slecht optrekken

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
verboon
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 mei 2007, 22:16
Locatie: Aalten
Contacteer:

slecht optrekken

Bericht door verboon »

Hallo allemaal die niet op vakantie zijn.

Ik ben net terug en de bus heeft me gebracht waar ik wilde zijn.
Als ik eenmaal op gang ben gaat het redelijk.
Maar om van stilstand naar een rollende bus te komen dat kost heel wat moeite :oops:
Ik moet heel hoog in de toeren zitten en spelen met de koppeling dan kom ik met moeite weg maar een vrachtauto is toch sneller weg.

Als ik in z'n een goed op toeren ben kan ik overschakelen naar de tweede versnelling.

Als ik op de snelweg zo'n 90 rij en de weg loopt ook maar iets omhoog zakt hij behoorlijk terug.

Ik kan met dit alles nog wel leven, maar ik vraag me af, hoe moet dat daarlijk als ik in e bergen zit.
Als ik voor een verkeerslicht staat en de weg loopt iets hellend dan kom ik niet weg.
Dit had ik al toen de bus gparkeerd stond en de wielen van het stuur stonden naar links uitgedraaid, ik kan amper weg komen.

heeft iemand hier een verklaring voor :?:
:?:
:?:

graag :idea: :idea: :idea: :idea:
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt steeds duurder.

gr Sjaak en Bep

HH F40 KA 1974 motor OM 601.911
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Bericht door melhof »

Valt zeker wat over te zeggen, maar vermeld even je bustype en motor er bij.

Hoe lang is het al?
Sinds aankoop?

Hoe zwaar is je bus...

Wat is er van de aandrijflijn nog orgineel?

Lopen je remmen niet aan?

Hoeveel versnellingen heb je?

Groet,
Melchior
Gebruikersavatar
verboon
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 mei 2007, 22:16
Locatie: Aalten
Contacteer:

Bericht door verboon »

Hallo Melchior,

De remmen lopen niet aan, bij thuis komst gevoeld hoewarm ze waren en dat was een handwarm.

Het is eingelijk sinds de aankoop maar ik had de gedachte dat het wel aan mij zou liggen.

Het gewicht van de bus is 2850 kg.

Ik heb 4 versnellingen en de motor is een OM 601 de versnellingsbak die daar aan zit heeft het nummer MB AG Ben. G1/j8-5/4,7
AGGR nr 711.113 fortl-nr 503980 dit zijn de nummers die ik op de groene versnellingsbak heb kunnen vinden.

Het bustype is een HH F 40


Ik hoop Dat je hiermee iets kan?
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt steeds duurder.

gr Sjaak en Bep

HH F40 KA 1974 motor OM 601.911
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi,

Kleppen stellen, brandstoffilter schoonmaken.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
verboon
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 mei 2007, 22:16
Locatie: Aalten
Contacteer:

Bericht door verboon »

Anton, ik weet nog niet of je gelijk hebt maar het is zeker geen kwestie van gas geven.
Dat heb ik wel geleerd met deze bus.
Zelfs het dubbelklutsen wat ik in het leger geleerd heb kwam bij deze bus weer vanpas om hem op toeren te houden.
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt steeds duurder.

gr Sjaak en Bep

HH F40 KA 1974 motor OM 601.911
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi,

Dubbelklutsen? ik meen mij te herinneren dat die bakjes gesyncroniseerd waren?
Wat is het olieverbruik, kleur uitlaatgassen en wat weegt ie in werkelijkheid?
Heeft ie carterdruk?


Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
verboon
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 mei 2007, 22:16
Locatie: Aalten
Contacteer:

Bericht door verboon »

Anton,

Normaal zou je dat niet hoeven, maar bij deze bus houw je de gang er meer in omdat je de toeren hoog houd.

De uitlaatgassen zien er goed uit, geen rookpluimen.
Het is welzo, omdat je zohoog in toeren rijdt begin je wel diesel te ruiken.
Het olie verbruik na 500 km was nihil.
De bus weegt 2850 kg.
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt steeds duurder.

gr Sjaak en Bep

HH F40 KA 1974 motor OM 601.911
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi,

Diesel ruiken? dan heb je ergens lekage!
Waarschijnlijk word er een klein beetje lucht aan gezogen.
Je ziet dan geen dieselvlekken op de grond!
Een beetje druk op zetten dan moet je het kunnen vinden ook de slangen kunnen poreus zijn, bij de gewapende zie je dat niet maar die zijn vaak wel nat!
Vervangen is simpel: je slijpt voorzichtig de persbusjes er af en schuift er dan gewone brandstofslang op met klemmetjes.
Je hoeft dan ook geen nieuwe banjo's te kopen.

Succes!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
verboon
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 mei 2007, 22:16
Locatie: Aalten
Contacteer:

Bericht door verboon »

Anton,

Wat ik me ineens bedenk omdat je het over lucht aanzuigen hebt, toen ik de het oliepeil controleerde zag ik dat de tuit van het olie filter af gevallen was.
Maar ik denk dat dit niet alles met het wegtrekken te maken heeft.
Ook zag ik wel dat de dieselleidingen wat vochtig waren toen ik naar het versnellingsbak nummer keek.
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt steeds duurder.

gr Sjaak en Bep

HH F40 KA 1974 motor OM 601.911
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi,

Tuit weer monteren zoals het hoort en de leidingen chechken!
De koperen ringetjes ook vervangen bij de- cq montage.
Eventueel (bij nood) rood heet stoken en dan in koud water gooien ze zijn dan weer zacht.

Succes!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
verboon
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 mei 2007, 22:16
Locatie: Aalten
Contacteer:

Bericht door verboon »

Anton,

Die tuit moet die in de zomer naar voren staan en in de winter naar achteren of verzin ik dit nu zelf?
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt steeds duurder.

gr Sjaak en Bep

HH F40 KA 1974 motor OM 601.911
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi,

Das eigenlijk een vraag voor Jeroen die heeft een HH maar ik neem aan dat het er toch op staat?

Ik heb het nog niet eerder meegemaakt bij een dieseltje: hoe kouder de lucht hoe meer er in komt.

Succes!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Bericht door melhof »

Kijk daar komen al wat meer goede tips.

Ik heb ook last van een lek in de Diesel aanvoer leiding.
Daardoor zit er altijd wat lucht in het borrelglas filtertje vlak voor de opvoerpomp.
Heb alleen nog steeds de tijd niet genomen om de diesel slangen op te meten en nieuwe te kopen.


Verder:
Je motor is een veel nieuwere die niet in een HH orgineel zit.
http://www.baureihe201.de/W201/om601.htm
Het is inderdaad een hogere toeren motor.
Maar wel 72pk!
Met je 2850kg zou je daar zeker wel mee moeten kunnen optrekken.
En als je vesnellingen het een beetje toelaten kun je (tenzij je een bizar grote opbouw hebt) zeker wel 85 mee kunnen rijden.

Dat je zecht dat je een 4-bak hebt verbaas ik me over:
Het is een 5-versnellings bak!! Met overdrive!

Ik denk dat je nog eens moet zoeken naar de 5e versnelling!!

Wel hoort deze bak in wat kleinere lichtere busjes thuis.
Daarom is het mogelijk dat je de 5e versnelling niet echt goed kan gebruiken. Dit is namelijk een overdrive; de uitgaande as draaid dan sneller dan de ingaande.
Hier moet je echter wel een pittige motor voor hebben die ook op lage toeren nog genoeg kracht kan leveren voor de snelweg.

De overdrive bak betekend wel dat de 1e versnelling 4,7 overbrenning heeft. Dat is wat weinig, wij hebben om deze reden een andere bak ingebouwd.
(de 711.110, lijkt erg op jouw versnellings bak, maar met een 1e met 6,15)
Dit zou prima moeten gaan, wij hebben ook een jaar lang met deze begin verhouding gereden.

Wat jij echter verteld verbaast me.
Zo zwaar zou het echt niet moeten zijn.
Bij een helling met >20% kan ik het me voorstellen dat hebben we ook wel eens gehad. Daarom zijn we naar de andere vesnellings bak gegaan.
http://www.dubbellucht.nl/forum/viewtop ... highlight=


Misschien overbodig, maar hier:
De pook configuratie is als volgt:
.R..2.4
.....N..
..1.3.5

Uitleg:
Vanuit neutraal:
1e:
Licht naar links drukken en naar achteren

2e:
Vanuit neutraal naar voren:
3e:
Naar achteren

4e:
Licht naar rechts drukken en naar voren
5e:
Licht naar rechts drukken en naar achteren

Achteruit:
Extreem naar links drukken en naar voren.


Heb je je wielen wel eens opgelicht en dan gedraaid om te kijken hoe zwaar het loopt?
Blijft je handrem niet hangen?

Dan rest nog de vraag welke achteras heb je?
Als die ook is uitgesloten moet je het echt in je motor gaan zoeken.


Groet,
Melchior
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi,

Melchior schreef:

Ik heb ook last van een lek in de Diesel aanvoer leiding.
Daardoor zit er altijd wat lucht in het borrelglas filtertje vlak voor de opvoerpomp.
Heb alleen nog steeds de tijd niet genomen om de diesel slangen op te meten en nieuwe te kopen.


Vervang het ringetje in dat filtertje, kans is groot dat het over is!

Succes!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Bericht door melhof »

Bij mij zit geen ringetje.
Het is zo'n kant en klaar filtertje met bochtje aan het eind.
Is geheel van plastic.

Denk dat het de overgang van de plastic dieselslang is naar het rubber+geweven eindstukje.
Omdat de slang altijd wat nat is geweest wil ik die liever in zijn geheel vervangen.

Denk je dat het de motor prestaties merkbaar zal beinvloeden als er altijd een iets aan belletjes mee de opvoerpomp in wordt gezogen?

Melchior
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi,

Lucht aan zuigen moet natuulijk niet het is een Diesel en geen bezinemotor :lol:
Het is dus ook geen zelf ontluchtend systeem.

Wat die kant en klaar filtertjes betreft: kijk daar mee uit vraag bij vervanging excepliet om een filter geschikt voor diesel!
Ik heb megemaakt dat het elementje dat er in zit was opgelost en zodoen de mijn fijnfilter verstopte.
Dat gebeurde mij in een jachtje op de Ijssel bij Arnhem waar aardig wat stroming staat!

Succes!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
verboon
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 mei 2007, 22:16
Locatie: Aalten
Contacteer:

Bericht door verboon »

:o Hallo Melchior :o

HOI,HOI,HOI Ik heb een 5de vernelling :P

Melchior, op jouw aanwijzingen ben ik nogmaals gaan zoeken.
Het klopte precies zoals je omschreef.
De achteruit heeft bij mij geen blokeringspunt en daardoor zet je hem heel gemakkelijk (soms te gemakkelijk) in z'n achteruit.
De 1ste versnelling zit dus toch tussen de achteruit en de 2de en dan naar achteren.

En ik maar wegtrekken in de 2de versnelling, en bijna bij elke bocht moest ik terug schakelen naar z'n 1 (dus eigenlijk van z'n 3 naar z'n 2)



Melchior, bedankt voor de oplossing en de dieselleiding!!! Dat is maar een peuleschil. :)
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt steeds duurder.

gr Sjaak en Bep

HH F40 KA 1974 motor OM 601.911
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Bericht door melhof »

Ha TOP. :!:

Geloof ik wel iemand gelukkig gemaakt vandaag :wink:

Veel plezier met je 1e versnelling. :o

Groet,
Melchior
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

Tja, de ene noemt het 5 versnellingen, de ander 4 versnelling met een bergversnelling of zelfs lage gearing heb ik wel eens gehoord :lol:
De man van wie ik mijn bus kocht zei destijds, die eerste versnelling kun je vergeten, die is zo klein dat je die nooit nodig hebt.
Ik weet nu inmiddels dat die 1e erg onmisbaar is:
- in de bergen
- optrekken op hellend vlak
- inparkeren
- file rijden
Geweldig hoor , zo'n kleine versnelling :D
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
verboon
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 mei 2007, 22:16
Locatie: Aalten
Contacteer:

Bericht door verboon »

Ja, dat ik toch z'n 500 km afgelegt heb wegtrekkende in de tweede versnelling.
Ik heb de bus 3 maanden geleden gekocht van een vrouw waarvan de man was overleden.
Die vrouw zelf wist niets van die bus, dus moest ik alles zelf ontdekken.
Wat trouwens wel leuk en spannend was.
Er zit ook veel electrieciteit bij gebouwd in de bus, met allerlei controle lampjes.
Het was alleen even jammer dat ik er niet op bedacht was dat er een 5-bak onder hing, jammer maar aldoende leert men zal ik maar zeggen.
Aan het eind van de week gaan m'n vrouw en ik voor goed 3 weken met de camper europa in, we weten niet waar naartoe.
We zien wel waar we uitkomen, maar zoeken wel in iedergeval de zon op.
Dus omdat ik ineens nu een echte eenste versnelling heb zal alles wat vlotter verlopen ook in de bergen. :D
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt steeds duurder.

gr Sjaak en Bep

HH F40 KA 1974 motor OM 601.911
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten