijnlijk vernieuwd worden. Nu hangt het van de situatie af of dit gemakkelijk is of wat lastiger.
Er zit nu een groot gat in de tank. Maak de omtrek goed schoon met schuurpapier, zodat het blanke metaal zichtbaar is.
Sluit alle tankopeningen af, bijvoorbeeld met een plastic zak rond de vulopening met een elastiekje.
Leg de tank op blokken in een zodanige positie dat het gat in de hoogste positie is en vul de tank met water tot bijna bovenin.
Soldeer de vernieuwde aansluiting er in. Afhankelijk van de situatie kun je met tin solderen of (beter) met zilversoldeer. Dit laatste geeft een grotere stekte. Dit solderen met je met een soldeerbrander doen.
Als alternatief kun je misschien het oude onderdeel er in lassen. Dat hankt af van de beschadiging. Misschien kun je de defecte aansluiting wel laten zitten en is de beschadiging te repareren met een klein beetje laswerk. Moeilijk om dit zo te beoordelen. In ieder geval moet je de tank vullen met water op de beschreven manier.
Een verder alternatief is het bouwen van een nieuwe tank. Het is dan gemakkelijk mogelijk een tankinhoud van 100 liter te halen. (Onder een wagen met een korte wielbasis hebben we een zelfgebouwde tank gemonteerd met 150 liter inhoud. Er is dus wel wat mogelijk.
Kun je hier mee verder?
Ingo Oldenkamp
- Weirdo1
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 13 apr 2006, 08:10
- Locatie: Bleiswijk
Ik heb besloten eerst een reparatiepoging te wagen, voordat ik de tank ga uitbouwen. Hoewel ik gisteren is staat van paniek verkeerde, is het lek niet dramatisch groot. kan niet eens zien waar het lek zit. Is waarschijnlijk een barstje tgv forceren wartel. Kneedbaar staal is brandstof bestendig. vervangen kan altijd nog..
Als ik het lek niet dicht krijg en de tank moet er onderuit, wil ik er een grotere tank onder zetten.
Maar goed, ook voor de reparatie moet ik de tank leeg laten lopen en moeten de leidingen ontlucht worden. Kan iemand me vertellen hoe ik dit doe? Ik heb begrepen dat er een handpompje op de brandstofpomp zit (moet ik nog zien te vinden :D ) en als ik die gevonden heb? moet ik dan nog wat doen? hoelang moet ik dan pompen? moet ik naast het pompen nog iets anderd doen?
Als ik het lek niet dicht krijg en de tank moet er onderuit, wil ik er een grotere tank onder zetten.
Maar goed, ook voor de reparatie moet ik de tank leeg laten lopen en moeten de leidingen ontlucht worden. Kan iemand me vertellen hoe ik dit doe? Ik heb begrepen dat er een handpompje op de brandstofpomp zit (moet ik nog zien te vinden :D ) en als ik die gevonden heb? moet ik dan nog wat doen? hoelang moet ik dan pompen? moet ik naast het pompen nog iets anderd doen?
My little tank. MB L406D met volledig aluminium opbouw. BJ 1970, OM 615, 60 zee?paardekrachten
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 16 dec 2004, 09:48
- Locatie: Andelst
Ontluchten
Ik heb even in de kaartenbak gekeken, maar een artikel over het ontluchten staat er niet in.
Als je het brandstofsysteem van een diesel los gehad hebt, dan zit er lucht in de brandstofleidingen. Dat gaat er niet vanzelf uit bij oudere diesels. Je moet ze daarom ontluchten.
Op de brandstofpomp moet een pompje zitten dat je met hand moet kunnen bedienen. Ook zal er een ontluchtingschroef zitten die je los moet draaien om de lucht te laten ontsnappen.
Het pompje dat je met de hand moet bedienen, zit waarschijnlijk een beetje vastgeschroefd. Je moet hem losdraaien, zodat je kunt pompen. Schroef ook het ontluchtingschroefje een paar slagen los.
Ga nu pompen. Na verloop van tijd moet je wat gesputter waarnemen bij het ontluchtingschroefje. ga door met pompen tot er alleen diesel uit komt. Draai nu het schroefje weer dicht. Geef nog een paar slagen aan de pomp en schroef hem weer op slot. Nu maar starten. Als de motor blijft draaien dan is alles OK. Slaat de motor af, dan de procedure nogmaals herhalen.
Als je het brandstofsysteem van een diesel los gehad hebt, dan zit er lucht in de brandstofleidingen. Dat gaat er niet vanzelf uit bij oudere diesels. Je moet ze daarom ontluchten.
Op de brandstofpomp moet een pompje zitten dat je met hand moet kunnen bedienen. Ook zal er een ontluchtingschroef zitten die je los moet draaien om de lucht te laten ontsnappen.
Het pompje dat je met de hand moet bedienen, zit waarschijnlijk een beetje vastgeschroefd. Je moet hem losdraaien, zodat je kunt pompen. Schroef ook het ontluchtingschroefje een paar slagen los.
Ga nu pompen. Na verloop van tijd moet je wat gesputter waarnemen bij het ontluchtingschroefje. ga door met pompen tot er alleen diesel uit komt. Draai nu het schroefje weer dicht. Geef nog een paar slagen aan de pomp en schroef hem weer op slot. Nu maar starten. Als de motor blijft draaien dan is alles OK. Slaat de motor af, dan de procedure nogmaals herhalen.
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Bij topic http://www.dubbellucht.nl/forum/viewtop ... f331b2e4e8 heb ik de opvoerpomp besproken.
Op de tekening is het handpompje aangegeven met het nummer 4.
Helemaal bovenop zit een plastic dingetje, als je die losschroeft, kun je het op en neer halen, oftewel: pompen.
Zoals Ingo al aangaf, is de beste reparatie solderen.
De op 1 na beste is gewoon goede polymeer-kit, zoals bijvoorbeeld Sikaflex 221.
Heel goed ontvetten/ontroesten van te voren, én een nachtje laten doorharden will do the job.
Als het gat erg groot is kun je er een stukje blik "opplakken" met die kit.
Bij een andere auto heeft dat bij mij jaren uitgehouden.
Persoonlijk heb ik slechte ervaringen met kneedbaar materiaal op een dunne ondergrond zoals blik. De diesel krijgt toch de neiging om er onder te kruipen, waardoor het er na verloop van tijd af valt.
Mvg, Leo.:D
Op de tekening is het handpompje aangegeven met het nummer 4.
Helemaal bovenop zit een plastic dingetje, als je die losschroeft, kun je het op en neer halen, oftewel: pompen.
Zoals Ingo al aangaf, is de beste reparatie solderen.
De op 1 na beste is gewoon goede polymeer-kit, zoals bijvoorbeeld Sikaflex 221.
Heel goed ontvetten/ontroesten van te voren, én een nachtje laten doorharden will do the job.
Als het gat erg groot is kun je er een stukje blik "opplakken" met die kit.
Bij een andere auto heeft dat bij mij jaren uitgehouden.
Persoonlijk heb ik slechte ervaringen met kneedbaar materiaal op een dunne ondergrond zoals blik. De diesel krijgt toch de neiging om er onder te kruipen, waardoor het er na verloop van tijd af valt.
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- Weirdo1
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 13 apr 2006, 08:10
- Locatie: Bleiswijk
lek is inmiddels gedicht met combinatie kneedbaar staal, laag 2 componenten staalpasta en een laagje polyester. Kneedbaar staal om het lek te dichten, 2comp. staalpasta om het hechtingsvlak te vergroten, geheel voorzien van een polyester "beschermlaag"
Is tot op heden dicht 8)
Is tot op heden dicht 8)
My little tank. MB L406D met volledig aluminium opbouw. BJ 1970, OM 615, 60 zee?paardekrachten
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten