Pagina 1 van 2
Trekhaak
Geplaatst: 15 dec 2004, 13:31
door De Rooie Reus
Dit onderwerp was nog leeg zodat ik het me maar toe-eigen. Ik wilde vragen of iemand een fotootje hieronder wil zetten (of me dat wil mailen) waarop te zien is waar en hoe de trekhaak van de 508d is bevestigd. Ik kan namelijk zo'n ding kopen en dacht dat er misschien nog iets speciaals nodig is om het te bevestigen, ik heb daar vroeger nooit op gelet zodat ik me afvroeg: hoe hoog zit 'ie vanaf het wegdek.
Alvast hartelijk dank.
Geplaatst: 15 dec 2004, 19:57
door Unknown User
Hi
Heb geen foto van hoe be vestigd maar wel een aantal foto's van de trekhaak los. Deze zit nu onder mijn bus moet allen nog twee gaten boren voor de achterset twee gaten van de ophang platen aan dezijkant
http://members.chello.nl/b.keser1/page7.html
Heb nog wat info over de regel geving met betreking op de trekhaak.
- Onder een auto/bus die met B gereden mag worden en geen grijs kenteken is mag je een trekhaak monteren zinder type goed keuring. Het gewicht wat je dan mag trekken wordt bebaald door wat de auto/bus maximaal mag trekken.
- voor vrachtwagens en grijs kenteken auto's moet er een type plaatje op zitten, en dan mag de auto trekken wat er op de trekhaak vermeld staat.
Bart Keser
trekhaak
Geplaatst: 15 dec 2004, 20:02
door De Rooie Reus
Bedankt Bart, heb nu tenminste enig idee. Is het misschien zo dat de treeplank achter weggehaald moet worden?
Volgens Brink zou, als het een trekhaak van hen is een typenummer op de haak of de bol moeten staan. Ik probeer het typeplaatje er wel bij te krijgen omdat we - in de toekomst - misschien de wagen weer terug willen brengen op zijn oorspronkelijke gewicht en dan zal ook de trekhaak waarschijnlijk in de keuring worden meegenomen.
Geplaatst: 15 dec 2004, 20:16
door Unknown User
Hi
Volgens mij moet de treeplak er af . Je hebt trouwens ook brinks met treplank er aan.
Ik ken het heleverhaal van brink trekhaken en type plaatjes.
De mijne is ook een brink en heb geprobeerd om dit te regelen maar bij mij stand er niks meer op ( vond alleen een brink stikker onder de nood koppeling. Maar als je alle informatie hebt van een brink trekhak kun je voor 15 Euro bij iedere brink dealer een type plaatje halen.
En wat denk je, ik heb alle informatie ( met dank aan Julius Wiarda )
Type: 1182
Serie: 93A
Approvel no: 0801/2503
2000 kg
Met vaste kogel.
Heb het zelf niet meer gebruikt omdat mijn bus toch 3,5 tonner wordt
en dan heb je geen type plaatje nodig. Dit kreeg ik alleen te horen nadat ik deze informatie kreeg.
Bart Keser,
trekhaak
Geplaatst: 25 dec 2004, 23:45
door Arnold Smeets
Bart,
Waar heb jij vandaan dat voor een b-rijbewijs auto met geel kenteken geen typeplaatje op de trekhaak zou moeten zitten?
Mijn informatie is dat dit bijna altijd het geval zou moeten zijn maar ik sta graag open voor een andere mening, mits onderbouwd.
De uitzondering op het voorgaande zou zijn: gebruik voor een aanhangwagen van minder dan 750 kg (danwel als dit lager is maximaal het gewicht van de trekkende auto) en tegelijkertijd met een verticale last van maximaal 50 kg. Da's allebei niet veel!
Voorts zou ofwel een voor de betreffende auto standaard gemaakte trekhaak toegelaten kunnen worden, mits onveranderd, ofwel een op maat gemaakte trekhaak maar dan moeten bij de keuring tekeningen en sterkteberekeningen overlegd worden. Zelf iets maken, ongeacht hoe goed de kwaliteit ook is, wordt daarmee eigenlijk onmogelijk gemaakt.
Ik hoor graag van je!
Groet,
Arnold :D
trekhaak + keuring
Geplaatst: 26 dec 2004, 11:57
door Ernst
Hi Ben,
In praktijk komt het hele verhaal in ambtelijke taal van de RDW op het volgende neer:
Trekhaak onder personenwagen en aanhangergewicht onder 750 kg: niets te doen. Maar wil je voor de toekomst de mogelijkheid open houden een zwaardere aanhanger aan te koppelen, zie hieronder.
Trekhaak onder personenwagen en aanhangergewicht meer dan 750 kg: kentekenbewijs I, inbouwtekening van trekhaakfabrikant (waarop goedkeuringsnummer vermeld, dit kan een probleem zijn bij oude types, zoals 508
) en aanvraagformulier opsturen. Geen keuring.
Trekhaak onder bedrijfsvoertuig, ongeacht gewicht: reken op een keuring!
Dit is een ervaringsfeit, gebaseerd op de begeleiding als commissaris Rollend Materieel van ca. 100 leden van de zweefvliegclub, die allemaal graag overland wilden en met hun eigen auto wilden worden opgehaald (goedkoper). (NB Voor het rijden met een aanhanger met lengteontheffing is
altijd een inlegvel/aangepast deel I nodig).
Ik vrees dat de enige Nederlandse fabrikanten die ooit in aanmerking zijn geweest voor een typegoedkeuringsnummer Brink (=RBS) en TOBO (nu Romax) zijn. Duitse haken, zoals Westfalia, uit de tijd van de Düsseldorfers, krijgen, ondanks TÜV-goedkeuring, geen Europese gelijkstelling. Dat geldt pas sinds 1994.
Succes,
Ernst
Trekhaak-story
Geplaatst: 27 dec 2004, 10:25
door De Rooie Reus
Bedankt Ernst voor je informatie. Kan ik, nu een goedgekeurde trekhaak voor een 508 zoiets als een speld in een hooiberg wordt, niet beter op zoek gaan naar een vangmuil? Of zijn aanhangers met zo'n koppeling ook nauwelijks te vinden?
Geplaatst: 27 dec 2004, 12:36
door Unknown User
Hi Ernst
Ik lees in het verhaal dat niet de trekhaak maar de specificaties van het trekkend voertuig het maximale gewicht van de aanhangerbepaald, bij natuurlijk geel kenteken autos. Nu lees ik in jou tekst dat de trekhaak de beperkende factor is bij geel ?
op het oude form werdt niet al te lang geleden gezegt dat het trekkend voertuig de beperkende factor is, en door jou bevestigt.
http://disc.server.com/discussion.cgi?i ... w_parent=1
Ik ga het in het voorjaar proberen en het is wel makelijk om te weten of het direkt goed te gaat. Heb namelijk nog al een zware trekhaak nodig :D
Bart Keser
Trekhaak-story
Geplaatst: 27 dec 2004, 15:59
door Ernst
Martin Sanders schreef:Bedankt Ernst voor je informatie. Kan ik, nu een goedgekeurde trekhaak voor een 508 zoiets als een speld in een hooiberg wordt, niet beter op zoek gaan naar een vangmuil? Of zijn aanhangers met zo'n koppeling ook nauwelijks te vinden?
Aanhangers met een oog zijn er volop, kijk b.v. eens op
http://www.mobile.de. Maar de meeste daarvan hebben luchtremmen en die heb jij waarschijnlijk niet, dus je moet als zoekcriterium erbij opgeven "auflaufbremse". En houd ook rekening met de goedkeuring. De speling op de muil en de dikte van de pen worden ook issues bij de APK.
Maar je moet eerst voor jezelf bepalen wat je met de aanhanger wilt...
Hou ook in de gaten dat je met een grijs kenteken meteen meer belasting gaat betalen, zodra er een aanhangerkoppeling is bijgeschreven. Je betaalt voor de aanghanger, of je er nou een hebt of niet...
trekhaak + keuring
Geplaatst: 27 dec 2004, 16:04
door Ernst
Bart Keser schreef:Hi Ernst
Ik lees in het verhaal dat niet de trekhaak maar de specificaties van het trekkend voertuig het maximale gewicht van de aanhangerbepaald, bij natuurlijk geel kenteken autos. Nu lees ik in jou tekst dat de trekhaak de beperkende factor is bij geel ?
Bart Keser
Dan ben ik niet duidelijk genoeg geweest: geel of grijs heeft met name te maken met keuring of niet.
Uiteraard bepalen de trekkende auto en de te monteren koppeling samen (laagste van de twee) de maximale aanhangermassa en verticale kracht.
Belgie?
Geplaatst: 19 jan 2005, 22:01
door De Rooie Reus
In de Richtlijn 94/20/EG staat bij artikel 2:
De Lid-Staten mogen:
- de EEG- of nationale typegoedkeuring van een voertuig etc
- de EEG- of nationale typegoedkeuring voor onderdelen van een mechanische koppeling niet weigeren, of de verkoop of het gebruik van een mechanische koppelinrichting verbieden,
indien aan de voorschriften van de bijlagen wordt voldaan.
Daaruit begrijp ik dat indien ik in Belgie een gloednieuwe trekhaak zou kopen voor een 508 uit 1984, die voldoet aan de Belgische voorschriften en die dus gemaakt is nadat de Richtlijn in werking trad , deze zondermeer goedgekeurd zal worden bij de RDW.
http://www.gdwtowbars.com/Nederlands/Pa ... rcedes.htm
http://europa.eu.int/eur-lex/nl/consleg ... do_001.pdf
Europese typegoedkeuring
Geplaatst: 19 jan 2005, 23:28
door Ernst
Klopt helemaal!
Alleen bestaat de Europese typegoedkeuring pas sinds 1994. Toen was de Düsseldorfer al zo'n jaar of acht uit productie en was het dus voor geen van de fabrikanten nog interessant om met een trekhaak onder de arm naar de keuring te gaan...
Belgie
Geplaatst: 20 jan 2005, 07:48
door De Rooie Reus
Ik begrijp uit hun site (zie het onderste gedeelte van het schema m.b.t. bedrijfswagens) dat onze Belgische vrienden nog steeds trekhaken maken (weliswaar op bestelling) voor onder meer het type 508 tot en met 1986.
trekhaak + keuring
Geplaatst: 20 jan 2005, 09:49
door Ernst
Als je goed kijkt, zie je dat de letters "EC" ontbreken in die rij... Daarmee ben je dus even ver als met een trekhaak zonder typeplaatje van de sloop.
Zuiderburen
Geplaatst: 20 jan 2005, 11:31
door De Rooie Reus
Daarom heb ik de fabriek gevraagd of er een tot nu toe doorlopende Belgische typegoedkeuring is (het bedrijf bestaat 50 jaar en maakt dus al langer trekhaken). Dat was ook eigenlijk mijn concrete opmerking: als de Belgische typegoedkeuring tot op de dag van vandaag van toepassing is, wordt m.i. voldaan aan de Richtlijn (nationale goedkeuring is even geldig als een EU-keurmerk).
Ik verwacht op korte termijn dat bericht en laat weer info achter in deze draad.
Groeten uit de grenstreek
Martin
Antwoord uit Belgie
Geplaatst: 20 jan 2005, 11:56
door De Rooie Reus
Zojuist ontving ik het antwoord uit Belgie, ik voeg het hier integraal in:
_________________________________________________________________________________________________________________________
Geachte,
We danken U voor Uw interesse.
Trekhaak voor uw wagen is GDW referentie 0297. (jaar in catalogus is de constructie jaar. Uw wagen is waarschijnlijk in 86 gemaakt geweest en in 87 verkocht geweest).
We hebben nog 4 trekhaken 0297 in voorraad. (is dus direct leverbaar)
De richtlijn 94/20/EG is in België vanaf 1997 in voege gekomen. In Nederland was dat in 1996.
Vanaf 1995 zijn alle onze trekhaken EEC 94/20 gekeurd geweest.
Vóór deze datum moesten de trekhaken niet EEC gekeurd worden. (ook niet in Nld) Als erkend Belgisch trekhaak fabrikant hebben wij sinds 1952 trekhaken in Europa verkocht.
We denken dus dat onze trekhaken op jullie wagens gemonteerd mogen worden.
Met vriendelijke groeten,
Het GDW team.
__________________________________________________________________________________________________________________________
Misschien is het voor degene die op zoek is naar een nieuwe trekhaak interessant om even te informeren omdat ze nu nog direct leverbaar zijn.
Met vriendelijke groeten,
Martin
Geplaatst: 20 jan 2005, 15:54
door KWF-704
Heb je toevalig ook naar de prijs geinformeerd
groetjes Johan
Geplaatst: 22 okt 2007, 14:24
door joy
beter laat dan niet
trekhaak marktplaats
11517458813
rest mij een vraag
mag je zon ding uberhaupt zelf bouwen?
ik mis um, en ik heb er vorige maand nog 1 wegemieterd, die er eerst 3 jaar met alle irritatie van dien midden in de schuur in de weg heeft gelegen,zul je altijd zien
Geplaatst: 22 okt 2007, 14:42
door Anton
Hoi,
Subtiel verschilletje: dat is een vangmuil, dus geen trekhaak!
Maar waarom reageer je op een bericht van bijna 3 jaar oud?
Groet Anton
Geplaatst: 22 okt 2007, 14:43
door Admin
Zelf onderbouwen is geen enkel probleem. Bij de keuring (grijs kenteken, ook onder de 3.5 t) moet je bij de RDW de inbouwhandleiding laten zien, zodat ze kunnen controleren of de moeren aan de goede kant zitten... Bij een "personenwagen" hoef je alleen maar een wijzigingsformulier op te sturen naar Veendam en kan keuring achterwege blijven.
Als je "bedrijfswagen" op je kenteken hebt staan, ga je meer houderschapsbelasting betalen zodra de trekinrichting op je kentekenbewijs is vermeld. Ook als je geen aanhanger hebt :-(
De advertentie die je op Marktplaats hebt gezien, gaat over een vangmuil. Ik weet niet of die past op de Bremer die in je avatar staat. Er moet een groot rond gat in het midden van de achtertraverse zitten, met daaromheen vier kleinere gaten.
Geplaatst: 22 okt 2007, 17:56
door dinand
Anton schreef:Hoi,
Maar waarom reageer je op een bericht van bijna 3 jaar oud?
Groet Anton
is dat opeens verboden ofzo? Liever doorgaan op een onderwerp dan 10 keer t zelfde lijkt me
Geplaatst: 22 okt 2007, 18:37
door Arnold Smeets
Admin schreef:Zelf onderbouwen is geen enkel probleem. Bij de keuring (grijs kenteken, ook onder de 3.5 t) moet je bij de RDW de inbouwhandleiding laten zien, zodat ze kunnen controleren of de moeren aan de goede kant zitten... Bij een "personenwagen" hoef je alleen maar een wijzigingsformulier op te sturen naar Veendam en kan keuring achterwege blijven.
Ernst,
Helaas niet meer helemaal waar, tegenwoordig wil de RDW bij trekhaken meer gegevens hebben. Het plaatje van de trekhaak moet er volledig leesbaar en goed gemonteerd op zitten, inderdaad willen ze de inbouwgegevens maar als het anders is dan plaatsen in van fabriekswege bestaande gaten willen ze ook nog constructietekeningen inclusief berekeningen van de bevestigingsconstructie hebben.
De lol van het zelf maken van een trekhaakbevestiging gaat er zo wel een beetje af net als het kopen van een gebruikte trekhaak.
Alleen als er een tmm van de aanhangwagen onder de 750kg getrokken wordt (en dat wordt weer bepaald door het plaatje op die aanhangwagen) is er geen keuring nodig.
Groet,
Arnold
Geplaatst: 22 okt 2007, 19:06
door bart
Ik heb aan de lijve ondervonden dat het allemaal niet zo een probleem is bij oude busjes ( 508 ) Ik heb mijn bus voorzien van een trekhaak die ik tweedehands heb gekocht.
- brink type plaatje
Er zat geen typeplaatje op, onder de nood koppelings beugel vond ik nog een brink stikker. Nieuwe type plaatje aangevraagd ( met de gegevens die hier boven ergens staan, was de zelfde trekhaak ). Ze waren hier niet zo happig op, iets met dat zij niet meer verantwoordelijk waren, net of ze dat nog zijn voor een trekhaak van 30 jaar oud. Maar na wat aandringen toch een typeplaatje gekregen. Die ook echt bij mijn trekhaak hoort.
- Bij de RDW import
Bus naar binnen gereden, RDW mannetje eronder, ik vragen of de dwarsbalken goed waren, ziet er degelijk uit dus no problem.
Komt ie bij de trekhaak, die heb jij er ondergezet en geen orgineel type plaatje, ik zeg klopt, hebben hem tweedehands gekocht en er zat geen type plaatje op maar nog wel een stikker van Brink. Samen met brink uit gezocht welke trekhaak het is en toen kreeg ik dit type plaatje en die hebben ik er opgepopt. RDW mannetje, wil je hem ook echt gebruiken.
Ik, ja graag tot 2000 kg alstublieft. En nu staat er op mijn kenteken dat er een 2000 kg aanhanger achter mag.
Dit is mijn ervaring
Bart,
Geplaatst: 24 okt 2007, 17:35
door Arnold Smeets
bart schreef:Bus naar binnen gereden, RDW mannetje eronder, ik vragen of de dwarsbalken goed waren, ziet er degelijk uit dus no problem.
Komt ie bij de trekhaak, die heb jij er ondergezet en geen orgineel type plaatje, ik zeg klopt, hebben hem tweedehands gekocht en er zat geen type plaatje op maar nog wel een stikker van Brink. Samen met brink uit gezocht welke trekhaak het is en toen kreeg ik dit type plaatje en die hebben ik er opgepopt. RDW mannetje, wil je hem ook echt gebruiken.
Ik, ja graag tot 2000 kg alstublieft. En nu staat er op mijn kenteken dat er een 2000 kg aanhanger achter mag.
Schitterend! Ik schreef het al eerder in ander verband: RDW praktijkmensen zijn veel geschikter om mee te werken dan de mensen achter de telefoon of aan de e-mail. Veel plezier van je trekhaak!
Groet,
Arnold
Geplaatst: 25 okt 2007, 13:39
door joy
zeurende mensen allemaal
waarom reageer je op een bericht wat een reactie is op een topic van 3 jaar geleden maar dus net zo goed nog altijd relevant kan zijn, dus dus duh, en wat betrefd die advertentie, er werd in dit topic ook gesproken over een vangmuil
verder zal het mij een reet roesten of jij wel of niet een trekhaak dan wel vangmuil onder je gebakje wilt,van mijn part allebei, ik post alleen een link, de laatste wat mij betrefd
aaaaaaaamen