inhouden motor

Plaats reactie
schraven
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 apr 2005, 19:24
Locatie: Amstelveen

inhouden motor

Bericht door schraven »

hallo allemaal,
mijn eerste woorden op het forum.
ik ben sinds een half jaar in het bezit van een 307 camper uit 1978.
er zit een 616 motor in en afgelopen weekend voor het eerst wat meer
kilometers wezen rijden (erg spannend allemaal). Heenreis ging allemaal
goed, maar op de terugweg begon de motor in te houden. bij een parkeerplaats stond een heel nest ANWB mensen dus die maar even aangesproken.
zij zeiden, dat misschien de aanvoer en retourleiding op de tank verkeerd aangesloten waren en dus krijg je bij een legere tank geen brandstof meer. Na vernieuwen van oude flexibele leidingen, heb ik ze iig weer aangesloten, zoals ze zaten, zou dan door vorige eigenaren al eens verkeerd aangesloten moeten zijn
Na voltanken deed de bus het wel weer. en lijkt dat toch het euvel te zijn.
erger zou echter zijn, wanneer de standbuis in de tank van de aanvoerleiding afgebroken zou zijn.
Mijn vraag is nu, heeft iemand dit weleens meegemaakt en zoja is dit simpel te verhelpen, of moet de hele tank er dan onderuit.
hoor graag van jullie
hartelijk dank alvast groet wim
abel
Berichten: 94
Lid geworden op: 19 feb 2005, 23:53
Locatie: Noordwolde

Bericht door abel »

als het goed is zit er in de vloer boven de tank een demontabel "luikje" (mits de vloer toegankelijk is).
Als je dit kan verwijderen kom je boven de tank uit en kun je de tankmeter en aanvoer/retour demonteren c.q. controleren.

Als bovenstaande niet kan zou ik de tank (4 Bouten) aan de vulzijde een beetje losdraaien en aan de andere zijde op een autowiel of iets dergelijks laten zakken totdat je bij de aanvoer/retour kan Deze wisselen en kijken of het probleem opgelost is. DENK ER OM; EEN GEVULDE TANK IS ZWAAR !!!!
Mercedes L319 (brandweer) '66
Mercedes L613D Bus Camper
abel
Berichten: 94
Lid geworden op: 19 feb 2005, 23:53
Locatie: Noordwolde

Bericht door abel »

Is het geen verstopt brandstoffilter !!!!
Mercedes L319 (brandweer) '66
Mercedes L613D Bus Camper
schraven
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 apr 2005, 19:24
Locatie: Amstelveen

Bericht door schraven »

hallo abel,
er zit inderdaad ook wat vuil in de tank, want er zit regelmatig wat
bruine smurrie in het voorfilter. Daarom zou het misschien ook kunnen zijn. dat een van de vorige eigenaren, de leidingen al bewust heeft omgewisseld. misschien wel een wantrouwige gedachte.
ik kan wel bij de tank komen, maar hoe kun je aan de buisjes die uit de tank komen zien, wat aanvoer en wat retour is.
het beste is sowieso denk ik, om de tank er toch af te halen en te reinigen.
hoor graag wat van jullie
grt wim
abel
Berichten: 94
Lid geworden op: 19 feb 2005, 23:53
Locatie: Noordwolde

Bericht door abel »

Als de leidingen verwisseld zouden zijn gaat de motor haperen en in het geval van stationair draaien zal de motor uitvallen (want er komt lucht in het brandstofsysteem DUS MOET JE DAARNA ONTLUCHTEN!!)
In het geval van een verstopping zal de motor inderdaad inhouden , want ze zuigt vacuum op de aanvoerleiding (kan niet genoeg branstof door. misschien wel genoeg voor halfgas of stationair)
Tank schoonmaken en filters vernieuwen lijkt mij ook de beste optie !
Mercedes L319 (brandweer) '66
Mercedes L613D Bus Camper
Gebruikersavatar
Peter
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 dec 2004, 17:51
Locatie: groene hart

Aanvoer/retour.

Bericht door Peter »

Hallo Wim.

Om uit te vissen wat de aanvoer- of retourleiding is, kun je de leiding vanaf de tank volgen.
De leiding die naar het (voor)filter gaat is de aanvoer.
Laat de tank wel leeglopen voor je 'm demonteerd want, zoals reeds gezegd, 'n volle tank is gewichtig.
Om de tank te kunnen spoelen moet 'ie trouwens toch leeg, dus kun je dat net zo goed vóór het demonteren doen.
Bij de mijne (408)zit er onderaan de tank 'n aftapstop, waarschijnlijk bij jouw ook.
Hoe de aanzuigpijp op/in de tank precies loopt weet ik niet. Zou je 'm kunnen demonteren (wat ik wel denk) dan kun je kijken of 'ie afgebroken is. Of anders kun je 'm nog opmeten en vergelijken met de hoogte van je tank.
Nogmaals, ik heb zelf van m'n tank (nog) geen studie gemaakt dus exact weten hoe het zit doe ik niet.
Mocht je de meet-methode toepassen hou er dan rekening mee dat de aanzuigpijp waarschijnlijk 'n paar centimeter boven de bodem ophoudt.
Succes,

Peter
schraven
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 apr 2005, 19:24
Locatie: Amstelveen

Bericht door schraven »

jongens bedankt voor de reacties.
ik ga dan toch maar de tank eraf halen en spoelen. Ga de hele maand augustus naar Scandinavië, dus moet het wel in orde zijn.
Dan nog even een vraag over de thermometer, kan het zijn, dat die
iets te hoog aangeeft, of is het normaal, dat die meer dan 90 graden aangeeft.
hoor het graag
grt wim
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 1 gast