Heen en weer! veren

Plaatwerk, ramen, deuren, zonnekleppen en zo voorts
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Heen en weer! veren

Bericht door Rene »

Ja heen en weer gaat de camper als je erin stapt. ( handig als je koffie aan het drinken ben) Ik ben zelf behoorlijk aan de maat maar ook als mijn dochter erin stapt gaan we Heen en Weer. Mijn probleem is dat hij wel erg heen en weer gaat, als je gewoon rechtdoor kan blijven rijden is er niets aan de handje maar bij een bocht heb ik steeds het gevoel of dat ik eruit vlieg. En dan rij ik echt wel rustig. Ik had het aan de commissie gevraagd maar die gaf naast een paar tips. één tip was zet het eens op het forum. Nou daar is die dan. Ik heb een 308 op gas. Achterin liggen twee dikke berta`s van 100 liter. Ik heb achter 5 bladveren en voor twee. Ook heb ik stabilisatorstangen. Zijn er oplossingen voor dit probleem. Ik weet niet of er nog meer veren onder kunnen? Wie kan mij de oplossing geven. Trucs en tips zijn van harte welkom.
Gr Rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
dinand
Berichten: 179
Lid geworden op: 10 okt 2005, 14:18

Bericht door dinand »

hoe rijd je in een bocht? geef je gas of neem je terug, of juist helemaal niet?

Bij achterwiel aangedreven voertuigen is het nml zaak dat je in bochten gas geeft ! Dit voorkomt overhellen omdat de aandrijving achter de boel recht trekt als het ware. Scheelt bij mijn 508 zeker de helft.
Gebruikersavatar
Arnold Smeets
Berichten: 398
Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
Locatie: Hoevelaken

Heen en weer! veren

Bericht door Arnold Smeets »

Laat mij eens gokken Rene: je auto is veel te zwaar.

Leeg weegt je auto 2468 kg met een laadvermogen van 732 kg. Er staat geen aantekening kampeerauto bij.

Gok ik het goed dat de inrichting later gekomen is dan de laatste weging? Misschien die twee grote LPG tanks ook? Schoonwater tank, vuilwatertank, zo te zien minimaal 3 mensen, dan ben je snel door 732 kg heen!
Ga eerst even naar een weegbrug en weeg even de vooras en de achteras. Bij jullie in de buurt zijn vast wel weegbruggen te vinden waar je voor een paar euro contant even overheen mag. Met die gegevens kun je beter advies krijgen.

Groet,


Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Bericht door Rene »

Op het kenteken staat kampeerwagen. De kilo`s kloppen ( hoe weet je dat eigenlijk ) Ik mag toch 3500 kilo wegen? Ik weet niet hoe zwaar hij is ik zal hem is gaan wegen. Er zit wel heeel veel zware troep onder, een hele grote trekhaak, rvs tanken ed. Dat gaat er onderuit. Trekhaak heb ik niet nodig en een kunstof tank is veel lichter. Maar als hij te zwaar is wat kan ik dan doen? ( afgezien van slopen ) Gr Rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Bericht door melhof »

Hoe zit het met je toplast.
Heb je ook veel gewicht op je dak zitten?
Of alle zware spullen in de kastjes er net onder?

Het is belangrijk alle zware spullen zo laag mogelijk te laden.

(dit advies word misschien door anderen afgeknald, het is ook maar een 'wild guess' waar ik bij mezelf ook wel eens aan heb gedacht:)
Heb je wel eens gekeken of je stabilisator stangen nog wel echt werken?
Als ze gebroken zijn in de scharnierpunten bij de as dan lijkt het of ze er zitten maar doen win werkelijkheid niets. Overhangen en instabiliteit tot gevolg.

Verder: met een 3,5ton busje moet je gewoon rustig rijden als je tot aan de max belaad.

Je moet je bouwserie in de deursponning bekijken.
Daar kun je aan zien welke uitvoering je hebt. Je kunt het dan opzoeken in de tabellen hieronder.

Heb je wel de juiste type banden en bandenspanning bij de juiste toelaatbare asbelasting?
(zie de pagina's van de club CD-ROM hieronder)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tip: je kunt ook je gewicht bepalen door deze pagina's. Het is alleen wel een indicatie en alleen na controle met een weegbrug bruikbaar.
Zo heb ik wel eens zonder weegbrug ontdekt dat we op vakantie gingen met 1800kg op de vooras. Toen hebben we alle zware spullen uit de alkhoof gehaald en achterin laag geladen. Tot we weer rond de toegestane 1500kg zaten. Reed ook een stuk fijner! 8)

Groet,
Melchior
Laatst gewijzigd door melhof op 31 mar 2010, 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arnold Smeets
Berichten: 398
Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
Locatie: Hoevelaken

Bericht door Arnold Smeets »

Dag Rene,

Ok voor kenteken, kan trouwens een administratieve wijziging geweest zijn zonder dat er gewogen is.

De kilo's kloppen: gezien bij de RDW op basis van je kenteken.
Nee, je mag niet 3500 kg wegen, je mag 3200 kg wegen. Dit staat op je papieren en wanneer je er overheen gaat ben je in overtreding. Dat is enerzijds een administratieve zaak en aan de eerste paar kilo teveel hoef je nu ook weer niet superzwaar te tillen. Het is overigens wel beleid van deze vereniging alles binnen de wettelijke normen te houden.
Maar ik vermoed dat die 3200 kg het technische maximum van de auto is en als je dan zwaarder bent heb je echt wel een probleem. De minst vervelende situatie is bij een controle waarbij het voertuig gewogen wordt. Richtlijn: tot 5% waarschuwing, tot 10% boete, boven 10% afladen.

Veel ernstiger is het wanneer je bij een ongeval betrokken bent en er (een deel van) de schuldvraag bij jou neergelegd wordt omdat je veel te zwaar was. Je zult ontdekken dat verzekeringsmaatschappijen dan ineens heel vervelend worden, ze zullen vermoedelijk de andere partij wel betalen maar het "teveel" op jou verhalen.

Wegen is ok, ik ben benieuwd.

Alles wat je niet nodig hebt moest je er maar afhalen. Hoewel: zo'n trekhaak kan eventueel bij een aanrijding toch wel heel fijn zijn door als extra bumper te functioneren. Je auto is misschien wel onherstelbaar maar de passagiers zouden er misschien door gered kunnen worden.
Die tanks kun je ongetwijfeld verkopen.

Dan nog wat anders: neem contact op met de afdeling homologatie en conformering van DaimlerChrysler, geef je chassisnummer op en vertel dat je kampeerauto naar jouw idee te licht is. Je hebt een kleine kans dat zij aangeven dat met bepaalde wijzigingen (misschien wel andere veerbladen maar zij bepalen) het gewicht opgekrikt kan worden. Door die wijzigingen zal de auto hopelijk ook wel stabieler worden. Tussen bepaalde types zat maar weinig verschil, bijvoorbeeld een ander veerpakket, en soms lukt het om zo'n verschil te overbruggen.


Groet,


Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
africandreamers
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 nov 2006, 15:06
Locatie: Leiden
Contacteer:

Schokdenpers?

Bericht door africandreamers »

Hoi Rene,

is het heen en weer schommelen altijd al geweest, of is het plotseling ontstaan? Zouden het misschien de schokdempers kunnen zijn?

Groet,

Fulco
All those who wander are not necessarily lost....
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Zat in eerste instantie ook in de richting van de schokdempers te denken .


Maar ook het gewicht bovenin kan een grote factor zijn.
Toen ik de mijne kocht slingerde het ding ook als een topzwaar schip.
Bleek het schuifgedeelte van de bovenslaper te zijn, die woog 85 kilo vanwege het waanzinnig dikke staal wat ze daarvoor gebruikt hadden.
Schuif eruit gesloopt en het slingeren was helemaal over. :)

Daar ik op de avatar iets op dak zie liggen, vraag ik me af hoeveel gewicht daar in zit?


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
africandreamers
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 nov 2006, 15:06
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door africandreamers »

Meten is weten. Het is niet moeilijk om bij b.v. de grofvuil stort je bus te wegen, ook voor en achteras afzonderlijk. In Delft b.v. doen ze daar niet moeilijk over, als je maar op een rustige dag komt. Dan weet je totale belading en afzonderlijke asbelading.

Schokdempers kun je volgens mij eenvoudig demonteren. Bij een garage kun je ze laten testen op specificaties (volgens mij kun je ze moeilijk zelf controleren, behalve natuurlijk als ze nat zijn: dan zijn ze kapot ;-)).

Groetjes,
Fulco
All those who wander are not necessarily lost....
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Bericht door Rene »

Hallo daar ben ik weer, leuk hoe iedereen meedenkt. Ik moet eerst gaan wegen dat is me duidelijk. Ik ben aan het bouwen in Vlijmen (den Bosch ) weet iemand daar een weegbrug? Anders moet ik hem weer meenemen naar huis om hem in Hem te laten wegen. Daarna de schokbrekers. Is daar een test voor die je zelf kan doen. Ik zag ook dat de rubbers van de bladveren ruimte hadden. Dan die ook maar gelijk doen. Al is dat een vervelend karweitje :cry: . Mijn bedoeling was om er ook nog een topbox op te doen, maar ik geloof dat ik daar maar van af zie. Ik zal ook mercedes aanschrijven om te kijken of ik naar 3500 kilo kan. Maar dan zal hij ook weer gekeurd moeten worden :?: toch. Ik ben bijna klaar met de nieuwe binnenkant( betimmering elektra ed). Vorig jaar al een nieuwe neus erop gezet, schiet dus aardig op. Volgende week keuren hopen dat, dat ook wat meezit. Ik ga weer verder en bedankt nog. Gr Rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

In Den Bosch weet ik er een paar,
de afvalstoffendienst voor grof vuil, aan de zuid willemsvaart, er heen rijden en er weer uit, moet hetzelfde gewicht opleveren, dus kost het niks, als ie afwijkt ben je 20 cent per kg verschil kwijt.
Ander oplossing is als je bij de dealer (ruttchen Zandzuigerstraat) toch een keer onderdelen haalt even kijken of de remmenbank vrij is en dan vragen of je even gewogen kan worden, men meet per as.

Er zijn er nog wel een paar, Dieppop bij de brabanthallen had ook een wegbrug (vroeger )


Frank
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Bericht door Rene »

En ja hoor daar isie weer. Een hoop is duidelijk geworden. Allereerst hij is weer goedgekeurd, al een hele zorg minder. Toen naar de weeg brug bij mercedes in Den Bosch ( nog bedankt voor het adres denken ook erg met je mee die lui) Wat ik al dacht, hij zit binnen het gewicht als ik er niet in sta :oops: Zonder gein ik heb nog 120 kilo over, maar dan is hij wel helemaal leeg :cry: Veel te zwaar dus. Ik moet dus gaan zoeken waar ik gewicht kan besparen. De twee grote rvs tanken er onder vandaan, trekhaak, 1 accu eruit, bestuurderstoel vervangen door een gewone stoel ( is nu lucht geveerd en niet te tillen ) Er zit nog wat ijzer aan de onderkant waar vroeger steunen aan hebben gezeten, ook weg. Verder: de schokbrekers zij aan vervanging toe, de Mercedes meneer gaf als advies koni,de nastelbare. Maar dan betaal je ook de hoofdprijs € 500.00 Eerst maar gewicht eruit en kijken wat er dan gebeurd. Bij Mercedes aan vragen hoe het gewicht op het kenteken te veranderen van 3200 naar 3500. Ik hou u op de hoogte van de vorderingen. Gr Rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Ben

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 16 aug 2007, 06:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Rene,
Heb je een 207 D ook wel(TN)genoemd?? dan denk ik dat je om 3500kg op kenteken te krijgen er een andere as onder moet zetten.
Ik heb ook altijd uitstekende ervaringen met Ruttchen.....
Frank
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Bericht door Rene »

Nee ik heb een 308, en volgens merceds is deze ook in een 3500 kilo uitvoering.
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Rene,
De 30X serie heeft dan ook 2 gewichten, daar denk ik datalleen veren wisselen genoeg kan zijn.
Ook hier kan de dealer uitkomst brengen voorde informatie over veerpakketnummers.
Kik op je veerpakket wat voor nummer die heeft,en of die ook klopt wat de magazijnbalie kan opzoeken aan de hand van je chassisnummer.
Als je hem wil wijzigen moet je via MB Nijkerk (afd homologatie)
en RDW aan de slag.

Frank
CeesHM de Bruin

Bericht door CeesHM de Bruin »

Frank.fjph schreef:.......daar denk ik datalleen veren wisselen genoeg kan zijn.
Even een leken opmerking. Onze 508 schommelde ook lustig erop los, ook als we reden op bv oneffen wegen. Ik heb er door Jos Leeuw luchtvering eronder laten zetten en nu staat hij als een huis en rijdt als een trein. Idee? Groetend, Cees
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Bericht door Rene »

Er zitten nu ook nieuwe veren onder koni nastelbaar. Gekocht bij een man in best 4 stuks nastelbaar nieuw 199 euri. Gelijk een waterpomp voor 20 euri megenomen altijd handig. Maar om bij het schommelen te blijven dat is dus een heel eind minder. Een ieder erg bedankt voor het meedenken. Gr Rene :P
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

Even voor duidelijkheid, je hebt nu dus nieuwe VEREN die nastelbaar zijn, dus geen SCHOKDEMPERS?
Het lijkt me juist dat des schokdempers zorgen voor niet te veel heen en weer wiegen :?
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Bericht door Rene »

:oops: veren nee de dempers vervangen :oops:
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Gerrit J
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 jan 2007, 20:57
Locatie: Doornspijk

Heen en weer Veren

Bericht door Gerrit J »

Hoi Winand.
Heb voor mijn 609 het stuurhuis laten reviseren, als nieuw, wat sturen betreft helemaal goed.
Wat blijft is het schommelen, bij spoorvorming en op binnenwegen, moet ik hierin ook denken aan schokdempers of iets anders?
Groeten Gerrit J.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi,

Dat kan ook te maken hebben met je spoorbreedte je bent iets smaller dan een grote vrachtwagen.
Als er echt dikke sporen in de weg zitten merk ik ze ook af en toe met mijn 608.
Dus andere 609-rijders reageer even!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gerrit J
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 jan 2007, 20:57
Locatie: Doornspijk

Heen en weer Veren.

Bericht door Gerrit J »

Hallo.
Nog even het volgende, onze 609 was van oorsprong een 25 persoons bus, wat betekend het gewicht voornamelijk op de vloer.
Nu als camper gewicht omhoog gebracht met inbouw van kasten en apparatuur, kan dit ook een oorzaak zijn van schommelen?
Groeten Gerrit J.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi,

Gewichtverdeling speelt ook mee, das een feit.
Als het niet te hinderlijk is geen aandacht aan besteden.
Je kunt wel je zware spullen na beneden halen en de lichte boven in de kastjes: kost niets!

Succes!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Bericht door Rene »

Ik denk dat hetzelfde advies voor jou geld als dan dat ze mij gegeven hebben. Kijk of stabilisatorstangen goed zijn incl. rubbers. Veren nakijken, schokdempers nakijken en zorgen dat je zoweinig mogelijk gewicht bovenin hebt. En als dat allemaal goed is, dan hoort het gewoon zo :wink:
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten