Maximum snelheid naar 80?? per 1 april 2008

Alle andere wettelijke zaken, o.a. BPM en Kentekenbewijs
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Maximum snelheid naar 80?? per 1 april 2008

Bericht door Berthil »

http://auto-en-vervoer.infonu.nl/auto/1 ... -2008.html
Kampeerauto's

Voor wie: kampeersauto's
Was: afhankelijk van constructie en gewicht maximaal 80 of 120 km. per uur
Wordt: voor alle kampeerauto's 80 km. per uur
Waarom: onderscheid tussen personenauto's en vrachtauto's komt hiermee te vervallen
Attentie: passagiers die tijdens het rijden vervoerd worden mogen alleen nog op deugdelijke zitplaatsen vervoerd worden.
Echter het bovenstaande klopt niet alle kampeerauto's mogen nu 120 km per uur onafhankelijk van constructie en gewicht :!:
De maximale snelheid van 80 is opgelegd aan vrachtauto's en volgens de wet is een vrachtauto een voertuig dat is ingericht voor het vervoeren vanvracht. Een kampeerauto is dat echter niet en valt voor de verkeerswet onder personenvervoer omdat het ingericht is voor het vervoer van personen en mag dus 120 rijden zolang er niet meer dan 9 zitplaatsen in de camper bevinden.

Hier staat dus een vaag stukje, waarin ze in iedergeval al niet weten hoe het was.
Ik vraag me dus af als ze het niet weten hoe het was, hoe weten ze dan hoe het gaat worden :?: :?:
Heeft misschien iemand een betrouwbaardere bron?

Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
JanPieter
Berichten: 32
Lid geworden op: 15 jan 2008, 21:05
Locatie: Hippolytushoef, Noord Holland
Contacteer:

Re: Maximum snelheid naar 80?? per 1 april 2008

Bericht door JanPieter »

Hmmm, 1 april is altijd verdacht...

Het plan van een wethouder in Amsterdam om auto's van voor 1992 niet binnen de ring toe te laten klinkt serieuzer......

Groetjes,
Jan
Peter MERCAMPO
Berichten: 416
Lid geworden op: 08 dec 2004, 18:03
Locatie: 'T Gooi

Re: Maximum snelheid naar 80?? per 1 april 2008

Bericht door Peter MERCAMPO »

Het lijkt mij ook een broodje aap verhaal, als het al zo is dan zullen veel moderne camperaars er niet zo blij mee zijn. Mij maakt het niet zo veel uit omdat ik het tegenwoordig iets rustiger aan doe 80 a 85 is hard zat, zuipen doet ze dan ook al! :wink:
Groet Peter.
Vandaag is een Kadootje
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Maximum snelheid naar 80?? per 1 april 2008

Bericht door De Rooie Reus »

Volgens mij geldt het voor campers>3.500 kg
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
Arnold Smeets
Berichten: 398
Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
Locatie: Hoevelaken

Re: Maximum snelheid naar 80?? per 1 april 2008

Bericht door Arnold Smeets »

[quote="BerthilHeeft misschien iemand een betrouwbaardere bron?[/quote]

Zeker wel, in de persoon van Toon de Laaf. Ik heb hem al om opheldering gevraagd, tot nu toe heeft hij niet gereageerd. Normaal gesproken betekent dit dat hij naar informatie uitkijkt maar nog niets heeft gevonden.

Groet,



Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
baasje
Berichten: 47
Lid geworden op: 02 jan 2008, 19:18

Re: Maximum snelheid naar 80?? per 1 april 2008

Bericht door baasje »

Hier staat het wat anders omschreven:
Voor kampeerauto’s (boven 3500 kg) geldt voortaan altijd een
snelheidslimiet van 80 km per uur, waarbij het er niet meer toe doet of de
kampeerauto is gebaseerd op een personenauto of een vrachtwagen. Verder is
nadrukkelijker bepaald dat passagiers tijdens het rijden alleen op een
deugdelijke zitplaats mogen worden vervoerd en dus niet op een zithoek in de
kampeerauto.
Wat betreft de zitplaatsen vrees ik dat de tijd voorbij is dat je gewoon gezellig wat mensen in je camper kon meenemen. Heb zelf een bus uit 1986 met banken achterin en daar hoefde ik tot voor kort geen gordels in te hebben omdat de banken niet in de rijrichting staan. Het lijkt erop dat ze dit nu als "zithoek" gaan beschouwen en het gaan verbieden om daar mensen op te laten zitten.

Campertje pesten dit en typisch Nederlandse overregulering :(
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Maximum snelheid naar 80?? per 1 april 2008

Bericht door Anton »

Hoi,

Op onderstaand heb ik een vraag gesteld mbt tot de maxium snelheid, lees de antwoorden!

Er heeft nog niets in de staatcourant gestaan: dus zijn er geen wijzigingen(?)
De antwoorden komen van zeer bekwame politiemensen.

http://forum.infopolitie.nl/viewtopic.p ... 53#p288853

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Arnold Smeets
Berichten: 398
Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
Locatie: Hoevelaken

Re: Maximum snelheid naar 80?? per 1 april 2008

Bericht door Arnold Smeets »

Volgens Toon is er een wetswijziging in aantocht. Deze is er nog niet, dus nu kan nog gebruik gemaakt worden van de uitspraak van het Gerechtshof te Leeuwarden.

Bedenk echter dat vrachtwagens niet gemaakt zijn om met een fors hogere snelheid te rijden, de techniek kan problemen geven maar de mede weggebruikers verwachten het ook niet dat je met 120 km/h de linkerbaan uit komt klepperen.

Ikheb zelf wel eens 115 km/h gereden met een normaal beladen grote motorwagen en achteraf was dat toch te hard. Maar ja, je bent jong en je wilt wat. Gelukkig kan dit niet meer en even gelukkig kon mijn beschermengel mij bijhouden.....


Groet,


Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Maximum snelheid naar 80?? per 1 april 2008

Bericht door Anton »

Hoi,

Las ik net:

De Telegraaf vandaag:

HOE SNEL MAG EEN KAMPEERAUTO? Vraag van een briefschrijver:


Er zijn kampeerauto’s op basis van een personenauto en op basis van een vrachtauto. Na verschillende berichten ben ik de draad kwijt geraakt over hun maximumsnelheid. Gaat er echt verandering komen in de verschillende limieten voor verschillende kampeerauto’s?

Dirk de Waard, Ermelo

Antwoord:

Nee, er zijn en blijven in ons land twee snelheidslimieten voor kampeerauto’s (campers). In tegenstelling tot een aantal berichten komt daar per 1 april aanstaande – wanneer er een aantal nieuwe verkeersregels van kracht wordt – geen verandering in, zo reageert ook landelijk verkeersofficier mr. Koos Spee.
Dat betekent dat kampeerauto’s met een personenautokenteken maximaal 120 km/u mogen blijven rijden (ook al zijn ze zwaarder dan 3500 kg!) en dat kampeerauto’s met een vrachtautokenteken gebonden blijven aan maximaal 80 km/u. Uit oogpunt van verkeersveiligheid vindt Den Haag het namelijk ongewenst dat een vrachtauto die als een kampeerauto is ingericht, de snelheidsregels van personenauto’s volgt. Hieruit volgt dat alleen kampeer(bedrijfs)auto’s met een eigen gewicht plus laadvermogen boven 3500 kg onder deze regel blijven vallen.

Wat wel nadrukkelijker bij de veranderingen in de verkeerswetgeving vastgelegd gaat worden, is dat passagiers tijdens het rijden alleen op een deugdelijke zitplaats mogen worden vervoerd en dus niet op een zithoek in de kampeerauto of op zitplaatsen die ’niet voor dat doel zijn geconstrueerd’.

Bert Woudenberg
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Maximum snelheid naar 80?? per 1 april 2008

Bericht door Leo »

Maar dan ben je er nog niet, want een deugdelijke zitplaats in een auto van vóór 1987 is wat anders dan een zitplaats van ná die datum. (gordels)

En wat moet ik nou met die 303 van mij?
De remvertraging voldoet ruimschoots aan die van personenauto's, dus het verhaal van verkeersveiligheid gaat ook al niet op.

Jaja, gemakkelijker kunnen we het niet maken bij De Telegraaf..:P


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten