Op reis voor onbepaalde tijd (ervaringen gevraagd!)

Tips voor leuke uitjes met de kampeerauto? Een te gek reisverhaal geschreven?
Merijn Nuijten
Berichten: 50
Lid geworden op: 18 apr 2007, 12:19
Locatie: Zeist

Op reis voor onbepaalde tijd (ervaringen gevraagd!)

Bericht door Merijn Nuijten »

Hallo allemaal,

allereerst moet ik bekennen dat ik niet zeker weet of dit stukje zo op de juiste plaats staat. Mocht dat niet zo zijn dan hoor ik het wel!

Na de zomer willen mijn vriend en ik voor onbepaalde tijd gaan rondtrekken over de wereld. Ons idee is om onderweg af en toe een beetje te werken en zo genoeg te hebben om te eten en voor diesel. Meer hebben we eigenlijk niet nodig. Nu zit ik met een aantal praktische punten en ik vroeg me af of mensen hier ervaring mee hebben:

* verzekering: wat is een fijne verzekering voor de camper waarbij je niet gebonden bent aan een maximum aantal kilometers?
* APK: het is niet echt de bedoeling om ieder jaar terug te komen naar Nederland, maar nu zitten we met de APK. Is er een manier om hier uitstel voor te krijgen?
* verzekering: de basisverzekering is niet voldoende voor globetrotters. Kent er iemand een fijne allesdekkende ziektekostenverzeklering waarmee je overal ter wereld geholpen wordt en niet gebonden bent aan een maximale reistijd?

Dit zijn eigenlijk de belangrijkste punten. Daarnaast ben ik natuurlijk heel erg benieuwd naar ervaringen van mensen die al eens op deze manier rondgereisd hebben. Wij zijn dus niet van plan om vooraf een kapitaal bij elkaar te sparen, maar willen onderweg hier en daar een centje verdienen.

Groetjes!!

Merijn
CeesHM de Bruin

Re: Op reis voor onbepaalde tijd (ervaringen gevraagd!)

Bericht door CeesHM de Bruin »

Merijn Nuijten schreef:Nu zit ik met een aantal praktische punten en ik vroeg me af of mensen hier ervaring mee hebben:
* verzekering: wat is een fijne verzekering voor de camper waarbij je niet gebonden bent aan een maximum aantal kilometers?
* APK: het is niet echt de bedoeling om ieder jaar terug te komen naar Nederland, maar nu zitten we met de APK. Is er een manier om hier uitstel voor te krijgen?
* verzekering: de basisverzekering is niet voldoende voor globetrotters. Kent er iemand een fijne allesdekkende ziektekostenverzeklering waarmee je overal ter wereld geholpen wordt en niet gebonden bent aan een maximale reistijd?
Hoi Merijn,
Voor de camperverzekering en aanvullende ziektekostendekking kan ik je onze tussenpersoon voor de Dubbelucht camperverzekeringen Wim de Jong adviseren. Die is uiterst bedreven in het vinden van slimme oplossingen. Ik heb zijn nummer niet direct bij de hand, maar dat geef ik vanavond nog aan je door. Je kunt je WA verzekeren, WA plus of WA Casco. Voor lange en verre reizen adviseer ik je minimaal WA plus, omdat bij uitsluitend WA de verzekeraar niets voor je doet waar het eigen schade betreft. Ook niet verhalen dus en daarmee kan je in het buitenland nog wel eens problemen krijgen. Een ander advies is om je in te dekken tegen kosten voor juridische bijstand. Bij ongevallen en vooral bij letselzaken kunnen buitenlandse authoriteiten behoorlijk lastig doen en dan sta je als individu voor nauwelijks overzienbare problemen en kosten. DAS rechtsbijstand is een goede, met een laag eigen risico en dan sta je er niet alleen voor. Ivm de hoge leeftijd van onze busjes zijn de ANWB reis en kredietbrief of een reisverzekering aanraders. Rijdt je de bus onverhoopt total lost, dan moet het wrak worden geëxporteerd en dat gebeurt op jouw kosten tenzij... juist ja .. de ANWB of een reiskosten verzekeraar. Voor diefstal van persoonlijke goederen uit campers heb je aan de reisverzekering helaas weinig vanwege de daarbij geldende voorwaarden tzv zichtbaarheid en plaats van die goederen. De diefstaldekking zit inbegrepen in het totale pakket van de reispolis, die meer dekt dan alleen diefstal van goederen. Er zijn polissen waarbij je kunt kiezen voor segmenten die je wenst te verzekeren. Wim zal je daarover goed kunnen informeren.
Wat betreft de basis ziektekostenverzekering het volgende. Ik adviseer je om de maatschappij of ziekenfonds waar die polis loopt te bellen en te vragen naar hun mogelijkheden van uitbreiding. In combinatie met de aanvullende ziektekostendekking in de reisverzekering krijg je dan een redelijk goede dekking als globetrotter. Met Wim moet je het punt 'maximale reistijd' bespreken. Daarin zitten nog wel verschillen tussen de diverse mij'en. Ik hoop je hiermee enige bruikbare info te hebben gegeven. Groetend, Cees
Merijn Nuijten
Berichten: 50
Lid geworden op: 18 apr 2007, 12:19
Locatie: Zeist

Bericht door Merijn Nuijten »

Haii Cees,

ontzettend bedankt voor je snelle reactie! Op dit moment is mijn bus inderdaad gewoon WA verzekerd via de tussenpersoon van Dubbellucht, maar nu heb ik dus een maximum van 12.000 kilometers per jaar en daar ga ik met een wereldreis natuurlijk dik overheen. Ik zal inderdaad contact met hun opnemen om te zien wat ze voor mogelijkheden hebben. Dankjewel voor de tip!

Groetjes,

Merijn
CeesHM de Bruin

Bericht door CeesHM de Bruin »

Merijn Nuijten schreef:Haii Cees,

ontzettend bedankt voor je snelle reactie! Op dit moment is mijn bus inderdaad gewoon WA verzekerd via de tussenpersoon van Dubbellucht, maar nu heb ik dus een maximum van 12.000 kilometers per jaar en daar ga ik met een wereldreis natuurlijk dik overheen. Ik zal inderdaad contact met hun opnemen om te zien wat ze voor mogelijkheden hebben. Dankjewel voor de tip! Groetjes, Merijn
Hoi Merijn, graag gedaan. Vwb je 12000 km, dat is een premietechnische zaak. Hoe meer km's per jaar hoe hoger het risico voor de Mij en dus hoe hoger de premie. Kwestie van het max. aantal km's in de polis verhogen. Kan via Wim. Voor de zekerheid geef ik nog zijn nummer in Zoetermeer: 071-5417447 fx 5417535 mail info@adviesgroepcombined.nl. Doe hem van mij de groeten svp. Als je je camper ook nog laat taxeren door Diemex tegen Dubbellucht tarief heb je achteraf ook geen gedoe over de verzekerde waarde. De taxatieweaarde is dan de waarde. Succes gewenst en groetend, Cees
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

Voor wat betreft het aantal kilometers,... hier gaan alle maatschappij verschillend mee om. Rond shoppen dus.
CeesHM de Bruin

Bericht door CeesHM de Bruin »

cowboydennis schreef:Voor wat betreft het aantal kilometers,... hier gaan alle maatschappij verschillend mee om. Rond shoppen dus.
Hoi Merijn,
Go ahead. Onze polis is uniek te noemen. Of je een voordeliger en net zo goede polis vindt durf ik te betwijfelen. Waarschijnlijk hoog Eigen Risico b.v., als ze een bus als die van Dubbellucht al willen verzekeren. Ik zou eerst Wim maar eens polsen. Succes gewenst en groetend, Cees
A_A
Berichten: 400
Lid geworden op: 07 jan 2006, 01:07

Bericht door A_A »

He hoi, de globe girls die in ottelo waren kunnen je ook wel helpen denk ik.
http://www.globegirls.nl/
die zijn naar india gereden met hun hanomag.
hebben een lezig gedaan in otterlo
hebben aardig wat kennis op gedaan over verzekeren e.d.
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

CeesHM de Bruin schreef:
cowboydennis schreef:Voor wat betreft het aantal kilometers,... hier gaan alle maatschappij verschillend mee om. Rond shoppen dus.
Hoi Merijn,
Go ahead. Onze polis is uniek te noemen. Of je een voordeliger en net zo goede polis vindt durf ik te betwijfelen. Waarschijnlijk hoog Eigen Risico b.v., als ze een bus als die van Dubbellucht al willen verzekeren. Ik zou eerst Wim maar eens polsen. Succes gewenst en groetend, Cees
Begrijp me niet verkeerd,.. ik heb onze dubbellucht ook verzekerd via Wim.

Waar ik op doel is het volgende. Voor mijn Golf TDI (48000 tot 50000km per jaar) zocht ik een verzekering. Elke maatschappij gaat anders met de kilometers om. Een tussenpersoon zei zelfs dat we het gewoon op 15000 konden laten staan. Was goedkoper. :shock:

Nu bij Reaal ben ik verzekerd tegen een scherpe premie en onbeperkte kilometers, zelf de chiptuning etc werd kostenloos geaccepteerd.

Maar inderdaad Cees een Golf is geen Dubbellucht en waarschijnlijk is Wim de betere oplossing. MAAR even rondbellen kan geen kwaad.

Groeten Dennis
CeesHM de Bruin

Bericht door CeesHM de Bruin »

cowboydennis schreef:Maar inderdaad Cees een Golf is geen Dubbellucht en waarschijnlijk is Wim de betere oplossing. MAAR even rondbellen kan geen kwaad.
Hoi Dennis,
Je hebt gelijk. Rondshoppen is nooit slecht en kan je alleen wijzer maken. Je hebt ook gelijk dat je VW geen Dubbellucht 508 is en daar ligt precies de kick. Ik heb bij het opzetten van onze Dubbelluchtpolis heel verzekeringenland afgestruind op zoek naar een Mij die het leuk zou vinden om een club van ± campers te verzekeren tegen een faire premie. Wij waren nergens welkom met onze bakken van gevorderde leeftijd. Totdat ik mijn goede ex-collega/tussenpersoon Wim de Jong belde en samen hebben we onze polis ontwikkeld. Uniek derhalve alleen al door de mogelijkheid en ook nog qua voorwaarden en premie. N.l. met 40% no-claim al goedkoper dan elders met 75% no-claim en een dekking om een feestje over te bouwen. Leuk toch? Toen nog even de taxatie geregeld tegen een unieke prijs en zo heeft Dubbellucht exclusief een polis gekregen waar b.v. het NKC wel een puntje aan zou willen zuigen. Die polis is mijn baby en het zal je niet verbazen dat ik naast trots ook ontzettend voorzichtig ben met hoe met deze polis wordt omgesprongen. Ik ben zeer alert op misbruik en oprekken van het gebruik door slimme gozers of nitwits. Zodra de maatschappij er lucht van krijgt dat we met de afspraken sjoemelen komen we in de hoek te staan van moreel onbetrouwbaar risico en is het uit met de pret. Tussenpersonen die je adviseren om 15.000 km maar te laten staan omdat het goedkoper is, zijn slechte adviseurs en behoren tot kaf onder het koren. Korte termijn politiek, want als bij een ongeval uit de km-stand blijkt dat je onder valse voorwendselen de verzekering gebruikt loop je ernstig kans dat je eruit wordt gegooid en kom je ergens anders niet meer binnen of met 0% no-claim. Ik ben hier even wat dieper op in gegaan om indianen-verhalen over het groenere gras bij de buren te ontzenuwen. Onze Dubbelluchtpolis is gewoon goed. Hartelijke groet, Cees
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Dat de DbbL/verzekering goed is geloof ik direct, want anders waren er allang klachten gekomen.

Alleen heb ik een vraag: Waarom stoppen bijna alle camperverzekeringen bij 5 ton gewicht?
Ik heb me rotgebeld om het monstertje onder dekking te krijgen.. :?

Mvg, Leo.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
CeesHM de Bruin

Bericht door CeesHM de Bruin »

Leo schreef:Dat de DbbL/verzekering goed is geloof ik direct, want anders waren er allang klachten gekomen. Alleen heb ik een vraag: Waarom stoppen bijna alle camperverzekeringen bij 5 ton gewicht?
Ik heb me rotgebeld om het monstertje onder dekking te krijgen.. :?
Mvg, Leo.
Hoi Leo,
Dank voor het compliment en nu nog jouw probleem oplossen. Bij het afsluiten van ons contract heeft de maatschappij de voorwaarde gesteld dat campers tot 5 ton onder ons contract kunnen vallen. Nu lijk jij daardoor buiten de boot te vallen, ook al heb je je boot inmiddels verkocht. Nog gefeliciteerd overigens. We zullen in jouw geval een individuele oplossing moeten zoeken en zullen die ongetwijfeld ook vinden. Ik heb daarover al contact opgenomen met Combined, Lex Tijssen en hem gevraagd aan jouw vraag specifiek aandacht te geven. Hij heeft voor een oplossing wat meer gegevens nodig over jou en de camper. Mijn verzoek is dan ook om hem te willen bellen en Lex zal dan een oplossing voor je zoeken. Telefoonnummer 071-5417447. Succes gewenst en laat svp even weten hoe eea afloopt. Groetend, Cees
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Bedankt voor je moeite Cees, maar ik ben al verzekerd.
Mijn vraag was misschien niet helemaal duidelijk gesteld, sorry. :oops:

Ik vraag me dus af WAAROM het gros van de verzekeringen stopt bij 5 ton?
Gezien de premie die ik nu betaal voor 8,5 ton leeggewicht ( 115 euro WA, 75% NC) ligt dat niet aan de enorme schades die het grote spul kan veroorzaken, anders zou die premie wel skyhigh zijn?
Ergens is dus door de verzekeringsmaatschappijen onderling een bovengrens van 5 ton bepaald.
A) Weet jij als insider waarom die bovengrens bepaald is?

B) Lijkt het je geen goed idee om toch te proberen de DbbL verzekering ook voor deze zwaardere voertuigen te laten gelden, want je hebt in je laatste antwoord wel duidelijk gemaakt dat het met de service-bereidheid goed zit?


Mvg, Leo.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
CeesHM de Bruin

Bericht door CeesHM de Bruin »

Leo schreef:Ik vraag me dus af WAAROM het gros van de verzekeringen stopt bij 5 ton?
A) Weet jij als insider waarom die bovengrens bepaald is?
B) Lijkt het je geen goed idee om toch te proberen de DbbL verzekering ook voor deze zwaardere voertuigen te laten gelden, want je hebt in je laatste antwoord wel duidelijk gemaakt dat het met de service-bereidheid goed zit?Mvg, Leo.


Dank voor je compliment. Ik ben erin gedoken en meld me weer als ik tzv van beide vragen met zinnigs boven water kom. Groetend, Cees
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Re: Op reis voor onbepaalde tijd (ervaringen gevraagd!)

Bericht door melhof »

Hoi Merijn,
Merijn Nuijten schreef:Na de zomer willen mijn vriend en ik voor onbepaalde tijd gaan rondtrekken over de wereld. Ons idee is om onderweg af en toe een beetje te werken en zo genoeg te hebben om te eten en voor diesel. Meer hebben we eigenlijk niet nodig. Nu zit ik met een aantal praktische punten en ik vroeg me af of mensen hier ervaring mee hebben:

* verzekering: wat is een fijne verzekering voor de camper waarbij je niet gebonden bent aan een maximum aantal kilometers?
* APK: het is niet echt de bedoeling om ieder jaar terug te komen naar Nederland, maar nu zitten we met de APK. Is er een manier om hier uitstel voor te krijgen?
* verzekering: de basisverzekering is niet voldoende voor globetrotters. Kent er iemand een fijne allesdekkende ziektekostenverzeklering waarmee je overal ter wereld geholpen wordt en niet gebonden bent aan een maximale reistijd?
Wij zitten eigenlijk met precies hetzelfde plan, dezeflde tijd en dezelfde probleemstelling. (we moeten daarom maar eens ontmoeten ofzo :wink: )
Je was alleen wat eerder met het hier aan de kaak stellen.
Heel goed deze diskussie dus even te hebben gevolgd.

@Cees:
Ik heb hier nog 1 puntje aan toe te voegen:
Als je op reis bent zoals Merijn beschrijft en je dus geen natuurlijk woon adres meer hebt (uitgeschreven uit de gemeente zonder nieuw inschrijf adres, maar wel een postadres...
Gaat de verzekering dan moeilijk doen?
Ook heeft onze huidige verzekering een limiet van 6 maanden durende vakantie, maar dat is geloof ik bij de Dbbl niet van toepassing...?
Mijn huidige verzekeringsadviseur raadde me aan toch in Nederland woonachtig te blijven terwijl mijn vriendin zich bv. wel zou uitschrijven.
Over het 6maanden principe moet je zorgen dat het niet aantoonbaar is dat je niet meer in Nederland bent geweest. Dan krijg je het voordeel van de twijfel... (wat vind je van zo'n sjoemel advies Cees.... :roll:)

Van andere mensen heb ik overigens ook al gehoord maar beter niet te vertellen dat je niet meer in Nederland woonachtig bent. Maarja, heb je een keer schade... komen ze er misschien als nog achter.

De APK is werkelijk een probleem. Heb ik een keer over met de RDW gebeld. Daar is volgens de RDW geen uitstel voor mogelijk. Het enige dat kan is je kentekenplaten met papieren naar NL terugsturen en de bus door iemand laten schrappen!
Alternatieven zijn dan bv. als Spaanse bus laten registreren, dan moet je aan de wetten van dat land voldoen.

Om wel berijkbaar te blijven gaan we zo'n internationale telefoonkaart nemen.

Groet,
Melchior
CeesHM de Bruin

Re: Op reis voor onbepaalde tijd (ervaringen gevraagd!)

Bericht door CeesHM de Bruin »

melhof schreef:@Cees:
Ik heb hier nog 1 puntje aan toe te voegen:
Als je op reis bent zoals Merijn beschrijft en je dus geen natuurlijk woon adres meer hebt (uitgeschreven uit de gemeente zonder nieuw inschrijf adres, maar wel een postadres... Gaat de verzekering dan moeilijk doen?
Ook heeft onze huidige verzekering een limiet van 6 maanden durende vakantie, maar dat is geloof ik bij de Dbbl niet van toepassing...?
Mijn huidige verzekeringsadviseur raadde me aan toch in Nederland woonachtig te blijven terwijl mijn vriendin zich bv. wel zou uitschrijven.
Over het 6maanden principe moet je zorgen dat het niet aantoonbaar is dat je niet meer in Nederland bent geweest. Dan krijg je het voordeel van de twijfel... (wat vind je van zo'n sjoemel advies Cees.... :roll:)
Van andere mensen heb ik overigens ook al gehoord maar beter niet te vertellen dat je niet meer in Nederland woonachtig bent. Maarja, heb je een keer schade... komen ze er misschien als nog achter.
Hallo Melchior,
Over de APK kan ik geen zinnig woord zeggen. Dat zijn overheidszaken en die zijn voor de burger zelden gemakkelijk of vriendelijk, laat staan zinnig. Over de verzekeringen neem ik contact op met Wim de Jong en leg hem je vragen voor. Heb je haast? Ik ga nl a.s. vrijdag voor 10 dagen op reis. Laat even weten dan vraag ik Wim om rechtstreeks te reageren. Groetend, Cees
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Bericht door melhof »

Ik heb in het geheel geen haast Cees.
We hebben net onze huidige verzekering opgezegd en willen omdat we op dit moment toch op blokken staan dat maar ff zo laten.

Over een aantal maanden gaan we naar een nieuwe uitkijken.

Dus erg bedankt voor het uitzoeken en ik zie het antwoord graag tegemoet.

Begreep ik nu goed dat er geen camperverzekering met uitbreiding naar ziektekosten dekking bestaat. Zodat je de nederlandse basis ziektekosten verzekering de deur uit kan doen? (lijkt me een utopie, maargoed...)

Groet,
Melchior
dinand
Berichten: 179
Lid geworden op: 10 okt 2005, 14:18

Bericht door dinand »

joh wat is dit toch voor een vertrekwoede in nederland opeens! overal waar ik kom lijken mensen bezig met een "reis voor onbepaalde tijd". Op mijn motorrijschool (joh, jij ook al), bij school komen steeds meer campertjes te staan, overburen, vrienden. . .echt overal waar ik verkondig dat ik binnenkort weg ga hoor ik ' ohhh dat wil ik ook' of ' jij ook al joh"

Ik wou deze zomer al vertrekken, maar studievertraging hindert dat, dus nu een korte vakantie van 2 maanden balkan aan het plannen en er zijn al 3 busjes die mee willen gaan met daarin in totaal 8 mensen en 3 honden . .. iedereen wil nederland uit lijkt t wel
CeesHM de Bruin

Bericht door CeesHM de Bruin »

CeesHM de Bruin schreef:
Leo schreef:Ik vraag me dus af WAAROM het gros van de verzekeringen stopt bij 5 ton?
A) Weet jij als insider waarom die bovengrens bepaald is?
B) Lijkt het je geen goed idee om toch te proberen de DbbL verzekering ook voor deze zwaardere voertuigen te laten gelden.


Dank voor je compliment. Ik ben erin gedoken en meld me weer als ik tzv van beide vragen met zinnigs boven water kom. Groetend, Cees
Leo, zoals beloofd het onderstaande:
5 ton is een regel die maatschappijen hanteren omdat boven de 5 ton andere risico's gaan meespelen. Meer vrachtwagen gedachte dus. Ik heb met onze verzekeringman afgesproken dat voor boven de 5 ton WA het vrachtwagentarief zal gelden. Daar komt hij niet onderuit bij de maatschappij. Normaal gesproken kunnen wagens van ouder dan 8 jaar alleen nog WA verzekerd worden. ECHTER: voor het casco deel zullen zij het Dubbelluchttarief hanteren met de daaraan gekoppelde voordelen, dus o.a. ongeacht leeftijd van de wagen. En het tareif geldt uitsluitend voor leden Dubbellucht en voor Mercedes of Hanomag motorwagens. Groetend, Cees
CeesHM de Bruin

Re: Op reis voor onbepaalde tijd (ervaringen gevraagd!)

Bericht door CeesHM de Bruin »

CeesHM de Bruin schreef:
melhof schreef:@Cees:
Ik heb hier nog 1 puntje aan toe te voegen:
Als je op reis bent zoals Merijn beschrijft en je dus geen natuurlijk woon adres meer hebt (uitgeschreven uit de gemeente zonder nieuw inschrijf adres, maar wel een postadres... Gaat de verzekering dan moeilijk doen?
Ook heeft onze huidige verzekering een limiet van 6 maanden durende vakantie, maar dat is geloof ik bij de Dbbl niet van toepassing...?
Mijn huidige verzekeringsadviseur raadde me aan toch in Nederland woonachtig te blijven terwijl mijn vriendin zich bv. wel zou uitschrijven.
Over het 6maanden principe moet je zorgen dat het niet aantoonbaar is dat je niet meer in Nederland bent geweest. Dan krijg je het voordeel van de twijfel... (wat vind je van zo'n sjoemel advies Cees.... :roll:)
Van andere mensen heb ik overigens ook al gehoord maar beter niet te vertellen dat je niet meer in Nederland woonachtig bent. Maarja, heb je een keer schade... komen ze er misschien als nog achter.
Hallo Melchior,
Over de APK kan ik geen zinnig woord zeggen. Dat zijn overheidszaken en die zijn voor de burger zelden gemakkelijk of vriendelijk, laat staan zinnig. Over de verzekeringen neem ik contact op met Wim de Jong en leg hem je vragen voor. Heb je haast? Ik ga nl a.s. vrijdag voor 10 dagen op reis. Laat even weten dan vraag ik Wim om rechtstreeks te reageren. Groetend, Cees
Hoi Melchior en anderen.
Hier de reactie vanuit de verzekeringenhoek.
Er worden een paar zaken door elkaar gehaald t.w. de camperverzekering en de reis-ziektekostenverzekering.
Voor de laatste geldt: 'Bij de gangbare premiestelling kan men maximaal 14 weken achtereen op pad. Als men langer wil, geldt er een maximale periode van 6 maanden. Bij een langere periode dan 14 weken geldt er een premietoeslag van 100 %. Verder dient men voor alle verzekeringen, muv levens- en overlijdensrisicopolissen, woonachtig te zijn in Nederland. Advies is om hierin geen risico te nemen en vooraf duidelijke afspraken te maken met de verzekeraar die wordt gekozen. Mijn advies is Wim bellen! Hier op de gok gaan kan betekenen levenslange ellende. En ongelukken liggen in een klein hoekje.'

Mbt tot het al of niet laten uitschrijven en een postadres nemen e.d. geldt: 'Uitschrijven uit een gemeente, niet meer inschrijven en een postadres in Nederland nemen, geldt als emigratie en derhalve einde van de verzekering. Dit is overigens niet alleen van toepassing op de kampeerautoverzekering, maar geldt voor vrijwel alle (schade)verzekeringen en volgens mij is de overheid ook niet echt bereid aan dit soort constructies mee te werken. Van die zijde zullen er ongetwijfeld ook nog een aantal voorwaarden en beperkingen gelden, b.v. mbt belastingen en sociale verzekeringen. Laten we in ieder geval binnen de club trachten niet aan dit soort constructies mee te werken. Wat dan wel kan is een kwestie van informeren bij de gemeente afdeling Burgerzaken. Mijn advies is om tenminste de bestuurder/eigenaar in Nederland te laten blijven wonen. B.v bij de ouders en daar inschrijven dus en ook een kamer inrichten. Je vijanden slapen niet. Let op dat er dan weer geen problemen rijzen mbt bv voordeeldelers bij uitkeringssituaties. Niet over een nacht ij gaan derhalve. Groetend, Cees
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Hoi Cees,

bedankt voor je antwoord & regelarij.
Wel jammer van dat vrachtwagentarief, want dat is toch een heel stuk duurder dan campertarief?
Dat casco-tarief ouder dan 8 jaar klinkt daarentegen weer aantrekkelijk.
Ik heb geen idee wat mijn huidige verzekering daarmee doet.
Als de bus klaar is zal ik eens kijken of het de moeite loont om er een cascoverzekering voor af te sluiten.

Groet, Leo.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Op reis voor onbepaalde tijd (ervaringen gevraagd!)

Bericht door Leo »

CeesHM de Bruin schreef:Mbt tot het al of niet laten uitschrijven en een postadres nemen e.d. geldt: 'Uitschrijven uit een gemeente, niet meer inschrijven en een postadres in Nederland nemen, geldt als emigratie en derhalve einde van de verzekering.
Hier wil ik als bootjes/busjes-zigeuner nog ff wat over kwijt, omdat er nogal een groot verschil zit tussen een postadres en briefadres.


Het Postadres:

Het postadres zoals Cees dat bedoeld is een onofficieel gebeuren.
Je schrijft je overal uit (als dat al mogelijk is, want zomaar verdwijnen is een precaire zaak :wink: ), en laat alleen vrienden en kennissen weten waar ze een verjaardagskaartje naartoe kunnen sturen.
Voor de rest van de wereld ben je onvindbaar, en dat vindt geen enkele overheid leuk omdat ze dan met een blauwe envelop blijven zitten. :wink:
Idd kun je jezelf niet meer verzekeren, kunt niet stemmen, rijbewijs verlengen wordt errug moeilijk, etc.
########


Het Briefadres.

Maar er is wel degelijk een officiele manier om volwaardig ingezetene van Nederland te blijven, namelijk een briefadres.(officiele benaming)

Een briefadres is een officieel adres wat je via de gemeente moet regelen.
De bewoners van dat adres moeten een (op het gemeentehuis verkrijgbaar) formulier tekenen waarin oa. staat dat je ze toestemming geven om hun adres als briefadres te gebruiken.
Tevens verplichten ze zich om, zodra ze je zien, de post te overhandigen die aan jou geadresseerd is.
Dit formulier lever je weer in bij de gemeente, en dan is het geregeld.

Als je het op deze officiële manier doet, dan voorkom je dat de belastingdienst je aanslaat als voordeurdeler oid.
Het kan evengoed bij een huurhuis, want de bewoners (onder)verhuren helemaal niets, ze nemen slechts een verplichting op hun schouders waar de verhuurder niets mee te maken heeft.

Ook krijg je naar dat briefadres je stemformulieren opgestuurd, je kunt gewoon landelijk én plaatselijk stemmen.
Je blijft gewoon een volwaardige Nederlander met alle rechten en plichten die daaraan verbonden zijn, je hebt alleen geen vaste woon- of verblijfplaats.
Dus ook verzekeren is met een officieel briefadres gewoon mogelijk.
Je hoeft absoluut nergens een kamertje in te richten ofzo.
Rijbewijs en paspoort verlengen doe je gewoon bij het gemeentehuis van je briefadres.


Als je het wilt nalezen: Wet van 9 Juni 1994: Houdende regels ter zake van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.
Het is een enorme kluif om door te worstelen, maar dan weet je ook écht hoe het zit.
Dat voorkomt hier allerlei misverstanden. :)

(Ga naar http://www.wetten.nl en typ daar bij het zoekprogramma bovenstaande datum in.)


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Bericht door melhof »

OK de zaken zijn nu goed duidelijk voor me geworden.

Maar het betekend dus eigenlijk dat je nooit meer dan 6 maanden op vakantie mag!!
Dat bovendien tegen dubbele polis kosten.
En dat geen enekele verzekeraar of overheid het ondersteund als je langer weg blijft...


Ofwel hoe doen mensen als sigeuners het dan?
Of mensen die op een schip wonen?
Er zijn toch mensen die een jaar rondtrekken?


En ze verhuren toch echt niet allemaal hun huis onder?
Lijkt me in veel gevallen veel beter om dan geen huis te hebben al is het maar voor een jaar.

Wat we al dachten is dus dat je maar beter een tijd kan reizen en dan je verzekeringen ed. in een ander land opnieuw nemen.
Bij voorkeur een land waar ze wat minder moeilijk doen over de APK enzo en bovendien die bizarre ziektekosten verzekeringen goedkoper zijn dan hier.

Wie weet er iets over dit soort regels en verzekerings toestanden in buitenlanden?

Ook erg goed dan verhaal van post en briefadres.
Gaan we doen.

Erg bedankt voor alle info.

Groet,
Melchior
Big Benz
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 mei 2007, 14:07
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Big Benz »

Onderstaande tekst heb ik van een website afgeplukt van iemand die echt héél lang op reis is gegaan. Het gaat hier o.a. over het APK probleem en hij nodigt uit om contact met hem op te nemen om te horen hoe hij dat geregeld heeft. De link naar zijn website is: .http://ctjansen.nl/nuke/modules.php?nam ... le&sid=296

Gelukkig is mijn auto en mijn persoonlijke ziektekosten en ongevallen verzekering rond gekomen (met hier en daar wat aandringen, doorduwen en zeuren). Kreeg zowaar, na wat aandringen, een reactie van het Ministerie van Verkeer en waterstaat op het kip & ei probleem van APK. Immers wordt je verplicht elk jaar een APK te doen, maar in verre landen is dat niet mogelijk. Dus overtreed je de wet. Helaas was het antwoord niet erg bevredigend en kwam er op neer dat ik inderdaad de wet aan het overtreden was en er geen andere oplossing voor is. Gelukkig heb ik die wel gevonden, maar op een andere manier die ik hier niet uit de doeken ga doen. Er zouden namelijk wel eens ambtenaartjes wakker kunnen worden en die route afsnijden, en dan ben ik weer terug op beginpunt. Voor diegene die echt interesse hebben, benader me maar en dan leg ik het uit
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Bericht door paulv »

Hallo Melchior,

Ik heb wat op internet gesurft en kwam deze verzekering tegen voor wereldreizigers, misschien is dat wat:

https://www.oomverzekeringen.nl/content ... d=196&ex=1

Groeten,
Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Niek
Berichten: 85
Lid geworden op: 15 dec 2004, 20:48
Locatie: Oosterend

Bericht door Niek »

Oplossing voor APK probleem: Schors je wagen en vertrek naar het buitenland. Geef als schorsingsverblijfplaats (waar de auto staat) een buitenlands adres op. RDW heeft geen oplossing voor auto's, die langer dan 1 jaar op reis zijn en na 1 jaar krijg je dan een boete.
Verzekeren van de wagen: voor een camper zijn de tarieven niet zo hoog als voor een vrachtwagen. Bel met DL verzekeraar of NKC wat de tarieven en voorwaarden zijn.
Niek
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten