Pagina 1 van 1
APK ook in buitenland
Geplaatst: 04 jul 2007, 17:51
door Arnold Smeets
Één van de grote problemen bij echt langdurig weg zijn met een kampeerauto is de APK, die niet langer dan een goed jaar geldig kan zijn.
De RDW is in april gestart met een proef waarbij het ook mogelijk is op drie plaatsen in België een Nederlands voertuig de Nederlandse APK te laten ondergaan.
De RDW is ook met de TÃœV en de Dekra in overleg over wederzijdse erkenning van elkaars keuringen.
Het begin is er, nu nog wat verder naar het zuiden afzakken heren van de RDW!
Groet,
Arnold
Geplaatst: 04 jul 2007, 18:45
door melhof
Ben er erg voor in!!
Maar inderdaad, ik doel dan meer op Spanje of daar omtrend naatuurlijk.
Als je toch voor circa 1000euro diesel en 2 weken rijden naar NL moet komen voor de APK dan maakt het natuurlijk niet veel uit of je in BE je APK kunt doen dan...
Voor ons zit er niets anders op dan hem in Spanje in te voeren tegen die tijd...
Debiele APK regels...
Groet,
Melchior
Geplaatst: 04 jul 2007, 18:54
door Leo
melhof schreef:Voor ons zit er niets anders op dan hem in Spanje in te voeren tegen die tijd...
Forget it..:(
De Spanjolen hebben een leeftijdslimiet voor importauto's.
Maar dat zijn allemaal zorgen voor morgen.
Voorlopig kun je een jaar weg, en misschien ben je dan wel hard toe aan een weekje vochtig Nederland.:)
Mvg, Leo.:D
Geplaatst: 04 jul 2007, 19:01
door melhof
I didn't know...
Welke landen nog meer Leo?
Beetje lullig als we hem straks alleen nog maar als bloembak kunnen gebruiken...
Groet,
Melchior
Geplaatst: 04 jul 2007, 19:46
door Leo
Geen idee Melchior, van Spanje wist ik het toevallig omdat we daar een tijdje geweest zijn.
Neem alvast maar een cursus "tuinieren in eigen bussie", da's nooit weg met dat huidige milieu-gezeik..
Joost mag weten wat die milieu-maffia nog meer voor onzin gaat verzinnen in de toekomst, maar dan kan jij alvast een kroppie sla kweken.. :P
Mvg, Leo.:D
Geplaatst: 05 jul 2007, 21:06
door Niek
Ikke niet snappe.
Als je je auto schorst en je checkt of hij verzekerd is en hij technisch goed is, kan je er in het buitenland toch gewoon rondrijden ??
Niek
kweet ook niet
Geplaatst: 05 jul 2007, 21:49
door DVIII
schorsen en stallen is eigenlijk één handeling , als je schorst moet je de stallingsplaats "officieel" ter controle opgeven , dat dat niet gebeurt is gedogen . of is dat nu verleden tijd ?
Geplaatst: 05 jul 2007, 21:49
door paulv
Ik heb hier in Frankrijk wel eens een geschorste Nederlandse auto verzekerd. Gewoon een Franse APK genomen en onder het mom van we gaan hem binnenkort invoeren, geen probleem.
Groeten,
Paul
Geplaatst: 05 jul 2007, 22:35
door A_A
Mijn auto is geschorst tot a.s. Zaterdag. Maar ik heb absoluut geen adres op hoeven tegeven.
Wel is bij mijn verzekering de voorwaarde dat hij aan de wet moet voldoen, en dat is apk gekeurd zijn.
Geplaatst: 06 jul 2007, 13:49
door melhof
Geloof dat er een verschil is:
-schorsen is een tijdelijke maatregel en doe je als je hem wilt stallen of niet verzekerd wil zijn en er tijdelijk niet mee rijd.
-schrappen (geloof dat dat zo heet) is kentekenplaten er af, die inleveren bij het postkantoor en niet meer op de weg mee rijden en dus ook geen APK en verzekerings plicht meer.
Een auto verzekeren zonder APK mag niet en is geld naar de verzekering brengen voor niets.
Het is nog niet zo erg, maar als je een dure Mercedes van de weg rijd, ben jij dus zelf verantwoordelijk en gaat je verzekering dus echt niets uitkeren. Of je dan zelf ff wilt opdraaien voor die paar ton schade.
Kun je lekker de rest van je leven voor een stinkende patser aan het werk.
Een buitenlandse verzekering nemen met een buitenlandse APK op een NL auto vind ik nog wel een goed idee.
Ook heb ik aan nog wat andere katachtige methoden gedacht om een bus toch in Spanje ingevoerd te krijgen bijvoorbeeld.
Waar een wil is is een weg en dat zijn zorgen voor later.
Misschien ligt onze bus dan allang op de schroot hoop...
Groet,
Melchior
Geplaatst: 06 jul 2007, 14:06
door Anton
Hoi,
Zover ik weet geld schorsen voor maximaal een jaar.
Dan moet je op nieuw schorsen.
De apk geld alleen als je er mee de weg opgaat.
Dus dus als de apk verloopt tijdens het schorsen: geen probleem!
Even aan melden en je rijd zo naar een apk station!
Groet Anton
Geplaatst: 06 jul 2007, 14:26
door melhof
Hmm...
Zal denk ik alleen niet werken als ik er 2500km mee van Spanje naar NL wil rijden voor de APK toch
:D :D
Melchior
zuiver
Geplaatst: 06 jul 2007, 20:39
door DVIII
laten we de feiten wel in ere houden, schorsen is schrappen , en de platen eraf halen is een broodje aap. als je geschorst bent mag je gekeurd en verzekerd zijn maar alleen de wegenbelasting is dan opgeschort als het ware , je kunt ook geen van alle voorwaarden van het houderschaps gedoe in orde hebben , dan verzeker je niet je keurt niet en betaald geen houderschaps belasting , ... hoewel het schorsen kost ook geld
in elk geval blijven je platen geldig want als je gaat rijden tijdens de schors kun je beboet worden , maar waarvoor ze je dan beboeten weet ik niet ( behalve dan de dingen die je niet in orde hebt ), ik weet dat geschorste auto's gekeurd kunnen worden en ik weet dat je ongekeurde auto's gewoon kan verzekeren, en die is dan echt wel geldig , geen enkele verzekering kan eisen dat je gekeurd bent
die verplichting is namelijk van de overheid uit vereist.
net als de politie (overheid) je altijd op gladde banden kan controleren, en bekeuren !
Geplaatst: 06 jul 2007, 20:43
door Anton
Hoi,
Schorsen kost € 22.50 voor een heel jaar met een minium van drie maand anders betaal je gewoon belasting.
Je mag er dan niet mee rijden, stel dat je een auto aan het restaureren bent en het project duurt 3 jaar dan moet je elk jaar op nieuw schorsen, simpel toch?
Groet Anton
Geplaatst: 06 jul 2007, 23:02
door paulv
Ik heb jaren gereden zonder APK, ik had gewoon geen zin (geld) om er elk jaar 2000 km voor om te rijden. Verzekering gebeld en gevraagd of het voor hun iets uitmaakt maar nee hoor, voor hun maakte dat niets uit.
Een APK is een momentopname en zegt voor de rest weinig.(na de APK kan je gewoon je gladde banden weer monteren, een lekke remcylinder krijgen enz.).
Het vervelende is wel dat ik administratief gecontroleerd ben en dat kost je een bon van € 75
.
Groeten,
Paul
Geplaatst: 08 jul 2007, 16:44
door Arnold Smeets
In vervolg op de bijdrage van Paul:
Zorg er voor dat je het standpunt van je verzekeraar schriftelijk krijgt, op hun papier. Een antworod van een telefonische helpdesk met mensen die weinig ervaren zijn en snel weer weg zijn is echt onvoldoende. Als het aankomt op premie vangen is een verzekeraar gemakkelijk in de omgang. Als het aankomt op een claim uitbetalen willen ze ineens van iedere punt in een tekst weten of die punt niet ondersteboven staat. Totdat dit naar hun tevredenheid is vastgesteld wordt er niet betaald.
De APK gegevens controleren op grond van bestanden is al enige tijd geleden aangekondigd en wordt steeds meer toegepast. Big brother, 1984, het is zover.....!
Groet,
Arnold