Banden dilemma

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
Peter MERCAMPO
Berichten: 416
Lid geworden op: 08 dec 2004, 18:03
Locatie: 'T Gooi

Banden dilemma

Bericht door Peter MERCAMPO »

:roll: Ik zit met een uitdaging waar ik graag wat meningen over wil horen ik heb een 608 met 17.5 inch velgen de banden die er nu onder zitten hebben de maat 8R17.5XCA. Het profiel is nog top maar de banden zijn wel uit 1982 en vertonen wat droogte schuurtjes. Ik heb besloten om er voor nieuwe onder te gooien Stad en land af gezocht maar deze zijn niet meer (nieuw) te krijgen wel zijn er nog 3 exemplaren alleen die zijn van het XZA typ (vrachtwagen banden, dubbel aantal koordlagen). Deze zijn natuurlijk wel lekker sterk! maar rijden wat minder comfortabel. De 8R17.5 zal op termijn helemaal verdwijnen, michelin produceert ze niet meer. (Wellicht dat ik op termijn mijn achterbanden ook zal moeten vervangen maar dan vanwege slijtage want daar maak ik mij minder zorgen voor een klapband) Ik dacht mijn oude voorbanden te bewaren en deze voor achter te bewaren samen met mijn nog nooit gebruikte reservewiel(ook uit "82!).
Als vervanging voor deze maat is er nu de 205/75/17.5 serie volgens de bandenboer is het hoogte verschil minimaal, ze zijn alleen wat breder. Nu moet ik dus kiezen..... :oops: en dat vindt ik moeilijk Het kost mij zowiezo een rip uit mijn lijf, maar dat terzijde. Heeft iemand advies en/of ervaring met oude/nieuwe typen? kan het gecombineerd worden? beter om alles langzaam voor het nieuwe type te vervangen? Wat te doen met de oude banden? Het schijnt dat het nieuwe model wel comfortabeler rijdt, iemand ervaring?

Groet Peter, MB 608 lang hoog ex brandweer nu landschap 24.500 echt km.
Vandaag is een Kadootje
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Bericht door melhof »

Met banden rijden uit 1982 is onverantwoordelijk en erg gevaarlijk!!
Wij hadden ook oude banden met 'wat scheurtjes' toen we de bus kochten.
Meteen andere banden geregeld maar met de banden heel rustig over een klein stukje snelweg 150m voor de garage (notabene) kwam het profiel los is een deel van de wielkast kapot geslagen. (de band zelf was nog hard!!)
Vrienden van ons moesten door een vergelijkbaar oude banden ongeluk hun keukenblok opnieuw bouwen omdat dit samen met de wielkast was weg geslagen.
=> stalen wielkasten is een pre!

Ik raad aan vooral wat verder te zoeken op internet.
Er zijn een hoop maten beschikbaar en een hoop websites met veel keus.
bv. http://www.autobandenmarkt.nl

Suc6
Melchior
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

keuze

Bericht door DVIII »

als je alleen michelin wilt rijden is de keuze beperkt , maar andere merken zullen nog jaren 17,5 x 8 of 8,5 leveren en niet eens zo duur , reken op ongeveer 150 euro. maar je haalt een gevoelig onderwerp aan namelijk dat de bandenboeren , en soms hun leveranciers geen oude bandenmaten meer willen leveren . je kunt nog kiezen uit; Fulda, kumho, tri star , en nog een paar , en voor 16 x6,5 is er nog steeds een michelin vinden. het grootste nadeel van de nieuwe maten is dat ook de hiel van de oudere velg niet altijd meer geschikt is voor tubeless montage . en dan moet je dus een binnenband monteren met ventiel adaptor ( omdat het gat in de velg te groot is voor een normaal Bi. band ventiel) als je banden zoekt let dan wel op het draagvermogen van de band , er is veel bandenspul dat eigenlijk geen 4 tonner kan dragen op de markt , en al is dat voor auto's voor van voor 1996 niet van belang voor de APK , voor de vakantie pret is een klapband niet erg leuk.
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

IK heb vorige week nog met mijn eigen bandenboer (en overbuurman) toevallig gesproken over het 16 / 17 inch dilemma, en hij verzekerde me dat hij beide maten zo kan leveren. Dit is een jarenlang vertrouwd bandenadres in Den Bosch en ik durf blind te varen op de adviezen van Senior en junior.
Dus voor 105,= Euro levert hij Dubbelluchtledeen de 16 inch en de 17 inch zijniets duurden.
Merken die hij heeft zijn oa. Fulda en een ander B merk. Levedrt voor de hoofdprijs ook michelin, indien die ze nog maakt natuurlijk. Ik krijg bij hem voor de campers altijd de meest verse bande die hij heeft liggen, en anders wacht ik even tot er weer niewe voorraad binnenkomt.
De Fulda's die er bij mij nu onder liggen hebben bijna 70.000 kmgelopen (voor) en komen nog wel een keertje door de APK denk ik.........


Succes
Frank
Gerard

Bericht door Gerard »

Er staat in de laatste uitlaatklep een stukkie van Dik Kapteijn over banden.
Volgens mij verkoopt hij ze ook.
Michael de Ridder
Berichten: 37
Lid geworden op: 04 jan 2005, 21:11
Locatie: Voorburg

Bandendilemma

Bericht door Michael de Ridder »

Peter,

Heb voor het zelfde dilemma gestaan. Had zelf onder mijn 613 standaard 8,5R17.5 velgen remould Michelinbanden.
Eerste keus was natuurlijk Michelin. Toen al moeilijke levering en zeer stevige prijs. Eerst de voorbanden vervangen door Dunlop. Geen succes (te smal en weinig slijtvast). Bij Dick Kapteijn in Bodegraven 2 nieuwe Marchals in de maat 215/75/17.5 gekocht speciaal voor gestuurde as. Rijdt op droog en nat wegdek goed. Comfortabel ondanks de stijle wangen van de band. Gevoeliger voor sporen in wegdek dan Michelin.
Al 4 jaar rijdt ik hier mee. Sinds 3 jaar achter 4 Marchals 205/75/17.5 met blokprofiel (bestemd voor aangedreven as). Zijn in het begin lawaaiig maar na 1000km stiller. Zijn standaard M+S banden dus betere grip. Ik heb een maat smaller gekozen i.v.m. eenvoudige montage sneeuwkettingen. Heb hierdoor meer ruimte tussen de banden.
DK rijdt zelf hier ook mee onder zijn 7XX (709 of 711).
Heb mij laten vertellen dat je het beste Michelin op je gestuurde as kunt hebben. Dus voor mij iets voor de volgende keer.
Deze Marchalles hebben een zeer concurende prijs.

Succes.

Michael de Ridder
MB 613.
Peter MERCAMPO
Berichten: 416
Lid geworden op: 08 dec 2004, 18:03
Locatie: 'T Gooi

Keuze gemaakt!

Bericht door Peter MERCAMPO »

:lol: Bedankt voor de reacties, ik heb inmiddels een keuze kunnen maken heb het artikel in de laatste uitlaatklep nog eens door gelezen en nog wat telefonische info links en rechts ingewonnen. Ik kies ervoor om Bij Bibendum te blijven maar dan wel het nieuwere type:
205-75-17.5 XZA 2. Ik weet dat ik een stuk duurder uit ben, maar ook dat ik een uitstekende band heb waar ik de komende 8 jaar probleemloos mee voort kan. De overige merken zul best voldoen maar het zijn geen..... De banden die er voor af gaan hou ik als reserve voor achter zodoende denk ik nog jaren vooruit te kunnen. Ik maak me niet zoveel zorgen om een klapband achter want het moet wel heel toevallig zijn als ze allebij tegelijker tijd aan één kant klappen. Nogmaals bedankt voor de input en wees gegroet.

Peter MERCAMPO met zijn rijdend landschap!
Vandaag is een Kadootje
Gebruikersavatar
Tom
Berichten: 107
Lid geworden op: 02 sep 2006, 01:12
Locatie: Noord Holland

Bericht door Tom »

Jou velgen hebben hoogst waarschijnlijk het onderdeel nummer
310 400 07 02 of 310 400 11 02 maar ik denk de eerste. Dit zijn 5,25 inch
velgen en ik denk dat een 205-75-17.5 band gemaakt is voor een bredere
velg.
Maar misschien kan dit topic nog even doorgaan want ik vind het wel
interessant.

Tom
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

maakt niet uit hoe breed

Bericht door DVIII »

ik kies ook voor een 195 , maar ja als alle auto's op breed gaan ... moeten sommige mensen mee. het maakt overgens geen klap uit hoe breed je je banden kiest voor de wegligging of grip , alleen smallere banden hebben een aqua-planing voordeel .
Peter MERCAMPO
Berichten: 416
Lid geworden op: 08 dec 2004, 18:03
Locatie: 'T Gooi

Nieuwe tijden

Bericht door Peter MERCAMPO »

De banden zijn besteld, maar.... ze zijn wat lastig te leveren. 10 dagen wachttijd :cry:. Volgens mij zijn de oude banden mij goed gezind en houden ze het nog wel die paar dagen uit. De bandenboer heeft mij verzekerd dat ze eronden passen. Als ze eronder zitten zal ik verslag uitbrengen, ik ben benieuwd. Nu heb ik sinds een paar weken stuurbekrachtiging (hele klus, lekage op de pitmanarm ook nog moeten verhelpen :cry: ) dus vraag ik mij af of ik het echt zal voelen.
Groet Pjotr
Vandaag is een Kadootje
Gebruikersavatar
tonsmal
Berichten: 27
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:54
Locatie: Scheveningen

Bericht door tonsmal »

De banden van mijn 407 d waren an vervanging toe. 6.00R16 is niet makkelijk te krijgen. Quick fit kon er een leveren voor 339 euri.

650 R 16 dat past er ook onder van Michelin kostte bij hun 229 euri.
Twee straten verder inden Haag dezelfde band 144,-.

Bij een landroveronderdelen speciaalzaak Michelin 650 R 16 voor 105,-

Ze worden zaterdag gemonteerd.

Mijn 600 R 16 banden van Michelin met het begin van droogtescheurtjes zijn misschien voor de liefhebber als reserve goed te gebruiken. Het profiel is nog goed en ik ben er in mei nog mee door de APK gekomen.

Maar aangezien ik meestal langere reizen in Europa maak voel ik me safer met een stel nieuwe sloffen.

Interesse voor mijn oude banden ? bel maar 06-54792704
groetjes
Ton
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

gewicht

Bericht door DVIII »

let wel op of de banden tenminste 2000 pond kunnen dragen < ik heb al eens landrover banden gezien onder een bussie van 1450 pond ( 725 kilo) en die zijn iets te licht . maar als het goed banden zijn is het een reuze deal !
Gebruikersavatar
tonsmal
Berichten: 27
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:54
Locatie: Scheveningen

Bericht door tonsmal »

Het zijn XCA banden. dat wil zeggen hetzelfde type als de 600 R 16 die er nu onder zitten. Het is ook een gewoon wegprofiel, want Landrover heeft meestal terreinprofiel.
Gebruikersavatar
Tom
Berichten: 107
Lid geworden op: 02 sep 2006, 01:12
Locatie: Noord Holland

Bericht door Tom »

Bij een landroveronderdelen speciaalzaak Michelin 650 R 16 voor 105,-
Als ze voldoen aan de specificatie 6.50 R16C 108/107P 10PR, is het een
koopje denk ik. Let op de loadindex (108/107P), lager is niet goed.
Wie vetrkoopt ze voor die prijs? Is het Vis uit Scheveningen?

Tom
Gebruikersavatar
tonsmal
Berichten: 27
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:54
Locatie: Scheveningen

Bericht door tonsmal »

inderdaad het is bij vis
Peter MERCAMPO
Berichten: 416
Lid geworden op: 08 dec 2004, 18:03
Locatie: 'T Gooi

ze zitten eronder!!

Bericht door Peter MERCAMPO »

:D De klus is geklaard, ze zitten er op Michelin 205/75/XZE. Ik moet eerlijk zeggen het rijdt echt veel comfortabeler! Stuurt beter, meer gevoel en veel minder stug, ik heb het idee dat de wegligging ook verbeterd is. Ze passen zonder problemen onder de standaard 17.5 inch velgen van een 608 en er hoefde ook géén binnenbanden in gemonteerd te worden! Meteen maar laten uitlijnen, was ook nodig. De oude banden meegenomen voor achter (reserve) Maar misschien dat ik die ook nog ga vervangen (eerst maar effuh sparuh). Voorlopig kunnen we weer veilig toeren! Ik heb overigens bewust voor XZE gekozen ipv XZA, deze banden zijn wat beter geschikt voor de korte en middellange afstanden XZA is meer geschikt voor de snelweg en voor kilometervreters. Ik rij liever een paar uurtjes over B wegen, langs velden en door dorpen ipv het gejakker over de snelweg (dat doe ik liever in een snelle auto, de bus is voor ontspanning). XZE's zijn met name wat beter toegerust voor het bochtenwerk (heb ik mij laten vertellen), ben wel erg blij met mijn stuurbekrachtiging :wink: !!!!!!!!!!!!!

Groet Peter.
Nu op naar de volgende klus! Interieur sanitair inrichting en stroomverziening en ze moet zoveel mogelijk eko/bio/zelfvoorzienend worden (tips en suggesties altijd welkom)
Vandaag is een Kadootje
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Op de laatste vraagantwoordend:

Inrichting: zelfvoorzienend = gewoon zelf timmeren

Bio : Toilet voor in de natuur = WC bril met gat in bodem

Eco: Electriciteit = generator met fietsaandrijving

Dit valt allemaal onder de categorie: doe het zelf

:lol: :lol:
Peter MERCAMPO
Berichten: 416
Lid geworden op: 08 dec 2004, 18:03
Locatie: 'T Gooi

Bericht door Peter MERCAMPO »

[quote="Frank.fjph"]

Bio : Toilet voor in de natuur = WC bril met gat in bodem
Eco: Electriciteit = generator met fietsaandrijving

Goeie tips man! Ik zal vragen of Rasmussen of nog een ander vermeend epo gebruiker bij mij op mijn dak komt staan, las ik er wel een fietsie op :). Dat timmeren lukt wel en als dat toilet klaar is, mag ik dan een paar weekjes bij jouw in de tuin komen staan :?:

Groet Peter
Vandaag is een Kadootje
Gerard

Bericht door Gerard »

Wat betreft die epo-gebruiker op het dak, de keuze wordt steeds groter..... :shock:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten