Weersomstandigheden en de NS

(Leuteren = kletsen)
Hier bestaat geen off-topic. Maar wel goede omgangsvormen!
Plaats reactie
HenkWarmenhoven
Berichten: 225
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:16
Locatie: Valkenburg

Weersomstandigheden en de NS

Bericht door HenkWarmenhoven »

Hallo allemaal,

Gisteren een bedrijfsuitje gehad in Nijmegen. Erg leuk, behalve dat ik met de trein was.
Enneh, ik woon de gemeente Katwijk aan de kust. Zoals jullie weten lag van die twee sneeuwvlokjes zo ongeveer het hele treinverkeer plat.
Kijk op http://www.youtube.com/watch?v=B9xXQO4w3xk
Hier kunnen ze bij de NS en Prorail nog wat van leren!!!

Groeten,
Henk Warmenhoven
Nostalgie is niet meer zoals vroeger.
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: Weersomstandigheden en de NS

Bericht door karogegro »

Tja, wat zal ik als aspirant machinist bij de NS daar nou eens op zeggen....... :roll:
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Weersomstandigheden en de NS

Bericht door DVIII »

ik denk dat in nederland de situatie absoluut niet te vergelijken is. hier bevriest de boel elke dag overnieuw en kan er dus ook ijs vormen in het mechaniek van de automatische wissels. het wemelt in nederland van de wissels en het is een erg dik gezaaid netwerk dus zonder die vele wissels kom je nooit in één dag van oost naar west. kijk dat de NS al klaagt over vallende bladeren is geen teken van daadkracht , maar tegen inwaaiende sneeuw die vervolgens de boel vastvriest is inderdaad met veel moeite wat te beginnen.
maar prachtige beelden van sneeuwblazende treinen :o :o
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: Weersomstandigheden en de NS

Bericht door karogegro »

Eehh, nou Dave, de wissels als zodanig, dwz de mechanische bediening, zijn nou net niet het probleem. Ieder afzonderlijk wissel beschikt nl over verwarming. En geloof of niet maar de verwarming geschiedt door een ordinaire cv-ketel. De warm water pijp wordt naar een wisselstraat geleid en zorgt op die manier dat deze wissels niet bevriezen. En net zoals in vele huishoudens op dit moment de ketel de spreekwoordelijke pijp aan maarten geeft, en de gaswacht overuren maakt is het op en langs het spoor niet veel anders. Die dingen laten het afweten als je het net niet kunt gebruiken. Zo kan het dus gebeuren dat een wissel het laat afweten en dan moet als de sodemieter een mannetje van structon het " waakvlammetje" weer aansteken. Affijn, als dan zo'n wissel het laat afweten dan staat daar een treintje voor wat niet meer voor of achteruit kan, en daar vlak achter weer een treintje etc. Binnen de kortste keren staat er dan een heel baanvak vol met treinen die geen kant meer op kunnen en dit effect breid zich als een rimpel op het water uit over een hele regio die hier de gevolgen van ondervinden, treinen die niet op hun bestemming aankomen en dus ook niet meer kunnen vertrekken en uiteindelijk station's zonder treinen. Nu zijn er voor dit soort scenario's natuurlijk draaiboeken en wordt er uiteraard geprobeerd te anticiperen, maar ja, uiteindelijk blijft het mensenwerk en heeft de computer een ondergeschikte rol. Dat is de prijs die je betaalt als drukst bereden spoor van Europa.
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Weersomstandigheden en de NS

Bericht door DVIII »

ik weet er alles van, als cv monteur hele nachten in touw geweest. en tegen binnenwaaiende sneeuw doe je verrekte weinig.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Weersomstandigheden en de NS

Bericht door paulv »

Hoe doen ze dat in Duitsland, Oostenrijk, enz. en hier dan? Hebben ze in Nederland speciale sneeuw :mrgreen: ?

Afbeelding

P.S.Voor het huis(=station) staat de camper waar we nu tijdelijk :roll: in bivakeren.

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Wim
Berichten: 468
Lid geworden op: 18 dec 2008, 12:41
Locatie: Alkmaar

Re: Weersomstandigheden en de NS

Bericht door Wim »

@ Paul ,

Woon jij in een station ? Is die spoorlijn nog steeds in gebruik ?
Zo ja vast een hoop lawaai zo nu en dan !

Groeten Wim
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Weersomstandigheden en de NS

Bericht door paulv »

Ja hoor, ik woon er echt en het geluid valt reuze mee. Het (=diesel boemeltjes) zijn er trouwens maar een paar per dag.

Het is destijds een bewuste keuze geweest, ik vind treinen prachtig en het gebouw ook.
Het station is staalskeletbouw(1860) en opgevuld met steen (30 jaar voor de Eifeltoren). Hypermodern voor die tijd met waterleiding (was toch al nodig voor de stoomtrein), toiletten en als eerste elektriciteit en telefoon. Staat voor de eeuwigheid :wink: .

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: Weersomstandigheden en de NS

Bericht door Dennis en Nancy »

Ben ik ff blij dat ik gisteravond om 20.00 in calais van de trein reed. de eurotunnel is dicht i.v.m. temperatuurs verschillen binnen en buiten de tunnel. O ja de haven van calais,....is ook dicht. Kom je dat hele eiland niet meer af.

dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Weersomstandigheden en de NS

Bericht door Admin »

Toch snap ik niet dat Rijkswaterstaat, NS, ANWB en al die andere instanties zo zielig doen. Het sneeuwt op onze breedte al veel langer dan dat er rijtuigen, treinen of auto's rijden...
Een vriendin van mij uit Montréal (Québec) snapt het ook helemaal niet. Ze hebben daar soms vijf maanden achtereen sneeuw en alles en iedereen blijft gewoon rijden.

Ze laten mensen op de maan lopen. Waarom hebben ze in de 180 jaar sinds de eerste commerciële reizigerslijndienst geen treinen kunnen ontwikkelen die bestand zijn tegen stuifsneeuw en dorre blaadjes?
Afbeelding
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Weersomstandigheden en de NS

Bericht door DVIII »

Hé hé , eindelijk iets wat Ernst niet ...., nou dat heeft te maken met de hollandse zuunigheid. je kan je wel overal tegen wapenen maar wat gaat dat KOSTEN . in de andere landen rijden tussen de lijndienst-treinen, opruim-locomotieven. net zoals je vroeger bij je treintje een railspoetser meetrok om de baan te reinigen. nou dat kan er bij de NS niet af.
als je gewend bent om dikke winst te boeken per reiziger , om de directie te kunnen tracteren ga je geen extra kosten maken om die de trein die paar keren te garanderen, dat die niet kan rijden. die reizigers kunnen toch niet zonder je. Lambiek , de oom van Suske en Wiske begreep dat al :lol:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Weersomstandigheden en de NS

Bericht door Admin »

Hi Dave,

Ik vrees dat je gelijk hebt :x De vraag is dan eigenlijk: waarom dwingt de overheid bij het verlenen van de concessie aan NS (of hoe die verschillende bedrijfsonderdelen tegenwoordig ook mogen heten) niet af dat sneeuw niet als "overmacht" mag worden benoemd? Of zou dat het dividend dat diezelfde overheid als aandeelhouder opstrijkt, tè nadelig beïnvloeden?

Waar ik woon, moet ik eerst met de bus naar de "grote stad", alwaar ze een spoorwegstation hebben. Behoudens uitzonderingsgevallen aan mij dus niet zo besteed :oops:
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Weersomstandigheden en de NS

Bericht door DVIII »

de staatsloterij lapt ook bijna alle fatsoensregels aan zijn laars , dat is een 100% staatsinstelling.( Min. v. Financiën) of ze schofferen het personeel of ze neppen de klanten.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: Weersomstandigheden en de NS

Bericht door Dennis en Nancy »

Ach, op de M20 van londen naar dover waren donderdag nacht 4 vrachtwagens geschaard. om 15.00 uur vrijdagmiddag waren ze uiteindelijk weggesleept. er waren 2 traffic officers aanwezig en uiteindelij een grandioze ami aleepwagen,........ Maar ja toen stond er een monsterfile voor de eurotunnel in de ferry´s in dover.

Ging helemaal nergens meer over. Heel calais was gisteravond een drama. Moest laden in douvrin bij lille. Legio veelal eenzijdige ongevallen maar geen strooiwagen te zien. die reden in een prachtig convoi op de A26 de tolweg,...... Tsjaa daar is de weg is wel vrij. Triest voor de fransen zelf, je kunt toch niet continue de tolweg nemen.
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: Weersomstandigheden en de NS

Bericht door karogegro »

Tja, het vervoeren van reizigers per trein is nou eenmaal niet echt rendabel, maar aangezien er nou eenmaal een vervoersplicht is die opgelegd wordt door de overheid blijven er dus gewoon treintjes rijden. Waar wel belachelijk veel geld mee verdiend wordt is NS- vastgoed zoals station's, de winkels die zich daar bevinden, grond etc. Tav de verstoringen zoals we die de afgelopen week weer hebben mogen ervaren, nogmaals, we hebben het drukst bereden spoor van europa in een klein landje en dus duizenden treinbewegingen per etmaal. Als er dan ook eens stront aan de knikker is dan is het effect direct merkbaar. Vwb het weer, niet alleen het spoor maar ook het wegverkeer, is onze infrastructuur absoluut niet ingesteld voor, in dit geval, winterse omstandigheden [ hoelang was de totale file lengte ook al weer afgelopen donderdag, bijna 900KM of zo.......met een paar cm sneeuw????? ] En hoe ze het in het buitenland oplossen......geen idee.
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Weersomstandigheden en de NS

Bericht door DVIII »

nou ik vind het vrij normaal dat er wel eens iets uitvalt veiligheid heeft tenslotte prioriteit , en als er een trein botst roepen alle klagers ... waarom gaan ze rijden met zulk weer !
het een en ander heeft ook te maken dat nederland bijna alles electrisch rijdt , diesels kunnen de bovenleiding niet beschadigen als die vol ijs zit !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten