kachel

Plaats reactie
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

kachel

Bericht door karogegro »

Sinds we deze kampert hebben werdt de kachel van de auto nooit warm, hoogstens een beetje lauw.
Nu deed zich het merkwaardige fenomeen voor dat zomerdag dat ding bloedheet werdt en in de winter nauwelijks voelbare warmte geproduceerd wordt.
Om deze reden inmiddels de thermosstaat vervangen (die bleef open staan), de kachelkraan vervangen (die lekte) de boel ontlucht, en nog steeds is het enigste wat eruit komt een beetje lauwe lucht. Wat zou hier nog meer aan de hand kunnen zijn?.
Mvg Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: kachel

Bericht door vanhooltje »

misschien vuil in de radiator van de kachel?

grt peter
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: kachel

Bericht door karogegro »

Het heeft even geduurd, maar goed. Vervuiling, dat zou best eens kunnen. Ik heb ooit eens ivm die lekkende kachelkraan een blikje " bars leaks " van wyns erin gekieperd en de lekkage daarmee tijdelijk verholpen.
Mmhhh , rijst meteen de vraag, als het idd die meuk van wyns is, is dat er dan nog uit te krijgen?.
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: kachel

Bericht door winand »

Lijkt me sterk dat het dat goedje is geweest.
Het spul is gemaakt voor radiateurs toch? Misschien dat er een verschil zou ontstaan na het gebruik ervan, maar dit zou eigenlijk nihil moeten zijn.
Ik vermoed dat het een andere oorzaak heeft.
Wellicht zit er een hoop zooi in de luchtslangen, of zitten deze niet of nauwelijks vast aan de kachelunit?
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: kachel

Bericht door karogegro »

Die luchtbuizen werken prima want als de ventilator op max. gezet wordt vliegt je toupetje bws van je denktank af en daar komt bij dat de toevoer slang van de kachel wel goed warm wordt.
Ik begin toch te vermoeden dat er sprake van een gedeeltelijke verstopping is. Dat verklaart overigens nog steeds niet waarom dat ding met hogere buitentemperaturen wel goed warm wordt.
Toine.
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: kachel

Bericht door vanhooltje »

zomers word een motor warmer als swinters, het zoe best door die wins zooi kunnen komen die je radiator van je kachel gedeeltelijk heeft verstopt. Radiators slippen ook door de jaren heen vanzelf dicht.
Bij mijn van hool zat meer als de helft verstopt, heb het rasterwerk laten vernieuwen.

En wijnand dat wat in je kachel zit is ook een radiateur, en het verstopt wel degelijk.

grt peter
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: kachel

Bericht door Leo »

karogegro schreef:Dat verklaart overigens nog steeds niet waarom dat ding met hogere buitentemperaturen wel goed warm wordt.
Yo Antoinio,

helaas heb je daar geen wereldschokkende ontdekking mee gedaan.
Zet een electrische ventilatorkachel in een ijskoude ruimte en het ding zal slechts wat lauwe lucht produceren.
Zet 'm daarna in je warme huiskamer en de uitstromende lucht is opeens loeiheet.

Éen of andere natuurwet stelt namelijk dat er meer energie nodig is om lucht van 0 graden naar 60 graden te verwarmen, dan van 20 graden naar 60.
En daar die verwarming van jou zomers én s'winters dezelfde hoeveelheid energie afgeeft, zal de uitstroomlucht zomers een heel stukkie hoger liggen.

Als je de hoeveelheid doorstromende lucht gaat beperken, zul je zien dat er ook s'winters hete lucht uit jouw camperkachel kan komen.
Helaas maakt dat voor het verwarmen van jouw Italiaanse sleurhut met aandrijving geen moer uit, want de toegevoegde energie blijft nog steeds hetzelfde.


Dan mijn blik op jouw kouwe-poten-probleem:
De capaciteit van je kachel is te klein. Dat is niet echt nieuws, want op andere forums zie je dat probleem zelfs voorbij komen bij splinternieuwe plastic doosjes.
Dus je begint al met iets structureels fout, maar in de loop van de jaren wordt dat steeds erger door inwendige vervuiling van je kachelradiator.
Je weet zelf wel hoe vuil koelwaterkanalen in motoren kunnen zijn.
Helaas raakt het inwendige van je kachelradiateur in de loop van de jaren nét zo vervuild, en dus geeft ie veel minder warmte af.

De remedie:
Andere camper kopen.








Geintje. :mrgreen:
De meeste vervuiling bestaat uit kalkaanslag.
Dat is oa te verwijderen met schoonmaakazijn, fosforzuur, zoutzuur etc.
Ergens op dit forum is daar al uitgebreid over geschreven.
Als je heel zeker weet dat je kachel een onbelemmede doorstroming van koelwater heeft, zit er weinig anders op dan hem inwendig schoon te maken.
Waarom niet uitwendig hoor ik sommige lezers nu al vragen?
Omdat Toine verklaart dat er een enorme lading lucht doorheen komt.
Tenzij het een enorm wijdgebouwde radiateur is, dan kun je aan de doorgelaten hoeveelheid lucht merken of ie uitwendig verstopt is.

Edoch van de ene gedachte komt de andere :? :
Het kan ook nog zijn dat er in het luchtsysteem van je kachel ergens een klep zit die -buiten de radiateur om- buitenlucht in je systeem toelaat.
Wanneer die klep niet helemaal afsluit dan komt er misschien wel een toupetverwoestende hoeveelheid lucht het plastic comfoorgedeelte binnen, maar zegt dat niks over de uitwendige vervuiling van je kachelradiateur.


En voordat ik nou weer in mijn oude fout van ellenlange antwoorden verval, kap ik er mee.
Want het zou ook nog kunnen dat..... :twisted: :P


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: kachel

Bericht door karogegro »

Tuurlijk, dat kacheltje is veuls te klain om de kampert warm te krijgen, maar dat is ook niet de bedoeling. Als het buiten bokkoud is dan hangen we een slaapzak tussen de cabine en het woongedeelte en de truma kachel stookt dat prima warm.
Waar het mij om gaat is dat met de kachelradiator de cabine temp. boven nul komt. En of ik de kleppen winkel nou knijp of niet, er komt niet meer dan een beetje lauwe lucht uit de roosters. Ik heb inmiddels op het camperforum geinformeerd hoe je die kachel eruit krijgt en, eehhhhh la ma zittuh. Het hele dashboard moet gedemonteerd worden en dan nog eens die radiator eruit pielen en daar heb ik nu net even de tijd niet voor (ik moet van de week misschien nog staken ivm het incident op station Almere centrum). Ik ga nu dus voor een gezinsverpakking schoonmaak azijn bij de aldi en "the machine" een koffiezet apparaat behandeling geven en eens kijken of dit enige soelaas biedt.
Alvast bedankt voor het meedenken, toine.
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten