Verhoogd dak?

Plaatwerk, ramen, deuren, zonnekleppen en zo voorts
Gebruikersavatar
Hans Delwel
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 aug 2006, 16:10
Locatie: Steenbergen
Contacteer:

Verhoogd dak?

Bericht door Hans Delwel »

Ik zit met een dilema. Deze zomer opnieuw met onze 406 door europa getrokken. De bus laat ons nooit in de steek. Echter mijn kinderen worden groter en de ruimte wordt toch enigsinds beperkt. Dus ik wil een keuze maken, de 406 verkopen en een grotere aanschaffen, of (en dat doe ik liever) de 406 verhogen waardoor ik een tweede, vast, bed boven de cabine kan maken en direct meer stahoogte heb.
Wie heeft er advies mbt het ophogen van de bus? Ik wil wel dat hij volldig verhoogd wordt.
Carpe Diem
naar mijn bus
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

dak

Bericht door DVIII »

een reimo dak misschien
A_A
Berichten: 400
Lid geworden op: 07 jan 2006, 01:07

Bericht door A_A »

Op marktplaats en soms ook op http://www.ebay.de staan nog wel eens van die daken te koop. Evt bij een bus sloper langs?
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
Gebruikersavatar
Arnold Smeets
Berichten: 398
Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
Locatie: Hoevelaken

verhoogd dak

Bericht door Arnold Smeets »

Hans,

Als je een beetje handig bent zou je dit dak zelf kunnen maken. Je zou bij de werkgroep onderdelen een dak van een sloopauto kunnen halen waarna je hiervan een mal maakt. Die mal verhoog je op de manier zoals jij je nieuwe dak wilt hebben. Vervolgens maak je van polyester je nieuwe dak.
Binnen de club zijn wel oplossingen te zien over hoe je dit vervolgens aan je bus vast kunt zetten. Met wat geluk reageert er iemand en anders kun je in september naar Maasbree gaan om daar eens te kijken.
Polyester en glasvezel wordt, mits met enige aandacht bewerkt, zeer sterk en het is een redelijk vriendelijk materiaal om mee te werken. Plekjes die niet naar je zin zijn kun je nog een keer bewerken. Overigens ook handig als je onverhoopt schade krijgt aan je dak.
Verstijvingen kun je aanbrengen waar ze nodig zijn.
Openingen voor luiken enzovoorts is geen enkel probleem, afwerken ook niet. Het materiaal zelf is waterdicht. Je kunt het zo glad krijgen als je wilt en de afwerklaag kun je mengen in iedere kleur die je wilt.
Tijd en ruimte is wel belangrijk, je kunt niet in 1 keer een dikke laag polyester maken dus je moet het opbouwen. Tussen de verschillende lagen is het slim minimaal 1 dag te laten drogen. Dat kan overigens gewoon aan de lucht, desnoods in een tent in je tuin. Je kunt het materiaal bewerken tussen zeg 15 en zeg 30 graden omgevingstemperatuur, daarbuiten ook nog wel maar dat vergt een beetje meer kennis van de harder en de mengverhouding.
Buiten het materiaal dat je gebruikt is er weinig gereedschap voor nodig en dat is niet bijzonder duur.
Als het polyester dak uiteindelijk tot je volle tevredenheid is kun je het op je auto plaatsen, tot die tijd kun je die auto gewoon gebruiken.

Het voorgaande schijnt ook op te gaan voor epoxy maar met dat materiaal heb ik geen ervaring.

Groet,

Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

wel ja

Bericht door DVIII »

Arnold, eigenlijk moet ik niet happen , maar excuseer .. je praat alsof je in de regering zit . besef je wel dat ruim 20 vierkante meter polyester van 4 a 5 mm dik , een droge ruimte van 3 bij 7 meter , een mal van een busdak trekken ( met aanpassingen) en dan nog monteren ( met het geluk Dat er een ander lid reageert) een aanzienlijke taak is om even zelf op te pakken . en dan praten we niet over de kosten die al snel voor het polyester boven de twee duizend euro komen , het vrijmaken van een verwarmde loods , de rommel van het poly'en, de allergie die je kunt krijgen van de hars en de glasvezels de onhandelbaarheid van een mal van 2 bij 6 meter 3 a 4 honderd kilo ( zonder hulp van mammoet) ... en dan moet het nog op de bus passen , mooi zijn en functioneel. ik vind goede raad leuk maar .......
Gebruikersavatar
Hans Delwel
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 aug 2006, 16:10
Locatie: Steenbergen
Contacteer:

Bericht door Hans Delwel »

Ik kom zeker kijken in Maasbree, hoe ik het nu ga doen weet ik nog niet.
Ik ben ook heel benieuwd naar het Reina dak DVII.
Maar volgens mij moet het wel lukken.
Heeft er trouwens iemand adressen van slopers die dit soort voertuigen hebben staan. Het moet toch wel stug zijn als er nergens iets staat :-)
Carpe Diem
naar mijn bus
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Hi Hans,

Nog een fabrikant van verhoogde kunstof daken:
Vamoo Playgrounds
De Vlonder 26
5427 DC Boekel
Tel. 0492-323750
Fax 0492-324773
(Ik heb slechte ervaringen met het mailen)

En een sloper waar altijd wel wat Düdo's staan is Mestebeld in Lemelerveld. Maar met wat telefonisch research moet je vast wel wat dichterbij kunnen vinden. Succes!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Verder zou het misschien met gewoon staalplaat en lassen ook wel lukken, en ik denk dat het gewicht dan wat lager uitvalt dan poly/epoxy.

En tot slot even bij de MB dealer langs gaan en de prijs van de verhoogde dakelementen vragen, dat is wel de mooiste oplossing , wel duur maar misschien net zo duur als veel polyester

Frank
Gebruikersavatar
Arnold Smeets
Berichten: 398
Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
Locatie: Hoevelaken

Re: wel ja

Bericht door Arnold Smeets »

DVIII schreef:ik vind goede raad leuk maar .......
Dat is alvast mooi! :D
Tja, wat moet ik er van zeggen, ik heb wel gekkere projecten gezien in polyester, zowel binnen de club als er buiten. Maar ieder haar of zijn eigen keus, ik verplicht niemand mijn teksten te lezen, laat staan op te volgen. Ik hoop uiteraard heel stilletjes wel dat er iemand haar of zijn voordeel mee kan doen en zich goed oriënteert waardoor er een mooi resultaat uit komt.

Groet,

Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

two of a kind

Bericht door DVIII »

wel , Arnold je bent dus niet alleen met goede ideëen, maar je begrijpt de boodschap en dat is al heel wat .
en Frank , voor je naar de dealer gaat om een dak uit te zoeken , neem een kopie van je recept mee , dat scheelt ( die bussen worden al 21 jaar niet meer gemaakt)
Gebruikersavatar
Hans Delwel
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 aug 2006, 16:10
Locatie: Steenbergen
Contacteer:

Bericht door Hans Delwel »

Ik ga me dus ook erg goed orienteren, en vooral bekijken wat er is en hoe dit binnen mijn ideen, en budget!, valt.
Ben heel benieuwd, vooral naar de hoeveelheid werk die ik weer op mijn nek haal :D
Carpe Diem
naar mijn bus
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Informeer maar eens bij een dealer en je zult versteld staan wat je nog kan bestellen......
De complete zijwand kan je nog gewoon bestellen, wel in delen natuurlijk.
Zelfs een nieuw tankklepje is op voorraad, maar was voor mij 300,= te duur :cry:

Frank
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

Hans, hoewel ik het zonde vind om een bus van zijn orginele dak te ontdoen (behalve als het dak rot en lek is) kan ik me voorstellen dat je je betrouwbare ros wilt houden.

Er wordt hier gesproken over zelf een dak maken van polyester met een orgineel dak als mal. Zou kunnen lukken denk ik, maar toen ik mijn dakgoten ging repareren werd me ten strengste aangeraden epoxy, en geen polyester te gebruiken.
Polyester kan op dan duur water opnemen met alle gevolgen van dien. Bij epoxy gebeurd dit niet.

Mijn advies is daarom: Epoxyhars en glasweefsel

Ben benieuw of er hier mensen zijn die indrdaad al eens zelf een dak hebben gemaakt met een orginele als mal?
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
Hans Delwel
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 aug 2006, 16:10
Locatie: Steenbergen
Contacteer:

Bericht door Hans Delwel »

winand schreef:Hans, hoewel ik het zonde vind om een bus van zijn orginele dak te ontdoen (behalve als het dak rot en lek is) kan ik me voorstellen dat je je betrouwbare ros wilt houden.
Dat is nu ook precies mijn dilema :D
Ik moet ook wel toegeven dat het nu juist zijn charme heeft, tijdens de vakantie dit jaar ben ik nog op een oldtimer meeting, van de brandweer, in Saarburg (Duitsland) geweest. Daar stonden echt nog prachtige DL,ters en in prima staat en vooledig orgineel. Ze waren er alleen zo zuinig op dat je er niet een aan mocht voelen. :?

Binnenkort ga ik kijken voor een dak via DVIII, en in september kom ik zaterdag en zondag langs.
Ik zal toch een keer een goede beslissing moeten nemen, maar deze bus missen wil ik toch niet!
Carpe Diem
naar mijn bus
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Bericht door melhof »

En vooral: hebben ze die mal nog??
Dat scheelt een boel werk.

Heb je trouwens ook gezien hoe Otto van 't Camperke zijn dak heeft gemaakt?

Weet iemand nog zijn volledige af en opbouw van zijn camper verhaal te vinden?

Groet,
Melchior
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Dak

Bericht door De Rooie Reus »

Melchior,
Bedoel je dit?

http://www.mijnalbum.nl/Album=FAHR7X8Z


Groeten van
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Bericht door melhof »

Jaaaahh,

Die bedoelde ik!

Als je ziet wat Otto allemaal met zijn bus heeft gedaaaan.
Dat is geen bus meer, dat is een wonderbaarlijke fenix herrijzing!!

Otto was een van de ware meesters onder ons.
Hij heeft helaas besloten het forum te verlaten. :cry:

Maar kijk naar zijn foto's, hij heeft een volledig ander dag genomen en dat op zijn bus op maat gemaakt.

Als je hier advies over wilt moet je met hem in contact komen.

Groet,
Melchior
Magda
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 mei 2007, 20:21
Locatie: Sleeuwijk
Contacteer:

dak verhogen

Bericht door Magda »

Wij hebben dit destijds opgelost door een daktent op de imperial te plaatsen, de kinderen vonden dit een fantastische oplossing en wij ook.
vr. gr. magda
Gebruikersavatar
evelyn25
Berichten: 164
Lid geworden op: 27 mar 2006, 11:33
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

betonplex

Bericht door evelyn25 »

heb eens een belgische surfer ontmoet die met zijn bus in zuid frankrijk rondreed. Hij had een strook van 1.20 breed uit het dak gezaagd van voor naar achter. een stalen frame ving de spanten op (rechthoekig) de hoogte had hij opgezocht met betonplex, dus een strook van ongeveer 35 hoog en de lengte van de bus lang, dit had ie "gestroomlijnd gezaagd" hier had hij ovale gaten in gezaagd en dichtgemaakt met plexiglas, je ziet dit ook wel bij pipowagens. Als dak had ie gekozen voor dunner betonplex, wat gebogen weer aansloot op de rand boven het voorraam. In dit dak gaten voor een paar dakluiken geloof ik.het geheel zag er fantastisch uit. foto's alleen op papier en bij gebrek aan scanner zullen jullie het hier mee moeten doen. het leek mij een redelijk eenvoudige en fraaie oplossing.
Gebruikersavatar
Saskia
Berichten: 718
Lid geworden op: 05 dec 2004, 23:01
Locatie: Zuid-Hollandse Klei

Bericht door Saskia »

Volgens mij heb ik die bus (of één met zo'n zelfde dak) wel eens in Amsterdam gezien. Hij was donkerblauw en nogal verweerd. Maar dat dak was opvallend mooi. En licht. 't Was inderdaad een soort pipowageneffect.
Afbeelding

groetjes van Saskia
Gebruikersavatar
yaco
Berichten: 111
Lid geworden op: 13 dec 2004, 21:33
Locatie: Zeeland

Re: betonplex

Bericht door yaco »

foto's alleen op papier en bij gebrek aan scanner zullen jullie het hier mee moeten doen. het leek mij een redelijk eenvoudige en fraaie oplossing


Kun je er misschien een digitale foto van maken?
608D brandweerbus.

Groetjes Yaco.
Gebruikersavatar
Hans Delwel
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 aug 2006, 16:10
Locatie: Steenbergen
Contacteer:

Bericht door Hans Delwel »

Ik hoorde van de zoon van de webmaster dat deze erg goed is met staal en zelf een dak heeft gelast. :wink:
Carpe Diem
naar mijn bus
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

Kijk hier eens, een mooi verslag van het vervangen van een standaard hoog dak (zonde :cry: ) door een kunststof verhoogd dak:

Afbeelding

klik hier:
http://www.mb-mobil.de/galerie/rtw-dach.htm
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

Hier zie je hoe een fransman een zelfbouwdak maakt op zijn 508:

http://merco.aceboard.fr/88678-444-1967 ... t-pour.htm
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Ik ken nog iemand die van zijn extra hoog dak af wil. Is in principe gratis te ruilen tegen een lager dak.
Misschien een optie???
Mail me maar / PB

Frank
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten