sigarettenaansteker

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jurg & Marleen
Berichten: 40
Lid geworden op: 24 apr 2007, 13:03
Locatie: Utrecht

sigarettenaansteker

Bericht door Jurg & Marleen »

Ik heb in onze 508 op het dashboard een ouderwetse sigarettenaansteker, maar kan daar natuurlijk geen moderne plug insteken voor bijv. ventilator of navigatie-lader. Weet iemand of hier adapters voor te vinden zijn, en zoja waar? Of is het (liefst eenvoudig :wink: ) mogelijk om een modernere sigarettenaansteker daar in te bouwen? Als dat niet mogelijk is, hou sluit ik zo`n nieuwe aan die gevoed wordt door de startaccu?
Daarnaast wil ik er ook 1 op de huishoud-accu aansluiten, kan iemand mij uitleggen hoe ik dat precies moet doen? (hoe aan de accu, zekeren, bedrading)
Alvast bedankt, groetjes Jurg!
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Bericht door melhof »

Bedoel je zo'n converter?

http://www.maplin.co.uk/Module.aspx?Mod ... &U=strat15

Als je geen apparaten hebt die op het oude socket passen zou ik het gewoon vervangen voor een normale maat.

Bij iedere autowaren zaak kun je vast wel een gelijkend model krijgen dat (met mogelijk wat uitboren/vijlen) gewoon in het oude gat past.

Groet,
Melchior
Gebruikersavatar
Jurg & Marleen
Berichten: 40
Lid geworden op: 24 apr 2007, 13:03
Locatie: Utrecht

Bericht door Jurg & Marleen »

Tenx, gedaan! Nou kan ik hem nog niet rijdend testen, omdat ik de bus prachtig heb ingebouwd tussen allerlei voertuigen. Ik heb wel mijn telefoon proberen te laden met de motor op stationair, dit lukte niet. Nou ben ik gaan twijfelen of het wel de sig.aansteker-socket is. Vandaar even een paar fotootjes, met de vraag of iemand het herkent.
Afbeelding
Afbeelding
Ik hoop dat iemand mij zal vertellen dat dit inderdaad de oude sigaretten-socket is. Laatste vraag voor nu; hoort er op de socket 12V te staan als de motor stationair draait (en laadt de accu in stationairstand op?
Groet Jurg :D
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

Het ziet er niet uit als een sigaretten-socket, die zijn dikker. (zie socket-deel op afbeelding van link hierboven)
De stekker op deze afbeelding zou wel eens kunnen passen. Het wordt op die pagina een 'standard' socket genoemd, maar normaal kom je ze niet tegen in auto's.

Je hebt je mobiel erin geplugd gehad, je hebt dus wel een stekker of lader die hierin past?
Staat er wel spanning op de stekkerdoos? (voorzichtig meten met een multimeter, geen korstsluiting maken, anders heb je een zekering minder)
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
Jurg & Marleen
Berichten: 40
Lid geworden op: 24 apr 2007, 13:03
Locatie: Utrecht

Bericht door Jurg & Marleen »

Ha Winand, ik had dus zo`n dunnere in het dashboard, en die heb ik vanmiddag verwisseld voor een nieuwerwetse, daar had ik mijn telefoon mee proberen te laden. En ook nog eens in stationair; zou dat uberhaubt kunnen?

En Ben, het was dus volgens jou inderdaad een "sig.aansteker-gat"? Ik heb hem of haar er juist uitgehaald omdat het me handiger leek. Heb jij dan allemaal apparaatjes met de kleinere plug dan de moderne?
Groeten Jurg
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Bericht door melhof »

Het lijkt mij ook gewoon zo'n ouderwetse plug hoor.

En dat convertertje wat ik linkte lijkt me hier zelfs wel in te passen.

Als er geen stroom op staat moet je vooral de zekeringen nakijken en mogelijk kijken of er wel stroom op de draden staat.
Volgende stap kijken waar jouw draad heen gaat en uitvinden waar die uit komt.

Suc6,
Melchior
Gebruikersavatar
Jurg & Marleen
Berichten: 40
Lid geworden op: 24 apr 2007, 13:03
Locatie: Utrecht

Bericht door Jurg & Marleen »

Bedankt mensen, ik denk dat je gelijk hebt Melchior, degene die ik er nu in heb gedaan is een grotere waar alle moderne pluggen in gaan. In de gene die ik eruit heb gehaald (aluminium) kan ik niet eens mijn pink in kwijt. Nu even nagaan waarom er geen stroom op staat!
Lang leve Dubbellucht en eenieder die er lid van is!!!
Groeten Jurg.
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

Die kleine (zijn volgens mij 'moderne' accessoire-sockets) werken vaak wel beter.
Bij de grote (sigarettenaansteker-sockets) maakt de stekker vaak geen goed contact en moet je een beetje aan de stekker friemelen of draaien. Er zijn stekkers waar een klein rood ledje in zit dat gaat branden als ie stroom krijgt. Dat is erg handig.
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Zoals Winand terecht opmerkt, hebben de "grote" vaak contactproblemen. Daarom hebben wij voor de grote stromen (waterkoker, oventje) een heel andere contactdoos/contactstop-combinatie toegepast. Zie plaatjes op http://sittig.nl/april06.htm .
Overigens zijn de kleine veel ouder, al van de jaren '50, terwijl de grote oorspronkelijk bedoeld waren voor de sigarettenaansteker.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Ik gebruik bij voorkeur de kleine omdat die beter contact houden voor snoeraansluitingen.
Als verloopmogelijkheid heb ik ergens (LIDL?ALDI aanbieding van 2,95 of zo) een snoer met drieweg verdeler voor die grote aanstekerpluggen gekocht en daar de stekkerafgeknipt en daar de kleine stekker aangezet en voila de verleng /verloop combinatie die perfect werkt.
De kleine pluggen en stekkers zijn gewoon bijna overal te koop en men noemt ze DIN plug od BOSCH plug .

De laatste ontwikkeling kocht ik vorige week: een plug die in beide contactdozen past.... is een grotere plug met een rood opklikbaar ringetje dat je verwijdert voor de kleine plug en er opzet voor de grote (aansteker) plug/


Frank
Gebruikersavatar
Peter
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 dec 2004, 17:51
Locatie: groene hart

stekkerdoos

Bericht door Peter »

De laatste ontwikkeling kocht ik vorige week: een plug die in beide contactdozen past.... is een grotere plug met een rood opklikbaar ringetje dat je verwijdert voor de kleine plug en er opzet voor de grote (aansteker) plug
Nou, laatste ontwikkeling.
Die dingen zijn toch alweer bijna antiek te noemen.
Je bedoelt die dingen waar het rode opzetstukje in de stekkerdoos achterblijft terwijl dat helemaal de bedoeling niet is :cry:
Waarna je hem eruit pulkt met je schroevendraaier en er gelijk een verse zekering in kan zetten :twisted:

Beetje of topic:
Bij een beetje grote verbruiker (koffieapp., magnetron) wil de stekker nogal eens gaan smelten.
Je zou kunnen overwegen om voor deze apparaten er een gewoon geaard stopcontact op 12/24V in te zetten.
Plus op de pootjes (doorverbinden) en min op de aarde.
Dan maakt het ook niet uit hoe je de stekker erin stopt.
Vervolgens kun je op elke grote stroomverbruiker een normaal geaarde stekker zetten met de plus op een pootje en de min op de aarde.
Voldoende dikke draad gebruiken, afzekeren op +/- 20Amp.
Hatsikidee.
Werkt goed :lol:

Peter
mfellman
Berichten: 223
Lid geworden op: 31 okt 2006, 11:39
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Bericht door mfellman »

Ik ga in ieder geval ervoor zorgen dat er op meerdere plekken een rode en een zwarte aansluiting komen. Zet ik op die apparaten lekker speciale plugjes en klaar is Marc. Autoradio enzo krijgen gewoon een vaste plek en dus aansluiting.

Marc
F46Ka (met de OM314) vanaf 07-05-2007
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

peter
Het was ook slechs voor mij de laatste ontwikkeling.... :cry: :wink:
Voor algemeen gebruik kies ik niet voor de 220 v stekkers mmar vanmiddag bedacht ik hetzellfde voor mijn elektr. 12 V lier....
Gebruikersavatar
Jurg & Marleen
Berichten: 40
Lid geworden op: 24 apr 2007, 13:03
Locatie: Utrecht

Bericht door Jurg & Marleen »

Hee hallooo, het is gelukt!!! Heb wat moeten solderen, en het werkte nog niet omdat er een zekeringetje kapot was. Wel vind ik het vreemd dat hij het al doet zonder dat ik de contactsleutelin het contact heb. Dit werkt bij ons mietsubietsietje niet zo; daar moet ik eerst contact maken. Is het iemand bekend of dit normaal is bij een 508?
Groetjes van een blije Jurg.
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

bij mijn 508 zit de plug oook buiten contak om, ik dacht op de zelfde zekering als de cabineverlichting...
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Wel of niet via het contactslot is een keuze van de fabrikant (of in Dubbellucht-geval: van de knutselaar). In de tijd dat de meeste "busjes" gebouwd zijn, was een accessoirestand iets voor heel luxe auto's...

Houd er bij een eventuele modificatie wel rekening mee dat het contactslot niet is gemaakt om grote stroomsterkten te schakelen. Dus als je grotere stromen wilt schakelen (laptopvoeding, sigarettenaansteker), zul je een relais in de stroomkring moeten opnemen.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

Jep, bij elke bus/auto kan de aansluiting weer anders zijn.
En bij een oud bussie kan er een hoop aan veranderd zijn in het verleden natuurlijk.

Ik heb toevallig gisteren een relais geinstalleerd voor mijn koelkast.
We zijn al regelmatig de koelkast vergeten uit te zetten bij een stop e.d
Het relais wordt gevoed door de dynamo (aansluiting opgepakt bij scheiginsrelais), dus als de motor draait trekt het
relais aan, en krijgt de koelkast 12V van de huishoudaccu (mits de kk op 12V stand staat..) Als de motor uit gaat, valt het relais weer open en heeft de kk automatisch geen spanning meer.
Voor overige (zwaardere) gebruikers kun je dus dezelfde draad gebruiken die naar de koelkast gaat. Dus mocht je koelkast al een automatisch relais hebben, kun je deze apparaten/sockets aansluiten op de 12V voedingsdraad voor de koelkast.

Je hebt het in jouw geval over 'spanning achter de sleutel'. Dit is weer iets anders omdat je dan al spanning krijgt als je de sleutel in het contact steekt.
Je moet zelf kijken welke situatie voor je het meest gewenst is.
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
Jurg & Marleen
Berichten: 40
Lid geworden op: 24 apr 2007, 13:03
Locatie: Utrecht

Bericht door Jurg & Marleen »

Bedankt allemaal! Afbeelding Jurg.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast