ramen dichtmaken

Plaatwerk, ramen, deuren, zonnekleppen en zo voorts
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

opgesplitst

Bericht door Leo »

Hoi Helmut en Anton,

ik heb het bericht voor de duidelijkheid ff opgesplits.
Is te vinden op http://forum.campertechniek.eu/viewtopic.php?t=3301


Mvg, Leo.
moderator
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Leo, er zit nog een raam tussen de dieselmotoproblemen....

Frank
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Oooops, foutje bedankt Frank.. :oops:
Kan 'm helaas niet meer terugzetten onder de naam van de originele inzender, dus doe ik het maar ff alsvolgt:

molenkamp schreef:Geachte lezers,

prachtig om al die adviezen te lezen op de beginvraag over het dichtmaken van ramen die niet gewenst zijn.

Zal ik dan ook maar met een advies komen?
Wacht niet op antwoord;

vanuit mijn vakgebied ben ik goed op de hoogte van de laatste las , lijm en andere montage technieken van de in de automobielindustrie gebruike materialen.

In alle adviezen zaten goede tips; trespa roest niet maar heeft o.a.als nadeel dat de minimale dikte +/- 4mm moet zijn. Perfect dus om in het bestaande rubber te plaatsen ter vervanging van de ruit.
Nog een nadeel van trespa: trespa is een kunststof en heeft daardoor een speciale behandeling en lijmtechniek nodig: om lak te kunnen aanbrengen dient eerst een kunsstofhechtprimer aangebracht te worden en lijmen alleen met een kunsstofhechtmiddel! PU (bv.sika 221)hecht niet!

Aluminium gaat inderdaad een reactie aan met metaal; aluminium offert zich op en oxideerd weg. Zorg voor een lijmlaag tussen de beide materialen en er is niets aan de hand. Kies wel voor een carrosserielijm van goede kwaliteit.Als je wilt dat de platen kunnen bewegen gebruik dan een PU kit.

Wil je een onzichtbare aanpassing dan wordt het staal, profilering van de zijwand ( laten) zetten op een zetbank.
Binnen- en buitenzijde vakkundig beschermen tegen vocht is erg belangrijk.

Nog een laatste tip: De meeste kitsoorten kunnen niet tegen UV straling, daarom is het erg belangrijk om alle aan de buitenzijde van de bus gelegen kitnaden te beschermen met een goede kwaliteit lak ( mag ook een blanke lak zijn).
Anders blijf je kitten, zoals in bovenstaande reacties ook al genoemd werd!

Veel succes aan ieder,

Marco Molenkamp
M'n exuses Marco.


Mvg, Leo.:D
moderator.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten