backfire's

ebag
Berichten: 21
Lid geworden op: 28 nov 2007, 20:26
Contacteer:

backfire's

Bericht door ebag »

MB308 met 115 motor uit 1978 op gas met 62dkm op de teller. Sinds de zomer startend met plofjes en backfire's. hij loopt onregelmatig stationair. koud 2 of 3 cylinders.
stroomverdeler vervangen door nieuw, 123ignition; nieuwe bougie's; nieuwe kabels; nieuwe bobine. loopt wel beter op toeren, maar het helpt niet. compressie 9,5/10/9/10 koud. was 30dkm jaar terug nog 10/10/10/10, maar valt binnen marge. kleppen gesteld. gas/co laten afstellen.
allemaal dingen gedaan/vervangen die niet het probleem oplossen en dus niet het probleem waren. het ligt niet aan het gas, want op benzine loopt/start ze nog slechter. dus ik denk ergens aan valse lucht/slecht mengsel. remreiniger ruim rondgespoten maar ik kan het niet vinden :cry: :roll: .

iemand een briljant idee :?:
Peter MERCAMPO
Berichten: 416
Lid geworden op: 08 dec 2004, 18:03
Locatie: 'T Gooi

Re: backfire's

Bericht door Peter MERCAMPO »

Pakkingen, toevoer/lek...... lucht/brandstof ?
T'is maar 'n suggestie.
Kwee zeker niet alles, 't zou 'mijn' volgende zoekaktie zijn.
ps ik gun iedereen een goed lopende/pruttelende bus toe! (met een plantespuit gevult met zeepsop mengels, helemaal top, 'n compressordje der bij, kun je vaak elke in/uitgang checken)

Groet en ga je goed :wink:
Peter.
Vandaag is een Kadootje
ebag
Berichten: 21
Lid geworden op: 28 nov 2007, 20:26
Contacteer:

Re: backfire's

Bericht door ebag »

tja pakkingen, dacht ik ook aan, maar kon er behalve remreiniger en zoeken naar stijging loopgedrag niet opkomen. bedoel je omgekeerd checken. dus alles in het zeepsop en dan met de compressor een hoop lucht via de carburateur naar binnen blazen. bellenblazen. hmm, goed idee zeg.

ga ik proberen

zou het ook kunnen dat hij van uitlaat naar inlaat via pakkingen lekt? dan vind ik het niet op deze manier. eerst dat andere eens proberen.

groet gabe
Gebruikersavatar
Bommes
Berichten: 482
Lid geworden op: 25 nov 2007, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: backfire's

Bericht door Bommes »

backfire bij motoren die op gas lopen komen dacht ik toch altijd door foute onstekings tijdstippen..??
Greetzzzz, Marius
Afbeelding
ebag
Berichten: 21
Lid geworden op: 28 nov 2007, 20:26
Contacteer:

Re: backfire's

Bericht door ebag »

yep, dacht ik ook. Maar die staat goed. elektronisch, ook qua vooronsteking, moet goed zijn. met de oude ontsteking had ik ongeveer hetzelfde overigens. ging niet van vandaag op morgen, maar groeide als het ware.
groet gabe
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: backfire's

Bericht door vanhooltje »

Misschien eens de Kleppen stellen :shock:

Maar naar mijn ervaring heeft het meer met je ondsteking te maken.
Maar er zou gas via een lekkende klep in je uitlaat kunnen komen die daar ondstoken wordt door de hete uitlaatgassen.

grt peter
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: backfire's

Bericht door Anton »

Hoi,

Probeer eens een andere sensor desnoods een van de sloop, die dingen gaan nogal eens stuk en dan loopt de motor ook rot of helemaal niet meer.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
ebag
Berichten: 21
Lid geworden op: 28 nov 2007, 20:26
Contacteer:

Re: backfire's

Bericht door ebag »

wat voor sensor bedoel je anton? de opnemer die de contactpunten vervangt is nu nieuw met de nieuwe stroomverdeler. daarvoor had ik sinds een paar maand een sensor ingebouwd om de contactpunten te vervangen. zou toevallig zijn als ik 2 nieuwe achterelkaar stuk heb. alternatief is dan dat ik de oude verdeler met contactpunten terug bouw. op die verdeler zat speling op de as waardoor de dwell niet gegarandeerd goed is.
ligt niet voor de hand, maar is een te overwegen optie die niet echt veel tijd kost. zal er over nadenken.
Gebruikersavatar
Wim
Berichten: 468
Lid geworden op: 18 dec 2008, 12:41
Locatie: Alkmaar

Re: backfire's

Bericht door Wim »

Zeg collegea ,

Hoe staat 't met de nokas timing ? Als die een beetje verkeerd staat (een of twee tandjes) gaat ie ook raar doen .

Groeten Wim
ebag
Berichten: 21
Lid geworden op: 28 nov 2007, 20:26
Contacteer:

Re: backfire's

Bericht door ebag »

toen ik de kleppen stelde heb ik gevoeld of de ketting strak stond. met de spanning die erop stond kon ik met niet voorstellen dat die versprongen is. maarja :roll:
hoe check ik dat? kleppendeksel er zeker af en dan?

bijkomend groot pluspunt van jullie adviezen is dat ik ondertussen ook weer zin krijg om te beginnen. was er moedeloos van geworden.
Gebruikersavatar
Wim
Berichten: 468
Lid geworden op: 18 dec 2008, 12:41
Locatie: Alkmaar

Re: backfire's

Bericht door Wim »

Ik heb een VW LT35D en weet dus niet veel :oops: van de Mercedes benzine blokjes , maar ongetwijfeld staan er merktekens op de distributie . Het zou dus eenvoudig te controleren moeten zijn :wink:

Groeten Wim
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: backfire's

Bericht door Maxer »

Het is de moeite waard eens te onderzoeken of hij niet ook benzine krijgt. Bij mijn Ami Ford V8 was de brandstofdrukregelaar stuk waardoor er via het membraan en beetje benzine in de motor kwam terwijl hij op gas liep. Dat veroorzaakte backfires aan de lopende band. Het kan zijn dat de benzinefsluiter niet helemaal afsluit en dan heb je hetzelfde probleem. Mijn advies is dus: zoek uit of hij geen 2 soorten brandstof tegelijk krijgt!
508frank
Berichten: 42
Lid geworden op: 13 okt 2009, 13:21
Locatie: Alkmaar

Re: backfire's

Bericht door 508frank »

ik heb ook niet veel ervaring in de mercedes benzine blokjes.
maar ik heb het wel een keer meegemaakt bij een 1200 motortje van een opel kadett B op lpg.
uiteindelijk bleek het probleem een kapotte vacuum vervroeger te zijn.
(verkeert ontsteking tijdstip alleen bij bepaalde toerentallen)
ik weet niet of mb benzine blok ook een vacuum vervroeger heeft.
maar dat ga ik ongetwijfelt nu horen :D

anders mischien een slechte massa op het blok ?
waardoor ie af en toe een vonk overslaat.
simpel te controleren door een startkabel op het blok en op de min pool van de accu te zetten.
Kan het niet ? dan doen we het ff, is het onmogenlijk ? dan duurt het iets langer !
Mijn bus op: http://www.508.1sweethost.com
ebag
Berichten: 21
Lid geworden op: 28 nov 2007, 20:26
Contacteer:

Re: backfire's

Bericht door ebag »

yep, vaccuum vervroeger. gaat slangetje van carb naar verdeler en daar zit elektronica die het zuigen registreert en er hopenlijk iets goeds mee doet. slangetje is ok, gecheckt. ik heb ook ergens gelezen dat de elektronica pas iets met dat signaal doet boven de 1500 toeren.
en daarboven loopt hij nou toevallig wel lekker.
slechte massa op het blok lijkt me niet waarschijnlijk, zou ik dan niet problemen met de verlichting enzo moeten krijgen. Nietemin goed idee om even te controleren, ik zou er heel heel blij van worden als het zoiets was.
gr gabe
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: backfire's

Bericht door Admin »

Je zou ook eens moeten proberen of een andere condensator verschil maakt. (Kun je tijdelijk aansluiten met testsnoertjes met krokodillenbekken.)
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
ebag
Berichten: 21
Lid geworden op: 28 nov 2007, 20:26
Contacteer:

Re: backfire's

Bericht door ebag »

123ignition is electronisch, geen condensator.
groet gabe
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: backfire's

Bericht door Admin »

O sorry, niet goed gelezen :oops:
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
ebag
Berichten: 21
Lid geworden op: 28 nov 2007, 20:26
Contacteer:

Re: backfire's

Bericht door ebag »

kan niet echt goed tijd vinden. klein testje met extra aarde op het blok en extra 12v op de bobine leverde niks op. stomme is dat hij warm op toeren als een zonnetje loopt. kan me daarom ook niet voorstellen dat een nokkenas over de ketting versprongen(verkeerde timing) alleen dat ploffende starten.
ik zie uit naar de zeepbellen/compressortest maar verwacht het niet snel te kunnen doen, tijd. ik heb er gisteren een lupo 3L :mrgreen: bijgekocht en daar moet ook nog wat aan gebeuren voordat die op kenteken gezet kan.
als ik het opgelost heb, wat vast eens gaat gebeuren zet ik het hierop.
groet gabe
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: backfire's

Bericht door DVIII »

misschien ten overvloedde, maar al eens fatsoenlijke champions erin gedraait, en verdeelkap/rotor , kabels vervangen ?
koud hoesten lijkt op slechte match met bougies !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
ebag
Berichten: 21
Lid geworden op: 28 nov 2007, 20:26
Contacteer:

Re: backfire's

Bericht door ebag »

champions heb ik niet geprobeerd. wel ngk's en daarna beru's waar ik eerder goede ervaringen mee had. beide nieuw natuurlijk.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: backfire's

Bericht door Admin »

... en ook van de goede temperatuurklasse?
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
ebag
Berichten: 21
Lid geworden op: 28 nov 2007, 20:26
Contacteer:

Re: backfire's

Bericht door ebag »

yep, uit het boekje. die ngk's twijfelde ik over, daarom toch weer teruggepakt op de beru's waarmee de wagen eerder ook mooi draaide/starte.
Johannes

Re: backfire's

Bericht door Johannes »

Hallo Ebag,
Ik zou toch nog eens controleren of je geen lekkende klep hebt. Ook al zie je dat niet terug in je compressietest. Ik lees in je verhaal niet dat je de zittingen hebt vervangen. En dan krijg je vroeg of laat toch met ingeslagen klepzittingen te maken.
Je zou ook nog eens kunnen controleren of de vooronsteking bij lage toeren wel in orde is. En je weet zeker dat er een vacuum bij de verdeler aankomt? Je hebt neem ik aan bij de 123ignition de lpg curve ingesteld?
Groet Pieter
gabe
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 sep 2007, 21:50
Locatie: grou

Re: backfire's

Bericht door gabe »

hoi pieter, een lekke klep, zou natuurlijk goed kunnen na 50dkm op gas. wel met flashlube en dan maken zij hun verhaal niet waar.

maar kan ik een klep controleren zonder de kop eraf te halen?

de vacuum vervroeger. hij zuigt en vervroegt. is dat niet juist bedoeld voor de prestaties in het middengebied? ik meen ergens gelezen te hebben dat het voor de 123ignition pas na 1500 toeren in werking wordt gezet. mijn probleem zit in de toeren daaronder.
ik kan hem eens koud starten en flink aan het slangetje zuigen, zien wat er gebeurt (dat klinkt raar, haha). de 123 staat idd in de lpgcurve.

groet gabe

ik moet tijd vinden wat te experimenteren. als mijn verse project (lupo L3) over een paar weken rijdt krijgt de bus weer wat aandacht. nu is het werkpaard.
Johannes

Re: backfire's

Bericht door Johannes »

Hallo gabe,

Je kunt testen of je een lekke klep hebt. Dat doe je volgens de cilinderlektest en is heel eenvoudig mits je het juiste gereedschap hebt. Het principe bestaat hieruit dat je de cilinder onder druk zet met lucht. Je kunt dan via de carburateur of uitlaat horen of er lucht bij een klep langs stroomt. Een stukje tuinslang in de venturie duwen en het andere eind aan je oor houden.(Tegelijkertijd kun je ook horen of er lucht via de zuigerveren verdwijnt via de carterontluchting, de eigenlijke lektest).
Ik heb een bougie verbouwd zodat ik er een luchtslang nippel in kon schroeven . Wees wel voorzichtig met je handen. Je moet de zuiger in het BDP zetten , je snapt wel dat die graag naar beneden wil met een paar bar op zijn kop. Als de wagen dan niet op de rem staat beleef je leuke dingen. Ook handen weg van de ventilator.
Als de problemen langzaam zijn onstaan al voor je die prachtige verdeler hebt gemonteerd blijven eigenlijk alleen de kleppen als mogelijke oorzaak over.
Tenzij de onsteking toch niet goed staat afgesteld. Bij mij is de vervroeger ooit een keer langzaam vast gekleefd en op een gegeven moment in een stand blijven zitten. Ik had dat niet direct in de peiling. Terwijl met de lamp de onsteking perfect stond afgesteld klopte er bij bepaalde toeren en belasting niks van.
Groeten Pieter.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten